MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kadeekoblinger.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kadeekoblinger.

 Post Reply Post Reply
Author
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kadeekoblinger.
    Posted: 28 juni 2013 at 16:44
Hællæ.

Jeg har samlet meg opp noen vogner i g-skala
fra henholdsvis bachmann, hartland og ip ingineering.

Jeg tenker å montere kadeekoblinger da det sies både
her og der at de fungerer best.

Problemet er at det er jo en skog av diverse koblinger fra
Kadee og jeg vet ikke hva jeg trenger.

Koblingene skal monteres i "gearboxer" under vognkassene.

Jeg har spurt on dette i en mail til slvf men ikke fått noe svar,
noe som fører til et par andre spørsmål. Er det noen fler som har trøbbel med å få tak i de?
Er det noen bedre måter enn mail å få tak i de på? Og hvis jeg ikke skulle
få tak i de, er det da noen andre i Norge som fører kadee eller må
jeg henvende meg til det store utland?

Håper noen har peiling på kobling og kan hjelpe.
Hvis noen mener at det finnes andre koblinger som bør sjekkes
ut så er jeg åpen for forslag.


Thobbe
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2013 at 17:13
Har sendt deg PM

Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2013 at 17:17
Kadee har en egen liste med hvilke koblinger som passer hvor. Sjekk ut:
 
Enkleste og raskeste måten er å bestille direkte fra Kadee eller fra Walthers.
 
Kai
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2013 at 18:43
Fikk svar fra Stavanger nå. Han kunne dessverre ikke levere det jeg trengte.
Men takk for svar begge to.

Skal se hva jeg finner på.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2013 at 18:43
Jeg bruker konsekvent Kadee eller "knucle couplings" på mitt materiell i G-skala.
Det er de koblinger som jeg synes er de mest funksjonelle for hagejernbaner. :-)
De kan gjerne kombineres med LGB sine egne knuckle couplings og andre typer slike koblinger fra USTrains og Bachmann. Man må da påregne at disse må åpnes for at Kadee-koblingen skal gå i inngrep.
 
Dersom man utstyrer LGB-vogner med Kadee, bør man korte ned draget som koblingen er festet i for at det skal se optisk bra ut. Dette gjelder spesielt for Proinor-vogner som bruker LGB-bogger og akselgafler.
 
- Vet ikke om SVLF har mer Kadee i G-skala på lager? - Tror jeg kjøpte "restpartiet" av Simon?
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2013 at 21:23
Det var ikke stort å hente der nei. Kan 906 være riktig? For min del ser ikke 909 ut til å være beregnet for body mount.

Jeg har noen vogner av type hartland mini series ( koster nesten ingenting). De er korte vogner med to aksler og derfor trenger jeg body mount.
906 ser for meg riktig ut, men så var det høyden på koblingene da.. Makan. Koblingsskog. Jeg blir ikke klok.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2013 at 22:57
Ser at Kadee har endret siden der man velger kobling siden sist jeg bestillte. De har også tydeligvis endret sammensetning av produkter, slik at man velger "draft boxes" og kobling separat nå?
Hartland-vogner kjenner jeg heller ikke, så beklager å måtte melde pass!
 
(Jeg så i ettertid at min IPAD automatisk endret innholdet som jeg hadde skrevet i parantes til norsk - med en typisk Google Translate oversettelse "draft boxes" ble til "drifts bod"! - Artig!!!)


Edited by Kjell H. - 29 juni 2013 at 10:50
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2013 at 16:26

Real jungel av varianter. Hvilken passer evt på et Roundhouse lok?

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2013 at 17:13
Det er ingen direkte erstattningskoblinger fra Kadee som passer på Roundhouse.
Da Roundhouse har forskjellige typer koblinger, avhengig av lok, er det derfor noe vanskelig å komme med konkrete anbefalinger.
Noen RH-lok har fleksibelt opphengte koblinger, andre har faste der koblingshodet på Kadee må ta hele sidebevegelsen.
Jeg har mye brukt en koblingstype som er beregnet for LGB-vogner. De bruker å passe til de fleste lok.
 
Da jeg også har andre LS-lok enn Roundhouse, er det ofte nødvendig å "kitbashe" koblinger fra Kadee for å få noe som passer.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.