MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Proxxon erfaringer?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Proxxon erfaringer?

Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Proxxon erfaringer?
    Posted: 23 juni 2013 at 16:32
Vi vurderer å kjøpe oss litt mindre el-verktøy til scratchbygging, og ser at Proxxon har mye spennende å velge blant. I første omgang trenger vi en liten bordsag og Proxxon har to slike; KS230 og FET.

Lurer på hva slags erfaring folk har med Proxxon, om kvaliteten er bra? Vil den minste bordsaga klare seg, eller blir den for sped i lengden slik at vi kanskje bør gå for den større modellen (som koster tre ganger så mye, men har endel flere funksjoner)?

Kanskje noen har andre merker som de heller vil anbefale?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 17:16

Jeg har en Proxxon Bordsirkelsag KS 230. Den fungerer meget bra til finérplater opp til 5mm tykkelse og tynne lister. Lett å bruke, bråker lite, gir fine kutt (0,5mm). Har brukt den til scratchbygging av stasjonsbygningen på Furubakken Hagejernbane (PHRy)

Den er ikke for de tyngre jobbene. Til det er den for liten. Da bruker jeg heller en stor kapp- og gjærsag som har gjort nytten til alt annet oppussingsarbeide på huset - inkl bygging av en garasje. Smile

Jeg vurderte den større utgaven Proxxon bordsirkelsag FET, men fant ut at muligheten for å skjære på skrå (45gr) ikke var verdt 3 ganger høyere pris.

Jeg kjøpte min på Bauhaus på Vestby. De var billigst av de butikkene jeg sjekket i fjor.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 19:19
Det høres veldig bra ut Kjell, det var nettopp slike byggeprosjekter vi hadde i tankene!Smile

Svein
Min hjemmeside
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 20:36
Hei

Har også den minste sagen og er godt fornøyd med den.

Husk riktig sagblad til jobben !
Jarle H Hansen

Bergen

Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2013 at 07:43
Ja, jeg så det var flere ulike blader til den, noen anbefalinger om hva jeg evt skal kjøpe i tillegg til det som følger med? Det blir vel stort sett heltre og finer som blir kappet, muligens også styrenplast etter hvert.

Svein
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2013 at 13:35
Jeg stemmer for at du kjøper den kraftigste bordsirkelsagen. Den skal jeg kjøpe etterhvert. Jeg opplever at Proxxon har god kvalitet og service. Selv har jeg båndsag og bordboremaskin.  Importøren er modellbåtbygger og er sikkert mottakelig for en prat. Skivepussemaskinen virker også praktisk
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2013 at 14:25
Den største maskina er lekker den, men i likhet med Kjell føler jeg ikke helt at det rettferdiggjør en tredobbel pris. De større jobbene har jeg uansett allerede dekket med kapp- og gjærsag samt dykksag med føringsskinne, så jeg tror nok jeg heller vil bruke de 2000 kronene på andre modellrelaterte saker, evt enda en Proxxon-maskinWink
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.