MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rystelsesbanen - en balkong- og piknikbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rystelsesbanen - en balkong- og piknikbane

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2015 at 08:50

Takk, takk... Jeg har hørt at balkongbanedirektøren visst nok skal være noe for seg selv også. Smile

LEGO er ikke glad i sol og egner seg ikke så godt utendørs. Uansett, til tross for at jeg stadig får nye idéer om ting jeg kan gjøre, så vil jeg av praktiske grunner ikke ha så mye på balkongen.  Balkongen er temmelig smal og brukes også til andre ting.  Har vært inne på tanken om relieffhus, men skal jeg ha noe mer, tror jeg det blir planter. Ellers har jeg lyst til å bygge en bro. Noe som krever at jeg lager en sprekk i balkongen, men naboen under syntes ikke det var noen god idé.

 

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2015 at 16:48
Din balkongbane er noe helt for seg selvBig smile  Du er jo en habil Lego bygger, har aldrig tanken slått deg å bygge en slags hus og/eller by relieff i Lego, som bakgrunn på en eller flere steder langs med linja?
Jeg gjetter på at Lego fint tåler balkongklimaet året rundt?
Michael
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2015 at 08:15

I ettermiddagssola i går var det sesongåpning på balkongen. Noen fugler har herjet litt med tunnelen i vinter. Hadde besøk av fire svarttrost i januar, men det kan også være skjæra. Ser også ut til at jeg må finne noen andre planter.


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2014 at 15:07
Da fikk banen prøvd seg som mobilt anlegg på messe med veldig fine kulisser.
Jeg synes det fungerte veldig bra, og håper andre ble inspirert til å lage
noe i egen hage eller på terrassen. Smile

Flere bilder hos Livingsteam Gardenrailways.



Edited by rebelego - 12 november 2014 at 15:09
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2014 at 22:15
Så har jeg måttet lage noen nye bokstaver, fordi skjærene har spist opp "k" og "s" i løpet av sommeren (det er ulempen med en utendørs bane) Kommer også til Rystelsesbanen -i morgen.

Michael

Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2014 at 09:09
Ja, Rystelsesbanen med betydelige innslag fra ØVJ og andre baner skal sørge for høy luftfuktighet på Jernbanemuseet denne helga. Smile
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2014 at 22:38
Hei Thomas.
Tenkte jeg skulle bidra med en rød postkasse til din bane på jernbanemuseet nå til helgenSmile

Vi ses. Michael
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2014 at 13:18
Artig figur..... Vi gleder oss til å se på alt sammen på modelljernbanemessen på Jernbanemuseet på Hamar til helgen. Ryktene skal ha det til at du stiller med banen din - og det gleder vi oss til.
For øvrig blir det mye livesteam og hagejernbane på messa, se også www.livingsteam.no for de siste oppdateringer. Tror dette blir ei flott messe, ikke minst pga. omgivelser og hyggelig vertskap på jernbanemuseet. Vi sees!
krsven
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2014 at 16:47

I anledning Dia de los Muertos dukket denne karen opp.


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2014 at 16:35

Da har jeg planta murtorskemunn. Tar vel et par år før det er grodd til. Smile

Fatet i bakgrunnen er også laget av en murerbøtte. 90 l vs 40 l til tunnelen. Einerbuskene overlever neppe. De var så billige at de kanskje ikke ville overlevd uansett hvor man planta dem.


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2014 at 14:38
Liten progresjon i varmen, men noe er det da...
Trenger tips til smussing av tunnelåpningene.
Også må jeg finne noen passende planter. Smile 


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2014 at 15:11

Forrige bilde er egentlig noen uker gammelt, så langsom progresjon her. Har limt på tunnelportaler fra Busch. Videre plan er å tette sidene med byggeskum. Også må jeg finne passende planter. 


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2014 at 15:59

Takk for applaus. Nå er det tunnel i kjømda. Smile

Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2014 at 13:02
Den var elegant Clap
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2014 at 19:02
Tilbake på balkongen...

Jeg har fått radiostyrte penser, så nå slipper jeg å løfte deigræva fra hengekøya eller godstolen. Det er en garasjeportåpner kjøpt på ebay. Idéen fikk jeg fra ESI som har brukt den til styring av en motorvogn. Reléene på mottageren ser ut til å være mer tilfreds med med litt mer enn 9V, så jeg bruker nå en 12V-pakke jeg hadde liggende, hvor brukte batterier fra radioen til loket får litt ekstra levetid. Det hele skjules under en kullrampe fra Modeltown.


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2014 at 18:58

Jeg synes litt av moroa med denne hobbyen er å finne eller lage scener og ta bilder som kan se litt 1:1 ut. Gjerne med spektakulær natur. Vurderer å skaffe meg et videokamera. Smile

Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2014 at 01:28
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

Vedr. det lekre bildet: Det er jo ekte! Muligens et litt lite tog, men definitivt ekte!!Clap

Jeg vet jo det. Tongue Var at det så ut som skala 1:1 jeg mente.
Proud to be a nerd.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2014 at 23:23
Morsomt og lærerikt å følge med på banensutvikling. Vedr. det lekre bildet: Det er jo ekte! Muligens et litt lite tog, men definitivt ekte!!Clap

Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2014 at 18:37
Flott perspektiv på bildet, ser jo ekte ut.
Proud to be a nerd.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2014 at 14:20

Trodde jeg posta dette for en uke siden. Prøver igjen.
Har vært ute og kjørt på grasset igjen:


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2014 at 17:47
Det begynner å bli lenge siden jeg har kjørt loket. Det har lenge ligget utover i deler, men nå er det klart igjen med nyinstallert DJB-fløyte. Måtte jo beholde lokføreren, så det ble ganske trangt i førerhuset. Fikk derfor problemer med at utblåsninga fra dreneringshullet på resonatoren blåste ut gassflammen. Servoene ble også ganske våte. Løsninga var å lodde på et lite messingrør rundt dreneringshullet og tre på en plastslange som leder vann og damp ut. Det fungerer veldig bra.



Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 15:02

Fine vogner, ja, men kanskje ikke så spennende...
Det er LGB-vogner jeg kjøpte på salg i høst.
Har kun bytta ut plasthjula med Liliput metallhjul, 
samme som jeg har brukt på Brandbright-vogna på bildet over.
De orginale plasthjula vil bli spora om til 32mm,
så er det enkelt å bytte og ta med seg på treff på 32mm-bane.

Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 16:28
Snø, hva er det for noe?

Flott bilde, og fine vogner! Ta gjerne noen flere bilder av de vognene!
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 11:42
Godt nyttår!
Her er et bilde fra litt romjulsdamp.


LGB-skinnene egner seg fint til å bare legges ut på snøen. Big smile

Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 09:08

Rystelsesbanen er i gang med juleforberedelsene og ønsker alle en riktig god jul.


Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 19:20
Takk for bilder!

Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2013 at 15:42

Sånn...  

Legovogner

Her vises både 45 mm og 32 mm varianten. For 32 mm er hjula trukket litt ut på akslingen, og strengt tatt burde flensene vært pussa litt ned for kjøring på Peco SM32. Smile


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2013 at 09:40
BTW: Det er selvfølgelig mulig å bruke små eller store legohjul med akselhull også, men de finnes ikke i den størrelsen jeg har brukt.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2013 at 09:37

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

..., men far vil jo helst bygge alt av Lego helt fra bunnen av!

Clap

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Det er altså ikke standard Lego hjul, men "Big Ben Bricks" hjul - kan disse kun bestilles fra USA? Hvordan er prisen på disse levert til Norge - kommer man under tollgrensa?

Ja, hjula selges kun fra siden jeg linket til, og om det blir mva + behandlingsgebyr bestemmes av dollarkursen og antall du bestiller. Frakta er ganske rimelig, så det lønner seg som regel å dele opp i flere småkjøp under grensa.

 
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Trenger jo ingen detaljert byggebeskrivelse - det er jo tross alt Lego! Men hadde det vært mulig å få noen nærbilder av vognene, gjerne fra undersiden? 

Limer du klossene sammen, eller holder det å bygge dem sammen på vanlig måte?
Det var det med bilder, ja...
Ikke noe hokus-pokus. Du trenger kun litt technic-lego.
Jeg bruker ikke lim.


Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2013 at 20:55
Det er altså ikke standard Lego hjul, men "Big Ben Bricks" hjul - kan disse kun bestilles fra USA? Hvordan er prisen på disse levert til Norge - kommer man under tollgrensa?

Trenger jo ingen detaljert byggebeskrivelse - det er jo tross alt Lego! Men hadde det vært mulig å få noen nærbilder av vognene, gjerne fra undersiden? 

Limer du klossene sammen, eller holder det å bygge dem sammen på vanlig måte?


mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.