MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Aktiviteten på Øvj.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Aktiviteten på Øvj.

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2016 at 19:26
Pappesker

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2016 at 22:16
Åpner esker

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2016 at 22:00
Jeg nærmer meg poenget...

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2016 at 22:10
Her er altså nyanskaffelsen i 1:13,3  Et O&K-lok fra Herrmann. En ubeskrivelig lang venting har det vært. Håller på og lære meg å kjøre den. Den er annerledes enn det jeg er vant med fra tidligere, men gøy...


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2016 at 18:12

Gratulerer med nytt lok! Fint bilde. Håper du poster dine erfaringer etterhvert. Mitt Reppingen-lok er veldig annerledes enn Roundhouse-loket, og så vidt jeg forstår kan også lok av samme modell og produsent oppføre seg forskjellig. Det er vel også vanlig for damplok i skala 1:1.


Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2016 at 22:33
Stilig maskin!!!
Så vidt jeg kan se har det den spesielle O&K-styringen som var O&K's løsning for å unngå det på den tiden svært kostbare bueslaget.


Originally posted by rebelego rebelego wrote:

...så vidt jeg forstår kan også lok av samme modell og produsent oppføre seg forskjellig. Det er vel også vanlig for damplok i skala 1:1.

I høyeste grad....
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2016 at 22:46
Tenkte vise noen bilder fra gårsdagen.. Fint vær og fint besøk fra Oslo førte til en intensiv trafikkdag på ØVJ. Mine bilder gir ikke rettferdighet åt alt som skjedde (Thomas du kan fylle inn hvis du vil ) men her viser jeg noen små glimt:
Thomas fantastiske Reppingenlokk runder syrinen med blandet tog. Det viset seg at på min ujevne bane måtte lenkekopling til. Lgb-kopplingen fungerte dårlig


Her passerer Thomas grønne Roundhouselok Smalåsstasjonen med et litet godstog


Her et eksempel på en skalakollisjon som oppstår. LGB vognene til venstre er egentlig ganske store i 1:24 (Gjetter kontinentalt meterspor) På sporet ved siden av står min hejemmebygde personvogn i 7/8 skala (1:13,3) Hvilken egentlig er en meget liten vogn. Forebilden kjører på 600mm sporvidde. Personvognen er bygget på samma underrede som LGB vognene til venstre. Reppingenlokket i 1:24 lengst til høyre og i bakgrunnen skymtes mitt "lille" O&K lokk i 1:13,3


Inne på stasjonen, noen tog kjører, andre er parkerte


Ute på banen. Egentlig en litt misslykket bilde, ideellt sett skulle Reppingenlokket ha kommet et lite stykke lengre, nå ser en det så vitt til venstre på den nedre banen. Men lokket på den øvre banen kjører manuelt, dvs. ingen fjernkontroll, og det ville ikke vente.


Som sagt dette er noen små glimt fra vår kjøredag. Håper det inspirerer Smile
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2016 at 10:04
Ja, dette var en morsom og inspirerende kjøredag.
Mange fine detaljer og inntrykk å fordøye.
Banen er jo allerede godt dokumentert i bilder,
men her er et par fra meg og.

Her er det nye O&K-vidunderet i rust- og røyk-området.
Må innrømme at jeg synes denne 7/8-skalaen er svært sjarmerende. Smile



Full damp over meccanobroa...


Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2016 at 12:18
Veldig fine bilder. Men det er omgivelse som gjør bildene så gode!! Veldig flott.
Hilsen, Frans
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2016 at 19:27
En del herlige sommerkvelder går det ikke an å la være...


Tester også litt nybygde vogner i 1:13,3

TongueSmile




Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2016 at 10:09
Herlige bilder. Gir masse inspirasjon. Smile
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2016 at 06:32
En uppdatering: Jeg har ikke holdt på så mye med banene som jeg kunnet ha ønsket denne sommer. Dere vet; virkeligheten, skala 1:1-prosjekter, gress som vokser, hunder, katter osv. Men jeg har dog sneket meg til å skifte ut en til LGB veksel mot en Piko i litt større radie (Pikopensen har også en konstruksjon jeg ikke er helt fornøyd med. Noen typer av stålhjul som jeg bruker sporer av når toget kjører gjennom pensen. Tenker på muligheten å "fore ut" tykkelsen 0,5mm på et kritisk sted)  
Videre om LGB materiale: Jeg har fra tidligere en LGB tømmervogn, som jeg har gått og kikket på og vurdert størrelse og skala på. Nå har den fått mine hjemmesnekrede boggier, litt forstørrede bufferter og litt ekstra last. At denne vogn opprinnelig er i skala 1:24 forundrer meg litt, den triller rett inn i skala 1:13,3


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2016 at 20:54
God aften. Nå er det veldig stille her på storskala området.. Har alle storskale og livesteamere gått i hi?
Jeg har ikke veldig mye håp om kjøring, men kanskje jeg får fyrt opp noe igjen før vintern setter inn for fullt. 
Innendørs jobbing kan en jo alltid bedrive, og møllen jeg holder på å bygge er meget kompleks. Siste tiden har jeg jobbet med siloene som skal kunne åpnes nedentil og tømme last i vogner.


Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2016 at 06:40
Dette kaller jeg Gladbygging! Herlig å se.
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2016 at 10:02
Ikke så mange sjanser å kjøre ute nå. Innimellom byggingen av møllen har jeg ventet på at tid, vær og lyst skal sammenfalle, og det skjedde igår (kveld)  Tror ikke jeg har vist det i dette forum, men jeg har gjort en montering av Ikeas "flammende" telys i en Regner-Shaylykt foran på min Chaloner. Jeg har prøvekjørt den tidligere, men igår ble det skikkelig mørkekjøring. Bildet er tatt helt i starten av kjøringen, på slutten var det så mørkt at jeg ikke helt kunne følge med på vannivået i kjelen. De av dere som finner meg på fb. kan se noen korte filmsnutter. Det var skikkelig koselig. Håper jeg får en mulighet i kveld igjenThumbs Up
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2016 at 21:12
Hei.
Jeg bygger langsomt videre på møllen, som blir større og større. Det som er litt morosamt for meg er at hele dette påbygget hadde jeg ingen planer om å lage når jeg begynte byggingen (i april) Jeg var ikke en gang klar over at det faktiskt eksisterer på forbildet. Dette blir innkjøringen for vogner som skal fylles fra siloene.
Smile

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2017 at 17:31
Sånn ser møllen ut nå...Jobber med en bru på toppen av siloene. Fortsatt ganske mye igjen å gjøre, men jeg hopper over ganske mye som finnes på orginalet. Nå er huset ca 55cm høgt og 75cm langt. Ca 2 uker på meg til å bli ferdig til fotosesjon

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2017 at 21:30
Hei alle.
Nå er det lenge siden, men jeg har vært aktiv med stort og smått innenfor toghobbyen. I går hadde jeg endelig kommet til en første tur på hagebanen. Det var mitt O&K lok som skulle ta premiereturen..
Jeg har bygget om den nordre ballongloopen og fått til en ny med mye større radie. Videre har jeg bygget og fikset med mange av de ulike tingene jeg kjøpte på Aniversary Garden railwayshow i Peterborough. Nåvel, jeg fyrte opp lokomotivet, såg damptrykket stige, og allt var i orden. Men jeg rakk akkurat å begynne med forsiktig kjøring frem og tilbake så døde servoen til bakkreglasjen. Jeg har studert hele servoinnstallasjonen, og kan ikke finne på noe annet å gjøre enn å bestille en ny. Meget irriterende, men må vel bare bite i det sure eplet.
I dag kjørte jeg min Chaloner i stedet. Manuelt og langsomt. Fungerte perfekt, og den nye delen av banen innfridde den med
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2017 at 22:24
Og her er lite bilder fra årets premiere



Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2017 at 18:50
Når det ble sånn knallsommer for en dag, måtte jeg passe på med mine tog:
Gösta ser litt oljete og svett ut. Skarpt sollys avslører at lokket ikke er blitt gjort rent på hele vintern...

Her blir den nybyggde møllen endelig prøvet mht. stikkspor inn under siloene.

Møllen på plass. Nb.skyggen på veggenSmile

O&K lokket med ny servo på plass. Fungerte perfektSmile


Smile
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2017 at 06:36
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2017 at 06:38

Etter mange forsøk ser set ut som jeg kan laste opp bilder igjen.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2017 at 16:57
Hei. Jeg jobber for tiden mye med å sette mine verksteder i stand. Dette blir mitt togverksted, men jeg holder også på og installere mitt gamle rammeverksted her i låven. 
Jeg opplever opplastingen av bilder som litt tilfeldig, men jeg prøver (får veldig ofte beskjed om at bildet er skadelig for forumet....)

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2017 at 22:15
Prøver og laste opp bilder fra min seneste kjøring med "Valborg"

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2017 at 22:26
Prøver et til... Nei...Hva er det som skjer? Noen av mine bilder blir godtatt andre ikke...


Denne kom nå etter 5-6 forsøk.

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2017 at 21:30
Hei.
Etter å ha vært på en meget inspirerende hagebanetreff i Oslo, vil jeg gjerne komme igang igjen med min egen 32mm bane. 
Jeg har for noen år tilbake bygget tre pappvogner i Pullmannstil. Dette er dataprintede ark, kjøpt i byggesett fra et firma i England. Det viset seg nesten umiddelbart at farven bleknet. Jeg trodde først at det var sollys de ikke tålte. Men på tross av skyggefull oppbevaring fortsatte de å blekes i høgt tempo. Som dere ser på bildet er to vogner sterkt bleket og den tredje har beholdt orginalfarven. Det er fordi vogn nr.3 er min egen vogn, bygget på en print jeg har fått laget på min jobb. Her er altså papirkavlitet og print adskillig mye bedre enn orginalet.

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2017 at 21:43
Fortsetter:
Min kopi av Pullmanvogna er lagret, slik at jeg har nå fått laget nye prints i samme kvalitet som min "egen" versjon av vogna. Og inspirert av togtreffen, har jeg nå satt igang et omfattende renoveringsarbeid av de to blekede vognene. Jeg startet med å skrelle vekk den gamle printen hvor den satt løs. På andre steder har jeg pusset med fint sandpapir for å få limet til å feste. Jeg bruker nå kontaktlim (skikkelig vanskelig)

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2017 at 22:05
Den første vogna har nå fått tilbake sitt opprinnelige utseende. Innpassingen av delene er vanskelig. Jeg følger ikke den tenkte gangen i monteringen og derfor oppstår noen mellomrom mellom delene. Muligens at jeg legger over noen hjørnelister for å dekke over de verste glippene.

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2017 at 19:56
Nå har mine tidligere omtalte Pullmanvogner fått nye kledninger. Ikke 100% passing, men med 3 metersregeln funker det...Smile

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2017 at 22:05
Litt fler bilder fra gårsdagen, med höstlöv litt overalt 






Edited by St.Michael - 01 oktober 2017 at 22:06
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.