MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Aktiviteten på Øvj.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Aktiviteten på Øvj.

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2016 at 17:00
Min Rustondiesel (IPe) har gjennomgått et motorskifte. Her er litt innendørs prøvekjøring med godsvogn og "egne" skinner

Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2016 at 21:51
Dette blir utrolig flott. Hva er hemmeligheten bak smussingen av lokket?
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2016 at 17:07
Takk for oppskattende ord.
Det er som vanligt ikke så mye hemmelighet å avsløre, men jeg leste litt om å bruke salt og hårspray, for å få malingen til å skalle av. Så etter å ha lagt på et lag med Biltemas rustskyddsfarge, dekket jeg store deler av loket med tejp og satte igang en behandling med mange lag med salt og hårspray.

Etter en tørketid malte jeg loket med den grønne fargen. Og da skulle i teorien det grønne fargskiktet  "bare kunne børstes av"  der hvor det var hårspray under. Dette for å gi et avflasset og rustet utseende. Men kort sagt, det fungerte ikke. Så det du ser på bildet er en vanlig teknikk med flere ulike rustbrune valører som jeg maler på og børster og tørker av. Men saltet er med på å gi en ruglete, rustangripen flate, så noe effekt gir den også.  Håper det var svar nok?
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2016 at 18:35
Veldig bra resultat!
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2016 at 19:26
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

Etter en tørketid malte jeg loket med den grønne fargen. Og da skulle i teorien det grønne fargskiktet  "bare kunne børstes av"  der hvor det var hårspray under. Dette for å gi et avflasset og rustet utseende. Men kort sagt, det fungerte ikke.
Jeg tror at noe av årsaken til at det ikke virket var hvilken type maling du brukte til den grønne fargen.
Jeg har malt rustfargene under med løsemiddelbasert maling - f.eks Humbrol. La denne herde minst ett døgn..
Deretter hårlakk. Bruk av salt har jeg ikke forsøkt, men det høres interessant ut.
For å oppnå rustflak som løsner må man bruke vannbasert maling som toppskikt - f.eks akryllakk.
Når akryllakken har herdet, vasker man overflaten med q-tips og vann. Da bør overflaten krakkelere slik at rustfargene kommer fram.

For øvrig synes jeg at du har fått ett flott resultat. Den matte grønne overflaten med rustflekker minner veldig om hvordan slike grønne traktorer blir etter mange år ute i all slags vær ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2016 at 20:30
I oppskriften sto at en skulle bruke saltflak eller -flinger, men at det også kunne gå med vanlig salt. Jeg innser nå at litt grøvre salt ville ha festet dårligere til underlaget og derved løsnet lettere ved børsting. Kjell, du har rett i at den grønne fargen er løsemiddelbasert, og sikkert også som du påpeker vanskeligere å fjerne. Jeg bruker løsemiddelbaserte farger med tanke på utendørs bruk. For øvrig så kommer jeg nok å gå på lokket med mer smussing etter hvert. Jeg blir aldri helt ferdig...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2016 at 21:00
Ja, løsningen er å bruke vannbasert maling (akryllakk) oppå hårlakken. Man får ikke til krakkelering ved bruk av oljemaling. Etter smussing med diverse smussepulver og andre tekniker forsegler jeg overflaten med en matt løsemiddelbasert klarlakk.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2016 at 22:29
Nå skal jeg vise et nytt vognprosjekt i skala 1:13,3 og det er noe meget stygt jeg har valgt som utgangspunkt:
http://www.oslj.nu/wp-content/uploads/2013/10/PSVagn_13-10-12-061.jpg
Den ser nesten pen ut på bildet, men jeg lover den er stygg... Den blir nok litt annerledes det jeg skal prøve å få til...
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 07:09
En litt penere variant. Greide ikke å få en link "rett på" så dere må scrolle nedover de toakslige vognene til "Kungavagnen"  Den er i svensk 3fot (891mm) så da blir proprsjonene vanskeligere å bruke som forebilde. http://www.jtj.org/tvaaxliga-vagnar.html



Edited by St.Michael - 20 februar 2016 at 07:10
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 08:35
Her er de første delene tatt frem. Finer bunnplate og endevegger. Sidene lages i akryl for å kunne gi en innsving i nederdelen og "gratis" vindusflater

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 10:15
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

En litt penere variant. Greide ikke å få en link "rett på" så dere må scrolle nedover de toakslige vognene til "Kungavagnen"  Den er i svensk 3fot (891mm) så da blir proprsjonene vanskeligere å bruke som forebilde. http://www.jtj.org/tvaaxliga-vagnar.html

En morsom liten vogn, som til og med er bygget i Norge. Stilen minner om Kristianias hestesporvogner. Noe spesielt at den bare har inngang i den ene enden.
Den sparsomme belysningen er samme type lamper med fjærløftede stearinlys som NSB brukte som nødbelysning hvis vognenes alminnelige lamper ble ubrukbare. Holderen med vannkaraffel og to glass høyt oppe på endeveggen ligner også mye på de som var vanlige i NSBs trevogner.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 21:37
En del intressante observasjoner der, H.L. Jeg har ikke lagt merke til flaskehyllen og ikke tenkt over belysningen heller. Men jeg har ofte hatt tanker på hestsporvogn når jeg ser lignende vogner.
Byggingen befinner seg på et meget grunnleggende stadie enda. Men her er de 4 vognsidene hektet i sammen for å sjekke passform

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 08:51
Hopper et stykke fremover i bygginga og viser vogna på et LGB understell. Den viser seg å gå rett på uten noen nevneverdige justeringer (trudde jeg) Har bestilt et nytt hjulsett i stål og håper det vil passe.

en mer utførlig byggeblogg finnes her http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=3681
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2016 at 09:55
Nå er det interiøret som er jobben:

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2016 at 07:55
Og nå bygges denne

Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2016 at 09:02
En liten diode inni for å få fyr på ovnen også? Spennende prosjekt, følger med..
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2016 at 09:16
Originally posted by ESI ESI wrote:

En liten diode inni for å få fyr på ovnen også? Spennende prosjekt, følger med..
Ja jeg har vurdert det, men jeg skal etterhvert sette belysning i taket, og da vil det lille lysglimtet i ovnen bli nærmest usynlig

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2016 at 09:42
Nei, nå skal ikke passasjerene fryse ...
Den var stilig.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2016 at 10:58
Utrolig fint. Finnes det ikke noe dioder som blinker? Har ikke Faller noe som de bruker i hus som står i brann?

Hilsen, Frans
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2016 at 11:27
Hvis man vil ha blinkende lys for å etterligne flamme så går det fint å bruke led telys.
Koster bare 10-20 kr. Og går fint å plukke fra hverandre. Led'en inni ovnen, og batteri / bryter under gulvet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2016 at 15:52
Herlig kreativt.
Selv fiska jeg ut to lysestaker fra søpla i høst.
Mulig de kan bli pipe og/eller dampdom på et Emett-aktig lok.

Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2016 at 17:57
Med henblikk på Regnerdiskusjonen her på storskalaområdet, vil jeg nok si at Regnerloken (Easyline) er fine å bygge videre på. Eks. med deler fra messinglysestaker. Min ide´ er å lage en frontlykte på Chalonerlokket i 1:13,3 skala.Men så her langt har vogn m ovnprosjektet kommet:


Thomas, dine Emmetideer går kanksje i retning av Vincentloket?
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2016 at 19:41
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

Viktig for meg å vise et bilde på en syrin Wink  Etter mye tenking, måling og planlegging kunne jeg endelig sette igang med underarbeidet på det som blir banens sørlige endepunkt. Det er fortsatt lang tid til sporet er ferdig (tipper hele vintern) og lagt på plass, men nå synes det i hvert fall hva det er jeg har pønsket ut.


En enkel beskrivelse av banen vil være "en bomulltopps"  En lang rett strekning med en ballongloop i hver ende. Dog med et tillegg av stasjon og industriområde.
Michael

For å knytte tilbake til noe av det siste jeg drev med utendørs i fjor..
I dag var en efterlengtet dag her oppe. Nå har jeg knyttet sammen hele linja LOL Noe med mine hjemmesnekrede spor og resten med Lgb spor som jeg har rettet ut litt for å lage større radie.
Forhåpentligvis litt prøvekjøring i morgen

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2016 at 19:40
Endelig litt prøvekjøringBig smile Hadde egentlig tenkt å fyre opp litt damp, men det begynte å snø og ble litt sent... Rustontoget gikk greit hele banen

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2016 at 17:04
I dag gikk det første damptoget på linja. Det regnet og var litt guffent. Men toget hadde ingen problemer.
Kjørte litt med mine Awnuts (always whimsical not usually to scale) vogner. Og prøvet også godsvogna for første gang. Herlig at de beveger seg igjen



Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2016 at 07:30

Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

Thomas, dine Emmetideer går kanksje i retning av Vincentloket?

Nei, har ikke noe konkret Emett-prosjekt. Jeg er redd jeg er i ferd med å bli skrotnisse.

Fint å se at du er i gang med kjøresesongen.


Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2016 at 19:37
Litt morrosam bygging og kjøring idag. Den rustne "industrien" jeg viser her ovenfør ble plukket ned og en massiv, rusten jernplate ligger nå i bunnen på hele annlegget. Jeg møblerte om litt og har også kompletert med en gammel bunnpanne fra en motor.  Tanken er at det skal bli litt enklere å røklegge annlegget...


Min lille personvogn som jeg bygger nå fikk også sin første prøvetur. Den trillet helt fint.



Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2016 at 15:41
God dag.
Tenkte passe på med en oppdatering. Jeg driver egentlig med veldig mye på Øvj nå, og det er fortsatt venting på mitt O&K lokk i 1:13,3 skala (nå har jeg betalt det, så nu dj-larAngry )
På 1:20-banen driver jeg med et industribygg (en mølle) Her er forebildet:

Jeg har kommet et godt stykke på vei. Derfor tør jeg vise bildet...Det blir en slags romantisert "Disney-utgave" av orginalet. Jeg prøver å holde all materialbruk i værtålige materialer, slik at den helst skal få stå ute hele året.

Ellers har det vært noen fine kvelder når jeg har hatt litt forskjellig materiel fremme. Her er det mitt Regner-Vincent lokk "Gösta" som trekker toget


Og til slutt et bilde fra 1:13,3 banen.. Skjorten på mannen ble altfor hvit. Jeg greide ikke å dempe hvitheten, men traktorn er fin. Håper den får stå i fred for barnaLOL

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2016 at 22:36
2 store fremskritt i løpet av de seneste dagene. I den uflidde delen av hagen hvor ØVJ leier plass, har endelig små busker som jeg har klippet ned i alle år, nå begynt å få formen av miniatyrtre. Plutsligt var der noen solide stammer i midten av busken, så da har jeg begynt å rense frem små trefasonger ur buskene. Bonsai-lightSmile
Det andre epokgjørende fremskrittet er at Edward,8 år nå har fått ansvar for å kjøre mitt Lady Annelokk som har rc-kontroll. Han har kunnet dette i noen år, men tidligere under nervøs overinnsyn av far. Han greier det fint alene, og de seneste dagene har vi derfor hatt to tog under damp samtidlig. Banen har flere passerings og møtesmuligheter, så det fungerte knirkefritt. Det gir en ny dimensjon og mere liv  med to tog som kjører uavhengigSmile



Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2016 at 21:51
Pappeske


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.