MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Aktiviteten på Øvj.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Aktiviteten på Øvj.

 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 23:47
Jeg laget en "skinneretter" - eller snarere en "skinnebøyer" av en rimelig maskinskrustikke og 3 messinghjul som jeg dreiet ut etter LGBs skinneprofil. Den skulle klare å rette ut skinnene.
Utfordringen ligger i skjøtene for å få helt jamn bøying.
Jeg tenkte også å bruke 2 ytterskinner sammen på en lengde - og 2 innerskinner vekselvis der jeg korter hver innerskinne de mm. som skal til.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 21:05
Kjell H: Hvis du greier å rette ut R1 skinner så bøyer jeg meg i hatten Clap  Det er ikke et prosjekt jeg skulle gi meg inn på, men det skal bli intressant å følge med hvis du publiserer noe rundt den jobben.


Edited by St.Michael - 06 april 2015 at 21:07
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 12:01
Inspirerende å se alle de detaljer du har fått til!

Jeg har også en haug R1-skinner fra LGB liggende.
Jeg sysler med tanken på å rette dem ut til større radier og å lodde sammen 3-4 skinner permanent til større seksjoner.
Da hadde jeg tenkt å klippe opp svillematten og bruke LGBs skinnelasker til å lodde dem sammen med. Man må la svillene sitte på plass når man lodder sammen skinnene og da er det fort at plasten smelter under lodding dersom ikke svillene kal samles på ene siden og borte fra loddepunktet.
Sammen med metallhjul vil dette også gi "original skinneskjøt-lyd" - om enn noe hyppig.

Har noen gjort dette?

Ellers kan klokoblinger av Kadee-type anbefales - også på krappe radier. Da selve koblinghodet er leddet, tåler de temmelig mye før det blir avsporing. De er også mye mindre iøyenfallende enn LGBs krok-og-bøyle. - Har man god sporstandard, kan man bruke Skala1-koblinger fra Kadee som er enda mindre. Disse kobler utmerket godt sammen med G-skala og LGB-koblinger.
- En annen fordel er "ikke fikling" da koblingene er automatiske og man kan løfte ut vogner rett opp.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 10:26
Du har helt rett Kjell. Min kortsiktige løsning er å kappe R1 svingene på midten, og legge 1 rett skinne i mellom de to avkappede delene. Det fungerer litt bedre, men jeg skal nok begynne å skaffe inn 1,5 m. skinnestrenger og snekre egne spor på hjemmelagde sviller. Dette er for min del en langsiktig og langsom løsning, derfor vil jeg først legge opp ett provisorisk spor.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 09:57
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

R1 svingene er for skarpe og det er stort sett det jeg har.
Problemet med LGB sine R1-svinger er vel at de krever svingbare akslinger eller boggier på rullende materiell, og de spesielle LGB-koblingene.
Kanskje det hjelper om du har litt lengre slakk i koblingslenkene mellom vognene.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 08:57
Ja men godt nytt år da, allesammen. Etter å ha vært innesnødd i flere måneder (hvilket store deler av ØVJ fortsatt er..Cry) har jeg hatt litt prøvekjøring i min nye skala 1:13,3. Jeg har laget en provisorisk prøvebane med LGB skinner. Skinnene ligger på den strekkningen hvor banen skal gå. Men jeg fikk raskt erfarit at den ikke fungerte å kjøre tog på. R1 svingene er for skarpe og det er stort sett det jeg har. Nuvel på tross av avsporinger fikk jeg satt opp og prøvekjørt noen av mine nybygde vogner og det "forstørrede" Chaloner loket fra Regner.

Inne på det som skal bli stasjonsområde





Tanken er at den nye banen skal slynge seg rundt den gamle i bakkenivå, hvor den gamle banen er oppbygget. På bildene ser man støtteben og fundamenter på den gamle banen. Og videre rent fotomessig, skal to tog i ulike skalaer kunne kjøre og taes bilder av samtidig.


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2014 at 19:08

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2014 at 17:19
Hei. Takk for hyggelige tilbakemeldinger. For lenge, lenge siden var bartrer enorme i WalesWink
Synes også det er spennende når mine bilder blir tolket av andre, eks i sort-hvitt ! Takk for det
Michael
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2014 at 20:01
Jeg må si at jeg falt fullstendig for dette bildet, som på tross av snøen og det uvanlig store bartreet i bakgrunnen allikevel må være fra en av de walisiske smalsporbanene en gang for lenge, lenge siden....

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2014 at 05:40
Stemningsfulle bilder fra banen din, Michael.
Gleder meg til å få kjørt noen runder på banen min, når det etter hvert kommer snø på PHRy - Furubakken hagejernbane.
(Men akkurat nå er jeg veldig langt unna snø og kulde ... )
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2014 at 21:48
Hadde litt ordntli´snøkøring forrige helgBig smile På tross av diverse vanskeligheter med isete skinner og  nedkjøling av sylindrene, var det en meget estetisk opplevelse med toget i snø. Viser her noen bilder. Den flekkevise uskarpheten i noen bilder er snø som smeltet på objektivet.








Og veldig hyggelig å treffe noen av dere på modelljernbanemessen på jernbanemuseet for noen uker siden Smile
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2014 at 12:05
Den første snøen kom. Håper allikevel at jeg skal få kjøre mer tog før den legger seg på ordentlig.
Prøver meg på et svart-hvitt bilde for å gi litt mer drama

Michael
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2014 at 22:48
Jeg var på UHB sin trafikkdag den 14 sept. og ble inspirert av godstoget de hadde satt opp. Derfor har også jeg kjørt noen godstog etter det Smile






Hilsener igjen

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 18:44
Lenge siden Smile
Det er i bunn og grunn litt stille på Øvj. Men små jobber og ideér popper alltid opp. Det jeg bruker tiden til (når det blir et lite hull i alle tidsplaner) er å fyre opp et lokomotiv, kjøre og nyte..


Jeg har bygget en liten holdeplass etter svenskt forebilde + min egen romantisering av orginalet



Har også et prosjekt gående med Pullmanvogner

Dette er pappvogner, så det blir kun godværskjøring. Jeg skaffet dem for å kunne kjøre et annerledes tog, veldig frittstående fra mitt nordiska miljø ellers.

Men nå har jeg oppdaget at det finnes smalsporede pullmanvogner i Wales, og at det har også blitt kjørt Pullmanvogner gjennom skandinavia i spesialtog på 1970 tallet.
Når mitt tog er ferdig skal det være 3 slike vogner som jeg bygger utifra 2 byggeset (+kopimaskin)

Og så en liten hemmelighet: Jeg gir meg nå ut i skala 1:13  Planlegger å bygge en liten 45mm.linje i anknytning til Øvj. Dette lokomotivet er bestilt http://www.echtdampfwelt.de/echtdampfshop/feldbahn/
Leveranse i løpet av våren -15
Hilsen til er alle -Og takk for hyggelige tilbakemeldinger. Alltid velkommetBig smile
Michael



Edited by St.Michael - 25 august 2014 at 18:48
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2014 at 15:33
Hei!
 
Banen din med alt som hører til er jo ett eneste kunstverk Smile Det du lager på egenhånd og utfra byggesett blir helt enestående flott. Alltid veldig spennende å åpne tråden din når det er noe nytt... Clap
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2014 at 23:18
Jeg har laget noen Model Town prosjekt denne vinter. Kullbingen var en av de (1 del ) Men dette huset var også med i samme set, og jeg har prøvd etter beste evne å gi det en Svensk / Norsk stil

Der er også en modeltown-man med lykte som jeg har tilpasset litt...
Og så magasinet

Syntes at de var morsomme byggeprosjekt. Uansett så har jeg store problem med å lage en ting rett fra boksen og plante dem på banen. Jeg vet med meg selv at jeg alltid, nærmest tvangsmessig må tilføye et eller annet av detaljering for å bli fornøydWink
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2014 at 14:30

Kullbinge heter det vel på norsk. (?) Har selv kjøpt et "easy to build kit" fra Modeltown, men det kan kanskje kalles en kullrampe. Ble litt overrasket og kanskje litt skuffa da det viste seg at "easy to build" betød at settet besto av kun én del. LOL  

Ellers fine bilder, og kreativ bruk av løkkasse.



Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2014 at 11:40
God morgen. Tenkte jeg skulle fortelle om noen små hyggelige oppussings prosjekter, som jeg har kost meg med å fikse på ØVJ:
Stålbågågutua jernbane stsjn. har fått små spir på toppen av vindskiene på gavlene, og jeg har også limt på litt blandet reklame, som gir små ekstra farveklatter til helhetsbildet.

Et stykke lengre unna står kolnings"stasjonen" (er det riktig benevning?) Opprinnerlig en modell fra Model Town, som jeg har forsynt med en liten zinkbøtte og ekte kull

Jeg har også bygget mitt første tre. Hadde litt funderinger vedr. om det var ok, eller om alt skal vokse naturlig...Kom til slutt frem til at jeg gjør akkurat som jeg har lyst tilWink


Har noen impregnerte plank som danner ytterkanter og avslutninger på banen (se litt høgere opp på denne side) Her saget jeg opp en løkkasse i plastikk, og tok ut deler som kan se ut som stålkonstruksjoner, og pyntet med planksiden med dem




Big smile


Edited by St.Michael - 25 mai 2014 at 11:45
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2014 at 07:48
Hei alle.
En oppdatering litt på etterskudd: Det er nå en drøy uke siden jeg endelig kunne ha åpning, og kjøre hele banen. Jeg lot mine to Regner lok stå for premieren, med vinterens vognprosjekter på slep:




I mangel på spirende grønske har hele banen i brunaktig farvetone som er litt behagelig. Går i kikker på små busker som skal klippes ned og funderer på hva som skal plantes i år...
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2014 at 18:53
Denne helgen (den siste i mars) trodde jeg at jeg kunne ha premiere på å kjøre hele banen... Men nei. På tross av mine anstrengelser med rydding, isfjerning og måking var Valborg altfor bred over stussen. Hun kjørte seg fast, og isen gikk ikke å fjerne:


Men jeg flyttet toget til det oppbygde partiet og kjørte der istedet






Det var dog en som greide å forsere hele banen

Michael


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2014 at 07:58
En første kjøring på den del av banen som alltid kommer frem først ur snøen. Fikk også anledning til å prøve mine nybygde O&K vogner. De trenger mer vekt, som jeg skal legge inn mellom hjulene. Men det var gøy å få kjenne at det begynner å gå riktig vei mot sesongåpning av ØVJSmile



Michael
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2014 at 22:06
Hei alle sammen.
Her er noen bilder fra to nyskapninger til ØVJ. Har også laget en engelsk byggeblogg på disse hvis noen er intressert: http://gardenrails.myfreeforum.org/about8171.html






Hvis noen vet noe om denne type vogner, er jeg meget spent på å få lære litt mer. Mitt utgangspunkt er bilder fra en gammel katalog fra Orenstein&Koppel..
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 12:49

Hei Michael

Hyggelig å få se noen vinterbilder av banen din. Kjempefine bygninger. Tongue

Her sør har det ikke kommet noe snø ennå, men kanskje det er jo lov å ønske seg noen snøfnugg på banen før jul. Om ikke annet enn for å lage noen pene julekort og kanskje en video.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 12:20
Kirken og noen andre småbygg får stå ute, men jeg har også mye som bæres ut og inn mellom kjølretilfellene. Noen hus har fått mye juling av vær og vind og det er et av mine vinterprosjekter å renovere dem.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 10:56
Det er slik å forstå at du lar bygningene stå utendørs hele året? Naturlig "weathering"! 
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 09:24
Heyy!!! Jeg er ikke nybegynner lengerSmile Har blitt viderekommenWink

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 09:20


Takk for all ros. Veldig hyggelig å fåEmbarrassed  Det er noen ting jeg må innrømme: Alt jeg bygger er ikke helt og holdent mine egne ideér eller konstruksjoner. Butikken feks. er en svensk modell jeg har funnet på nettet og laget min egen tolkning av. Lokstallen er kjøpt på ebay-uk i dårlig stand og oppusset av meg (bl.a. portene og innredningen har jeg laget) Det viktige poenget her er at en har frihet i å lage det en måtte ønskeBig smile Det er totalbidet av jernbanen som er det endelige resultatet. Og da klipper jeg busker, planter planter og bygger hus, vogner og forandrer mine lokomotiver til noe jeg mener er nordisk stil fra ca 1950 og eldre.
Rimfrost hilsener fra ØVJ
Michael
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 20:45
Slenger meg på den. En liten minibyggeblogg ville vært topp.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 19:22
Jeg er dypt imponert over modellbygningene dine! Thumbs Up
Legg gjerne ut flere bilder, kanskje også noen bilder fra byggingen? 




Edited by hsa77 - 22 november 2013 at 19:24
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2013 at 17:59
Har idag prøvekjørt "Konsum" i funkisstil. Mye finpuss gjenstår...Smile

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.