MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Signaler ved stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Signaler ved stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Signaler ved stasjon
    Posted: 28 april 2013 at 00:39
Er det noen som kunne tenke seg å hjelpe meg med en kjapp plassering med inn- og utkjøringssignaler på dette stasjonsområde. Har trålet blader og internettet, men klarer ikke å helt å skjønne plasseringer. Kjøreretningen blir begge veier og har lyst til å ha mest mulig riktig signal anlegg i dette området, hvis noen har tid og gidd til å hjelpe meg
 
 
 
 
 
 
 
Jon Anders
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 13:41
Er det norsk signalplassering du er ute etter? Hvilke av de tre sporene som forsvinner ut er togspor?  
Svein S
Back to Top
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 15:10

Glemte å skrive om de sporene ja. De 2 sporene til venstre forsvinner litt vekk og møtes ved en annen stasjon slik at det blir en sløyfe samt at det også fra denne stasjonen (stasjon 2) går et spor i tunnel hele veien tilbake og ender opp i det sporet til høyre på planen. Tenkte å bruke viessmann sine LED signaler da resten av anlegget er tysk.

Planen var å bruke de 2 sporene nærmest stasjonen til stopp ved stasjonen og at spor 3 brukes som et gjennomgående hovedspor slik at jeg kan få kjørt tog forbi selv om det står 2 tog på stasjonen
 
 
Jon Anders
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 16:08

Jeg er ikke helt stø i tysk signalgivning, men da de første norske komplette sikringsnaleggene (Roa ca 1920) var basert på tyske semaforsignaler er det vel ikke så veldig stor forskjell. Derfor har jeg også tegnet inn semaforsignaler i stedet for lyssignaler, men det spiller liten rolle siden signalbildene de viser finnes i parallelversjoner for semafor og lyssignal (semaforsignaler viser lyssignalbildet i mørke).

Ved full dekning av sporene på stasjonen, blir det noe slikt:

Innkjørsignaler er grønne, utkjørsignaler er røde. Så er det ett signale som er markert blått (E). Det er på en måte både innkjør og utkjørsignal, men sporet leder ikke til et eget kryssingsspor, så dermed er det vel egentlig et innkjørsignal.

Samtidig er dette et tegn på at sløyfen og signal E er egentlig ganske utprototyp. Banen går ut ved D og vender så straks tilbake til E. Det er slike kompromiss man må gjøre i MJ, men hva om du flyttet sporet til den røde stiplede linjen og droppet både signalene A og E. Da vil du få en lengre kjørestrekning og stasjonen blir mye mer "normal". En så liten stasjon med 5 ulike baner inn er ganske uvanlig.

Husk på at i virkeligheten går en jernbane fra et sted til et annet. Se på skissen nedenfor for en enkeltsporet bane med stasjoner der togene møtes eller kjører forbi hverandre:

Den sorte streken representerer en jernbane slik den kunne vært i virkeligheten. Den går fra A til D, og en sidelinje ut fra C til E. Dette er en bane som er fullt ut realisererbar på et MJ-anlegg (ikke de aller minste). På den kan kjøre slik tog kjører i virkeligheten. Legg til litt sidespor og stasjonsspor til bedrifter og godshus, så kan man kjøre godstog og skifte vogner ut og inn, og persontog både gjennomgående fra A til D (og tilbake), mellom A og E, og man kan ha et lite korresponderende sidesbanetog som bare tusler mellom E og C. Mulighetene er mange. Dette er en punkt til punktbane som mulliggjør at deler av anlegget ender på steder man ikke har plass til mer enn en 30-50 cm bredde.

Nå er det noen som gjerne vil ha mulighet for at togene (også) kan kjøre av seg selv, slik at man slipper å måtte vende togene på endestasjonene. Man kan fortsatt beholde historien om en bane mellom A og D, men la dette være et utsnitt av et større banesystem (fra T til M, for eksempel). Da lager man en sammenkobling mellom A og D, helst skjult (i hvert fall delvis). Disse kan møtes i en større stasjonen gjerne under resten av anlegget i det mange kaller et togmagasin (derfor navnet TM). Da kan togene forsvinne ut av den synlige delen av banen, lagres der inntil man vil ha de inn igjen. Rundbanen er etablert som en ekstra mulighet i tillegg til det jeg har beskrevet i avsnittet foran.

Hvordan man så legger ut en slik skjematisk struktur på en faktisk MJ-anlegg, kan gjøres på en mangfoldig og variert måte. Kanskje har man ikke plass til fem stasjoner, eller man har plass til flere. Kanskje flere sidebaner også - eller ingen. Uansett anbefaler jeg at man tar utgangspunkt i en slik overordnet plan for hva man vil (eller kan), og dernest ser hvordan det kan virkeliggjøres på den plassen jeg har til rådighet.

Svein S
Back to Top
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 19:36
Se her ja, var et slikt forslag jeg var ute etter. Sporleggingen her er et resultat av flere ombygginger opp gjennom lang tid uten noen skikkelig plan og det straffer seg. Har lyst til å prøve å få ferdig anlegget nå og hadde vært moro med et skikkelig signal anlegg. Det var det jeg var redd for at den vendesløyfa ødelegger inne på området her, pluss at det ser ikke særlig bra ut. Men dette var den eneste måten å få snudd togene igjen slik at dem ikke ender i en fast kjøreretning. Ser jo ettertid at mange kjører med en fast retning og det hadde jo gjort alt mye lettere, men jeg synes tog som kjører begge veier på en skinnestrekning er litt moro da et tog kommer inn på stasjon og et annet forlater stasjonen ut samme vei.
 
Forslaget om å strekke ut til den røde stiplete linjen var ikke så dum og det ville løst hele greia, men det vil ikke la seg gjøre pga plass mellom punkt A og E
 
Tegnet opp en alternativ rute (grønn) om det ville fungere? Det vil da gå i tunnel og ende opp ved punkt C ( som også er i tunnel fram til stasjonsområde) og da kunne kjørt videre til neste stasjon via det hovedsporet.  Det vil jo være dumt når det kommer tilbake til samme stasjon, men jeg tror ikke det er til å unngå uten at det skal bli for mye omgjøringer. Da blir jeg i vært fall kvitt den vendesløyfa inne på stasjonen der så den ikke syns og signalet ved punkt E blir borte.
 
 
 
 
Takker for planen, da vet jeg hvor signaler skal og kan begynne å tenke ut en styring på dette
 
Jon Anders
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 19:49
Originally posted by Jon Anders Jon Anders wrote:


 
Tegnet opp en alternativ rute (grønn) om det ville fungere? Det vil da gå i tunnel og ende opp ved punkt C ( som også er i tunnel fram til stasjonsområde) og da kunne kjørt videre til neste stasjon via det hovedsporet.  Det vil jo være dumt når det kommer tilbake til samme stasjon, men jeg tror ikke det er til å unngå uten at det skal bli for mye omgjøringer. Da blir jeg i vært fall kvitt den vendesløyfa inne på stasjonen der så den ikke syns og signalet ved punkt E blir borte.
 
 
 
 
Takker for planen, da vet jeg hvor signaler skal og kan begynne å tenke ut en styring på dette
 

Det vil være en mye bedre løsning. Da holder du begge innkjøringene til stasjonen på "yttersiden", og ikke sånn midt inni som ved signal E.
Svein S
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 21:37
Svein har byttet om på koblede og ukoblede vinger, ser det ut til. NSB brukte dette motsatt av hva som var standard i Tyskland: En vinge = Hp1 = klart, to vinger = Hp2 = klart, forsiktig kjøring i avvik. Den norske varianten tilkom fordi nattsignalet for Hp2 var to grønne til ca 1930, og da fryktet man at under vanskelige forhold kunne lokføreren brase inn i avvik i full fart fordi han kun oppfottat en grønn lampe. Dersom en grønn var avvik, ville en misoppfattelseav to grønne bare bety en unødvendig oppbremsing.

Signaloppstillingen virker forsåvidt grei, men jeg hadde nok kamuflert innføringen av sløyfen som et sidespor og sikret denne med et høyt skiftesignal (Hs-signal). Da blir stasjonen mer troverdig. I så tilfelle byttes signal E ut med et Hs-signal, utkjørsignalet i spor 1 (nærmest stasjonsbygningen) flyttes til utkjør-siden av vekselen men erstattes med nok et Hs-signal på sin opprinnelige plass (på tysk heter dette "Gruppenausfahrsignal"). 

Det kan heller ikke være kun en vinge dersom minst en veksel i togveien skal kjøres i avvik, da bli det to koblede vinger uansett om del "tilhørende" vekselen ligger i "rett". Dersom man kan velge ulike utkjørtogveier (som ved en avgrening), der den ene ikke berører veksler i avvik, skal det være ukoblede signaler (som kan vise Hp0, Hp1 eller Hp2) også i utkjør (disse selges vanligvis som "innkjørsignaler"). Her vil det hvertfall gjelde fra spor to mot venstre.

Mvh P.




Edited by Traveller - 28 april 2013 at 21:37
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.