MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av NMJ. BM64
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av NMJ. BM64

 Post Reply Post Reply
Author
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av NMJ. BM64
    Posted: 07 juni 2013 at 00:51
God aften

Satt inn en Zimo som fungerte i annet lok inn i BM64.

Gnistret og kortsluttet ...
Men om jeg kjører den analog på samme dekoder fungerer det helt fint ...

Snur jeg om plugg (8 pinner) tar loket av som en rakett uten kortslutning.

Flyttet dekoder tilbake til annet lok og den fungerer fortsatt.

Har man byttet om ledninger på kretskortet i BM64 ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2013 at 12:18

Jeg har en BM64 med lyd-dekoder (LokSound 3.0) med lydfil av en tysk E40 (knallfrosk).

Etter å ha innhentet tips på forumene fant jeg ut at en montering av dekoder i BM64 måtte overlates til NMJ. Årsaken var at da fikk NMJ selv finne ut hvordan dekoderen måtte kobles til elektronikken i motorvogna uten at dekoderen eller annet ble ødelagt. Motorvogna virker nå fint, men den har dessverre ikke fungerende interiørlys.

Det er litt synd at NMJ har laget så mange varianter av elektriske koblinger i sine Superline-modeller. Det er vel ofte kombinasjonen av  Hadde de fulgt NEM-normene for dekodertilkobling, og utstyrt alle modellene med en dekoder som tillater kjøring både analogt og digitalt, så hadde de unngått alle problemene for kundene.


Et tips til Jarle må være at du kontakter NMJ for å høre hva du bør gjøre. Er motorvognen koblet feil fra leverandør, burde de ordne problemet kostnadsfritt på garantien.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2013 at 14:02
Takk for tips Kjell.

Må bare sjekke hvor gammelt loket er og om vi fortsatt kan påberope oss garanti
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2013 at 14:08
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Takk for tips Kjell.

Må bare sjekke hvor gammelt loket er og om vi fortsatt kan påberope oss garanti
 
garanti er en sak... Men etter norsk lov har du 5 års reklamasjonsrett mot feil ved produktet, og så gammel er vel ikke modellen?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2013 at 15:18
Hei Eirik

Sannsynligvis ikke men synes det er litt styr å sende av gårde om det bare er å bytte om noen ledninger på dekoderen
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2013 at 21:45
Hei Jarle. Jeg har sendt deg et mer utfyllende svar via PM. 
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2013 at 22:01
Hei Kjell og takk for tilbakemelding.

Vår utgave av BM64 har 8 pins plugg.

Googlet litt og fant denne på NMJ sine sider

NB; Viktig melding for de vil digitalisere BM64:   
BM64 er laget for Zimo decodere og kan problemfritt digitalisering med disse.
Bruker du andre decodere merker må du klippe av den grønne ledningen på pluggen til decoderen.   
Hvis ikke kortslutter dekoderen.

Nå har det seg slik at vi bruker Zimo dekoder men de har ho også dem grønne ledningen montert på pluggen !!
Testet dette og melder tilbake når gjort - tar nok noen dager..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2013 at 18:59

Dessverre har NMJ brukt "ikke standard" mht. NEM 652-grensesnittet i BM64 som de har gjort i andre lok som ble laget i årene rundt (BM88 og Type 26). Det ligger en lask i blindpluggen som kortslutter dekoderen dersom ikke Aux.#1 klippes. Denne lasken er ment å forsyne lysene med spenning før loket kjører analogt. Dette går greit dersom man ikke aktiverer Aux.1 men ødelegger dekodere om den brukes.

Det andre problemet med BM64 er at innvendig lys er forsynt sammen med F0r og F0f (hovedlys).
det er 1,5V-pærer til innvendige lys - og det trekkes MYE strøm på disse utganger (om man modifiserer), så mye at det faktisk overbelaster de aller fleste dekodere. Kun Zimo har utganger som klarer dette - derfor Zimo!
Dessverre er ikke innvendig lys koblet på egen F-utgang. Jeg har derfor måtte modifisere mine eksemplarer. Det er relativt komplisert for de fleste, tror jeg?


Edited by Kjell H. - 11 juni 2013 at 18:16
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2013 at 19:32
Hei Kjell

Noen som helst mulighet for en beskrivelse ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2013 at 18:06
Jeg hadde en liten tegning av printet på en lapp jeg ikke finner igjen. Det er relativt komplekst (til å være Superline).
Da jeg har modifisert mine BM64, tror jeg ikke jeg orker å åpne en for å finne ut hva jeg gjorde - dengang?
- Etter det jeg husker, ble printbanen brutt et par steder for å skille ut Aux.1 på pluggen og noen dioder ble således fjernet. Det er problematisk å gjøre dette uten varmluftsloddeutstyr da det er SMD-komponenter.
Om jeg ikke husker helt feil, er retningslysene aktivert av hver sin transistor på printet og innvendig lys koblet slik at om ett av retningslysene er tennt, så lyser også innvendig lys. Om man ønsker så separere dette til egen utgang på dekoder, må det også loddes om.
Husk å kaste blindpluggen om du gjør en slik ombygging! - Ellers ryker pærene for innvendig belysning.
Mener at ene ledningen til motoren går gjennom 3 dioder i hver retning (6 stk. totalt) som opprinnelig ligger mellom pin 3 og 5 (?). Det senker spenningen til motoren med litt over 2 V i analogdrift uten dekoder. Disse dioder er strengt tatt ikke nødvendig. Uten disse, går BM64 litt fortere og lysene tennes ikke ved ekstrem langsomkjøring.
Det er mulig jeg husker feil? - Er det transistorer på printet, er det ikke særlig krav til utgangsstrøm gjennom dekoderen - men skal man drive innvendig lys med Aux.1- så krever dette en strøm som ligger i overkant av hva de fleste dekodere klarer. - Jeg tror derfor dette var årsaken til at NMJ har spesifisert Zimo og at de blandet de 2 forholdene (kortslutning og separering av lys)??
Dette er vel for å gjøre det enklest mulig?


Edited by Kjell H. - 11 juni 2013 at 18:12
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2013 at 20:07
Hei Kjell
Høres jo egentlig enklest ut å kaste helt printplaten siden ingen komponenter evt med unntak av motstander til lyset er av interesse.

Finner ut av det om jeg gidder å bruke tid på det:)
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2013 at 21:48

Jeg er enig at du bør kaste ut printplaten og elektronikken som er montert.

Men det er jo for galt at det er slike drastiske grep som må til dersom man skal kunne bruke andre dekodere enn Zimo. Jeg ville ha lyd-dekoder med en tilnærmet riktig lyd, og da var det bare ESU LokSound som var alternativet. Siden NMJ monterte den for meg har jeg dessverre ikke lys i kupéen.

Jeg har montert mange dekodere i lok og da har det nesten vært enklest å fjerne alle ledninger og komponenter og heller montere dekoder og strekke ledninger på nytt.

Kanskje NMJ i framtiden burde høre litt mer på brukernes ønsker, og heller velge elektronikk og elektrisk design som passer de fleste dekodere som finnes på markedet.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2013 at 23:09
Helt enig Kjell

Nå er det jo Zimo dekoder jeg har så det blir spennende å teste.
(Har den i klubben) så får ikke testet med en gang...
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2013 at 23:23
Jeg ser frem til testingen, Jarle. Min Bm64 har en Zimo dekoder som NMJ har montert. Vognen går fint en vei, men raser avgårde den andre veien.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2013 at 18:21
Det er faktisk mulig å kaste printplaten og starte fra scratch!
Man må da ha ekstern spenningsregulator og 2 motstander.
Liker godt å ha pluggbar dekoder i tilfelle feil/oppgradering, så da må man anskaffe en slik i tillegg.
 
Dette gjorde jeg på mine eksemplarer av El 2 der jeg ikke så noen årsak til å beholde printet. Det vat mest fordi NMJ "hadde glemt" de 2 motstandene som er nødvendig for å forspenne LM317 til 1,5V - og at installering av "ekstra" LM317 var amatørmessig utført.
 
Tror jeg valgte å beholde printplaten i BM64 av plasshensyn og for at modellen skulle være mest mulig original.
 
Etter det jeg hører, er det få som digitaliserer sine SuperLine, så de fleste forblir nok analoge hele livet (nedpakket eller utstilt). Da betyr ikke kjøreegenskaper eller lys særlig mye. Det er vel derfor at NMJ ikke gjør seg flid med elektronikken - så lenge den virker analogt.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2013 at 22:11
funket ikke med Zimo dekoderene i dag. samme feilen.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2013 at 19:56
Hei.

Som Stian skriver er vi fortsatt ikke kommet i mål.
Hiver jeg ut printplaten så erstatter jeg nok lyspærer med LED og setter inn passende motstander så er vi kvitt spenningsregulatoren og hele skiten. Kan selvfølgelig tenkes at jeg beholder platen for pluggen sin skyld.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2013 at 12:25
Du må nok ha spenningsregulator for lysene i enden. Dette er 1,5 V pærer. Det er kun én felles spenningsregulator i BM64.
 
Det er imidlertid fullt mulig å lage en ny spenningsregulator med 2 forspenningsmotstander eksternt - og derved sløyfe spenningsregulatoren på printet. Du får selv vurdere hva som er minst arbeid for deg?
Jeg vurderte det slik da jeg bygget om mine, at det var minst arbeid for meg å modifisere originalprintet og beholde dette.
Back to Top
Ivar V View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 april 2016
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ivar V Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2016 at 15:48

God ettermiddag modelljarnbane Entusiastar.

Sidan eg måtte skifta drivakslar på min NMJ Bm64 pga tannhjul problem, digitaliserte eg Bm64 samtidig.  Eg tenkte att det eg fann ut,og korleis eg digitaliserte kan vera av interesse for andre som har ein NMJ Bm64:

Digital pluggen til Bm64’an ser nesten ut som eit NEM652 grensesnitt, men er det ikkje.  Det hadde vore bra om pinout’en hadde vore dokumentert, den var ikkje i dei papria som var med min Bm64.

Bm64 har 1,5V glødelamper og NMJ har nytta ein analog regulator, LM317, for å få rett spenning.  Dette var hovud grunnen til at eg bestemte meg for å fjerna  orginal print kortet og regulatoren.  Om ein nyttar 16-18V DCC spenning, som eg trur er vanleg på H0, blir spenningsfallet over regulatoren 14,5-16.5V, som blir til varme, d.v.s ein verknadsgrad på rundt om 10%, so god råd til å brenne bort digitaleffekt har eg ikkje.   I tillegg i min modell, kan variera i handarbeids modellar, var det to isoleringar mellom LM317 og chassis utan termisk pasta, slik at LM317 kan bli for varm ved lange sesjonar.  Eg ville ha ein dekodar som eg kunne kopla til buffer kondensator(ar), sidan eg synes straumopptaket var heller dårleg, og eg likar ikkje blafrande lys.

Eg nyttar Zimo MX632V som ekstra dekodar i Spor 1 lokomotiva, var den eit naturleg val, sidan eg har alltid fleire liggande.  Den har ein innebygd Buck DC/DC konverter med omlag 90% effektivitet og har direkte tilkopling til buffer kondensator(ar).  Denne dekodaren har so mange utgongar slik at eg kan styra topplysa uavhengig av sidelysa og likevel ha tilkoplingar til overs for ein ekstra funksjonsutgong og SUSI, om eg ein gong vil ha lyd.  Dekodaren er omlag av same lengde som orginal PCB’et men litt smalare, slik at installasjonen ikkje blir meir synleg enn før, buffer kondensatoren har eg plassert på WC, den er derfor usynleg.  Som venta driv MX632V også motoren svært godt.  Eg har dokumentert ombygginga med bilete, om nokon er interessert gjev beskjed.

Vyrdsamt,

Ivar.



Edited by Ivar V - 03 april 2016 at 17:55
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2020 at 11:35
Jeg holder på med å digitalisere resten av Superline  BM64 og Di3.
På denne måten har jeg oppdaget at Di3 som BM64 har sprukne plasttannhjul. Alle mine BM64 hadde drivaksler som var sprukket. Det er metalltannhjul på de akslene som NMJ har som forbedret reserve.
Dette er et tips om du har en BM64 som ikke er kjørt på lang tid. Den er neppe kjørbar - og egner seg til utstilling hvis du ikke skifter drivhjul.
Du må demontere drivboggien for å skifte akslinger på begge modeller. Enklest kan det gjøres ved å lodde av strømopptaket til boggien og demontere boggien.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2020 at 18:18
Hvis du vil ha kontrollerbare lys i innredningen på BM64, så er grensesnittet IKKE NEM652 men noe NMJ har konstruert og pinkonfigurert, selv om det er likt i utførelse som NEM652. - Ellers tenner lyset i innredningen samtidig med lysene.
Hvis du klipper av "grønn ledning" på en NEM 652-plugg å forbinder den til den ene ledningen som går til en diode (som loddes fra), så er det i orden. Den andre ledningen går til +1,5V og dekoderen har minus. Det er ubetydelig spenningsforskjell mellom de diodene som sitter på hovedprintet og 0V i dekoderen (de forsyner også retningsbestemt topp- og markeringslys med 1,5V).
 
Jeg oppdaget brudd i plasten til kardanleddet. Det trenger ikke å skiftes. Bare støtt opp bruddet med en grov nite eller et messingrør på innvendig 4 mm.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.