MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Aktiviteten på Øvj.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Aktiviteten på Øvj.

 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2017 at 22:11
Lenge siden jeg viset noe på dette forum.
Kjell An har vist et nydelig vognbygge her på forumet av en UHb-vogn. Inspirert av hans arbeid vil jeg vise et av mine seneste prosjekt. Og for å være helt ærlig er nok mitt bygge det absolutt motsatte av hans. Det vi har felles er at vi kjører storskala ute i hagen (fortrinnsvis med damp)
Nuvel. Denne tegningen av et hus (laget av Edward) var det som inspirerte meg til mitt seneste vognbygge

Her nedenfor er tegningen med min egen skisse, hvor jeg ser for meg den som en godsvogn

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2017 at 21:48
Neste trinn var å testbygge "huset" som pappmodell. Greia var å klare og konstruere den med skjeve vegger og vinkler..

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2017 at 21:52
Er det noen som vet hvor en får tak på en type foamboard som tåler utendørsklima? Jeg ser alt oftere husbygg av engelske havejernbanere i dette material. Det ser veldig enkelt ut å forme og at bygge med, men det må være vannfast. Noen som vet?

Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2017 at 22:06
Kan tetti våtromsplater på 6mm fra megaflis brukes?
Marius
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2017 at 21:38
2 eller 3 mm plater i skum PVC. Limes med superlim. Skjæres med kniv og kan sparkles, pusses og males. Brukes gjerne til modellbåter som skal være på vann. Brukes også av reklamebyråer til plakater. Mulig du kan få noen gratis rester der.

Helge B.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2017 at 21:55
Takk for gode tips. Jeg skal sjekke med noen reklamebyråer her i byen.Smile
Neste trinn i mitt vognbygge var å gå over til en trekasse. På dette bilde har jeg gått videre og avviker fra den opprinnelige skissen, fordi jeg tilføyer dører og et vindu


Og jeg snekret et enkelt understell også

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2017 at 22:36
Nå skjer et hopp i fortellingen  og det er blitt sensommer. Bygginga stoppet opp grunnet div. utrivelige, men også noen hyggelige hendelser i skala 1:1 livet. Jeg gikk også og funderte på døråpninger og hengsling av dørene som var neste trinn. Videre laget jeg et bølgeblikktak som lå løst på vogna i påvente av at jeg skulle bestemme meg for hvordan gå videre. Vognen fikk også et strøk med grunnfarve.
I bakgrunnen det ene av de to magasinene som er under bygning



Edited by St.Michael - 30 november 2017 at 22:39
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2017 at 19:57
Innsiden er kledd med noen gamle bilder.

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2017 at 22:23
Hopper fremover i bygginga. Nå har dørene fått lister og beslag. Jeg har prøvd å få frem farven som er på den opprinnelige barnetegningen



Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2017 at 22:29

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 18:26
Er vel ca. ferdig....Denne vogna hører til et sett med vogner jeg har bygt de seneste åren. Har dog fler prosjekter som skal fullbyrdes nå i vintermørket. Først Rc til min Ruston-traktor, også den i skala 1:13,3

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 18:27
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2017 at 15:04
Og her er resultatet:
Hele toget oppstilt til foto i lett snøvær

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2017 at 08:41
Jeg opplever ofte at når jeg har funnet på noe skikkelig sprøtt innenfor "awnuts" konseptet. Finner jeg noe lignende i virkeligheten som faktisk var i bruk. Se feks.på dette bilde:


Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2017 at 20:06
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:


Og her er resultatet:
Hele toget oppstilt til foto i lett snøvær



Fantastisk! Det muntreste gladbygget jeg har sett!
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2017 at 23:56
Ja!!

Skriv en sak til MJ-bladet. Ta masse flotte bilder og passe mye tekst.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2018 at 21:25

Den gangen jeg startet denne tråd viset jeg et massivt sneteppe som dekket banen.I år er det verre! I dag brukte jeg meg i hvert fall av skaren til å vandre rundt og klippe ned mine bjørker som omkranser banen. Om en drøy uke skal jeg hente et nytt (men brukt) lokomotiv til banen.


Edited by St.Michael - 23 april 2018 at 23:00
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2018 at 21:50
Så ble det ikke et lokomotiv, men to (ble litt overivrig kanskje?)

Her er fortsatt myyye sne, men kanskje til neste helg at jeg får en mulighet å prøvekjøre på en del av banen
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2018 at 21:52
Det første av mine nyforverv ute på vårens første luftetur. Det er ca 10m som har kommet frem av snøen, men i stor iver etter å teste det nye lokket (nå med sort dampdom) kunne jeg i hvert fall testkjøre frem til snøkanten

Det er Karen, som hos meg kanskje skal få navnet "Karin" eller evt "Ljusne"
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2018 at 07:13
Etter å ha vært missfornøyd med den yttre svingen i noen år, har jeg til slutt kommet frem til en løsning. På første bildet har jeg fjernet vekseln men sporet og den meget slappe underbyggingen står igjen.
Jeg har altid sagt at måten jeg har konstruert banen på er enkel, rask og slurvete. Fordelen med dette er selvsagt at det er lett å rive og forandre. Nå skal jeg lage en endestasjon på høyre del av den gamle loopen, og "industribygnaden " blir mye mer synlig og havner nå i forgrunnen.

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2018 at 07:21
Bilde to er skadelig for forumet, så det kan jeg ikke vise her Censored
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2018 at 19:50
Hei,

Kule bilder.  Jeg fikk også feilmelding om skadelige bilder, da jeg skulle laste opp et bilde for en stund siden  - det løste seg ved å bytte browser for meg (tror jeg prøvde først med Firefox - hvor det feilet)  Ved å bruke IE, eller var det Chrome, fikk jeg lastet opp)
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2018 at 21:47

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2018 at 21:50
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hei,

Kule bilder.  Jeg fikk også feilmelding om skadelige bilder, da jeg skulle laste opp et bilde for en stund siden  - det løste seg ved å bytte browser for meg (tror jeg prøvde først med Firefox - hvor det feilet)  Ved å bruke IE, eller var det Chrome, fikk jeg lastet opp)
Ja jeg fulgte ditt råd. Det fungerte i andre forsøk med Chrome. Da blir det den browseren jeg kommer til å bruke. Smile
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2018 at 23:06
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2018 at 07:14
Kjempetøft. Godt at våren endelig kom til Øvj. Ser fram til flere bilder Smile
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2018 at 20:53
Ja det er "vår" men isende kaldt å jobbe i hagl og regn. But a man´s gotta do what a man´s gotta do.
Jeg har altså bygget underbyggingen til den nye sluttstasjonen. Dere ser hvor det gamle sporet gikk. I morgen dekker jeg hele platen med takpapp og legger det nye stasjonsporet.

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2018 at 22:11
Innvielse av ny stasjon, og for første gang i år fikk vi kjørt hele banen. En skulle tro at vinterns snøkaos kom til å ødelegge deler av banen, men alt var inntakt og det var bare å koste skinnene og kjøreSmile




Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2018 at 22:23
Forhåpentligvis mye togkjøring fremover.
De seneste dagene er det "Lilla" som har fått æren.





Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2018 at 07:49
Dette var flotte bilder, Micael. Imponerende hva du får til - og så må jeg jo si at det var to nye flotte modeller du har fått deg i form av Lilla og Karen. Er navnene bestemt?
krsven
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.