MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hamre billetbod
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hamre billetbod

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hamre billetbod
    Posted: 15 februar 2013 at 21:57
Hamre billetbod jobbes det med for tiden.

Bilde:

Tegning:


Innerkasse i finer er laget. Men sitter og lurer på om man bør ta seg tiden til og lage innredning. Det er flere vinduer, og siden dette er i 0 skala(1:45) så er det mulig å se inn.

Nå jobbes det med panel. Jeg vil gjerne bruke stripwood fra Kappler i USA

Men må på ett eller annet hvis få den til en effekt av faset panel på utsiden. I dag har jeg prøvd med og bruke en avklipt knappenål som rissepinne. Jeg legger linjalen langs av skjøten. Så drar jeg nålen langs linjalen. Dette lager en grop, som kan passe. Resultatet kan beskues her:



Nålen:


Den er bare filt av spissen sånn at den er butt.

Jeg trur det kan duge. 

Hva tror folket?

Hilsen Øystein L.B
Email:oysteinlb(Krøllalfa)gmail.com
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 23:50
Suverent! Tegningen kan jo brukes på andre skalaer også.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2013 at 07:54
Flott! jeg klikker innom hver dag for å se etter byggelogger og her er det et spennende prosjekt. Jeg foretrekker også å bygge i tre framfor plast. Jeg har bygget mye i balsa tidligere og kan ikke komme på noen bedre teknikk.
Alternativer kan være å bruke sandpapir på hver enkelt planke for å lage en profil, men det kan fort bli ujevnt. En annen måte er å bruke en "balsa stripper". F.eks denne. Denne kan du bruke til å lage planker ut av et stort flak (video). Det kan være økonomisk og så får du nøyaktig bredde som du ønsker. Knivbladet kan også skråstilles slik at du kan lage profiler på plankene. Et billig og praktisk verktøy som også enkelt kan lages selv.
 
Marius
Marius
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2013 at 23:22
De siste dagers arbeid

Nå er dør, og 3 vegger ferdig kledd med panel. Ting tar tid. Neste fartsdump i prosjektet er, Taket

Jeg har egentlig ikke anelse om hva slags tak det var på denne lille boden.
Noen som har en ide hva slags tak det kunne vært? Var det takpapp rundt den tiden? 1895-1920 ca. Må grav litt mer....

Noen knips:



Det mest essensielt verktøyet og noen deler. 
Linjal, skyvlær, pinsett, maskinistvinkel, skalpell og barberblad


Edited by øystein lb - 20 februar 2013 at 23:24
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2013 at 18:43
Boden er nå kledd med panel, malt og montert til en boks. Jeg har også begynt på listverk. Alt er gjort med Kappler Stripwood. 

Malingen er gjort noe av treverkets fuzzy. Har prøvd med litt forsiktig sandpapir. Dette vises ikke på bildene.





#65532;
Dette er status. Jeg driver på med pirkearbeidet vinduer og dører.



Døren er laget av en bit plywood og noen biter listverk.




Arbeidsbenken. Dette bilde er egentlig for og prøve ut en liten dings jeg har anskaffet. 



Med macro objektivet jeg har det modellbyggerkameraet jeg trenger.

Hilsen Øystein L.B
Email:oysteinlb(Krøllalfa)gmail.com
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2023 at 22:30
Hei,

Er det mulig å få se et bilde av det ferdige diorama?

Helge B.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.