MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tysk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tysk

 Post Reply Post Reply
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tysk
    Posted: 20 juli 2005 at 14:25

Denne hobbyen er nesten håpløs å ha mm man kan tysk.... så jeg har bestilt Tysk C-språk fra NKI fjernundervisning.

Det er verdt det.....

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 15:37

Hei GeirC !

Du imponerer ! Snakk om å ta"n helt ut a

Sånne som deg er det vi trenger her på forumet ! Det har vært så stille og dødt her..(Ja, bortsett fra i det lukkede "vepesbolet" da, men det er heldigvis bare for medlemmer..)

Jeg også sliter litt med tysken, men jeg driver og forsøker meg på et magasin som heter HP 1, og noen gamle Miba som jeg har liggende. Tar med et magasin eller to på ferie. Håper på noen stille seine timer, med noe skummende i glasset, og en god stol. Da blir det repetisjon på an, auf, hinter....

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 16:27
Originally posted by TomL TomL wrote:

Jeg også sliter litt med tysken, men jeg driver og forsøker meg på et magasin som heter HP 1, og noen gamle Miba som jeg har liggende. Tar med et magasin eller to på ferie.


Vår mann Geir er åpenbart alvorlig bitt av basillen, ja! Og det er jo bra!

Hadde tysk på både ungdomsskolen og videregående, men det er rart med det... Etter at Narvesen begynte å ta inn de tyske MJ-bladene og jeg begynte å stave meg gjennom dem, tok det seg likevel gradvis opp, gitt! Hjelper å lese. Burde kanskje meldt meg på et kurs for revitalisering av snakketysken.. prøvde på patetisk hjelpeløst vis å hjelpe en tysk turist i dag - vi falt ned på engelsk til slutt...

Det var ved å lese jeg ble god i engelsk, forresten, jeg kom over mitt første Model Railroader da jeg var 14 og slukte alt! Karakterne klatret til værs ettersom mj-kunnskapen steg. Og det var jo bra. Men jeg har vel ikke særlig interesse for am. mj lenger - britisk, derimot, seiler opp som en god kandidat for nærstudier. Og DE har mye jernbane/mj-litteratur!

Lykke til med tysken, Geir.

mvh
Henning L

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 16:52
Hrm! 7 laken for kurset. Jaja. Hade tysk på VGS, på papiret, men fraværet mitt var høyt innen det faget. Dette er jo en glimmrende annledning til å pusse på vitnemålet.... :) Stryk er jo ingen fin karakter
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 16:55
Pass nå bare på at du ikke går i fella og blir sittende så hardt fast i forumet at du ikke får bygget noe. Den fella er det mange av oss andre her som har gått i... 

Mvh Heine
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 16:58

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Pass nå bare på at du ikke går i fella og blir sittende så hardt fast i forumet at du ikke får bygget noe. Den fella er det mange av oss andre her som har gått i... 

Mvh Heine

Hehe! Har døgnvakt på ambulansen, så jeg bruker tiden på stasjonen, når folk ikke er syke, til å forumere, og så bygger jeg på fridagene mine. FInt med kun 2 døgn på jobb i uka . Masse tid til MJ!

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 19:06
Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Jaja. Hadde tysk på VGS, på papiret ...

Jo takk - jeg kjenner igjen den situasjonen. Men som nevnt hjelper det litt med alle disse tyske MJ-bladene. Selv har jeg abonnert på Märklin-Magazin siden 1981 og kjøper sporadisk det som finnes hos Narvesen.

Tysken har blitt så bra at jeg etterhvert har handlet litt på tyske eBay, og bestilt varer fra tyske MJ-butikker. Med tysk-norsk ordbok går det i allefall greit å svare/sende mail dersom en lurer på noe.

Med direkte tysk tale - det blr en annen sak. Prøvde en gang å guide en tysker som hadde stoppet med bobilen på Krøderen for å ta bilder av banen. Da ble det noen lange pauser for å finne de rette ordene - for å sin det sånn ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 21:13

Dessverre er ikke tysk like populært og aktuelt nå som det en gang var. Før krigen var tysk som fremmedspråk mer utbredt og populært i Norge enn engelsk - og tysk populærmusikk var mer "kult" enn noen annen utenlandsk musikk i flg. min gamle mor!

På 60-tallet var det umulig å avlegge bestått artium - selv på reallinjen uten minst 3 fremmedspråk og ett av disse måtte være tysk. Jeg måtte i gjennom alt dette + ett år med teknisk tysk deretter!

Som elektromann har jeg alltid lært å forholde meg til "Betriebsanleitungen von Siemens" da alle andre oversettelser fra dette firmaet var helt håpløse. Således har jeg i jobbsammenheng vært nærmest tvunget til å vedlikeholde tysken min. - Det største kompliment jeg noen gang har fått mht. tysk, var på slutten av et 2 år langt arbeidsopphold der nede å bli tatt for innfødt - men det er nok nærmere 30 år siden, det.

Nå har nok mye skjedd siden det. Tysk kultur og musikk står ikke særlig høyt hos dagens ungdom i Norge og velges derfor bort. Unge tyskere snakker også bra engelsk i dag. En ting som alltid har forundret meg er at tyskere synes det er helt fint dersom noen umaker seg til å gjøre seg forståelig på deres eget språk?

Så lenge MJ-hobbien er stor i de tysktalende land og det finnes store produsenter der, er det nyttig å kunne tysk. - Vi får se om 30 år om det da er kjekkere å kunne kinesisk? - Den som lever får se!

Back to Top
steloe View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steloe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2005 at 16:06

Det er ofte snakk om å praktisere.  Har ikke snakket tysk på 30 år, men har holdt meg litt asjur ved hjelp av MJ-blader.   På sykkeltur i Tyskland i sommer oppdaget jeg etter et par dager at det gikk forholdsvis greit.  I det østlige Tyskland er det nesten ingen som kan engelsk.  Forøvrig en ferieform jeg kan anbefale. Med gode kart er ikke Tyskalnd bare et jernbaneland.  Det er også et sykkelland.   I Tyskland er det jo mulig å få med sykkel på toget også. 

Steinar

 

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2005 at 16:35
For oss som er litt autofile er jo Tyskland faktisk et billand.  Og bilen er ganske overlegen når man skal på railfanning!

Mvh Heine


Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2005 at 19:56
Til dem som ønsker å friske opp tysken anbefaler jeg å hive seg med på neste Fremo-tur vi skal ha nedover. De to turene jeg har hatt har gjort underverker for mine svært så rustne tysk kunnskaper iallefall.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2005 at 23:30
Min er heller dårlig til tross for tysklandsferd......
Det må nok sterkere lut til trur eg.
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
HC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2005 at 23:38

Har besteforeldre og mor fra sveits. snakker jo nesten likt. snakker litt tysk/sveitsisk blir fin blanding.. har hatt tysk gjennom hele barne skolen og nå på vei igjennom ungdomsskolen.

 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.