MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 21 til 8 pins adapter ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

21 til 8 pins adapter ?

 Post Reply Post Reply
Author
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 21 til 8 pins adapter ?
    Posted: 16 april 2013 at 15:39
Mange lok kommer jo nå med plugg for 21 pins dekoder. Jeg har Digitrax DCC og ønsker å bruke dekodere derfra pga. transpondingen og Surroundtraxx-lydsystemet mitt. Digitrax har ikke 21 pins dekodere, men jeg fant et firma i Australia som selger adaptere for 8 pins dekodere til 21 pins plugg.
Noen som kjenner til forhandlere i Norge som selger dette, eller noen nærmere, på denne siden av jordkloden ?
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 16:27
Originally posted by Kleindorf Kleindorf wrote:

Mange lok kommer jo nå med plugg for 21 pins dekoder. Jeg har Digitrax DCC og ønsker å bruke dekodere derfra pga. transpondingen og Surroundtraxx-lydsystemet mitt. Digitrax har ikke 21 pins dekodere, men jeg fant et firma i Australia som selger adaptere for 8 pins dekodere til 21 pins plugg.
Noen som kjenner til forhandlere i Norge som selger dette, eller noen nærmere, på denne siden av jordkloden ?


Tror ikke det er noen i Norge som selger dette. Å få noe fra Australia tar ikke nødvendigvis så veldig lang tid. Men DCCconcepts har nok mange forhandlere i England. Et brev fra England er etter min erfaring noe av det som flytter seg fortest hit til landet Wink.
Truls Slevigen
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 17:09

Jeg tror også det kan være en god ide å handle fra England, i alle fall om man holder seg under moms-grensen på 200 kr. Jeg har inntrykk av at frakt fra England kan være relativt rimelig, ofte rimeligere enn om man handler i Norge.

En av de store på netthandel i MJ i England er Hattons:

http://www.ehattons.com/

som bl.a. har denne adapteren:

http://www.ehattons.com/20651/Bachmann_UK_36_559_DCC_21_pin_to_8_pin_adaptor_converter_For_locos_with_21_pin_sockets_to_use_an_8_/StockDetail.aspx

Hattons trekker automatisk fra britisk moms (20%) ved levering til Norge.

Men den adapteren får du også kjøpt i Norge, riktignok til en noe høyere pris:

http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_112_340&products_id=2840&osCsid=508ad97762755706145dfcd4a3f1cbde





Edited by TorsteinS - 16 april 2013 at 18:04
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 17:38
Pris for en stk inkl frakt fra NMJ:159,-
Samme fra Hattons: 39,-

Det er fantastisk at norske mj-sjapper (og andre leverandører av småting), fortsatt tviholder på pakkeforsendelser som koster skjorta.
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 18:32
Jeg har god erfaring med dccsupplies i England, Se 

Dersom du registrerer deg som kunde slipper du engelsk moms.


Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 18:40
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Det er fantastisk at norske mj-sjapper (og andre leverandører av småting), fortsatt tviholder på pakkeforsendelser som koster skjorta.
Hva mener du alternativet er??
 
Uregistrerte brev som forsvinner underveis i postens systemer er ikke noen spesiellt genial måte å sende varer på i mine øyne. Og så lenge det er forhandleren som må bære tapet om mottager enten ikke får, eller påstår a han ikke har fått varen så forstår jeg godt at de ikke er spesiellt ivrige etter å bruke den forsendelsesmåten...
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 19:03
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Det er fantastisk at norske mj-sjapper (og andre leverandører av småting), fortsatt tviholder på pakkeforsendelser som koster skjorta.
Hva mener du alternativet er??
 
Uregistrerte brev som forsvinner underveis i postens systemer er ikke noen spesiellt genial måte å sende varer på i mine øyne. Og så lenge det er forhandleren som må bære tapet om mottager enten ikke får, eller påstår a han ikke har fått varen så forstår jeg godt at de ikke er spesiellt ivrige etter å bruke den forsendelsesmåten...

Hei

Enig med dig Eirik. Der er intet alternativ. 

Har selv stået med håret i postkassen, med en modtager som påstod han aldrig havde modtaget varerne Angry Specielt når man efter ca. et år, ser samme varer fra samme person, forsøgt solgt på diverse udstillinger. 

Hilsen
Dan

 

 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 19:26

Originally posted by eika eika wrote:

Uregistrerte brev som forsvinner underveis i postens systemer er ikke noen spesiellt genial måte å sende varer på i mine øyne. Og så lenge det er forhandleren som må bære tapet om mottager enten ikke får, eller påstår a han ikke har fått varen så forstår jeg godt at de ikke er spesiellt ivrige etter å bruke den forsendelsesmåten...

Nå klarer faktisk en av de største norske nettbutikkene i databransjen å tilby rimelig, uregistrert forsendelse av mindre pakker med verdi under kr. 1000,-:

http://www.komplett.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=posten-Brev%20uten%20sporing

At Posten en sjelden gang faktisk somler bort en sending, burde ikke representere noe stort tap i forhold til gevinsten ved økt salg. Så da blir spørsmålet: Er MJ-folk mindre hederlige enn folk som kjøper datautstyr?


Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 19:49
Takker for innspill. Det ser ikke ut som jeg har sjekket ut NMJ grundig nok  Stern Smile
Jeg bestillte 6 stk. fra Hattons i England til ca. halve prisen inkl. porto, men det blir vel behov for flere etter hvert ....
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 20:39
Jeg mottar hvert år nesten 200 brevsendinger av pairer, mj-artikler, og elektronikk både privat og i jobbsammenheng.
Dette kommer fra "omtrent hele verden".
Det er mer enn to år siden en forsendelse fra utlandet har hatt avvik, og også den kom frem tilslutt.
Når jeg kjøper litt dyrere ting som feks lok og vognsamlinger så går brevet som registrert.
Et registrert brev fra feks Tyskland koster 15,- i tillegg til porto, og kan da spores på lik linje med en pakke.

Det er tull, tøys og bakstreversk å tro at ting ikke kan sendes som brev fordi det går tapt i postgangen.
Ja, jeg har lite pent å si om effektiviteten til posten og prisene de opererer med, men levering skjer en eller annen gang på lik linje med registrerte pakker.
Pakker sendt via posten bruker jeg ikke, som oftest er det billigere og raskere å kjøre pakken frem til mottager selv.

De fleste servicevennlige forhandlere sender varer som brev, bare ikke de norske.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 21:48
Det er vel ingen som har sagt de TROR ting ikke kan sendes som brev såvidt jeg har kunnet se i tråden. Jeg for min del har sagt at jeg forstår at forhandlere ikke vil sende ting som brev. Men det har i mine øyne ikke noe med hverken dårlig service eller bakstreverskhet hos forhandlerene å gjøre.
 
Jeg har selv erfaring med bortkomne pakker, både registrerte og uregistrerte, så jeg er naturlig skeptisk til postens håndtering av forsendelser.
 
At et registrert brev fra tyskland koster 15,- i tillegg til porto er totalt uinteressant all den tid det såvidt jeg har klart å søke frem ikke er mulig å få sendt et rekomandert brev her hjemme for under 130,- (porto inkludert). Da er man alt på samme pris som det koster å sende en pakke...
 
 
I forhold til normale kartonger som de fleste forhandlere normalt har på lager i mange størrelser (de får jo varene inn i slike esker...) så medfører brevsendinger behov for ekstra emballasje og ventetid i en postskranke for å få frankert og levert forsendelsen mens pakker som pakkes i butikken og får påsatt adressekort der bare kan dumpes i en innleveringsskranke eller til og med hentes i butikken av postens biler.
 
Slike ting er sikkert vesentlig enklere for store firmaer som f.eks. komplett, men for en liten modelljernbaneforhandler har jeg full forståelse for at de ikke ønsker å ta den ekstra jobben og risikoen slike forsendelser innebærer. Det er neppe så mange kronene i ekstra inntekt å hente på slike små forsendelser at det forsvarer merarbeidet det medfører
 
 
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 22:12
Originally posted by eika eika wrote:

Det er neppe så mange kronene i ekstra inntekt å hente på slike små forsendelser at det forsvarer merarbeidet det medfører

Neivel, må være kun her til lands det da. Godt det er såpass mange små og større firmaer alle andre steder som gjør det enkelt.
Og jeg kan tipse deg at selvom vi her til lands ikke har en fungerende webfrankering som alle andre velfungerende postsystemer har, så finnes det noe som heter både frimerkehefte og frankeringsmaskin.
At man i Norge kun kan betale for rekommandert sending for sporing av brev, tyder vel bare på at postens kunder hittil ikke har sett behovet for å be om en slik tjeneste.
Om selgere etterspør et produkt så dukker det nok opp.
Inntil videre så klarer hvertfall komplett å sende varer som brev, helt uten problemer.
Smallsize.no sender forresten også brev...

Men jeg lurer også på: Er virkelig norske mj-kunder mindre ærlige enn andre ettersom man ikke kan stole såpass på de at varer kan sendes på rimeligste måte?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 10:09
Er det en overgang fra NEM 652 til MTC21 det er snakk om, så koster en slik hos NMJ NOK 49.- ?
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 10:49
Jepp. Som jeg svarer over her så har visst  NMJ disse på lager uten at jeg hadde fått det med meg. Har snakket med dem om dette tidligere men har nok ikke formulert meg presist nok så jeg forstod det som de ikke hadde dem og da sjekket jeg ikke websiden deres godt nok heller .... Sleepy
Men nå er de første 6 på vei fra england til halve prisen.
Og jeg ser tråden skled helt ut fra dekoderadaptere til postforsendelser. Jeg trodde tråden heller ville skli ut til spørsmål om Surroundtraxx-systemet, men det vil i så fall høre hjemme i en annen tråd her. Wink
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 13:13
Jeg forstod det som om NMJ var utsolgt - men da jeg sjekket står det at de har 1 på lager?  Kanskje ikke helt oppdatert?
Kjøpte en lik adapter for en tid tilbake hos NMJ.
 
Du må beregne rikelig plass i loket om du skal bruke en slik! Moderne lok-konstruksjoner (med MTC21) er som regel fyllt opp med ballast og annet, slik at plassen blir alt for knapp. - Det er vel kun Märklin/Trix zinkstøpte lok som har såpass mye "ledig" plass at det er mulig å bruke en slik adapter?
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 14:31
Det kan nok bli et problem med plass i HO-lok, ja.
Da er det to alternativer:
Bruke en vinkelsliper Ouch eller tilsvarende bedre egnet redskap til å fjerne ballast eller annet for mer plass ...
Eller bruke en annen 21 pins dekoder av passende størrelse og se om jeg kan kople til denne en liten Digitrax TL1 eller TF4 funksjonsdekoder som har transponding, slik Digitrax foreslår. De krever jo littegrann plass de også men kan via ledninger monteres på et bedre egnet sted i lokomtivet.
Litt uvant problemstilling dette fordi jeg de siste par årene mest har drevet med O-skala (www.onorway.com) hvor det fort er plass til 15-20 dekodere inni ett  og samme lok Smile
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.