MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB DHG 500 fra Märklin
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB DHG 500 fra Märklin

 Post Reply Post Reply
Author
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB DHG 500 fra Märklin
    Posted: 24 februar 2013 at 02:03
Hei, har et lite Märklin lokomotiv her som jeg lurer litt på. Jeg kjøpte det av en kompis som hadde fått det av naboen så da var det like så greit at det havna i mine hender. Jeg har sett et par bilder av det på google men da bare som modell. Har dette loket noen gang gått i drift i norge eller er det bare som modell det finnes? Og, er modellen sjelden i dag og verdt noe?


Beklager bildene. Tatt med telefonen og lyset var ikke på topp.


Proud to be a nerd.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 12:53
Nei, dette loket har aldri gått i NSBs farger. Det er sikkert derfor det ikke har fått noe loknummer. Det er såvidt jeg vet en av billigmodellene til Märklin som de har lakkert i NSB-farger, og følgelig ikke verdt noe særlig.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 13:00
Ikke at jeg er noen form for ekspert langt i fra men dette lokomotivet ligner på et som kom i startsett pakke fra Marklin engang i tiden sammen med noen skinner og godsvogner. Kan godt hende jeg tar feil.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 13:15
Det er nettopp slikt man kan nedlate seg til å produsere for å få et "norsk" startsett til en (for Märklin) kurant pris.
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 13:23
Dette loket kommer fra et start sett som er over 25 år gammelt.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 14:15
Der var'n TorsteinS igjen, gett Wink

Det var sikkert den norske importøren av Märklin, eller grossisten om en vil (om det var Brio den gangen, vet jeg ikke) som greide å få Märklin til å lage et 'norskt' sett. Ofte så var det ikke snakk om startsett, for modelltog var for mange den gangen bare snakk om en oval.
I dette settet var det faktisk med et sidespor! Og dokumentasjonen frir faktisk til kjøperen om at dette er begynnelsen på en hobby Smile
... og er det noe andre burde lære av Märklin, så er det å vedlegge dokumentasjon! ...

Settet hadde #0990 og så slik ut:

Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 17:01
Dette settet er ett av de få startsett som er verd noe hos Märklin.
Det er faktisk såpass sjeldent at det ikke står i Koll´s Kompaktkatalog men kun i spesialkatalogen deres.
 
Har sett det omsatt et par ganger på Ebay - og da til priser € 200 - 400 for hele settet, siste 10 år.
Selv om vogner og lok sakner forbilde i virkeligheten, så er ikke dette avgjørende for pris på brukt Märklin.
- Muligens er årsaken til at dette er såpass skjeldent at hele partiet ble solgt i Norge, slik at de som finnes i Tyskland er reimportert?
 
Brosjyren som følger med er oversatt av Finn Moe hos NMJ!
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 17:13

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Muligens er årsaken til at dette er såpass skjeldent at hele partiet ble solgt i Norge, slik at de som finnes i Tyskland er reimportert?

Det kan tyde på at settet kanskje er en del mer verdt i Tyskland enn i Norge. Og samlerverdien for et komplett sett vil nok også være betydelig høyere enn summen for lok, vogner, skinner og trafo solgt separat.

Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 21:24
Settet er å finne på ebay, til en prutepris på 269€.
http://www.ebay.de/itm/251227175871

Bildet av settet i annonsen er forøvrig det samme som er lastet opp her i tråden....
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 09:31
Wow, takk for all info Smile

Bryr meg ikke om prisen. Ga uansett kun 200.- for loket og en liten flatvogn.
Proud to be a nerd.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.