MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lyd El 11 og treklang fløyte
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lyd El 11 og treklang fløyte

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lyd El 11 og treklang fløyte
    Posted: 05 juli 2013 at 10:23
Jeg har testet ut flere lyder til El 11, og endte opp med Ae 3/6 II etter gode råd fra Bodvar i DMJK. Den har det karakteristiske releet som slår inn når loket drar i gang, og ble bygget omtrent på samme tid som El 11. Videoen er ikke helt represenatativ da jeg kjører i gang litt for fort i forhold til lyden, men jeg tror man fatter poenget.

Hvor bør jeg mappe hva for å få kjørelys og lys i førerhytta med Roco Multimaus. Noen som har gjort dette? Ser ut som at det standard er noe på F13, men multimusa bare blinker på denne verdien..

Er det noen som har en treklang-fløyte som passer til norske lok som El 11? Jeg husker mest den korte lyden, men på denne videoen høres det jo ut som rene dampfløyta! Se 1:22 ut i videoen for å høre fløyta til El 11.2107

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2013 at 10:54

Dette hørtes interssant ut, men fløyta hørte vi aldri. Du sier den er på 1:22, men opptaket er bare 58 sekunder langt.

Når det gjelde treklangfløyte, så er det vel ikke så rart om det lyder som damplok, så fremt det er en treklang dampfløyte som er samplet da, for NSB brukte treklangfløyter på damplok også. 

Svein S
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2013 at 11:21
Originally posted by ses ses wrote:

Dette hørtes interssant ut, men fløyta hørte vi aldri. Du sier den er på 1:22, men opptaket er bare 58 sekunder langt.

Når det gjelde treklangfløyte, så er det vel ikke så rart om det lyder som damplok, så fremt det er en treklang dampfløyte som er samplet da, for NSB brukte treklangfløyter på damplok også. 




Han mente sikkert denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=-7a9qWIPfIk som sto markert med orange skrift over i innlegget.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2013 at 11:24
Det ligger ute noen Youtube videoer av 2107,  jeg har bare tatt å klippet ut fløytelyden fra en av disse å brukt til en El13.  Jeg har både kort støt og denne ulingen.
 
Rippet lyden fra Youtube, finnes online tjenester for slikt.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2013 at 11:53

Han mente sikkert denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=-7a9qWIPfIk som sto markert med orange skrift over i innlegget.

[/QUOTE]

Det var nok det ja. (Lenker skal være blå og understreket....)

Treklangfløyte på både damplok og gamle ellok fløyter ved å åpne for gass under trykk via en manuell ventil som kan åpnes litt, eller mye, lenge eller kort, helt opp til den som fløyter. 

Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2013 at 14:25
Originally posted by SveinR SveinR wrote:


Det ligger ute noen Youtube videoer av 2107,  jeg har bare tatt å klippet ut fløytelyden fra en av disse å brukt til en El13.  Jeg har både kort støt og denne ulingen.
 
Rippet lyden fra
Youtube, finnes online tjenester for slikt.

Jeg har brukt lyden fra YouTube mange ganger, men har ikke funnet noen av el 11 med kort tut.. har du et eksempel?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2013 at 14:51
tror jeg brukte denne
Men trodde jeg hadde en enda kortere tut.. Ja snakker ikke om den lange i begynnelsen av filmen.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2013 at 15:44
Kort tut og mange fine igangsettingslyder:


NMT avgang fra Egersund

Eller:



http://www.youtube.com/watch?v=rPbnQ0T6rns



Edited by jevistad - 05 juli 2013 at 15:55
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2013 at 19:48
Takk. Den fra Egersund var jo akkurat det jeg var ute etter!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2013 at 13:49
[QUOTE=Pelle]Jeg har testet ut flere lyder til El 11, og endte opp med Ae 3/6 II -----og ble bygget omtrent på samme tid som El 11. 
 
Pelle
Mulig denne lydfila er helt OK, men om jeg ikke går meg helt bort i mine kunnskper om sveitsiske lok så ble da AE3/6 II bygget tidlig i 20 årene (1920-26) eller deromkring, og da var vel ikke El 11 på tegnebrettet hos NEBB engang, langt mindre i produksjon.
Eller roter jeg fært nå?
 
mvh
Bjørn
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2013 at 14:17
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

[QUOTE=Pelle]Jeg har testet ut flere lyder til El 11, og endte opp med Ae 3/6 II -----og ble bygget omtrent på samme tid som El 11. 
 
Pelle
Mulig denne lydfila er helt OK, men om jeg ikke går meg helt bort i mine kunnskper om sveitsiske lok så ble da AE3/6 II bygget tidlig i 20 årene (1920-26) eller deromkring, og da var vel ikke El 11 på tegnebrettet hos NEBB engang, langt mindre i produksjon.
Eller roter jeg fært nå?
 
mvh
Bjørn


Satt sammen med Bodvar og konkluderte med at dette loket var nærmest mht motor. Enig i at loket er litt eldre, men av de lydene som var tilgjengelig fra ESU sammenlignet med lyder man kan høre på YouTube så var dette nærmest. Lyden NMJ anbefaler stemmer i hvert fall ikke mye med El 11.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2013 at 15:09
lyden nmj anbefaler for el13 er jo og helt bak mål når det kommer til fløyte. lyd til di8 og for den saks skyld... hobbytrade har truffet mye bedre! Men jeg liker ikke helt slutten på den lange fløyten da.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2013 at 17:47
Har jo tenkt å få lyd i mine El 13 og El 11 etterhvert, men akkurat nå har jeg ikke noen passende lyddekoder tilgjengelig. At fløytene i utenlandske lydfiler er "på trynet" er noe vi må leve med til vi får tilgjengelig noen brykbare Norske å legge inn, noe som vel lar seg ordne med tid og stunder.
 
 
Selv hadde jeg lydfilene fra Re 4/4 I (SBB og BLS) i kikkerten da dette er lok fra samme tidsperiode, og baneavdelingen på NEBB hadde et meeget tett samarbeid med herrene i Baden, og senere Mannheim , så derfor ble jeg litt overrasket over at man gikk så langt tilbake som til Ae 3/6 II for å finne en brukbar lydfil. Men må man så må man. Det finnes også en loktype fra 20-30 tallet som heter Ge 4/4, men den vet jeg svært lite om. Men ESU har lydfil.
 
 
Inntil videre har jeg da to kandidater: Re 4/4 I og Ae 3/6 II. Er jo ikke vanskeligere enn en i hvert lok, og så velger jeg.
 
 
mvh
Bhjørn
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2013 at 12:30
De andre passer nok bedre til El 13 da de mangler den velkjente "klakkingen" som El 11 har.

Fløyte har jeg nå tatt opp og redigert inn i min dekoder så det er i boks. Har også mappet utgangene slik at det fungerer med en Roco Multimaus, men det er trangt om plassen så jeg endte opp med å mappe de nederste lysene med lyden på F1, og legge lysene i førerrommene lengst bak.Se forøvrig en egen tråd om dette

Edited by Pelle - 21 august 2013 at 23:54
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.