MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Klar for skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Klar for skinner

 Post Reply Post Reply
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Klar for skinner
    Posted: 20 juli 2005 at 09:40

Ok, alt er nå klart (tror jeg) for å legge skinner. Har lagt plater langs veggen med skikkelig støtte og jeg har formet til litt landskap med jacofoam. Men skinneunderlag er av 9mm kryssfiner. Når jeg var ung og dum så brukte jeg skumplast som underlag, men har nå anskaffet kork. Det er todelt kork som må legges på traseen. Spm mitt er som følger:

- Skal jeg lime fast korken i traseen, for så å legge skinner som jeg spikrer fast, eller burde jeg spikre/lime hele røkla?

- Hvordan bruker man stasjonskorken? Jeg planlegger å sette opp peronger mellom sporene på stasjonen, og lurer da på om jeg burde skjære til korkplatene i egnet bredde og legge opp eller om jeg burde legge platene utover å så legge skinner og perrong på denne.

Det var det i denne omgang.

 

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 10:49

Hei GeirC !

Godt å se at det er noen som bygger også !  Har selv gjort slik som deg, dvs kryssfiner og kork. Jeg skar/klippet korkremser i for meg passende bredder, som jeg limte med kontaktlim. Jeg synes det var effektivt. Vet ogso om andre som bruker snekkerlim, og stifter fast midlertidig, til limet er tørt, og sportraseen sitter fast.

Skinnene fester jeg med små messingstifter i svillene. Viktig å borre hull først. Etter å ha testet sporene med diverse lok" og vogner, og alt fungerer ok uten avsporinger, legger jeg i ballast, og bruker en blanding av Ballastfix fra ModellCompagniet og hvitt lim. Når dette er tørt, fjerner jeg messingstiftene med en nebbtang.

På stasjonsområdene mine ligger det foreløpig bare kork.

Lykke til videre med byggingen !

MJ-hilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 12:57
Originally posted by TomL TomL wrote:

Skinnene fester jeg med små messingstifter i svillene. Viktig å borre hull først. Etter å ha testet sporene med diverse lok" og vogner, og alt fungerer ok uten avsporinger, legger jeg i ballast, og bruker en blanding av Ballastfix fra ModellCompagniet og hvitt lim. Når dette er tørt, fjerner jeg messingstiftene med en nebbtang.

Et alternativ til å lage hull i svillene er å bruke små spiker/stifter i "hjørnet" mellom sville og skinne på innsiden, litt flere steder. Det gjør jo samme nytten, men uten at du "ødelegger" svillen. Når du da ballasterer stikker disse sitftene fortsatt så godt opp at det er lett å ta tak i dem med nebbtang. Og svillen er da like hel

 

 

-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 14:32

Takk for tips! Da vet jeg hva som skal gjøres i morgen! At jeg la denne hobbyen på hylla for 17 år siden skjønner jeg ikke. Må ha vært kvinner, vin og sang som lokket. Hrmph! Kvinnfolk!

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.