MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Decoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Decoder

 Post Reply Post Reply
Author
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Decoder
    Posted: 22 februar 2013 at 13:07

Hei.

Jeg lurer på en hel del vedr decoderne som sitter i mine Märklin AC lok.
Må innrømme at jeg vet egentlig ingenting om dette tema så jeg ber om tolmodighet . . .
 
Det jeg lurer på først er om det finnes et lite program som kan 'se' hva slag decoder som sitter i, og om evt disse CV verdiene kan leses ut.
 
Har både noen gamle og nye lok, men vet altså ikke hva som sitter i.
De fungerer egentlig helt ok. 
 
Takker for tips.
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2013 at 15:07
Vis dette er orginale marklin lok må man som regel bruke mobilstation eller sentralstation for å gjøre noe med cv, vis lokene er fra andre fabrikker som hobbytrade, kan en bruke esu lokprogrammer for å lese ut dekoder info. Man kan fortsatt forandre cv med mobil el. sentral station på disse også.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2013 at 16:30
Et lite tillegg til forrige svar.
Mange av (de eldre) Märklindekoderne har kun 'basisfunksjonene' (lys av/på, makshastighet, justering av aksellerasjons og utrullig, rangering - fx) og de framkommer i 'klartekst' (på fx ms) i form av en tekst og et tall.
Bjørn Egil
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2013 at 17:08
Er det eldre dekodere til Märklin fra 1984 og fler år fremover så har de ingen muligheter for justeringer av CVer.
Di har DIP brytere hvite som fysisk må forandres for innstilling av adr.
Senere fikk de muligheter for akselrasjon , deakselrasjo justeres med skrutrekker.

Lars Erik

DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.