Bjørnlia bygges om - igjen... |
Post Reply | Page <1234 5> |
Author | |
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bare hyggelig, byggingen av slike stoppbukker er forøvrig beskrevet i MJ-bladet nr. 3/2010. |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Status pr. 4. januar 2014: Mye tid er benyttet på maling av sviller og skinner på de to nye seksjonene, og den ene seksjonen er nå ferdig ballastert: Og her et nærbilde: Ballasteringsarbeidet er påbegynt på den andre nye seksjonen. Det tar litt tid, jeg er forholdsvis nøye... |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det selvplukket ballast eller er det noe som finnes i butikken?
|
|
Marius
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har brukt to type sandballast her. Den ene typen er hentet ute i naturen og den har jeg fått av en annen MJ-entusiast. Det er samme ballast som jeg har benyttet på de "gamle" seksjonene av Bjørnlia. Den andre sanden jeg bruker fant jeg under utgraving av kjelleren...
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig fint Bjørn Runar!
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det som mange MJ-ere bør ta lærdom av her, er at det ikke skal ligge igjen ballastrester oppå svillene. I 1:1 vil det bare være rett etter grusing/pukking av det skjer. Etter kort tids drift vil ballasten riste bort fra svillene og fanges opp av ballasten mellom svillene. |
|
Svein S
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel investert tid, ser veldig bra ut. Og det er heller ikke enkelt å få til et så pent resultat som det du viser her. Har du noe imot å beskrive hvordan du limer ballsten, forresten? |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Istemmer med de andre, dette ser veldig bra ut! Hva slags maling/farger er det du har brukt til å male sviller og skinner? Airbrush og maskering eller for hånd med pensel?
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
Takk skal dere ha! Etter at skinnene er limt fast, maler jeg svillene med forskjellige farger. Jeg lager meg en palett i et lite beger med forskjellige brunfarger, rustfarger, grått og sort. Fargene jeg bruker er fra Humbrol eller Revell. Så har jeg litt terpentin i et annet beger. Malingen blandes på penselen (litt forskjellig hver gang) fortynnes med terpentin og males på svillene i skinnenes lengderetning med en pensel (str 4-6 f.eks.). Det gjør ikke noe om det søles maling på skinnene, det blir overmalt etterpå. Til skinnene bruker jeg Humbrol matt 62. Dette er egentlig en farge som passer best til lite brukte sidespor (fordi den er ganske lys), men jeg har hengt med denne fargen i mange år etter at jeg fant tipset hos en tysk FREMO smalsporgruppe. Malingen fortynnes noe med terpentin før den påføres med pensel og stø hånd. Når skinnemalingen er ordentlig tørr, pusses toppflaten på skinnene ren. Ballastpåføring: Jeg heller ut ballasten fra et lite beger, slik at jeg har mer kontroll med mengden, og bruker pensler i forskjellige størrelser til å legge ballasten på rett plass. Penslene kan godt være avdankede og velbrukte som her, men det må være myke pensler: Ballasten legges på plass mellom skinnene først, deretter på utsiden. Man kan gjerne dra en finger langs svillene for å fordele, og så bruke pensler for å koste vekk det som legger seg oppetter skinnene. Det kan godt ligge igjen enkelte løse sandkorn midt oppå svillene, men ikke slik at de "har kontakt" med sanden mellom svillene. Jeg tror den viktigste årsaken til at jeg får dette til å fungere er at når jeg limer ballasten så limes det på tørr ballast. Jeg fukter altså ikke med noe som helst på forhånd. Limet jeg bruker er vanlig trelim fortynnet med vann (ca 1 del lim til 2 deler vann) og tilsatt ørlite grann Zalo. Så dryppes limblandingen på plass med en pipette. Start på ett sted med å forsiktig dryppe én dråpe. Dråpen vil synke inn i sanden og deretter spre seg utover. Fortsett å dryppe limblandingen, men pass på å bare dryppe der det allerede er vått. På den måten trekker limvannet seg utover i ballasten uten å flytte på noen sandkorn. Og dersom du da greier å dryppe limet uten å treffe svillene, vil de løse sandkornene som eventuelt ligger oppå svillene ikke bli limt fast og kan børstes vekk når limet er tørt. Edit: Korrigert to skrivefeil... Edited by Bjørn R Larsen - 05 januar 2014 at 18:57 |
|
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 270 |
Post Options
Thanks(0)
|
MJ-hobbyen på sitt beste.
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Beskrivelsen av skinnemaling og ballastering fortjener en plass i MJ wiki, Bjørn Runar
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Interessant!
Et tips for å få ballasten bedre ned mellom svillene er å ta en liten platebit og legge den oppå skinnene, og så banke lett med en liten hammer. Ikke bruk en snekkerhammer. Du vil ha kontroll over bankingen! Nå slår det meg at det kanskje kan ordnes på annet vis. Ideen kan kanskje virke litt på kanten ... Men en liten fingerstor vibrator burde kunne fungere til dette? Poenget må være å få vibrasjonene til å sørge for at ballasten synker sammen og legger seg godt tilrette rundt svillene. Tipset om dette er oversatt fra et annet område, nemlig noe jeg leste om å bruke en liten vibrator til å få luftbobler til å stige opp fra støpeformer. Et nettsøk viser at man kan få tak i sånne små røvere til mellom 100 og 200 kr. |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har sett vibrator i bruk i sporet også. Artig.
|
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så absolutt! Moro å lese! Får lyst til å hive meg på modulbygging med en gang! |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes allerede en temmelig fyldig artikkel artikkel om ballastering på MJ-Wiki, men den tåler helt sikkert en komplettering. Men tipset om å dryppe "lim på lim" for å slippe fukting er omtalt. En artikkel om spormaling hadde vært strålende. |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
Oppdatering pr. 12. januar 2014: Ballastering ferdig på den andre av de to nye seksjonene: Det kan synes som om sporet helt til venstre ikke har fått tilstrekkelig med ballast på yttersiden, men det skyldes at det er satt av plass til en godsplattform langs dette sporet. Nå er arbeidet i gang med skinnemaling og ballastering på de nye sporene på de eksisterende seksjonene. |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatering pr. 22. januar 2014: Ballasteringen fortsetter på de nylagte sporene som er på de "gamle" seksjonene av Bjørnlia. Her er ingen maskinell utlegging av ballasten, alt er manuelt arbeide, synliggjort på denne måten: |
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke rart at arbeidet tar lang tid når de ansatte drikker på jobbe:-)
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tuborg :-) Skål
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er du helt sikker på at det ikke er en Carlsberg Hof....? Forøvrig trenger nok disse karene en forfriskning eller to. Å kjøre ut grus med en slik vogn er ikke drømmejobben, for å si det mildt. Vogn 20711 var en N2 type 2 bygget av Aadals Brug i 1913. Den var maken til N2 5603. N-vognene hadde faste sidekarmer og avtagbare jernstaker. Bare endelemmene var avtagbare. Å skuffe grus for hånd ut over slike sidelemmer er en slitsom jobb, og grusen havner ikke der den skal. Til utkjøring av grus for bygging og vedlikehold av spor ble det brukt M-vogner. M-vognenes sidelemmer var nedfellbare, endelemmene var faste. Sidelemmenes hengsler var utformet slik at det i nedfelt stilling ble en åpning mellom vogngulvet og lemmen, og lemmene ble hengende på skrå inn mot sporet. Grusen ble så skuffet ned i åpningen innenfor lemmen, denne førte dermed grusen ned like inntil skinnestrengen. Over akselkassene var det spent et seildukstykke fra undersiden av rammen og ned til undersiden av akselkasseføringen for å beskytte aksellagrene mot grus. Om man skuffer grusen ut over sidelemmene, enten de er faste eller nedfelt, havner grusen alt for langt ute på sidene, og man må skuffe den tilbake - for hånd. |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatering pr. 5. februar 2014: Demontering av det gamle stillverket og konstruksjon av nytt stillverkspanel: Det gamle stillverkspanelet var basert på en plastplate (makrolon) med overheadfolie. Det nye panelet blir en aluminiumsplate, også med overheadfolie oppå. Platen må kappes litt, slik at den passer mellom to tverravstivere på seksjonen (maks. 39 cm). |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå framgår det ikke helt hvordan du har tenkt å betjene stillverket, men jeg bare nevner at å legge togveier framfor å legge sporveksler og signaler, er både mer prototyp og atskillig enklere å betjene.
|
|
Svein S
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
Stillverket vil bli betjent med brytere (som det forrige), jeg er glad i den type stillverk og graden av prototypnærhet er ikke viktig for meg der. Noen forskjeller blir det allikevel fra det forrige, som har vært klattet på i over ti år. Det blir ikke mulig å stille ut- og innkjørsignal samtidig på en side, og signalene blir avhengige av sporvekslenes stilling. Dette er tenkt løst med tilbakemeldinger fra relekontaktene på Tortoisemotorene. |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser ut som at du skal ha et utkjørsignal per togspor. Hvor vanlig var dette, og når (evt. i hvilke situasjoner) begynte man med et felles utkjørsignal? Regner med at det har noe med dverger å gjøre .
Hilsen Halvor |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vet ikke hvor vanlig det var, men i dette tilfellet har det med mangel på dverger å gjøre. Bjørnlia i sin første versjon hadde faktisk ett utkjørssignal pr. togspor. Så fikk jeg tilbakemeldinger (fra noen som burde vite slikt) at "sånn var det jo ikke". Dermed ble dette endret i neste versjon av Bjørnlia til felles utkjørssignal (samtidig som jeg monterte innkjørssignal). Så har jeg atter igjen hørt at "felles utkjørssignal fordrer dverger", så... Sånn blir det ihvertfall nå |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kom med fjernstyringen. Ved felles utkjør og komplett sikringsanlegg brukes dverger for å vise hvilket spor som klarsignalet gjelder for. Grensestasjoner på fjernstyrt strekning (som per def. da ikke er fjernstyrt selv) benytter i noen grad fortsatt denne ordning med felles utkjør per linje og retning. |
|
Svein S
|
|
paolsen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bjørn Runar, den kretsen jeg vi i Skaarerbanen (og Halvor/Jan Petter) bruker til å styre signaler kan veldig enkelt kobles sammen til en felles "forrigling" i en eller flere grupper for å forhindre mer enn ett grønt innefor gruppen.
Og strengt tatt skal du vel ikke kunne ha mer en gruppe :-) Kretsen settes enkelt til å blinke (innkjør), eller lyse konstant (utkjør). I tillegg kan den kobles til spordetektor for å rive ved passering. Kretesen består av en liten 8-pins PIC + noen få eksterne komponenter, men dette kan vi nok best ta "off-line" :-) -pål- |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatering pr. 9. februar 2014: Det er blitt saget ut et større hull til det nye stillverket, videre har jeg fått boret alle hullene som skal være i stillverkspanelet. I dag har jeg også fått testet ut den planlagte hengsleløsningen, det nye stillverket skal kunne svinges ut ved betjening og legges inn ved transport: |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatering pr. 18. februar 2014: Første veksel (den med kortest ledningsstrekk) tilkoblet det nye stillverket: Bare resten igjen... Alle andre veksler (og signaler) ligger på andre seksjoner. |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor kjøpte du aluminiumsplata til stillverket? Ligger folien løst på plata eller er den limt fast med noe?
Jeg forsker på ulike løsninger og vurderer å bestille et bilde på trykket aluminium fra japanphoto, men da har man bare ett forsøk på å få et bra resultat (i stedet for å printe ut og tilpasse fortløpende om en vil gjøre endringer) |
|
Marius
|
|
Post Reply | Page <1234 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |