MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Litt skuffet.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Litt skuffet.

 Post Reply Post Reply
Author
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Litt skuffet.
    Posted: 30 januar 2013 at 19:03
Jeg etterlyser F og Df'ene, jeg etterlyser Bf-13 og Bf-14, nå har vi i åresvis fått B3, B5 og B7'er i hauger og spann, men riktige Bf vogner uteblir....... så også i år, det er MEGET skuffende spør du meg, synes det er på tide at NMJ produserer disse selvom de kanskje ikke blir de mest innbringende økonomisk sett.    
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 19:19
Jeg må si meg helt enig med deg, Pål.
Fremover kan man jo nesten vente seg at NMJ kommer med modeller som småprodusentene har annonsert. Tilogmed Østlandsk Steineksport har jo kommet, og dermed kan man jo nesten vente at NMJ kommer med modeller folk har jobbet med hjemme. 

Så hva kan vi vente til neste år? 
Superline modell av Westinghouse lokomotivene på Tamshavnbanen i 0m? Bruer fra Den Indre Stambane? Ha5 kjølevogn? Henschel lokomotiv fra Rjukanbanen?

Derimot så er det jo nesten motsatt når det gjelder Superlinemodellene. Her lager NMJ sære modeller som "nesten ingen vil ha", som f.eks. Bm64, El.2, Di.6 og nå Type29/39.
Nå vet man jo ikke hvordan salget kommer til å gå for den superlinemodellen som er presentert idag, men det er jo en liten særing i Norge den også. 



Modellhilsen

Claes
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 19:26
Jeg trur man ikke ser noen B5 vogner føre NSB har fått alle sine idrift og NMJ har fått dokumentert dette. Desutten sitter de på lager av B3 og B7. Kommer man med B5 vill  man selge mindre av B3 og B7. Men håper på at de kommer med Bamsevogna BC3 fra nordlandsbanen. Og med et annet nr enn Limas (ble bygget 4 BC3 vogner) Og flere andre spesialvogner også. Men disse krever muligens litt andre former.
 
EL11 finnes det protypebilder av på facebook. Synd de kom lage noe produsentene lager siden det er nok modeller å ta av som EL14.
A matter of life and death
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 00:19
Vil overraske meg stort hvis det ikke skulle være en EL-14 på trappene snart, kanskje vi ser en sådan på Nurnbergmessa neste år ?
Men Bf13 og Bf14 samt F/Df irriterer det meg voldsomt at ikke kommer, "alle" har jo vognstammer de passer inn i og det i alle design........ ok F og Df finnes ikke i tomatsuppe, men dog alikevel.
 
Burde det ikke være marked for plast modeller av 86/91 også ?
 
66 sett i Superline husker jeg det under hele 90 tallet ble lovet at skulle komme som år 2000 modell...... ÆH-ÆH........ når til og med 87 og 64 er kommet så må det da for pokker snart være på tide med 66 sett. 


Edited by pkonc - 07 februar 2013 at 00:19
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 16:17
Og Di2 i plast utgave...
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 16:49
- Tror at NMJ prioriterer "nyheter" som de "store gutta", nemlig først og fremst omlakkeringer og varianter av modeller de allerede har. Det er langt mer lønnsomt enn å lage nye støpeformer.
Nye former må vel til for BFer og DFer som er ønsket?
 
Det overrasket at ikke NMJ laget en El14 før El11!
Her sitter Hornby/Bachmann på de gamle formene fra Lima.- Litt "frisering og detaljering" samt et nytt understell, så er det fortsatt en brukbar modell som kan realiseres i løpet av kort tid.
El 14 er også en modell der forbildet ennå er i drift - i motsetning til El 11. - Slike "aktuelle" modeller sies å selge bedre?
Nå har NMJ bevist at jeg tar feil mht. El 11 - men jeg har fortsatt liten tro på at de lager egen støpeform for plast til "historiske" forbilder (derav Di2, BM86/91).
 
At ikke BM66 kom i SuperLine, har jeg forståelse for. NMJ slet lenge med å bli kvitt restlageret av BM88 som er en like "sær" modell mht. innsatsområde som BM66 ville ha vært?
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 17:27
Embarrassed

Edited by pkonc - 07 februar 2013 at 20:40
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 17:56
BM66 var ikke så mange år i innsats både i Østfold og Vestfold til å danne bildet av et "vanlig" tog på disse banestrekninger? Med sine 2 sett, var den heller ikke tallrik. (Det ble levert 3 sett hvorav ett ble delvis ødelagt i Hjuksebøulykken og et annet brant deler opp like ved godsterminalen på Langemyr ved Kristiansand. Mener derfor at største delen av driftstiden, var det bare 2 sett? - Det vet sikkert noen andre?) 
Mesteparten av driftstiden ("glanstiden" sin) gikk den nok mellom Oslo V og Kristiansand.
 
- Nå er det er kjøpesterk marked vest for Oslo som sikkert kjøper noen stykker, men nedover Sørlandet er det heller tynnt!
Jeg tror derfor sammenlikningen med BM88 er høyst relevant! - Det fikk jeg inntrykk av, etter samtale med Mr. NMJ for en del år siden da jeg også hadde ønsket meg dette settet.
 
Hørte forresten for lenge siden en "forklaring" på hvorfor den ikke gikk vest for Kristiansand?
Da settet var av aluminium, ville ved en brann i de lange tunnellene på Sørlandsbanen aluminiumen smelte
Flytende aluminium ville da renne ned i dreneringsgrøftene som alltid er fyllt med vann og forårsake en eksplosjon (som på WTC 9/11). - En for meg plausibel forklaring.
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 18:20
Ja jeg forstår at du kan dette, så jeg skal ikke diskutere med deg.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 18:43
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Det og sammenligne 66 med 88 salgsmessig er helt på tur. 

Javel? Det fantes omtrent dobbelt så mange 88-sett som 66-sett, og bruksområdet også større hva antall kilometer angår i Norge: Bergensbanen, Dovrebanen, Rørosbanen vs. Sørlandsbanen, Vestfoldbanen og Østfoldbanen.

For noen av oss er elektrisk materiell faktisk mindre anvendelig i MJ fordi det ideelt krever tilstedeværelse av kontaktledning, noen flere av oss avstår fra fordi det er så vanskelig å få til bra nok. Dr. JEVistad har imidlertid vist oss en vei (dog ikke lett) ut av den hindringen. Rent salgsmessig er nok dette likevel intet tungt argument siden vi nok ikke er mange som avstår fra innkjøp av el-materiell av slike grunner.

Svein S
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 19:04
Jeg er ikke skuffet. Syns NMJ har klart å servere utrolig mye bra. Og når vi først prater motorvognsett ville det vært flott med 68-sett syns jeg.
Back to Top
hpaamodt View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 26 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hpaamodt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2013 at 20:55
Selv om dette neppe skulle være en ny tråd om ønskemodeller må jeg si at BM 68a med styre- og mellomvogn står høyt på lista over modeller som vennligst bør innfinne seg med det første. Det eneste jeg glemmer er at jeg har mer trekkraftmateriell enn gods- og personvogner. Og at min stamme fra B5-familien er ganske slunken.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2013 at 22:16
Det ble bygd fire motorvognsett av type 66 (Cmeo 106), ett gikk med i nevnte brann - dog overlevde styrevogna. Årsaken til at de ble tatt ut av kjøringen vest for Kristiansand var rent driftsteknisk. Brannfare var imidlertid årsak til at Kristiansand Distrikts Bmeo 102 ikke ble brukt fast vestover. "Lyntoget" gikk fast på Sørlandsbanen til 1966 / 1968, og ble deretter stort sett brukt på Vestfoldbanen, dog som fast gjest, helst om sommeren, i dubleringstog til Nelaug / Kristiansand frem til 1976. Motorvognsettene var godt likt på Sørlandet, både blandt reisende og betjening. Alternativet var som regel Bo2b eller Bo3c, med stålrørseter. Togtypen ble jo lagt merke til med sine gilde farger og strømlinjeformede utforming, og sånn sett er de nok noe mange kan huske - og enda mer drømme om å kjøre med. Jeg selv er født i 1971, og kan såvidt huske at de stod hensatt ved Strømsgodset kirke - opp mot stallen på Sundland. Dette må ha vært i 1977 / 1978. At de kommer i modell er hevet over enhver tvil - begynn å spare!
krsven
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2013 at 14:16
Jeg hadde ikke tenkt og skrive noe mer om 66, men før for mange uriktige opplysnger blir en "sannhet" så:
 
Jeg bruker bare "moderne" littrering av settene:
Ingen av de fire 66 settene ble utrangert pga noen brann, motorvogn 66.03 og 03 mellomvognen ble utrangert etter Hjuksebø ulykken i 1957 hvor motorvogn 66.03 frontkolliderte med godsvogner hvor godsvognene fullstendig pulveriserte motorvognen og mellomvognen, styrevognen derimot overlevde og var på slutten koblet sammen med 66.01 og 01 mellomvognen, mest sannsynlig etter et branntiløp i kjørekontrollen på styrevogn 01 aom jeg ikke vet om ble reparert eller ikke  i 1975/76. Det var altså 3 sett i drift 1957 - 1977 66.01, 66.02 og 66.04. Fra ruteskifte i 1966 var hovedinnsatsområde hurtigtog på Vestfoldbanen Oslo V - Skien, fra 1970 Oslo V - Larvik. De ble også rett som det var brukt i ekstratog på Sørlandsbanen bla som dubletingstog til/fra Nelhaug. Fra 1973 ble de ofte kjørt sammen med 68 sett i multippel da med avlåst 2 siste "step" på kjørekontroll slik at man ikke skulle "sprenge" 68 settene. Jeg har selv sett alle tre 66 sett i et og samme tog etter noen driftsforstyrrelser på Sandefjord stasjon, toget ble som vanlig tatt inn i spor 1 (det brukte og være bare 1 sett i dette toget) med den følge at det bakerste settet stod langt over bommene og der ble det sående en halvtimes tid før de fikk lov og kjøre videre. Det er eneste gangen jeg har sett alle 3 settene sammenkoblet, dobbeltsett derimot forekom hver helg.    
 
 
Edit: det viser seg ved nærmere undersøkelser at det IKKE var notorvogn og mellomvogn som ble ødelagt, men styrevogn 18622.


Edited by pkonc - 10 februar 2013 at 14:48
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 11:20
Da får jeg sitere fra boken "Norges Statsbaner og deres personale".
 
"Krigen gjorde at settene ikke kunne leveres innen leveringsfristen. Det første settet ble godkjent 13. september 1944, det andre 1. februar 1945 og det tredje 2. januar 1946. Det påståes at settene med vilje ble forsinket på verkstedet, for at tyskerne ikke skulle få fordel av slikt moderne materiell. Lignende ting hevdes om dieselsettene.
Den første offisielle turen foregikk først 21. juni 1945. Settene ble satt inn på Østfoldbanen og tilbakela strekningen Oslo-Halden på omtrent 2 timer. En kortere periode i 1946 gikk også settene tre ganger i uken til Gøteborg.
I 1949 ble settene overført til Sørlandsbanen på strekningen Oslo-Kristiansand. Der gikk de i en rute som bare brukte 5 timer på strekningen. Det er en gjennomsnittshastighet på 73 km/t, som er meget bra selv i dag. Sørlandsbanen fikk etter hvert to sett, og fra 1957 til 1959 ble de kjørt helt til Stavanger. Da hadde 66-settene (som de "het" fra 1956) vært borte fra Østfoldbanen alt siden 1956. I 1957 brant en motorvogn og en mellomvogn opp, slik at bestanden var redusert til tre sett. Det var en fordel at alle settene var hjemmehørende samme sted.
Vestfoldbanen ble settenes siste faste tjenestested. Der var de i drift fra 1966 til 1977. De overlevde altså diesel-settene med 7 år."
 
Så vidt jeg vet, har Svein Sando vært forfatter av dette?
 
Her snakkes kun om 3 leverte sett. Dette står også i motsetning til at det skulle være 3 sett tilbake etter "Dalane-ulykken" i 1957. Hjuksebø-ulykken tidligere  er ikke nevnt, til tross for at dette er en mye alvorligere ulykke.
- Forvirret?  - Ikke etter dette, vel!
 
Stavefeil rettet.


Edited by Kjell H. - 10 februar 2013 at 13:23
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 13:05
Masse motstridende info om dette selv på wikipedia, det som er 100% riktig er at 66.01 66.02 og 66.04 gikk i trafikk frem til 1977 og styrevognen fra 66.03 var tilkoblet 01 settet i 1977......... det var nemmelig det settet avskjedsturen i 1977 med NJK gikk med altså BFM 66.01 B 01 og BS 03.
Skal finne frem På Sporet nummeret som har en artikkel om Hjuksebø ulykken, husker det var 2 vogner med telefon stolper toget kolliderte med og ved bråstoppen så fortsatte telefonstolpene gjennom motorvognsettet og alle ble drept umiddelbart......... en forferdelig ulykke, til nå er det vel bare Tretten og Åsta ulykken som kan sammenlignes. På Wikipedia sies det at ulykken var i 1950 andre steder nevnes det 1957, 66.03 med mellomvogn ble utrangert i 1957 i følge lister jeg har kommet over. Men som sagt skal jeg sjekke et gammelt På Sporet. 


Edited by pkonc - 10 februar 2013 at 13:22
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 13:25
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Da får jeg sitere fra boken "Norges Statsbaner og deres personale".

Så vidt jeg vet, har Svein Sando vært forfatter av dette?


Boken ble utgitt i 1957, Svein var nok ikke store gutten da. Det er vel heller NSB som står bak utgivelsen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 13:30
Da snakker vi nok ikke om samme bok!
Min utgave er med "snilemerke" og utgitt 1988 på Notabene forlag. ISBN 82-90723-00-8.
Svein var nok "godt voksen" da!


Edited by Kjell H. - 10 februar 2013 at 13:31
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 13:51
Kan nevne at det har vært 2 togbranner på samme sted like øst for Kristiansand.
Foruten den BM66 som brant i 1957 var det en ny brann på omtrent samme sted  (noen hundre meter fra hverandre), 8. januar 1982 der 4 mennesker omkom. (Deriblandt en tidligere klassekamerat til undertegnede og de 2 jentene hans). Pyroman var årsaken.
Dette for at disse to ulykkene ikke blandes sammen.
 
Forøvrig ble siste vogn(?) på 66-settet reddet av passasjerer og  personale da dette skjedde om vinteren slik at de måket snø mellom vognene til brannvesen kom til unnsetning.
Mulig at denne hendelsen var utslagsgivende for at settene ikke ble kjørt vest for Kristiansand? Brannen var temmelig eksplosjonsartet grunnet aluminiumen.


Edited by Kjell H. - 10 februar 2013 at 14:16
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 14:44
Nye opplysninger har funnet frem På Sporet fra Februar 1981:
Det kan meget vel ha brendt en motorvogn og en mellomvogn i 1957......... i Hjuksebø ulykken i 1950 var det kun styrevogn 18622 som ble vraket, mellomvogn og motorvogn overlevde ulykken......... hvis da f.eks motorvogn og mellomvogn brandt i 1957 og ikke styrevognen så ville man sitte igjen med 3 komplette sett, men med vogner fra forskjellige sett koblet sammen og det stemmer jo med at BFM 66.01 hadde BS 03 som styrevogn. Så da er faciten altså at et helt 66 sett ble utrangert i 2 ulykker....... eller ??.
I tilegg til dette så finnes det et bilde på jernbane.net som viser en BFM66 med hele nesen inntrykket, faktisk så mye at den for meg ser ut som klar for skrap, men ikke brendt, kan den alikevel ha noe med brannen i mellomvognen i 1957 ? Eller var det 3 ulykker slik at styrevognen ble skrot i Hjuksebø ulykken, mellomvognen brandt i 1957 og motorvognen kolliderte med et eller annet og ble utrangert i forbindelse med det i år ??
Uansett utfall av dette var det 3 komplette sett som gikk i trafikk frem til 1977.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 14:54
Det er alltid morsomt å børste støv av gamle blader!
Om Hjuksebø-ulykken står å lese i PS 29 på side 21.
Denne skjedde 15. november 1950. Styrevogn 18 622 ble totalskadet men mellomvogn og motorvogn ser ut til ikke å ha blitt utrangert?
 
Da NSB fikk en ny ulykke med 66-sett i 26. mars 1957 der motorvogn og mellomvogn går tapt, hadde faktisk NSB nok materiell fra de 2 ulykkessettene til at de kan sette sammen et "nytt" sett av dette? Det må ha vært tilfelle om det skulle ha vært 3 sett etter 1957 og ingen av ulykkessettene skulle være erstattet med nybygg. - Hadde de virkelig lagret disse "ubrukelige" enhetene i 6 år - i påvente av en ny ulykke?
 
Dette betinger at det virkelig ble levert 4 sett og ikke 3 (som det kan fremgå av boka der leveringsdato på 4. settet er utelatt)?
- Jeg hadde ikke vært forbauset om det opprinnelig ble bestillt 4 sett, men kun levert 3?  Dette skjedde også med annet materiell som ble bestilt før krigen og skulle vært levert i krigsårene (f.eks. Type 49).
 
PS.
Ser at PK er kommet frem til omtrent samme som meg?!
 
Om man ser i PS 87 så står det der om Hjuksebø-ulykken: "De materielle skadene ble også store, men vognene ble bygget opp igjen". Dessuten står det at etter brannen i 1957: "Senere måtte man klare seg med tre sett og den styrevognen som ble reddet".
Der er forøvrig en beskrivelse av denne brannen.
 
Fortsatt er det ikke helt klart for meg hva som er tilfelle?


Edited by Kjell H. - 10 februar 2013 at 15:29
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 16:17
Facit står i Ps no 21 1977 

Edited by pkonc - 10 februar 2013 at 16:27
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 16:57
Bare man leter.
Uhell: 15.11.1950: Ødelagt ved Hjuksebø-ulykken. 23.09.1953 eller 27.09.1953: Større skade på vogn nr. 18622 da tog 2 kolliderte med en lastebil på privat planovergang ved Rygge. Bilføreren omkom.
 
 
Her er altså svaret på den digre bulken på bildet jeg fant og de ble bygd opp igjen etter kollisjonen bare for og brenne opp 4 år senere .
 
Etter 1957 fantes det da altså ikke noen ekstra styrevogn da styrevognen tydligvis ikke ble bygd opp igjen etter Hjuksebø ulykken. Man må da ha hatt 3 sett + 1 motor og 1 mellom vogn under hele perioden 1950-57 men som da tydlighvis var veldig hendig i og med ulykken på Rygge hvor nettop mellom og motorvogn ble kraftig skadd, så man har tydligvis hatt 3 komplette sett i trafikk i hele perioden 1950 - 1977 og 4 sett kun i årene 1945/46 -1950
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 18:11
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Da får jeg sitere fra boken "Norges Statsbaner og deres personale".
 
"Krigen gjorde at settene ikke kunne leveres innen leveringsfristen. Det første settet ble godkjent 13. september 1944, det andre 1. februar 1945 og det tredje 2. januar 1946. ... I 1957 brant en motorvogn og en mellomvogn opp, slik at bestanden var redusert til tre sett. ..."
 
Så vidt jeg vet, har Svein Sando vært forfatter av dette?
 
Her snakkes kun om 3 leverte sett....

Ehh. Hvis bestanden ble REDUSERT til 3 sett, så må det altså ha vært levert MER ENN 3 sett, altså minst 4. At ikke datoen for det fjerde sett er nevnt, betyr jo ikke at det ikke ble levert mer enn de 3.

Hvis man ser i NJKs materielldatabase for type 66, vil man se at idriftsettingdatoen for det fjerde settet ikke er angitt med nøyaktig dato, bare 1946.

Om 66.03 står det: "Uhell: 26.03.1957: Brann i "Stavangerekspressen" ved Kjærrane vest for Kristiansand. Spredte seg fra 66.03 til 18821. Begge ble totalskadet og deretter utrangert"
Om 66.64 står det: "Etter Hjuksebø-ulykken 15.11.1950 ble vogna bygd opp igjen (Metallskjelettet ved Strømmen og innredningen i Drammen.) I trafikk igjen 13.05.1952."
Svein S
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 18:38
Originally posted by ses ses wrote:

"Etter Hjuksebø-ulykken 15.11.1950 ble vogna bygd opp igjen (Metallskjelettet ved Strømmen og innredningen i Drammen.) I trafikk igjen 13.05.1952."
 
 
Skulle ikke det da bety at det fantes 1 ekstra styrevogn etter 1957 da ? Jeg har nå  mange motstridende opplysninger om dette at jeg begynner og lure på hva som er rett, fordi hvis styrevognen ble bygget opp igjen etter Hjuksebø ulykken så var det 4 hele sett frem til 1957 hvor 1 motorvogn (BFM66.03) og 1 mellomvogn brandt opp. 66 motorvognen og mellomvognen som kolliderte ved Rygge i 1953 ble begge reparert igjen så dermed burde 66 settene være fulltallige frem til brannen i 1957 og altså da med 1 styrevogn til overs. Det neste må da bli og sjekke når alle styrevognene ble utrangert, ble alle 4 utrangert i 1977 er svaret klart.  
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 18:53
Hei
 
At det ble levert 4 sett er det ihvertfall ingen tvil om.
Motorvognene BFmeo106 nr 18535-18538, Mellomvognene Bo3e nr 18819-18822 og Styrevognene BEo3e nr 18619-18622. Legg merke til at det ikke finnes noen S i styrevognslitraen.
 
Byggeår for de enkelt vognene har jeg ikke, men i en liste(kopi) fra trykk 753 fra 1975 som angir antall og aldersfordeling oppgis det at av motorvogner hadde man 2stk bygget i perioden 1941-1945 og 1stk bygget i perioden 1946-50.
Av styrevogner hadde man 3stk bygget i perioden 1941-1945 og 1stk bygget i perioden 1946-50.
Mellomvognene sies det intet om.
Det er vel rimelig å anta at det opprinnelig også var bygget 3 motorvogner i 1941-45, og at mellomvognene har samme antall og aldersfordeling.
 
I en anne liste er angitt at man hadde 3 Mvg, BFM 6601,02 og 04. 3 Mlmvgnr B66 6631-33 og 4 Strvgn BS66 6661-64. Det skulle tilsi en BS i overskudd, og langt bak i "husken" svever det rundt minnet om en hensatt 66vgn på Sundland.
 
Og ut i fra alt det spennende dere nå har gravd opp, når ble BM66.03 skrotet, og når ble 6634 skrotet?
eller var det ikke 6634 som ble skrotet? Var det bare 3 igjen da de byttet nummer, og så gjorde man det enkelt og brukte de tre første nummerne? 
mvh
Bjørn
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 19:36
YESSSSSSS !!!! der fant jeg ut av det i materielldatabasen til NJK.......... det var riktig i mitt første innlegg, det var 4 styrevogner helt frem til 1976 da ble en utrangert og de 3 andre ble utrangert i september 1977.
I romjulen 1976 var det desuten et branntilløp i i kabelkanal på et av settene og det ble hvistnok ikke reparert slik at med bakgrunn i de opplysningene kan det i 1977 kun ha vært 2 sett igjen i drift med mindre at den vognen som det var branntilløp i var en styrevogn og den ble utrangert i følge brannen og erstattet med den ekstra styrevognen, på den måten "kan" det ha vært 3 sett i drift også i 1977. 
Da burde nesten alle fakta om 66 settene være klare Clap
 
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.