MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grusli Pukkverk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grusli Pukkverk

 Post Reply Post Reply
Author
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grusli Pukkverk
    Posted: 18 mars 2013 at 10:29
Grusli Pukkverk har fått nytt materiell, men det må innom Høl Møkkifiseringsanstalt først. Statnett har fått sin sårt trengte FAUN.
Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 15:12
Da er Brødrene Nygaard fra Kr.sand kommet for å hjelpe til med transporten.
Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 15:33
Har det endelig kommet Euclid til deg i 1:87?Smile
Volvoen til Brødrene Nygaard så flott ut!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 15:33
Hyggelig - og fine bilder,parnulf!
 
Brødrene Nygaard vekker minner!
- En gang var de "store" mht. transporter ifm. kraftutbygging i Otra- og Mandals-vassdragene.
- Husker at de hadde verksted/garasje på Skansen - der Svømmehallen (som nå er borte og erstattet av Aquarama)  engang lå.
Mener de den gang hadde en spesiell trekkvogn (Faun eller Kaelble?) som ikke hadde plan bak med permanent nedvektet. Den var grønn, tror jeg?
 
Forresten - skal du til Dortmund også i år? - Da kan det være at vi møtes - som i fjor!
Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 15:53
Brødrene Nygaard hadde 2 FAUN som jeg har sett i gult, men tror det var noe militært opprinnelig. Ellers hadde de en 5-aksla MB/Titan som gjør at det er laget dekaler!
Joda, Kjell, vi ses nok i Dortmund! Jeg er akkurat kommet hjem fra Modelshow Europe i Ede, Nederland. Det er anleggsmaskiner, tungt, langt og bredt i H0 og 1/50 ++. 
Jon Einar, det er lovet Euclid i flere varianter, også "vår"R15!
Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 17:14
Dersom jeg ikke husker helt feil, hadde Br. Nygaard en trekkmaskin som jeg da trodde var ex. Deutsche Wehrmacht? Mener den så noe slik ut - men uten dobbeltkabin og muligens boggi bak?:
Grønnfargen de brukte da, var standardfargen til Mercedes. - Den gang hadde de mange Mercedes sementbiler som hadde "standardfargen".
 
Jeg planlegger med onsdagen på Intermodellbau. Da håper jeg det er minst trengsel!
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 17:23
Tøft! dette fallt virkelig i smak hos meg! Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
grinda View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote grinda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 18:03
Nydelig Arnulf...

br Nygård så veldig så kjent ut...har sett bilder av den. OG jeg tror den sto nede på tomta her i Kristiansand ganske lenge... Heilt til 1994 tror jeg.   Bravo.
Hilsen

Erik K
Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 19:47
Kjell: Du kjenner nok Br N fra før jeg gjør. (Lærerhøgskolen i Kr.sand 86-87) Faun'ene jeg tenker på var store 3-aksla trekkere med store firkanta førerhus.
Vi møtes "på baksiden" litt før 0900 onsdag! Med frokost innabords og joggesko, Birken er jo rusletur i forhold, ikke sant!
Stian: Har planer om å vise mer av vognparken til Grusli Pukkverk! Stort anlegg, skjønner du, med en innkjøpssjef som tenkte mer på BNP enn økonomien til bedriften... Rakk du å se Terex Titan før den forsvant fra nettet?
Har lagt de inn på nytt lenger nede.. Store bilder av store biler: går helt i surr mht bildestørrelse!


Edited by parnulf - 18 mars 2013 at 20:31
Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 19:48
Trivelig å se at det er aktivitet fortsatt på Grusli. Også med tre "euklider" da gitt Wink.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 20:04
Volvoen er jo helt rå, Arnulf.Thumbs Up

Fant noen bilder på Bergli Truckstop av br.Nygård Volvoen:
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?p=605625&sid=eae953bfdcae074082523c776c84edab#605625

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?p=605624#605624

MB Titan: http://i248.photobucket.com/albums/gg185/waajo/nygaard_bilde_66.jpg
Hvis dere scroller nedover til bilde nr 39, finner dere igjen Titanen, med mer info om bilen...
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?p=225887
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 20:15
Høl Vognforbedringsverksted fikk stor forsendelse for noen år siden.

Montøren jobbet helst svart så det finnes ikke noen bilder fra selve montasjen, men en fotograf fra ViaVia ("nesten først med nest siste...") fikk lov til å forevige da den siste bolten gikk på plass.

Et konkurrerende organ knipset fotografen fra ViaVia i aksjon, og vi tar det også med her.
Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 20:35
Ove: Volvoen har vært klar i flere år, men fant dekalene først sist lørdag i Nederland!
Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 22:52
Ja så de bildene der :) liten maskin ;)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2013 at 09:34
- Joda, parnulf, mitt kjenskap til Br. N. er etter hvert blitt temmelig historisk. - Jeg fulgte best med på tidlig 60-tall -og det er en stund siden. Br. N. var det selskap som hadde det største materiellet - dengang.
 
Vi kan se om vi møtes ved Inngang West utenfor Hall 8 på onsdagen på "pinsettmessen"?
Jeg kjører bobil og bruker å stå på parkeringsplass A8 sammen med de andre store bilene fra kvelden før. Det er rett over gata for den inngangen.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2013 at 22:42
Flott pukkverk. Har elv forsøkt å finne en god modell av ei pukkmaskin på nettet uten hell
Br. Nygaard må ha vært nedenfor Flaggfabrikken på Tangen..
Fant dette bildet på dette forumet (helt nederst på siden)
 
Terje
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 09:58
Artig bilde!
Dette er nok tatt på 80-tallet -og derved "litt moderne" for meg?
 
På 60-tallet var nok trekkvognene merket med K-skilter (før 1971)? PN-skilter var det slutt på i 1995, mener jeg?
Br. N. lå dengang like ved Flaggfabrikken og Fiskegarnfabrikken, men på motsatt side av Tangen (Elvegaten) mellom Tresse og sjøen, der Bystranda er nå. - De holdt til i et garasjeanlegg som tyskerne hadde etterlatt. Dette og speiderhuset ble revet da kommunen bygget svømmehall (som nå også er borte).  Vi brukte derfor området til speideraktiviteter.
Mener at de etter dette flyttet til Industriområdet på Lund (Nye Teglverksvei).
Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 16:10
Terje: Der var FAUN'ene jeg tenkte på!
Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 00:11
Til det grove maskineriet trenger du kanskje et skikkelig pukkverk?
Kan jo lage en steinknuser under bakken som i Bjørnevatn med en eller to porter der de store Lectra Hauler'ne dumpet sprengt masse (bilder et stykke ned på siden http://www.9910bjornevatn.com/gruva.html) . Massen blei knust og transporter på bånd opp til lastestasjonen for togtransporten
Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.