MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Video fra hylleanlegget
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Video fra hylleanlegget

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Video fra hylleanlegget
    Posted: 25 mars 2013 at 11:15
Etter noen år uten aktivitet og trafikk i hylleanlegget er det nå endelig liv der igjen. Her er en film som viser en runde. Smile



Direktelink: http://www.youtube.com/watch?v=X3KwOyaH1Q8
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 11:31
Skikkelig "the american way", med doble lok. 6 min på en runde er jo ikke så verst. :-) Flott å se.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 12:33

Man får plass til mye i Z-skala, gitt. Hva er egentlig de ytre målene på anlegget?

Dogbone kjøreopplegg, tydeligvis? Er det to sløyfer med polvending, eller er den store stasjonen elektrisk delt på langs med hver sin polaritet?

Men videoen viste ikke kjøring på den øverste stasjonen. Hvor kommer man dit fra?

Svein S
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 14:23
Anlegget er 390x60. Det er over 100 meter spor, og rundt 50 penser. Det er også en skyggestasjon i bunnen under den nederste vendesløyfa. Den øverste endestasjonen har spor ut i fra den øverste vendesløyfa. Enklere å vise med et bilde egentlig:



Bildet under viser nedre vendesløyfe og skyggestasjonen under denne igjen (jeg kan løfte av den øverste delen for lettere å komme til for vedlikehold).



Stasjonen er delt med noen spor i hver sin retning, men det midterste har tilknytning til begge sider, og er isolert slik at det kan polvendes etter behov.

Og anlegget er bygd slik at alt av landskapsdeler kan plukkes av. Dette bildet er tatt for et par uker siden da jeg pusset skinner etter flere års lagring:




Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 15:17
Imponerende! Nesten så jeg har lyst til å begynne med Z for å få plass til lange kjørestrekninger på liten plass.  Fant også hjemmesida di med masse interessant informasjon. 
Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 18:42
Artig å se.
Du har et spennende anlegg.
Gleder meg til jeg er kommet så langt at jeg også kan kjøre litt.
Stusselig med tog i esker :p

Hvordan er det med signalanlegg og automatikk på anlegget?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 18:52
Foreløpig ingen automatikk, så jeg har litt å passe på når jeg slipper fire tog utpå. :) Kan lett bli litt forvirret når man plutselig ikke ser et eneste tog, bare hører de. :)

Men det blir blokkstyring. Har ikke helt bestemt hvor mange blokker ennå, men jeg ser for meg at jeg skal prøve å få det til slik at det hele tiden er synlige tog uten at alle er synlige på en gang. :) Viessmann har en blokkstyringssak som detekterer tog uten at man er avhengig av magneter og reed-kontakter. Har lyst til å prøve den.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 19:53
Fire tog krever noe simultankapasitet ja :)

Om det er Vi. 5206 du tenker på, så er det samme jeg bruker til blokkstyringen sammen med releer og bremsemodul.
Veldig fin for analog ettersom den har strømpuls for detektering når kjørestrømmen er av.
Bruker også en slik for å styre skyggestasjonen sammen med egenbygd automatikk.
Boksene fungerer helt smertefritt.
Det kreves motstand over vognaksler, men selv i Z så er eneste problemet at det er en drøy jobb om man har noen hundre vogner :)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 20:20
Nå spørs det vel om man skal detektere tog eller hver vogn. Hvis det er tog, så holder det at bakerste vogn har svakt ledende hjulaksler.
Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 20:44
Det har du helt rett i Svein, men det forutsetter at du alltid har en dedikert sistevogn.
Så fort man skifter litt med godsvogner, eller har over tyve vognstammer der man har endebytte eller har med "kurzwagen", så kan det være like greit å ta alle akslene når man først er i gang.


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 20:58
Kjør godstog med konduktørvogna bakerst, og la den være detektorvogna.
Ofte er det snakk om å finne balansen mellom det ideelle og det praktisk mulige. Har man et par hundre vogner tror jeg ikke jeg hadde orket å starte med å måtte utstyre samtlige med motstander.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 21:01
Hvordan ordner man aksler med motstander "nå for tiden", forresten. Da jeg drev med dette sist drev jeg og loddet små motstander på hjulskivene. Det var ganske arbeidssomt.
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 21:23

Motstandslakk ... Smile 

Se denne tråden

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 21:31
For H0 trenger man bare en stripe med SMD-motstander, pinsett, og ledende lim.
Pirk på litt lim i hver ende av motstanden med en tannpirker og klem den på.
Lim femti kroner, og noen øre pr motstand.
Noen limer også fast motstanden først, og bruker ledende lakk oppå etterpå.

For Z så bruker jeg lakken fra sprayen jeg nevner i den andre linken, den er mer holdbar enn motstandslakken man får kjøpt til MJ-formål og har ikke så stort spenn i motstandsverdien man får.
Lagde en liten jigg med tilhørende "tørkesnor" som jeg kobla opp til multimeteret, så kunne jeg sjekke at jeg fikk rett verdi samtidig.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 23:52
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Om det er Vi. 5206 du tenker på, så er det samme jeg bruker til blokkstyringen sammen med releer og bremsemodul.
Veldig fin for analog ettersom den har strømpuls for detektering når kjørestrømmen er av.
Bruker også en slik for å styre skyggestasjonen sammen med egenbygd automatikk.


Interessant. Spesielt med kombinasjonen bremsemoduler. Fungerer de slik at du får naturlig akselerasjon også?
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 14:05
Flott! Du(og mange andre her) må være godt utstyrt med tålmodighet som får til større prosjekter som dette. Jeg er fornøyd om jeg fullfører en enkel strekningsmodul...
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 14:06
Ja, man får akselerasjon også.
Ser slettes ikke ille ut.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 17:14
Skjer nedbremsing og akselerasjon på samme avsnitt, eller er det delt i eget avsnitt for brems og aks?
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 23:15
På de jeg har så holder det med en seksjon, men med ett rele så kan man utvide til tre seksjoner; Brems --> Strømløst -->Aks.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.