Aktiviteten på Øvj. |
Post Reply | Page <1 34567> |
Author | |
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gratulerer med nytt lok! Fint bilde. Håper du poster dine erfaringer etterhvert. Mitt Reppingen-lok er veldig annerledes enn Roundhouse-loket, og så vidt jeg forstår kan også lok av samme modell og produsent oppføre seg forskjellig. Det er vel også vanlig for damplok i skala 1:1. |
|
Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stilig maskin!!!
Så vidt jeg kan se har det den spesielle O&K-styringen som var O&K's løsning for å unngå det på den tiden svært kostbare bueslaget.
I høyeste grad.... |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tenkte vise noen bilder fra gårsdagen.. Fint vær og fint besøk fra Oslo førte til en intensiv trafikkdag på ØVJ. Mine bilder gir ikke rettferdighet åt alt som skjedde (Thomas du kan fylle inn hvis du vil ) men her viser jeg noen små glimt:
Thomas fantastiske Reppingenlokk runder syrinen med blandet tog. Det viset seg at på min ujevne bane måtte lenkekopling til. Lgb-kopplingen fungerte dårlig Her passerer Thomas grønne Roundhouselok Smalåsstasjonen med et litet godstog Her et eksempel på en skalakollisjon som oppstår. LGB vognene til venstre er egentlig ganske store i 1:24 (Gjetter kontinentalt meterspor) På sporet ved siden av står min hejemmebygde personvogn i 7/8 skala (1:13,3) Hvilken egentlig er en meget liten vogn. Forebilden kjører på 600mm sporvidde. Personvognen er bygget på samma underrede som LGB vognene til venstre. Reppingenlokket i 1:24 lengst til høyre og i bakgrunnen skymtes mitt "lille" O&K lokk i 1:13,3 Inne på stasjonen, noen tog kjører, andre er parkerte Ute på banen. Egentlig en litt misslykket bilde, ideellt sett skulle Reppingenlokket ha kommet et lite stykke lengre, nå ser en det så vitt til venstre på den nedre banen. Men lokket på den øvre banen kjører manuelt, dvs. ingen fjernkontroll, og det ville ikke vente. Som sagt dette er noen små glimt fra vår kjøredag. Håper det inspirerer |
|
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, dette var en morsom og inspirerende kjøredag.
Mange fine detaljer og inntrykk å fordøye. Banen er jo allerede godt dokumentert i bilder, men her er et par fra meg og. Her er det nye O&K-vidunderet i rust- og røyk-området. Må innrømme at jeg synes denne 7/8-skalaen er svært sjarmerende.
|
|
Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig fine bilder. Men det er omgivelse som gjør bildene så gode!! Veldig flott.
|
|
Hilsen, Frans
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Herlige bilder. Gir masse inspirasjon.
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
En uppdatering: Jeg har ikke holdt på så mye med banene som jeg kunnet ha ønsket denne sommer. Dere vet; virkeligheten, skala 1:1-prosjekter, gress som vokser, hunder, katter osv. Men jeg har dog sneket meg til å skifte ut en til LGB veksel mot en Piko i litt større radie (Pikopensen har også en konstruksjon jeg ikke er helt fornøyd med. Noen typer av stålhjul som jeg bruker sporer av når toget kjører gjennom pensen. Tenker på muligheten å "fore ut" tykkelsen 0,5mm på et kritisk sted)
Videre om LGB materiale: Jeg har fra tidligere en LGB tømmervogn, som jeg har gått og kikket på og vurdert størrelse og skala på. Nå har den fått mine hjemmesnekrede boggier, litt forstørrede bufferter og litt ekstra last. At denne vogn opprinnelig er i skala 1:24 forundrer meg litt, den triller rett inn i skala 1:13,3 |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
God aften. Nå er det veldig stille her på storskala området.. Har alle storskale og livesteamere gått i hi?
Jeg har ikke veldig mye håp om kjøring, men kanskje jeg får fyrt opp noe igjen før vintern setter inn for fullt. Innendørs jobbing kan en jo alltid bedrive, og møllen jeg holder på å bygge er meget kompleks. Siste tiden har jeg jobbet med siloene som skal kunne åpnes nedentil og tømme last i vogner. |
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette kaller jeg Gladbygging! Herlig å se.
|
|
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet. |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke så mange sjanser å kjøre ute nå. Innimellom byggingen av møllen har jeg ventet på at tid, vær og lyst skal sammenfalle, og det skjedde igår (kveld) Tror ikke jeg har vist det i dette forum, men jeg har gjort en montering av Ikeas "flammende" telys i en Regner-Shaylykt foran på min Chaloner. Jeg har prøvekjørt den tidligere, men igår ble det skikkelig mørkekjøring. Bildet er tatt helt i starten av kjøringen, på slutten var det så mørkt at jeg ikke helt kunne følge med på vannivået i kjelen. De av dere som finner meg på fb. kan se noen korte filmsnutter. Det var skikkelig koselig. Håper jeg får en mulighet i kveld igjen
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Jeg bygger langsomt videre på møllen, som blir større og større. Det som er litt morosamt for meg er at hele dette påbygget hadde jeg ingen planer om å lage når jeg begynte byggingen (i april) Jeg var ikke en gang klar over at det faktiskt eksisterer på forbildet. Dette blir innkjøringen for vogner som skal fylles fra siloene. |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei alle.
Nå er det lenge siden, men jeg har vært aktiv med stort og smått innenfor toghobbyen. I går hadde jeg endelig kommet til en første tur på hagebanen. Det var mitt O&K lok som skulle ta premiereturen.. Jeg har bygget om den nordre ballongloopen og fått til en ny med mye større radie. Videre har jeg bygget og fikset med mange av de ulike tingene jeg kjøpte på Aniversary Garden railwayshow i Peterborough. Nåvel, jeg fyrte opp lokomotivet, såg damptrykket stige, og allt var i orden. Men jeg rakk akkurat å begynne med forsiktig kjøring frem og tilbake så døde servoen til bakkreglasjen. Jeg har studert hele servoinnstallasjonen, og kan ikke finne på noe annet å gjøre enn å bestille en ny. Meget irriterende, men må vel bare bite i det sure eplet. I dag kjørte jeg min Chaloner i stedet. Manuelt og langsomt. Fungerte perfekt, og den nye delen av banen innfridde den med |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når det ble sånn knallsommer for en dag, måtte jeg passe på med mine tog:
Gösta ser litt oljete og svett ut. Skarpt sollys avslører at lokket ikke er blitt gjort rent på hele vintern... Her blir den nybyggde møllen endelig prøvet mht. stikkspor inn under siloene. Møllen på plass. Nb.skyggen på veggen O&K lokket med ny servo på plass. Fungerte perfekt |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter mange forsøk ser set ut som jeg kan laste opp bilder igjen. |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Jeg jobber for tiden mye med å sette mine verksteder i stand. Dette blir mitt togverksted, men jeg holder også på og installere mitt gamle rammeverksted her i låven. Jeg opplever opplastingen av bilder som litt tilfeldig, men jeg prøver (får veldig ofte beskjed om at bildet er skadelig for forumet....) |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Prøver og laste opp bilder fra min seneste kjøring med "Valborg"
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Prøver et til... Nei...Hva er det som skjer? Noen av mine bilder blir godtatt andre ikke...
Denne kom nå etter 5-6 forsøk. |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Etter å ha vært på en meget inspirerende hagebanetreff i Oslo, vil jeg gjerne komme igang igjen med min egen 32mm bane. Jeg har for noen år tilbake bygget tre pappvogner i Pullmannstil. Dette er dataprintede ark, kjøpt i byggesett fra et firma i England. Det viset seg nesten umiddelbart at farven bleknet. Jeg trodde først at det var sollys de ikke tålte. Men på tross av skyggefull oppbevaring fortsatte de å blekes i høgt tempo. Som dere ser på bildet er to vogner sterkt bleket og den tredje har beholdt orginalfarven. Det er fordi vogn nr.3 er min egen vogn, bygget på en print jeg har fått laget på min jobb. Her er altså papirkavlitet og print adskillig mye bedre enn orginalet. |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fortsetter:
Min kopi av Pullmanvogna er lagret, slik at jeg har nå fått laget nye prints i samme kvalitet som min "egen" versjon av vogna. Og inspirert av togtreffen, har jeg nå satt igang et omfattende renoveringsarbeid av de to blekede vognene. Jeg startet med å skrelle vekk den gamle printen hvor den satt løs. På andre steder har jeg pusset med fint sandpapir for å få limet til å feste. Jeg bruker nå kontaktlim (skikkelig vanskelig) |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den første vogna har nå fått tilbake sitt opprinnelige utseende. Innpassingen av delene er vanskelig. Jeg følger ikke den tenkte gangen i monteringen og derfor oppstår noen mellomrom mellom delene. Muligens at jeg legger over noen hjørnelister for å dekke over de verste glippene.
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har mine tidligere omtalte Pullmanvogner fått nye kledninger. Ikke 100% passing, men med 3 metersregeln funker det...
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt fler bilder fra gårsdagen, med höstlöv litt overalt
Edited by St.Michael - 01 oktober 2017 at 22:06 |
|
Post Reply | Page <1 34567> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |