MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin z komplett anlegg hjelp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin z komplett anlegg hjelp

 Post Reply Post Reply
Author
jokingnutria View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 juli 2013
Location: fredrikstad
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jokingnutria Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Marklin z komplett anlegg hjelp
    Posted: 17 juli 2013 at 00:08
Hvor kan jeg kjøpe det, for nybegynneren med allt som trengs som trær  å landskapsmateriell og strø da, med grunnplate som er ferdig skinneplan da hvis det 2 dobble spor å 3 til 4 tunneler Smile glemte broer da   

Edited by jokingnutria - 17 juli 2013 at 00:09
Marklin z marklin ho union pacific big boy Jeg har dysleksi og eplepsi (Kiss from 1973-2016
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2013 at 01:14
Amundsen hobby i Oslo er nok den butikken som har størst utvalg av Märklin z-skala på lager. Hjemmesiden til Amundsen finner du her: http://www.amundsenhobby.no

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
jokingnutria View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 juli 2013
Location: fredrikstad
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jokingnutria Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2013 at 20:39
Jeg har kjøpt meg pc programet Sporplanlegger hos amundsen hobby, men det programmet er på tysk er det mulig og få det på engelsk for jeg skjønner ikke noe tysk dessverre. Og en ting til hvor mange kontaktskinner og miniclub transformatorer og togsett kan jeg bruke uten få strøm i meg for jeg hvil kjøre 2 til 3 togsett sammen da, for jeg har fått 240 volt i meg er litt usikker men jeg kom meg ikke opp fra gulvet da følte meg som en elektromagnet da på gulvet så jeg er livredd for strøm da



Edited by jokingnutria - 02 august 2013 at 01:31
Marklin z marklin ho union pacific big boy Jeg har dysleksi og eplepsi (Kiss from 1973-2016
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2013 at 22:35
Originally posted by jokingnutria jokingnutria wrote:

... hvor mange kontaktskinner og miniclub transformatorer og togsett kan jeg bruke
Usikker på hva du mener med dette, men det høres ut som om det er snakk om analog styring (dvs ikke digitalt). Da vil jeg bare si at dersom du skal benytte flere transformatorer, må de aldri koples til på samme skinnestreng.
Hver transformator må koples til hver sin skinnestreng som er isolert fra hverandre.
Det er derfor ikke snakk om at flere transformatorer summerer strømmen. Så hvidt jeg husker, opererer Miniclub med maks 16V, og siden det også er beskjedent med Ampere, er det ikke rare effekten (Watt), nærmest helt ufarlig, vil jeg si.
Med start-sett, samt på Märklins nettsider, finnes det forklaringer på hvordan tilkoblinger må utføres.

Lykke til Smile
Bjørn Egil
Back to Top
jokingnutria View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 juli 2013
Location: fredrikstad
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jokingnutria Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2013 at 02:53
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Originally posted by jokingnutria jokingnutria wrote:

... hvor mange kontaktskinner og miniclub transformatorer og togsett kan jeg bruke
Usikker på hva du mener med dette, men det høres ut som om det er snakk om analog styring (dvs ikke digitalt). Da vil jeg bare si at dersom du skal benytte flere transformatorer, må de aldri koples til på samme skinnestreng.
Hver transformator må koples til hver sin skinnestreng som er isolert fra hverandre.
Det er derfor ikke snakk om at flere transformatorer summerer strømmen. Så hvidt jeg husker, opererer Miniclub med maks 16V, og siden det også er beskjedent med Ampere, er det ikke rare effekten (Watt), nærmest helt ufarlig, vil jeg si.
Med start-sett, samt på Märklins nettsider, finnes det forklaringer på hvordan tilkoblinger må utføres.

Lykke til Smile
Ja det er  analog styring ikke digitalt styring, det bilde er bare et exempel der de svarte strekeene er til strømmen fra transformatorerene det er riktig og sette de der som er 1 å 2 i bilde og grunn av Z elektrisk penser blir ikke 

Kortsluting da

Marklin z marklin ho union pacific big boy Jeg har dysleksi og eplepsi (Kiss from 1973-2016
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2013 at 15:32
Ja, der har skinnesløyfene ingen forbindelse med hverandre, så da går det bra Smile

Men du vil sannsynligvis få et problem på den øvre stasjonen hvor skinnene ligger for tett slik at togene kan treffe hverandre.
Bjørn Egil
Back to Top
jokingnutria View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 juli 2013
Location: fredrikstad
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jokingnutria Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2013 at 16:07
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Ja, der har skinnesløyfene ingen forbindelse med hverandre, så da går det bra Smile

Men du vil sannsynligvis få et problem på den øvre stasjonen hvor skinnene ligger for tett slik at togene kan treffe hverandre.
Bare øver meg på lage tog bane både på pc og papir, for jeg skal lære meg lage et tog anlegg når den tid kommer og Smile  
Marklin z marklin ho union pacific big boy Jeg har dysleksi og eplepsi (Kiss from 1973-2016
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.