MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - skjev Hobbytrade DI 6
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

skjev Hobbytrade DI 6

 Post Reply Post Reply
Author
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: skjev Hobbytrade DI 6
    Posted: 13 mars 2013 at 09:30
Har kommet over et brukt DI6 fra Hobbytrade, men da jeg satte jeg det på skinnen stod det å svaiet sidelangs. Det virket som ramma er vridd. Er det noen som har hatt samme problem og hva ble løsningen

Edited by hamoell - 13 mars 2013 at 09:32
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2013 at 10:22
Det er 2 tapper fra boggien inn i rammen. Det er disse som bærer rammen. Det kan være at en av disse er brukket på ene boggien?
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2013 at 11:01
Av det jeg kunne se når jeg åpnet loket var tappen som holder boggiene på plass i ramma helt i orden. ikke brukket på noen av sidene
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2013 at 11:33
Selve ramma (chassiet) på disse er vel støpt i metall, og jeg tviler på at den er synderen her. 
Men loket har i tillegg påsatt en "plastramme", som er den du ser, og her har jeg sett lok hvor denne plastramma har vært rimelig krokete i lengderetningen. Sjekk om denne er krokete eller vridd slik at den ligger ann mot boggierammene. Da vil sansynligvis loket også vippe.
 
Så først i ettertid at det var et 3-skinne lok. Manglende plass til slepeskoen??


Edited by Bhal - 13 mars 2013 at 11:36
mvh
Bjørn
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2013 at 11:57
Nei det er ikkje mangel av plass pga slepesko, har ett av samme type og det er i orden
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2013 at 12:22
Jeg hadde lignende problem med min Di6. Etter tips her på forumet (Jeg tror det var Kjell H) så åpnet jeg loket, tok ut boggien og studerte denne.



Jeg oppdaget da en ørliten nivåforskjell mellom høyre og venstre side av rotasjonsflata på boggien. Du skimter den som en strek rett over boggitappen i bildet under. Du ser også tydelig forskjellen på selve flata som lokramma ligger an på og roterer om. Jeg filte dette området helt flatt og da forsvant problemet.



Tydeligvis har fabrikken ikke vært helt nøye med støpeformene.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2013 at 13:10
Takker for svaret.Smile Jeg hadde ute begge boggiene å så noenlignede på mine men jeg fant ut at vist jeg pusset av noen mm på låse splionten klarte jeg å få boggiene til å ligge mot skinnene hele tiden. Skal nok ta det opp igjen senere og susse ned de aktuelle flatene påselve boggiene.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.