MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmål om vendesløyfeautomatikk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmål om vendesløyfeautomatikk

 Post Reply Post Reply
Author
Tuten View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 desember 2010
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tuten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmål om vendesløyfeautomatikk
    Posted: 09 mars 2013 at 18:20
Jeg har kjøpt en http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_112_590&products_id=6891&osCsid=ce1e97856b6eb6c89d67f3d401ae17c2

og skal montere denne på vendesløyfa på anlegget jeg setter opp. Jeg har et spørsmål (siden jeg ikke skjønner filla av koblingsskjemaet når det kommer til stykket.....): det stykket av anlegget hvor jeg må ha en automatikk er ca to meter langt. I begge ender er den isolert. Strømmen til resten av banen går fra moderkabler under anlegget. 

Har jeg tenkt riktig hvis jeg: kobler + og - ledninger fra de respektive moderkabler til denne automatikken og så strekker mateledningene til det isolerte stykket ut fra denne vendesløyfeautimatikken. Da er det kun strømmen til vendesløyfa som styres av denne vendesløyfeautomatikken.

Funker dette eller må strømmen til resten av banen også gå innom automatikken?

...man skal jo lære noe nytt hver dag i denne hobbyen. Jeg kjenner veien er kort til å kjøpe pensumbøker til yrkesfag elektro for å skjønne litt mer av disse greiene....kjenner det skal bli moro å kjøre litt tog når banen etter to år er kjørbar over det hele. 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 18:37
I utgangspunktet har slike vendesløyfemoduler 4 ledninger for tilkobling. " er de som skal forsynes med DCC-strøm fra sentralen og de 2 andre er de som skal forsyne selve vendesløyfen. Vendesløyfen skal ha avbrudd i begge skinner - altså 4 skinneisoleringer.
Selve elektronikken er forsynt med DCC-strøm og trenger ikke noen annen mating.
Man må holde greie på hva som er input og hva som er output (skjønt noen slike virker uansett).
 
Funksjonen er slik at ved en kortsluttning i det første hjulet passerer spor(strøm)bruddet så kobler ikke DCC-sentralen/boosteren ut men forsøker å levere max. strøm en liten periode. Dette strømtrekket blir detektert av vendesløyfemodulen som legger om et relé som vender polene på vendesløyfen. Dette skjer i løpet av <25 mS og er så kortvarig at man knapt merker det - og før overbelastnings- /kortsluttningsvernet i sentralen/boosteren rekker å reagere.
 
Det er kun strøm til vendesløyfen som skal gå via vendesløyfemodulen. - I tilfelle man har flere vendesløyfer på anlegget, kan alle mates fra samme vendesløyfemodul. Man trenger ikke en for hver vendesløyfe.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 19:10
Hei
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er kun strøm til vendesløyfen som skal gå via vendesløyfemodulen. - I tilfelle man har flere vendesløyfer på anlegget, kan alle mates fra samme vendesløyfemodul. Man trenger ikke en for hver vendesløyfe.


Dette forutsetter vel at bare et tog entrer/forlater vendesløyfen ad gangen ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2013 at 11:28

Det stemmer, Jarle!

Man skal ha temmelig tett trafikk på et anlegg, dersom dette blir et problem - og blir det først et problem, kan man alltid kjøpe en vendesløyfemodul til!?! Det anbefales derfor at man prøver først med en slik modul.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 00:24
Har ei stor vendesløyfe der det inne i sløyfa er planlagt tre kortere oppstillingsspor. Kan jeg ordne dette med å definere at reverseringsdelen av sløyfa begynner etter at strekket med side spor og veksler er passert? Lager gap på begge skinner etter sidesporområdet? Fant en Q/A serie her: http://model-railroad-hobbyist.com/node/2908. Sidesporene kobles og gapes som vanlig for DCC
Terje
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 00:59
Litt vanskelig å si uten å se en sporplan, men jeg tror svaret er "ja", for du bestemmer egentlig selv hvor du legger vendedelen, bare den ligger et eller annet sted mellom der skinnene møtes med motsatt polaritet. Den må også være så lang at alt som trekker strøm fra sporet rommes innenfor vendedelen. 
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.