MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stortysker - Hva slags vogner?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stortysker - Hva slags vogner?

 Post Reply Post Reply
Author
HenrikLego View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 februar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikLego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stortysker - Hva slags vogner?
    Posted: 15 februar 2013 at 08:50
Hei! Jeg er ny her på forumet.

Jeg tenkte dette kunne være et passende sted å spørre om følgende:

Jeg bygger togmodeller i Lego og jobber om dagen med å bygge en stortysker. Selve lokomotivet har jeg god kontroll på, men jeg har lest på wikipedia at det ble brukt til godstrafikk, men jeg har ikke klart å finne noen bilder som viser dette. Jeg skulle likt å ha vist hvilke vogner det var typisk at stortyskeren trakk på.

Noen som har noen tips?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 10:06

Stortysker, eller type 63a som er den offisielle hos NSB, ble brukt både i persontog og godstog, men nok mest i godstog. Hva slags vogner de trakk kan man enkelt samle i: alt som ruslet og gikk hos NSB i perioden 1945-1969.  

En typisk godsvogn for perioden som fantes i et stort antall er G4-vognene:

Personvogner som gikk i tog trukket av stortyskere var nok helst trevogner. Du kan finne bilder av slike i NJKs Materielldatabase. Denne siden gir deg vogntyper som helt sikekrt fantes i perioden 1956-1970: http://forsk.njk.no/mdb/mdbp.php?aut=&aid=7&eng=&sys=56

Du kan også finne personvogntyper her, men her er det blandet med vogntyper som er for nye til at de kan ha gått bak en stortysker, så der må man sjekke nærmere når de var i bruk (klikk på bildet av typen): http://forsk.njk.no/mdb/mdbp.php?aut=&aid=7&eng=&sys=70


Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 10:49
Jeg mener å ha lest at den kunne trekke hele stålvogn stammer og. Er det korekt?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 11:05

Hvis stortysker har trukket rene stålvognstammer må det ha vært i Nordlandsbanen hovedtog (451/452 eller 455/456 (nattog)). Nå ble disse dieselisert ganske tidlig (slutten på 1950-tallet), så det må i tilfelle ha vært godt ut på 1960-tallet og da som reserveinnsats dersom en Di 3 ikke kunne brukes. Når trevognene forsvant fra disse togene er jeg også usikker på, men neppe før etter 1965. Egentlig tror jeg sjansen for type 63 foran ren stålvognslerke er temmelig liten.

Et søk i diverse bildearkivet, Jernbanemuseets fortrinnsvis, vil eventuelt kunne vise hva stortyskere trakk for vogner. 

Svein S
Back to Top
HenrikLego View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 februar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikLego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 11:09
Mange takk for svar. Finner mange bilder på jernbanemuseets bildearkiv.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2014 at 14:34
Er det riktig med en G4 som reisegodsvogn til type 63 med person-trevogner eller hvilken godsvogn passer?
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2014 at 15:08
G4 var aldri noen reisegodsvogn, uansett loktype. Men at det kunne G4-vogner etterhengt persontog trukket av styrtysker og andre damploktyper, har vi mange eksempler på. Reisegodsvogner har litra F i seg. Så fantes det noen spesielle G-vogner for bruk i persontog, litra Gp4 (de korte opr. tyske med aksler i ytterkant av ramma), men de gikk aldri i steden for en F-avdeling, men som et supplement dersom det var mye resisegods. Hvis jeg har forstått dette rett....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.