MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Aktiviteten på Øvj.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Aktiviteten på Øvj.

 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2015 at 10:41
Litt varmere ute, og snøen er stort sett borte. 1 mai hadde jeg premiere på hovedbanen.



Har stillt opp tågen i de ulike skalaene på de to banene.


Må nok trene mer på fotografering, men det er fremfor allt teknikk og ideer jeg viser, og sollyset er alltid vanskelig å fotografere i.

Et stort vennligsinnet monster deltok også under kjøringen


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2015 at 17:55
Tilbake til mitt pågående 1:13,3 projekt. Jeg har nå begynt å snekre mine egne spor. Utgangspunktet er LGB skinner (+noe annet)  Bildet viser to spor, jeg driver med nr 3. Heter det spor eller skinner?
Et av poengene med denne produksjonen er å lage slake svinger

Skinnen oppe til venstre er en original LGB til sammenligning. Vet ikke helt hvor tålmodighets grensa mi går, men for tilfellet synes jeg det er ganske gøyConfused

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2015 at 18:12
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

... Heter det spor eller skinner? ...
Spor er det som togene kjører på.
Skinner er de to jernstrengene (skinnestreng) som sammen danner sporet.

Morsomt å se at du lager ditt eget håndspikrede spor. Det passer bra når du bruker skinnestrengen i LGB-skalaen som brukes helt opp til 1:29 skala, og at du nå bruker den til 7/8-skalaen.

Hvordan gjør du at du får riktig sporvidde?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 07:18
Takk for oppklaringen, KjellAn. Det gikk plutselig helt i surr for meg, med det her rare språketEmbarrassed
1. Jeg måler, byer og kapper til riktig lengde (ca) på ytter og innerskinne
2. Så fester jeg de nye sporen jeg skal lage med skinnelasker til vanlige LGB spor i endene. Da blir sporvidden ferdig tilpasset
3. Jeg har også kappet løs en plastikksvill fra en LGB skinne, og den drar jeg med som breddemåler der jeg spikrer på en hjemmelaget svill.
4. Avsluttningsvis lar jeg en vogn prøvekjøre, og da kan jeg sammenligne med LGB skinnene i hver ende med min hjemmespikrede i midten.

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2015 at 21:17
God Pinse. I kveld var det dags for prøvetur nr.2 på  den nye banen. Ca halve banen er nå ferdig lagd og kan prøvekjøres uten fare for avsporinger... Det som dog virker å være et vedværende problem er R1 vekslene. Toget hopper og krenger når det kjører igjennom vekseln, og veldig lite skal til så er avsporingen et faktum. Rebelego forutsa dette faktum forrige gang jeg viste bilder fra banen, og spørsmålet er derfor:
Er det noen som kjenner til noen form for justering eller tilpassning av en slik sporveksel for å få den til å fungere bedre? 


For ordens skuld vil jeg nevne at hovedlinja skal  ha Piko veksler med større radie (de er bestilt men har ikke kommet ennå)



Her har toget nått frem til nåværende sluttpunkt, holdplassen "Husqvarna"
Michael
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2015 at 09:14
Kanskje jeg selv har funnet svaret på mitt spm. http://svnj.se/index.html
Se "tips" under "diverse" For øvrig mye spennende her for alle hagejernbanereSmile
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 21:44
Langsomt går jernbanebygget videre. Er nå i ene ballong loopen som er bortre endepunkt for denne bane. Det er nå nesten 2m. med hjemmesnekrede spor. De skal etterhvert beddes inn i barlast som i mitt tilfelle er smågrus (skifer) hentet fra Mjøsa. Håper at mine bestilte Pikoveksler snart kommer, ellers så stopper fremdriften. Det var ikke så vanskelig å rette op R1 skinner fra LGB som jeg hadde fryktet. Messing viser seg å være et meget bøyelig material.

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2015 at 19:39
Hei. Et lite reportasje i lokalavisen:
http://www.h-a.no/hatv.aspx?vid=8A405B04&c=-4
Michael
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2015 at 22:56
Fin reportasje i HA, Michael! Fikk tips om den av min bror.
Og veldig mye fin glad-bygge du viser oss her.
Takk for at du deler med oss :)
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2015 at 07:20
Flott artikkel og film.
Liker banen din og alle artige detaljer.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2015 at 20:10
Takk for hyggelige og oppmuntrende tilbakemeldinger!! Må si jeg ble overrasket over hvor stort de slo det opp i avisen
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2015 at 17:07
Tenkte det var på tide å vise en liten utøkning av lokomotivstallen i 1:13,3. Enn så lenge kun et chassi. I dag var den ute på en prøvetur på banen (som er langt fra ferdigbygd)




Noen gjetninger? Wink
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2015 at 09:27
Chassiet har fått en overdel og ser ut sånn nå:

Sauene syntes dette var utrolig intressant og fulgte spent med på prøvekjøringen
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2015 at 16:37
Og nå med innredning, og en testpilot.


Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2015 at 15:17
Hun så ikke akkurat lykkelig ut for oppgaven ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2015 at 15:40
Viktig for meg å vise et bilde på en syrin Wink  Etter mye tenking, måling og planlegging kunne jeg endelig sette igang med underarbeidet på det som blir banens sørlige endepunkt. Det er fortsatt lang tid til sporet er ferdig (tipper hele vintern) og lagt på plass, men nå synes det i hvert fall hva det er jeg har pønsket ut.


En enkel beskrivelse av banen vil være "en bomulltopps"  En lang rett strekning med en ballongloop i hver ende. Dog med et tillegg av stasjon og industriområde.
Michael
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 21:24
Det blir iblandt påpekt at jeg bygger på en artig måte. Se på disse, meget brukbare materialer Wink

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2015 at 19:08
Og her kommer poenget: Teposene (brukte) blir til sekker, tannbørsten er blitt en kost, og kaffekapslene er jeg mest stolt av; de er blitt en slags oppbevaringskar, eller kjeler. De har fått håndtak på hver side Star

Det her er smådetaljer til en vogn jeg bygger i skala 1:13,3.
Nå tenker jeg hoppe ca et halvt år tilbake i tid og vise vognsbygget...
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2015 at 22:28
Disse er kjempe fin, men hvor får du tak i disse håndtakene på kjelene??
Hilsen, Frans
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 10:48
Originally posted by Frans Frans wrote:

Disse er kjempe fin, men hvor får du tak i disse håndtakene på kjelene??

Jeg bestilte de fra Tyskland, http://www.modell-werkstatt.de/ozark/1zu13/index.htm  de heter "Türgriffe"
 du ser en i bakgrunnen på bildet, hvor jeg har brukt samme håndtak som dørhåndtak på godsvogna.


Edited by St.Michael - 15 desember 2015 at 10:50
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 12:56
Dette blir en liten byggeblogg på godsvogna i skala 1:13,3 (7/8)
Jeg er ofte opptatt av hvordan en kan bruke "søppel" i nye uventede sammenhenger. Kaffekapslene her oven er et eksempel på det.
Jeg jobber som jeg nok har nevnt tidligere på et rammeverksted, og der finnes masser av rester som kan brukes i mine prosjekter. På dette bilde har jeg kommet et stykke på vei med vognkassen. Skalaen er stor, sånn at trerammen i denne vogna kunne lages av to rammer (bunn og topp) Vognsidene som er skrudd på er akrylplate, som er pusset, ripet og risset til å gi en bordstrukur:

På dette bildet har jeg også begynt med å lime på trelister. Vogna er midlertidig plassert på LGB boggier


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2015 at 18:05
Hopper litt fremover i tid og arbeid. Akrylplastikken er grunnet i grå farve, og jeg har begynt med å lage skinner til skyvedørene.


Her er et spørsmål: Er det noen som har et råd å gi vedrørende den type liming dere ser eksempel på oven? Det dreier seg altså om å feste trelister på akrylplastikk. Det jeg gjør er nok så omfattende: Jeg har to-komponent epoxy som "hovedlim" I tillegg legger jeg på noen små områder med baderumsilikon, og tar også på litt trelim hvor trelistene møtes.... Omstendlig?


Edited by St.Michael - 16 desember 2015 at 18:12
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2015 at 20:40
Epoxy tenker jeg løsner fra plastikken.

Det kan være ZAP fungerer.

Canopy glue fungerer i hvert fall.


 

Marius
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2015 at 17:02
Takk for et bra tips Marius. Skal prøve på neste akryl prosjekt (blir muligens et lite hus...)
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2015 at 17:21
Etter at skyvedørene fungerte i sine spor, var det dags for hjulen. Min aller første tanke var å lage denne vogn toakslet, som orginalet. http://www.ohsabanan.com/sv/vagn11.php  Men ved prøving viset det seg at akselavstanden ble altfor lang til kurveradiusen på banen. Så da var det bare å være pragmatisk å tenke på boggier i steden. Jeg slaktet en LGB-boggievogn med tanke på å bare kunne flytte over boggiene til godsvogna. Men plasthjul vil jeg ikke ha, så jeg kjøpte noen hjulpar fra England i stål (IPe) og på tross av iherdige forsøk med å få disse hjul (aksler) å passe inn i LGB boggiene måtte jeg etterhvert gi opp de også.
Det hele endte opp med at jeg ga opp alle forsøk til snarveier, som hadde kostet masser av tid, og bygde egne boggier tilpasset hjul og akselbokser.



Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2015 at 13:52
I denne skala, med fungerende skyvedører, må jeg også jobbe med interiør og en "gubbe"  Jeg har bestilt noen forskjelige figurer fra en dukkeskapleverandør i England. Han viste seg dog å være et hode for høyt
og måtte derfor gjennomgå et hardt kirurgisk inngrep i mellomgulvetDead



 Og her med grunnmalte boggier, avkortet mann forann en litt mer detaljert vogn.
GOD JUL

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2015 at 10:21
Byggandet fortsetter. Nå har den avkortede mannen intatt sin faste plass og boggiene er skrudd fast. Litt av hvert er på plass som løsgods inni vogna, og jeg har gitt skyvedøra en omgang med listverk





Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 13:34
Et nytt lag med maling. Begynner så smått å nærme meg den endelige fargen. Taket legges på i form av trespiler



Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2015 at 15:24
Taket kles med papp (våtslippapir)


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2015 at 08:41
I låven har jeg et stort arbeidsrom, noe igjengrodd av alle mine prosjekter. Det jeg jobber med nå er spikring av spor. Det er kalt men det går ved hjelp av en gassovn som jeg har plassert ved siden av meg når jeg jobber (blir kall på hendene og brent på bena)

Godt nytt år, alle Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.