MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra "rørstump" til Tankvogn....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra "rørstump" til Tankvogn....

 Post Reply Post Reply
Author
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fra "rørstump" til Tankvogn....
    Posted: 06 februar 2013 at 10:05
Hei alle sammen,
da har jeg fått bygd ferdig "rørstumpen" fra IP som jeg kjøpte på ett treff hos Livingsteam.
Jeg har lenge sagt t jeg ikke synes noe om å bygge noe, lakkere det pent for så å smusse eller møkke det ned i etterkant, men samtidig så har jeg begynt å interesere med en del for weathering i maleprosessen... Så denne har blit lakket med "rusthaug"som stikkord hele veien...
Tenkte jeg skulle legge ut litt bilder av prosessen fra a-å med beskrivelser av hv jeg har gjort så kan dere bare kommentere/spørre i vei om det er noe dere lurer på.
Først så ble chassiet satt sammen, og samtidig ble metall delene behandlet med Aceton og burnishing fluid fra AKI. Solebars har også blitt beiset før hjul og akselkasser montert på chassiet:



Rørstumpen har fått metall endene sine på plass, og rammene for montering på vogna:





Metall delene som blir til kran og topp hatt er etset i Burnishing fluid:



Så var det fram med airbrush. Ett strøk med primer og så ett strøk med Light camo Green fra Vallejo Air, før "hatten" og tappekrana ble limt på plass:



Det neste steget er litt tøft :) Tanken ble sprayet med Heavy Chipping fluid fra AKI. Når dette var herdet ble den så lakket med ett lag med Gul lakk fra Vallejo Air, og det hele fikk tørke ordentlig. Chipping fluid legger seg imellom lagene med lakk og forårsaker at det ytterste lakk laget sprekker opp og ikke sitter så bra på underlaget:





Så det neste steget.... Med godt med rent vann på penselen og gnikking på lakken fikk jeg den til å skrelle av underlaget kontrolert og den grønne fargen lyser igjennom. litt bruk av baksiden av penselen ga også god variasjon i chipping prosessen:



Så nå ser tanken ut som den er lakkert om uten att den nye fargen har satt seg veldig bra, moro, men det kan jo tenkes at dette har rusta litt.... Så fram med light rust wash fra AKI og så legge på dette:



Får å få litt mer tekstur i rusten tenke jeg at jeg skulle nå bruke dark rust streaks fra AKI, men tok feil flaske så begynte med straking grime istedet.... ja ja:







Når dette legges på blir det seende litt unaturlig ut :) men når det har tørket litt så bruker jeg white sprit på penselen og drar det utover:



Resten av rusten er bygget opp med rust pigment, dark rust streaks og streaking grime er brukt for å få ett mer møkkete preg på tanken. Jeg har prøvd å få det til å se ut som tanken har stått ute, kanskje under ett tak som har lekket slik at møkka renner nedover tanken.

Det hele har blitt satt på chassiet og til slutt lakkert med vallejo matt lakk. Resten av bildene kommer under, med detaljer og slikt:













Det som gjennstår nå er litt smådeler på chassiet for å få det til å se litt brukt ut, men jeg er veldig fornøyd med resultatet.




Edited by Doogledee - 06 februar 2013 at 10:09
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 10:21

Dette ser bra ut Leif!

Skulle gjerne kunne bygge vogner i arbeidstiden jeg også Tongue


Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 12:49
Rett og slett fantastisk effekt. Jeg var en snartur innom butikken hvor disse herlighetene i smådeler blir satt sammen til flotte objekter. Prosessen med malingen er et kunstverk i seg selv. Eksperimenterer selv litt med disse produktene og de gir modellene et lite løft i skranglete retning Smile.
Skulle så gjerne lagt ut noen bilder på dette forumet av egne aktiviteter innenfor temaet, men med mine kunnskaper på dette feltet får jeg det bare ikke tilCry.
 
- jan
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 14:23
vi kan ta ett kurs i bilder på forumet neste gang jeg er innom :)
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 14:24
Originally posted by TinyD TinyD wrote:

Dette ser bra ut Leif!

Skulle gjerne kunne bygge vogner i arbeidstiden jeg også Tongue




ja sånn sett er jeg heldig :)
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 16:46
Etter å ha vognen i butikken noen dager så fikk jeg det for meg att den trenger litt fler detaljer, og at litt weathering på tre chassiet nok får vogna til å se litt bedre ut.
En kikk i hyllene og ett tilbehørs sett til en lastebil dukket opp, der var det mye moro småbiter.
Så jeg måtte igang med å bygge en liten verktøykasse og lit mere smussing av chassiet....
Resultatet ble omtrent slik :








Litt olje effekt ble brukt også for å gi noen av detaljene litt mer liv.

Nå tror jeg at jeg er ferdig med denne :)


mvh,

Leif
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 17:50
Veldig bra!
Men er ikke chassiset for "rent" ennå? Litt olje og konsentrert møkk under tanken var en tanke som slo meg...
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 23:04
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Veldig bra!
Men er ikke chassiset for "rent" ennå? Litt olje og konsentrert møkk under tanken var en tanke som slo meg...


Er mere grums under tanken, og olje, men tok ikke bilde av det i farta.
mvh,

Leif
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2013 at 02:24
O
k
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2013 at 07:25
Flott vogn Leif! Krakkeleringen i lakken var skikkelig stilig, og de ekstra detaljene setter prikken over I-en!Clap
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.