MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rystelsesbanen - en balkong- og piknikbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rystelsesbanen - en balkong- og piknikbane

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rystelsesbanen - en balkong- og piknikbane
    Posted: 17 juli 2013 at 07:08
Jeg har blitt hekta på hagebane med ekte damp, så jeg får vel legge ut litt info her jeg også...
Jeg har imidlertid ingen hage, men en lang og smal balkong. Derfor har jeg satset på en sløyfe med løse LGB-skinner som kan legges ut alt etter som det passer, og som kan tas med på piknik, hyttetur, o.l.



Navnet Rystelsesbanen - The Commotion Railway - henspiller på at jeg for tida går langtissykmeldt etter en hjernerystelse og prøver å få tida til å gå med diverse puslehobbyer uten å anstrenge hverken huet eller kroppen for mye. Ikke så lett.

Da jeg nevnte for foledra mine at jeg hadde planer om å anskaffe et damplok, så fant fattern fram min gamle Mamod-maskin fra loftet og lurte på om jeg ikke ville ha den. Det ville jeg jo, og det resulterte i denne farkosten:



Jeg har forøvrig holdt på med legotog i 10 år, og noen av togene mine kan ses på youtube. Det er også noe av grunnen til valg av code 332-skinner. Legotoghjulene har ganske høy flens. Dessuten passer det veldig bra med 45 mm, siden det går opp med fem legoknotter mellom hjula.

Etterhvert fikk jeg innvilget audiens på Ormåsen. Det resulterte i at alle budsjetter sprakk, og jeg kom hjem med dette loket, som nylig har vært med på hyttetur:


Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2013 at 09:29
Se der ja! Det var akkurat det vi trengte - enn som bringer connection til Lego inn i gjengen - veldig bra! Fem knotter mellom skinnestrengene var ny kunnskap. Tipper vi legger opp til Legoforedrag på ett treff om ikke så lenge - og du har jo også noen flotte (tog-)modeller å vise fram. Og den Mamoden vil vi gjerne også se.....
16mm hagegjernbane har  opprinnelse i både Lego og Mamod, så dette blir litt "Back to the future".
 


Edited by krsven - 17 juli 2013 at 09:45
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2013 at 10:52

Gratulere med flott lokomotiv!

Jeg har hatt besøk av et ombygget legotog på banen min også, det var sporet om til 32mm :)

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2013 at 08:11

Originally posted by TinyD TinyD wrote:

Jeg har hatt besøk av et ombygget legotog på banen min også, det var sporet om til 32mm :)

Ja, det fine med lego er at det er lett å endre på ting. Og går man lei av det man har laget, er det bare å plukke det fra hverandre og bygge noe nytt. :)

Forøvrig er ikke legoklossene så glad i sol. Fargene blir fort blasse og gulner.


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2013 at 10:16

Jeg kunne tenke meg en frontlykt på Roundhouse-loket. Noen som har noe å anbefale?

Fant denne hos Cambrian models, men det er plastikk og neppe egna. Ellers er det spørsmål om man bør ha varmebestandige ledninger og om noen kan anbefale noe der?


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2013 at 18:23

Så ble det litt vannkoking i dag og. Stemningsbilde fra kontrolltårnet:

Rystelsesbanen

Man skimter så vidt Rystelsesbanens nyansatte lokfører. En gammel lego technic-figur. Forhendværende flyger, så her går det unna. Smile


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2013 at 18:14

Ute på tur igjen. Nå med vogner! Jeg kan vel til og med skryte av at de er scratch built. Smile

Også fant jeg blant hyttas nips et hus i passende skala.

 


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2013 at 17:58

Da har balkongversjonen av banen fått en aldri så liten oppgradering. Etter flere runder på tegneblokka der balkongen endte opp som et gedigent skifteområde, ble det hele strippa veldig ned.

Balkongbane

Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2013 at 14:38

En liten videosnutt fra varmere dager...



Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2013 at 17:48
Artige vogner du har bygget! Hadde det vært mulig å få en liten byggebeskrivelse? Det hadde vært et morsomt byggeprosjekt sammen med ungene, forstår det slik at disse vognene kan spores om til 32mm? 

Nå som høstværet virkelig har satt inn er jeg litt misunnelig på deg som har banen under tak!
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2013 at 15:10

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Artige vogner du har bygget! Hadde det vært mulig å få en liten byggebeskrivelse? Det hadde vært et morsomt byggeprosjekt sammen med ungene, forstår det slik at disse vognene kan spores om til 32mm? 

Ja, ikke noe problem å bygge for 32 mm og enkelt å spore om.  Noen byggebeskrivelse tror jeg neppe jeg lager, men jeg skal se om jeg kan få tatt noen bilder av detaljene. Hjulene er forøvrig "Medium Flanged Driver 24.0mm" fra Big Ben Bricks. Og trenger du løse klosser så er Bricklink stedet. Smile

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:


Nå som høstværet virkelig har satt inn er jeg litt misunnelig på deg som har banen under tak!

Balkongbanen er rydda inn for vintern. Det begynte å bli litt kaldt og sitte utpå der, og jeg venter på at det skal byttes vinduer i leiligheten og da må alt vekk fra balkongen uansett.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2013 at 19:11
Ellers blir det sikkert mulighet til å se vognene ved selvsyn over pølser og grøt søndag 15. desember...
krsven
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 14:50

Litt avhengig av ungas alder så er et alternativ å kjøpe en sånn stor grå LEGO-baseplate og skjære til et passende stykke og lime det på en flatvogn eller annen passende vognramme.

Jeg satte LEGO-koblinger på loket, men det går også an å skru på f.eks Brandbright RSA55-koblinger på vognene om man heller vil ha det. De kan festes gjennom hullet i en technic-kloss.


Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2013 at 20:47
Originally posted by rebelego rebelego wrote:

Litt avhengig av ungas alder så er et alternativ å kjøpe en sånn stor grå LEGO-baseplate og skjære til et passende stykke og lime det på en flatvogn eller annen passende vognramme.

Unga blir helt sikkert fornøyd med en slik løsning, men far vil jo helst bygge alt av Lego helt fra bunnen av! Smile


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2013 at 20:55
Det er altså ikke standard Lego hjul, men "Big Ben Bricks" hjul - kan disse kun bestilles fra USA? Hvordan er prisen på disse levert til Norge - kommer man under tollgrensa?

Trenger jo ingen detaljert byggebeskrivelse - det er jo tross alt Lego! Men hadde det vært mulig å få noen nærbilder av vognene, gjerne fra undersiden? 

Limer du klossene sammen, eller holder det å bygge dem sammen på vanlig måte?


mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2013 at 09:37

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

..., men far vil jo helst bygge alt av Lego helt fra bunnen av!

Clap

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Det er altså ikke standard Lego hjul, men "Big Ben Bricks" hjul - kan disse kun bestilles fra USA? Hvordan er prisen på disse levert til Norge - kommer man under tollgrensa?

Ja, hjula selges kun fra siden jeg linket til, og om det blir mva + behandlingsgebyr bestemmes av dollarkursen og antall du bestiller. Frakta er ganske rimelig, så det lønner seg som regel å dele opp i flere småkjøp under grensa.

 
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Trenger jo ingen detaljert byggebeskrivelse - det er jo tross alt Lego! Men hadde det vært mulig å få noen nærbilder av vognene, gjerne fra undersiden? 

Limer du klossene sammen, eller holder det å bygge dem sammen på vanlig måte?
Det var det med bilder, ja...
Ikke noe hokus-pokus. Du trenger kun litt technic-lego.
Jeg bruker ikke lim.


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2013 at 09:40
BTW: Det er selvfølgelig mulig å bruke små eller store legohjul med akselhull også, men de finnes ikke i den størrelsen jeg har brukt.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2013 at 15:42

Sånn...  

Legovogner

Her vises både 45 mm og 32 mm varianten. For 32 mm er hjula trukket litt ut på akslingen, og strengt tatt burde flensene vært pussa litt ned for kjøring på Peco SM32. Smile


Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 19:20
Takk for bilder!

Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 09:08

Rystelsesbanen er i gang med juleforberedelsene og ønsker alle en riktig god jul.


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 11:42
Godt nyttår!
Her er et bilde fra litt romjulsdamp.


LGB-skinnene egner seg fint til å bare legges ut på snøen. Big smile

Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 16:28
Snø, hva er det for noe?

Flott bilde, og fine vogner! Ta gjerne noen flere bilder av de vognene!
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 15:02

Fine vogner, ja, men kanskje ikke så spennende...
Det er LGB-vogner jeg kjøpte på salg i høst.
Har kun bytta ut plasthjula med Liliput metallhjul, 
samme som jeg har brukt på Brandbright-vogna på bildet over.
De orginale plasthjula vil bli spora om til 32mm,
så er det enkelt å bytte og ta med seg på treff på 32mm-bane.

Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2014 at 17:47
Det begynner å bli lenge siden jeg har kjørt loket. Det har lenge ligget utover i deler, men nå er det klart igjen med nyinstallert DJB-fløyte. Måtte jo beholde lokføreren, så det ble ganske trangt i førerhuset. Fikk derfor problemer med at utblåsninga fra dreneringshullet på resonatoren blåste ut gassflammen. Servoene ble også ganske våte. Løsninga var å lodde på et lite messingrør rundt dreneringshullet og tre på en plastslange som leder vann og damp ut. Det fungerer veldig bra.



Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2014 at 14:20

Trodde jeg posta dette for en uke siden. Prøver igjen.
Har vært ute og kjørt på grasset igjen:


Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2014 at 18:37
Flott perspektiv på bildet, ser jo ekte ut.
Proud to be a nerd.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2014 at 23:23
Morsomt og lærerikt å følge med på banensutvikling. Vedr. det lekre bildet: Det er jo ekte! Muligens et litt lite tog, men definitivt ekte!!Clap

Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2014 at 01:28
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

Vedr. det lekre bildet: Det er jo ekte! Muligens et litt lite tog, men definitivt ekte!!Clap

Jeg vet jo det. Tongue Var at det så ut som skala 1:1 jeg mente.
Proud to be a nerd.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2014 at 18:58

Jeg synes litt av moroa med denne hobbyen er å finne eller lage scener og ta bilder som kan se litt 1:1 ut. Gjerne med spektakulær natur. Vurderer å skaffe meg et videokamera. Smile

Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2014 at 19:02
Tilbake på balkongen...

Jeg har fått radiostyrte penser, så nå slipper jeg å løfte deigræva fra hengekøya eller godstolen. Det er en garasjeportåpner kjøpt på ebay. Idéen fikk jeg fra ESI som har brukt den til styring av en motorvogn. Reléene på mottageren ser ut til å være mer tilfreds med med litt mer enn 9V, så jeg bruker nå en 12V-pakke jeg hadde liggende, hvor brukte batterier fra radioen til loket får litt ekstra levetid. Det hele skjules under en kullrampe fra Modeltown.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.