MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Buede / vindskeive materialer til endestykke?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Buede / vindskeive materialer til endestykke?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Buede / vindskeive materialer til endestykke?
    Posted: 17 mars 2013 at 07:15
Jeg hadde tenkt å begynne på noen modulstammer nå i helga, og fant frem noe 12mm finer vi hadde liggende som jeg skulle bruke til endestykker. Imidlertid oppdaget jeg at fineren var lettere buet og noe vindskeiv, og lurer derfor på om denne i det hele tatt er egnet?

Vil jeg kunne rette opp dette når jeg monterer kassa, eller bør jeg rett og slett vente med byggingen til jeg får kjøpt ny og rett finer? Hvor strenge er kravene når det gjelder buede / vindskeive endestykker, vil de bli blankt avvist ved et evt treff?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 08:00
Det største problemet er vel at det i skjøten mellom to moduler da kan oppstå en for stor glipe mellom skinnene.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 08:32
Hvis endestykkene buer litt utover vil jo ikke dette være noe problem, da vil heller glippen være ut mot modulsidene. Det jeg tenkte på var at det kanskje blir vanskelig å kontrollere hvordan endestykkene oppfører seg etter montering, hvis de "tvinges" i stilling kan de kanskje gå litt tilbake med tiden, og kanskje vri hele modulen..?

Edit: Kan ta etpar bilder og legge ut, så dere ser hvor mye det er snakk om. Kjøpte et sett med endestykker som jeg skulle bruke som maler, kan legge disse oppå som sammenligning.


Edited by Svein_A - 17 mars 2013 at 08:35
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 09:07
Her har jeg brukt limklemmer og festet de ferdige endestykkene til plata. Først den vindskeive plata:



Og her er den buede plata:



Det er jo faktisk en god del ser jeg nå, kanskje ingen vits å prøve i det hele tatt da...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 09:50
Et så skeivt endestykke hadde nok blitt blankt avvist på et treff.
 
Mvh, Kai
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 09:55

Kanskje du burde bruke MDF-plater som endestykker i stedet. MDF er helt "død" og vil ikke vri seg på samme måten som vanlig tre eller finérplater.

Finérplatene kan jo fortsatt brukes som byggemateriale på resten av modulen. Bare pass på at modulene ikke vrir seg i lengderetningen.

Uansett hvilket byggemateriale som blir brukt på rammeverket, så bør modulene males før bygging av landskap. 

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 09:59
Men er MDF hardt nok til å fungere som endestykke på en modul?
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 10:15
Originally posted by ses ses wrote:

Men er MDF hardt nok til å fungere som endestykke på en modul?



MDF er da temmelig hardt?. Mye gardere enn sponplate, feks. MDF brukes mye i møbler, og da burde det holde til FREMO-moduler.

Men om MDF er egnet kommer jo litt an på tykkelsen som benyttes også.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 10:55
Jeg trenger uansett mer materialer, men hadde håpet at jeg kunne laget noen endestykker av disse nå i helga. Virker som jeg bare kan se bort fra det nå, men uansett kan jo disse brukes til f.eks indre tverrstivere så de ikke er helt bortkastet.

Får ta en tur og handle litt imorra. Tenkte å bruke 12-13mm finer til endeplater og sporunderlag, og 8mm til sidevegger, høres det greit ut? Hva med 22x48mm til bein? Ellers er det vel RAL 7001 som er gjeldende fargevalg nå?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 11:53
Du kan kanskje bruke de platene til pakkeplater.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 12:16
Det er jo en mulighet ja, må jo ha noen slike også.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 12:38
Jeg hadde ikke vært redd for å bruke finer til endeplater. Endestykkene kommer til å føye seg etter platene på langsidene. Og når man skrur sammen to moduler får man klem på begge flater.
Hadde ært mye mer skeptisk til MDF. MDF er IKKE dødt materiale. Når man bryter fibrene med spiker/ skruer bør man ikke skru ut og inn igjen da pappen er presset ut fra tidligere skrue. ( er snekker å har panelert tak med ferdig malt MDF å skjøtene krymper, pluss hvis det blir kondens på MDF sveller det noe så ille).
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 12:46
Jeg har tenkt å bruke finer til endeplater ja, men var usikker på om disse platene egnet seg. De er såpass stive også, så jeg vet ikke om jeg klarer å tvinge de rett når jeg skrur sammen modulen, eller om de rett og slett vil dra den skeivt igjen.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 13:32
Spennet i platen blir anderledes når du skjærer ut ett endestykke, framfor hele platen som spenner.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 14:12
Det er godt mulig, men nå er helga snart over likevel, og jeg får uansett kjøpt nye plater imorra. Og som Magne sier over her, de kan jo sikkert brukes som pakkeplater om jeg ikke finner på noe annet til de.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.