MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Strømforsyning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Strømforsyning

 Post Reply Post Reply
Author
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Strømforsyning
    Posted: 12 mars 2013 at 11:43
Håper noen kan hjelpe en som har lite snøring på elektronikk, men som må ha det for å få hjula til å rulle.

Jeg bruker Peco code75 skinner til mitt anlegg og har tenkt å bruke digitalsettet som fulgte med på ett Roco startsett. (Boks 10764 med multimaus) Banen min vil få totalt ca 25-30m med skinner og en del veksler så må legge opp en del strømforsyning. Holder det med strømmen som boksen leverer?

Da jeg kjøpte veksler, tok jeg med en del Peco vekselmotorer(PECPL10W) og switchbryter til vekselkrysset også før jeg viste om Tortoise. Ser her inne at Tortoise er det gjeveste? Anbefales det å bytte, å åssen fungerer switchbryter for polaritet til vekselkrysset på de? Har også en trafo (Roco 10718) med boks (10761) liggende fra ett eldre startsett. Kan den trafon brukes til noe lurt? Veksler f.eks?

På forhånd takk!
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 11:54

 

Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Ser her inne at Tortoise er det gjeveste? Anbefales det å bytte, å åssen fungerer switchbryter for polaritet til vekselkrysset på de?

Ja.

Tortoise har to vippebrytere innebygget (tilkoblingspoler 2-4 eller 5-7). Den ene (valgfritt) kan brukes til å polarisere krysset. Bruksanvisningen som følger med viser hvordan du kobler.

Svein S
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 14:46
Ok. Da får en legga peco motorene på hylla å invistere i Tortoise. Jeg har tenkt å styre vekslene manuelt fra stillverk og ikke via håndkontrollen. kan jeg bruke Roco trafon som strømforsyning? Blir rundt 23 veksler på foreløpig sporplan.

Holder det med strøm fra Roco boosteren med å mate hele skinne traseen?

Ikke så god på strøm enda, men det kommer seg vel
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 15:38
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Jeg har tenkt å styre vekslene manuelt fra stillverk og ikke via håndkontrollen. kan jeg bruke Roco trafon som strømforsyning? Blir rundt 23 veksler på foreløpig sporplan.
Når du skal ha stillverk, er det greit å kople pensemotorene med egen strømforsyning via dette.
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Holder det med strøm fra Roco boosteren med å mate hele skinne traseen?
Dersom du legger opp en separat mateledning (bus) slik at det er god strømforsyning over alt, er ikke skinnelengden avgjørende for hva digitalkontrollen kan greie.
Det som er avgjørende er hvor mange strømbrukere du plasserer på skinnene.
Lok, vogner med lys etc. Smile
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 15:55

Så vidt jeg kan se på nettet er Roco 10718 en vanlig vekselstrømstrafo som leverer 15V AC 5A. 5A er mer enn nok, men hvis du ikke har noe bedre å bruke den til, så kan du bruke den Tortoise-vekseler, men må ha en likeretting, for Tortoise bruker ca 10 V DC. 23 veksler er egentlig ikke så mye, og Tortoise trekker lite. Mener at det er snakk om 20 mA eller noe slik. Det vil si at 23 veksler trekker ca 0,5A.

Med 15V ut har du litt å gå på så jeg foreslår en halvbølge likeretting slik at du får ut både + og - i forhold til 0 volt. Det gjør at du klarer deg med enpolede vippebrytere for å styre Tortoise. Likerettingen gjør du med to fete dioder. Jeg skal lage en skisse på det.

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 16:18

Her er skissen. SPDT-bryteren kan også være momentbryter, faktisk. Fordelen med vippebryter er at man av bryterposisjonen også se hvordan vekselen ligger. Så det du trenger er 2 kraftige dioder.  Hos Elfa ser jeg at 5A-dioder koster drøyt 3 kroner stykket, men ekspedisjonen er sikkert mye høyere enn varene. Clas Ohlson har også noen dioder til rundt 15,- stykket, som er langt kraftigere enn du trenger, men det gjør ikke noe. Hvis du vil prøve dette og du ikke har lett tilgang på slikt, er det enkleste at du sender meg en PM med adresse, så skal jeg putte et par i en konvolutt og sende deg. 


 




Edited by ses - 12 mars 2013 at 16:19
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 17:15
Originally posted by ses ses wrote:

[...] Det vil si at 23 veksler trekker ca 0,5A.

[...] Likerettingen gjør du med to fete dioder. [...]

Så veldig fete trenger ikke diodene å være. Om den anslåtte strømmen stemmer sånn noenlunde, holder det med noen helt standard 1A likeretterdioder i serien 1N4001-1N4007. De koster gjerne under 1 kr/stk, men den største fordelen (til amatørbruk) er at de har ben (dvs. er for hullmontasje), mens den foreslåtte 5A-dioden som Svein nevnte, S5B, er beregnet på overflatemontasje.



Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 18:29
Takk for svar folkens!
Blir toppen to lok som kjører samtidig (ett på skifting, og ett på trafikk mellom stasjoner) da jeg kommer til å kjøre alene. Så da blir matinga nok?
Spørsmål til tegningen Svein: Er det sånn å forstå at plussen går i rundslynge mellom bryter og dioder? Og minusen går direkte til motor? Blir det likestrøm ved bruk av dioder? Eller er de for å senke spenningen da jeg har lest her inne at hvor lavere spenning på motoren, jo saktere/ penere går de?

Skulle nok ha tatt elektrolinja i stede for tømrerlinja når jeg valgte skole
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 21:30

Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

[...] Er det sånn å forstå at plussen går i rundslynge mellom bryter og dioder? Og minusen går direkte til motor? Blir det likestrøm ved bruk av dioder?

Selve trafoen gir vekselstrøm. Utangen som er koblet direkte til motoren er altså ikke "minusen". 

Diodene gir likestrøm, slik at du får den positive halvperioden ved pluss-tegnet og den negative ved minus-tegnet. Med bryteren velger du da hvilken halvperiode du skal sende til motoren, og velger dermed også retningen på strømmen og retningen på motoren.

Quote Eller er de for å senke spenningen da jeg har lest her inne at hvor lavere spenning på motoren, jo saktere/ penere går de?

Nei, det er ikke hovedhensikten, som er å velge retning. Men siden det bare er en halvbrolikeretter, som kun gir den ene halvperioden ut, blir effektivverdien av spennigen også mindre.


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2013 at 00:10
Torstein har vel svart tilfredsstillende. Nå vet jeg ikke helt hva du mener med "rundslynge", men det er bare å koble slik jeg har vist. Jeg koblet et stillverkspanel på TMJK-anlegget senest i kveld etter dette prinsippet, og det virket som forventet.
Det er en litt frekk måte å ordne dette på med de to enkeltdiodene, men det går bra når man ikke er avhengig av full effekt. Tortoise-motorene er veldig "snille" med strømmen. Det drar over ved ganske lav spenning, men bruker litt lenger tid da. Samtidig tåler de å stå med spenning på, så derfor kan vi bruke ordinære vippebrytere. Vippebryteren koblet til hver sin krets med en enkel diode gjør at strømmen enten går den ene veien, eller den andre, men med halvbølge som Torstein skriver. Vekselspeningen inn er en sinusformet spenning som dels ligger over 0 volt, dels like mye under. Dioden fjerner det ene halvdelen, slik det på andre siden av dioden blir bare spenning når innspenningen er pluss eller minus, ettersom hvilken retning dioden er satt i. Dermed får vi likespenning ut, men med halv effekt i forhold til om vi hadde brukt en full likeretting med 4 dioder.

Svein S
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2013 at 11:54
Startsett-strømforsyningen og boks 10764 er mer enn kraftig nok til å drive to tog samtidig. Boks 10764 kan gi ut 3,2 Ampere, men strømforsyningen fra startsettet klarer ikke å forsyne boksen med nok strøm til dette. Det kan være lurt å koble til en kraftigere strømforsyning til boks 10764 hvis du etterhvert skal kjøre mange tog samtidig,  ha lok med lyddekodere stående på "tomgang"  flere steder på anlegget, eller ha mange vogner med belysning og funksjonsdekodere. 

Det er viktig at du legger opp en skikkelig "power bus" (mateledning) som bringer dcc-strøm fra boks 10764 til de forskjellige delene av anlegget ditt. Denne "power busen" bør ha et litt stort ledningstversnitt slik at du unngår spenningsfall. Fra denne "power busen" kobler du så tynne ledninger ("feeders" ) til sporet med jevne mellomrom slik at alle deler av anlegget får god strømforbindelse. Ideellt sett bør alle "skinnebiter" enten ha en egen "feeder" eller loddes sammen med en skinnebit som har det - slik unngår du å stole på skinnelaskene til strømforsyning. Ikke lodd sammen alle "skinnebiter" - det er viktig at du har noen ekspansjonsskjøter slik at sporet har mulighet til å bevege seg litt pga temperatursvingninger.

Lykke til!Smile
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2013 at 13:21
Tusen Takk for tips Håkon, Svein og Torstein! Vi får se åssen detta går. Bare jeg får tilbake kameraet mitt så tenkte jeg å legge ut noen bilder underveis fra ca halvferdig sporlegging.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.