MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Liming av ballast
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Liming av ballast

 Post Reply Post Reply
Author
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Liming av ballast
    Posted: 16 juni 2013 at 20:19
Hei.
jeg har nå kommet til det skritt å prøve å legge litt ballast.
Jeg har lest litt på MJWiki's sider om liming av ballast, og naturmatrialer som sand og grus trenger lite eller ingen fukting føre det påføres lim. Siden jeg er så heldig å bo ved Mysen hvor det er store sandforekomster har jeg valgt å sikte og vaske sand til ballast og veier.
Er det noen som har erfaring ved å ikke fukte sand føre påføring av limblanding? Og trekker limet seg såpass godt inn at man trenger bare å dryppe på yttersiden av skinnestrengene så trekker det seg inn mot midten?

Mvh Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2013 at 00:56
Jeg har aldri fuktet ballasten først. Men viktig med litt oppvaskmiddel i blandingen med lim og vann for at det skal trekke seg inn. Om det er nok å påføre bare fra sidene ser du med en gang du begynner, så det er bare å prøve. Men jeg ville vel heller satset på motsatt i så fall. Lim mellom skinnene og la det trekke seg ut.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2013 at 08:37

Poenget med å tilføre lim fra kanten og ikke i midten, dvs. ballasten, er at limdråpene ikke skal endre på overflaten av ballasten, noe som lett kan skje i det limdråpen treffer ballasten og suger partikler til seg. Dette virker som skjer lettere jo mer finkornet ballasten er. Denne effekten er mindre dersom man først sprayer med vått vann (vann+en dråpe Zalo), men så har dusjingen i seg selv noe av samme negative effekten. Derfor har noen funnet ut at liming fra kanten og la kapillærkreftene gjøre jobben i stedet. Det tar litt lenger tid, men min erfaring med en rekke ballastlimingsmetoder, er at den "nye" er mer skånsom med ballastoverflaten man legger ut tørt.

Svein S
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2013 at 16:29
Takk for innspill.
Har bestemt meg for å legge opp en prøvestrekning å teste på. Skal prøve meg fram litt med smussing av ballast i form av "oljeflekker og sot" som det ofte var på hensettingspor i gamledager.

Mvh Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.