MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Aktiviteten på Øvj.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Aktiviteten på Øvj.

 Post Reply Post Reply Page  123 7>
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Aktiviteten på Øvj.
    Posted: 03 mars 2013 at 10:26
Er meget lav....Cry


Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 10:44
Et par tak med snøskuffa kan gi litt fortgang med snøsmeltingen ... Wink 
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 20:07
Sårt etterlengtet og bare en liten del av banen åpen for trafikk, men idag rullet årets første tåg på ØVJ:
En liten, men endog premiereSmile
 
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 21:53
Flott tog!

Edited by Overkonduktøren - 26 mars 2013 at 21:53
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 22:40
Oiii! Den var flott!

Hva er det?
Har du fiksa den rusten sjøl?

Og så så fint navn den har fått!
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2013 at 08:33
Takk for rosende ord SmileSmile
Lokomotivet og tankvogna er byggeset fra Ip engineering, england. Lokomotvet heter opprinnelig "Jack" og gikk ut av produksjon for ca 5 år siden.Godsvognene er hjemmebygg. Rusten er kun maling, ulike valører av Humbrol som jeg maler på og tørker bort, til jeg oppnår ønsket effekt. Jeg har planer om å gå videre med rusteffekter for å få det til å bli enda mere "stoffelig" Har noen noen gode forslag?
Vedrørende navnet, er det svigersønnen, som faktisk fikk lokomotivet til å fungere etter at jeg hadde klundret til de elektriske koblingene fullstendigEmbarrassed Jeg bestilte noen navneskilter til lokomotivene mine, og navneskiltet til "Torbjørn" ble for stort så jeg måtte improvisere plasseringen av skiltet..
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2013 at 19:49
Ja det var et flott tog - og første gangen jeg har sett et slikt lok ferdig på tross av at det er solgt ca. 10 stk av denne her til lands. Du fikk også en tomotorsversjon av denne. Så langt jeg har forstått saken så har Ivan Prior planer om å remodelere byggesettet av denne+ en litt mindre versjon med ett kvinnelig navn.
krsven
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 22:12
Endelig har jeg fått kjøre damptog igjen. For meg er det en ubeskrivelig estetikk i å se det lille toget tøffe rundt, og vite at det drives med ekte dampTongue


Det datt faktisk ned fra skinnene, selvsagt inn i en stor stenShocked men heldigvis gikk det bra

Det er fortsatt bare en kort strekning som er åpen for trafikk, men tipper jeg kjører i morgen også.
Hilsen, Michael
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 23:21
Jeg undres.
Hva har de skinnestrengene for en misjon? De du har skrudd fast oppe på tredekket.

Fine bilder!
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2013 at 18:43
Jeg har lekt meg Embarrassed med meccano, og dette er en av resultatene. Har lett etter lignende konstruksjoner og funnet ut at lastekraner har sett ut på alle mulige måter.


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2013 at 07:35
Hei alle sammen.
Tenkte jeg skal fortelle om byggingen av et stasjonsområde. På det første bildet med all snøen, i denne tråd, er hvor jeg bygger nå. Hele den venstre halvdelen av vendeslingen er revet, og bygges nå opp igjen med større bredde og lengde.
Sånn så det ut når Edward og jeg startet byggingen for fire år siden:
Med henblikk på en tidligere diskusjon om hvordan man kan bygge sin hagejernbane, har jeg valgt enklest mulige løsninger for å få raske resultater. Det har fungert greit nok og ingen større forandringer grunnet telehiv. Riving og forandring er også veldig enkelt å utføre.

Jeg har brukt 100kr på impregnerte materiel, ellers er det gamle reklameskilter i aluminium fra min arbeidsplass som danner basen for det nye stasjonsområdet. Og litt blandet søppel for å dekke til plateneEmbarrassed

Det er kallt her, men idag første mai regner jeg med å komme så pass langt at jeg får lagt de gjennomgående sporen som binder isammen vendesløyfen. Da kan jeg kjøre tog igjen mens resten av området blir ferdig.
Spørsmål: Er det noen som har gode forslag på hva slags grus eller evt. annen materialblandnig som kan dekke aluminiumsplatene på det ferdige området?


Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2013 at 11:11
Dette ser jo ut til å bli knallbra. Jeg gleder meg til å sette igang med "oppskrittingen" i morgen den dag, og da er jo dette veldig inspirerende å se. Smile
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2013 at 12:51
Husk at tettsittende dress fra Felleskjøpet er obligatorisk ved oppskritting. Vi som har holdt på en stund har en til pent (finere anledninger) og en til arbeid. I dag - 1.mai. - så er det den pene som brukes. Tilsvarende er det også med høye grønne gummistøvler.....Lykke til med oppskritting!
krsven
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2013 at 15:21
Kunne det være en idé å bekle alu.platene med tjærepapp?
Det er 'nestengrus' på 1-2-3 til det strøs på årntli' Wink

For øvrig kan det vel ballasteres som på øvrige strekninger?
Bjørn Egil
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 11:50
Hei igjen
Så må jeg fortelle om gårsdagen.  Det var kallt, mye vind og ellers mørkegrått vær. Nokså deprimerende å jobbe i. Jeg klarte å legge vendesløyfen og et møtespor, og fikk også prøvekjørt litt forsiktig med "Torbjørn"  på kvelden. Det fungerer stort sett bra, men hele arbeidsdagen var så kall og ufyselig så jeg ble mer og mer enig med samboern min om at jeg er gal som driver med detteConfused
 
Som bunndekkning bruker jeg tjærepapp, men er litt opptatt av muligheten å kunne plante, få et eller annet grønt å vokse rundt stasjonsområdet. Har noen noen erfaring av hvordan jeg skal gå videre for å kunne plante? Kanskje jeg ender opp med noen lave krukker med planter?
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 13:43
Forsøk med stauder, mange av disse gror på lukten av jordWink Min erfaring her er at du trenger kun ett tynt lag av sandjord og stein for at mange av disse skal trives.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 21:43
Nå har mye av skinneleggingen kommet på plass. Mange små justeringer og det siste sporet til lokstallen mangler ennå. Men sånn ser det ut nå:


Det er fortsatt nesten like kaldt og masse vind. Har begynt å lure på om jeg har lagt sporene på  stasjonsområdet for "tight"  Det kan komme til å bli 25 grader varmere enn det er nå. Hva vil skje da?? Har til nå aldri hatt noen problem med solslyng.

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2013 at 22:38
Idag var det dags for ordntli´prøvekjøring av hele området og med damp Smile

Batteriloket Torbjørn har fått prøvekjøre hele tiden mens jeg har bygget, men idag var det ekte damp og sesongpremiær for "Gösta"

Nå er budsjettet oppe i 300,-. Måtte kjøpe mer skruer og fikk også begynne med planting. Det ble 3 ulike typer av fetknopp (som den heter på svensk)

Neste prosjekt blir å lage noen treplattformer ved stasjonen. Leker også med tanken på å lage en jernskrap-skulptur under platten som området er bygget på.. Eller kanskje en hylle til å legge ifra seg ting på. Det er egentlig en viktig ting...

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2013 at 08:40
Igår 17 mai, var det noe av en preimere for fult bruk av stasjonen med bygginger, planter og plattformer på plass. Så langt må jeg bare si at det hele fungerer perfektTongue Noe som overrasket meg var alle nye muligheter stasjonsområdet gir til den totale kjøreopplevelsenLOLLOL Jeg koste meg stort, og det rette været var endelig på plass, her er litt bilder:







Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2013 at 21:35
Som avsluttning på stasjonsbygge-kapitelet tenkte jeg vise litt av "understellet" med en meget praktisk hylle (har alltid strødd mine flasker, verktøy og kluter rundt overalt, når jeg har kjørt tidligere) og bygging/skulptering med jernskrap i ulike varianter..
I bakgrunnen ses også den første av søsterkirkene som er plasert på områdets høyeste punkt. Har vage planer om å lage kirke nr 2 til vintern.


Ha en fin kveldSmile  Hilsen Michael

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2013 at 22:52
Hei igjen. Det er ikke så mye aktivitet her på storskala området..Hva driver dere med?
Jeg tenkte vise litt bilder fra dagens kjøring og noen fremskritt på det stedet som jeg tenker skal bli et industri område:


Jeg har laget en ekstra grunnmur til industribygget som gjør det høgere og en "trestle-bru" som gjør at tog nå kan kjøre helt frem (tidligere kjørte de bare rundt på baksiden)
Eller så var det en togdag når jeg brukte nærmest maksimalt mye av mine bygninger (industribygget tåler ikke alt for mye regnvær, det er nok så vanskelig å bære det inn og ut, så jeg kjører ofte uten å ha det fremme)
Ha en hyggelig aftenSmile



Edited by St.Michael - 25 juni 2013 at 22:56
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2013 at 00:16
Du bygger på en artig måte, aldri sett stiligere bygg!
Trenger du tilskuer en dag du koker vann så får du bare si ifra Wink
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2013 at 10:20
Takk for rosende omtaleSmile
Du er velkommen på vannkoking (ta med tepose) ved et eller annet tilfelle. Jeg har sjelden mulighet å planlegge min kjøring i forveien, men send et pm hvis du er i disse trakter så kan vi lage avtale. Hva det gjelder mine hus, har jeg en del nye prosjekter på gang i hodet og på arbeidsbenken...
Michael
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2013 at 23:46
Sommeren er flott. Har ferie og koser meg. Kveldskjøringen med "Moster Lisa" gikk knirkefritt. Jeg tok litt bilder, bland annet av industriområdet jeg driver med nå. Tanken er at husen skal ligge tett inn mot skinnene. Området er under fortløpende utvikling...



Også litt andre bilder :
Driver også med å gi Moster Lisa kjørebelysning. Har kjøpt lampene fra Regner, men ikke begynt med selve lys (led) monteringen ennå.
Ha en fortsatt fin sommerSmile
Hisen Michael

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2013 at 22:26
Ok... prøver igjen: Det ble høstCry Men på Øvj er det igrunn mange prosjekt på gang: vognbygging, bygger konsum i funkisstil og har nok laget en video her oppifra også
Høstbilder:



og avsluttningsvis...

I morgen eller på søndag tar nok jeg og barna en tur på jernbanemuseet
Michael
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2013 at 17:59
Har idag prøvekjørt "Konsum" i funkisstil. Mye finpuss gjenstår...Smile

Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 19:22
Jeg er dypt imponert over modellbygningene dine! Thumbs Up
Legg gjerne ut flere bilder, kanskje også noen bilder fra byggingen? 




Edited by hsa77 - 22 november 2013 at 19:24
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 20:45
Slenger meg på den. En liten minibyggeblogg ville vært topp.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 09:20


Takk for all ros. Veldig hyggelig å fåEmbarrassed  Det er noen ting jeg må innrømme: Alt jeg bygger er ikke helt og holdent mine egne ideér eller konstruksjoner. Butikken feks. er en svensk modell jeg har funnet på nettet og laget min egen tolkning av. Lokstallen er kjøpt på ebay-uk i dårlig stand og oppusset av meg (bl.a. portene og innredningen har jeg laget) Det viktige poenget her er at en har frihet i å lage det en måtte ønskeBig smile Det er totalbidet av jernbanen som er det endelige resultatet. Og da klipper jeg busker, planter planter og bygger hus, vogner og forandrer mine lokomotiver til noe jeg mener er nordisk stil fra ca 1950 og eldre.
Rimfrost hilsener fra ØVJ
Michael
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 09:24
Heyy!!! Jeg er ikke nybegynner lengerSmile Har blitt viderekommenWink

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.