MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Pensemotorer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Pensemotorer

 Post Reply Post Reply
Author
JP View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 juli 2012
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Pensemotorer
    Posted: 15 februar 2013 at 17:17
Er det noen som har erfaring med Tillig pensemotorer? Er det noen forskjell på disse og f.eks. Tortoise som gjør at den ene er å foretrekke fremfor dne andre? Jeg tenker da på installajson, støynivå, stabilitet,  strømføring m.m. Jeg tenker å benytte Tillig skinnemateriell.
JP
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 13:46
Jeg lurer på det samme, men tror jeg går for gode gamle Tortoise. Jeg liker det at de kan/bør ha spenning på motoren hele tiden.
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 14:06

Jeg ser av Tilligs beskrivelse av motoren 86112 at det er en snekkedrevet mekanisme. Av det bildet viser kan det tyde på at den funksjonelt er omtrent som Lemacos vekseldrev. På Gardermobanen brukte jeg 50 av disse, men da jeg fikk testet en Tortoise ble de resterende 50 av denne siste typen. Lemacos hadde en tendens få motoren brent i stykker dersom spenningsnivået ikke var justert godt (lavt) slik at ikke ytterpunktutslaget ble for kraftig og bevegelsesmekanismen satt seg fast. Det problemet har ikke Tortoise fordi den kan godt operere med spenning på hele tiden, som også Raymond angir som et gode. Støymessig var Tortoise også bedre, men den er heller ikke lydløs. Og om Tillig er like støyende som Lemacos, vet jeg ikke.

For egen del tester jeg for tiden ut servoer som sporvekselmaskiner i stedet. De faller noe rimeligere, er vesentlig mindre, men er mer krevende å få montert og justert.



Edited by ses - 19 februar 2013 at 14:06
Svein S
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 21:26
Originally posted by ses ses wrote:

For egen del tester jeg for tiden ut servoer som sporvekselmaskiner i stedet. De faller noe rimeligere, er vesentlig mindre, men er mer krevende å få montert og justert.

Hadde vert fint om du kunne laget en liten "how-to" om servoer som sporvekselmaskiner på din utmerkede mj-hjemmeside! Smile
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
JP View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 juli 2012
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 22:05
Takk for tilbakemeldinger. Jeg bestiller en av hver og tester litt.
JP
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 22:28
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Hadde vert fint om du kunne laget en liten "how-to" om servoer som sporvekselmaskiner på din utmerkede mj-hjemmeside! Smile


Om du ikke vil vente på Svein, kan du jo laste ned MRH 3.kvartal 2009
og lese en artikkelen R/C Servos for Model Railroading.

Nå har jeg et inntrykk av at det har vært en del diskusjon fram og tilbake om bruk av servomotorer, både her på forumet og andre forum, bl.a MRHs utmerkede forum.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 23:42
Gjør som Knut sier. Jeg kommer uansett ikke til å skrive noe før testene er fullførte, dvs. inntil jeg har kommet fram til en grei bruk av disse.
Svein S
Back to Top
spotlaan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 juli 2013
Location: norway
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote spotlaan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2013 at 12:24
Trenger loddelister til modulene da det ser litt mer profft ut vi bør også tenke litt på kontakter til modulskjøtene .


Edited by eika - 17 juli 2013 at 18:42
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2013 at 13:11
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

For egen del tester jeg for tiden ut servoer som sporvekselmaskiner i stedet. De faller noe rimeligere, er vesentlig mindre, men er mer krevende å få montert og justert.

Hadde vert fint om du kunne laget en liten "how-to" om servoer som sporvekselmaskiner på din utmerkede mj-hjemmeside! Smile

Hei
Jeg har prøvd meg frem med servoer på mitt N-skala anlegg med PECO 55 veksler og digitaldrift. Det er brukt billige servoer fra Elefun, ca kr 50 pr stykk.: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=13318&

En pianotråd på 0,5 mm går oppigjennom plata (og den tynne plastikkplata med 1 mm hull) og stiller om vekslen. Messingblekkene sørger for strøm med riktig polaritet til vekslens midtstykke.  Servoen har jeg festet med Scotch dobbeltsidig klebebånd. Dette opplegget fungerer greit for meg, selvom det må gjøres endel justeringer av disse blekkene før alt går seg til. Da jeg slapp opp for slikt messingblekk gikk jeg overt til å bruke skinnestumper. 
Dette fungerer også, ettersom de også er bøyelige.

En nokså primitiv konstruksjon, kanksje. For primitiv, vil vel noen synes. Men den koster ikke mye, og hos meg fungerer det.



Edited by bkv1 - 15 september 2013 at 13:14
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2013 at 17:40
Synes det ser bra ut jeg!Smile Det viktigste er jo at det fungerer stabilt. Jeg er imidlertid litt skeptisk til klebebånd - er det til å stole på over tid?

Hvordan styrer du servoene?


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2013 at 22:09
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Synes det ser bra ut jeg!Smile Det viktigste er jo at det fungerer stabilt. Jeg er imidlertid litt skeptisk til klebebånd - er det til å stole på over tid?

Hvordan styrer du servoene?



Klebebånd som feste for servoene har hodt noen måneder nå, så jeg tror det er all right. Alternativet er vel å lage seg noen braketter som man fester med skruer, det blir fort komplisert. Pianotråd på 0,5 mm er svæt fleksibel, så servo med feste utsettes ikke for stor belastning.

Servoene kobles til ESU Switchpilot Servo. Hver av dem tar 4 servoer. Sentralenheten min er en Digitrax Zephyr Xtra, men jeg betjener sporvekslene med programvare på pc. Jeg har laget meg noen paneler i JMRI. Trykker man med musa på en av sporvekslene i panelet, stilles den om.



Edited by bkv1 - 15 september 2013 at 22:26
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2013 at 23:39
En liten kommentar ang. dobbeltsidig tape (eller det heter kanskje teip nå Wink)
For å få et stabilt, varig feste, er det viktig at det er tilstrekkelig temperatur.
Nå er det vel sjelden at ting skal festes i kuldegrader i togrommet, men allikevel ...
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.