MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Neste steg for LS R/C - Telemetri?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Neste steg for LS R/C - Telemetri?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2014 at 09:42

Originally posted by CKT-1 CKT-1 wrote:

Uten å ha noe som helst erfaring med små dampmaskiner vil jeg anta at det beste resultatet oppnås om man benytter normalt alkalisk vann fra et offentlig vannverk som filtreres i vanlig partikkelfilter før det fylles på kjelen og at vannet tappes av når kjelen ikke er i bruk.

Takk for info. Som vanlig får man litt forskjellig svar avhengig av hvem man spør. Smile
Virker som om demineralisert vann kan føre til desink av messing uavhengig av hvordan det er fremstilt, så rådet fra denne tråden om å ha i ca 5% springvann kan være en god idé. Da får man også bedre ledeevne om man bruker en probe i kjelen for å måle vannstand, og da er vi vel tilbake der vi var før denne tråden ble helt utvannet.

Nevnte tråd anbefaler bruk av vann fra avfukter, og skiller mellom det og destillert vann.

Her fant jeg tilbake til artikkelen om bruk av probe:
Electronic Boiler Level Indicators begynner på side 8.

Fant også de eldre artiklene denne referer til med koblingsskjema og det hele:
Automatic boiler level control

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Den løse mottakeren viser aktuelt trykk på kjelen i et eget display, og mottakeren lar seg fint montere nederst på antennefoten på lokets vanlige r/c-sender.

Skal ikke se bort fra at denne har mulighet for andre måleparametere. Smile

Fin artikkel om kullfyrt lok, men ikke så informativ m.h.t telemetri. Han skriver jo bare at det er laget av en elektronikk-kyndig venn. Av bildene fremgår det imidlertid at han bruker et Quanum telemetrisystem og en Honeywell trykksensor. PSI-verdien vises direkte som ampere.

Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2014 at 12:02
Til Rebelego,

Du finner bilder av modellbåten min her: Link. Der er det også et bilde av dampanlegget. Dette ble kjøpt komplett med den elektroniske styringen. Alt var produsert av et firma som het Cheddar Models i UK. Den elektroniske styringen var deres patent. Den var uavhengig av radiostyringen. Firmaet gikk inn for ca 10 år siden. For at dette (modellbåt) ikke skal være for mye banning i mj-katedralen kan jeg legge til at Cheddar også produserte LS lokomotiver. Deler av Cheddar sitt utvalg inkl lokomotivene produseres nå av Stuart Models men nivåstyringen produseres ikke lenger.

Selve sensoren som sitter utenpå nivåglasset ligner på denne: Sensor. Det er ingen flottør eller noe annet i nivåglasset. Det ser ut til å være en diode som sender ut usynlig lys og en sensor som bare reagerer på dette lyset. Dioden er drevet av to utganger på sensoren. Jeg prøvde å kopiere dette vha komponenten fra Elfa men den gir bare signal dersom man plasserer noe lystett mellom dioden og sensoren. Jeg har en gang lest en kommentar at Cheddar sin sensor utnytter lysbrytningen når det er vann i nivåglasset. Cheddar har også montert en plate med en smal spalte foran selve lyssensoren.

Man kan ha både stående bobler og hengende vannsøyler i nivåglasset men de står ikke der til evig tid. Avhengig av hva man skal bruke signalet fra sensoren til kan det være et problem eller ikke. Hvis man bare vil ha indikasjon på lavt nivå så kan det være at man får signalet på litt høyere eller litt lavere nivå enn ønsket. Så lenge avviket ikke er for stort bør man kunne leve med det i modellverdenen.

Det er sikkert flere måter å lage en styringsenhet på. Jeg fikk tips om å bruke en 555 IC da jeg laget enheten som henter signal fra en probe. 555 har en tilstrekkelig følsom inngang, den kan invertere signalet og den inneholder en klokkefunksjon slik at man kan justere hvor lenge en evt fødevannspumpe skal gå. Jeg kan publisere koblingskjema her hvis ønskelig men dere må vente til neste uke når jeg har tilgang til PCen min igjen.

Hvis man vil koble det hele til telemetri så kan man sikkert bruke sensoren for batterispenning, det er jo en ren spenningsinngang, og definere en alarm ved lav spenning.

Helge B.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2014 at 09:54
Takk. Flott båt og interessant sensor. Jeg har hørt om Cheddar lokomotiver.
En slik løsning med diode og sensor på hver sin side av vannglasset
vil ikke fungere på Roundhouse sine glass, siden de bare har et flatt vindu.

Høres ut som om Cheddar-systemet bruker IR, og du er nok på rett spor med
ELFA-komponentene, selv om du ikke sier noe om LEDen du har brukt,
men jeg antar det er en IR LED. Hvilken bølgelengde?
Du må nok ha en slik avskjerming med spalte på sensoren.
Hvor stor er spalten? Er den på langs eller tvers av glasset?
Jeg regner med at vannglasset er rundt. Hva er diameteren?
En slik sensor bør, som du sier, kunne kobles opp som spenningssensor
på et telemetrisystem.

Hvis du ser på en IR LED med et mobilkamera eller annet digitalt kamera,
så vil du kunne se at den lyser. Prøv f.eks med fjernkontrollen til TVen.
Slik kan du sjekke om Cheddar-systemet bruker IR.
Også kan du leke med et lite eksperiment...
Ta et glatt og rett kjøkkenglass e.l. og fyll halvfullt med vann.
Lys med IR-fjernkontrollen på ene siden av glasset og se rett på med
mobilkameraet på andre siden. Beveg fjernkontrollen og kamera opp og ned
og se hva som skjer når du har vann eller ikke i mellom. Smile
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2014 at 16:45
Det er interessant å se om lysbrytning gjennom stående vannstandsglass kan være en måte å "fjernavlese disse mht. nivå?
De fleste slike vannstandsglass er rundt 1/4" eller 6 mm. - Dessverre er slike små vannstandsglass temmelig upålitelig - og særlig dersom kjelediameteren er liten (som for de fleste LS-lok i denne skala).
Aksepterer man usikkerheten så kan det være en brukbar metode å se om det er vann i glasset med å plassere en IR-lesegaffel offsenter på glasset.
- Kanskje man må prøve med varierende strøm gjennom IR-dioden som er senderen i lesegaffelen for å få rett følsomhet?
Har funnet en interessant type hos Elfa:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=75-344-56&toc=20450
Det bare spørs om operasjonstemperaturen på max. 70C er for lite?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 11:13
Etter et besøk hos Elefun i Grimstad som er store på R/C og radiostyring her i landet (den butikk som ligger nærmest meg)så ble jeg ikke særlig klokere.
Folka der visste ikke noe om grensesnitt på forskjellige sensorer - om det var spenningsavhengig, motstandsavhengig eller pulstog. Det ser dessuten ut til å variere mellom forskjellige fabrikat?
Noen fabrikat har en transmitter/"elektronikkdings"/signaltilpassing på sensoren før den kobles inn i telemetrisenderen i modellen mens andre ser ut til å ha denne sensortilpassing innebygget i telemetrisenderen. - Ingen standard, altså.

Likeledes var det vanskelig å få konkret svar på om en kombinert inngang for temperatur og spenning kunne brukes samtidig til to målepunkt samtidig? En slik inngang visste de heller ikke om kunne klare 2 spenningssignaler eller 2 temperatursensorer om den klarte 2 målepunkt?
- I det hele tatt en bomtur!

Jeg tror at jeg må kjøpe et telemetrisystem for å "forske" videre på egenhånd?
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2014 at 22:59
Cheddar bruker nok IR diode. Den jeg kjøpte bruker synlig lys. Jeg parret den med en vanlig rød lysdiode. Spalten på Cheddar sin sensor går på langs med glasset og åpningen i spalten er 0,5 mm eller mindre. Glasset er et glassrør med ytre diameter på ca 5 mm.

Jeg gjorde et forsøk med et rett glatt vannglass, en IR-fjernkontroll og en iPad med kamera. Jeg greide ikke å få til noen lysbrytning som gjorde at kamera ikke så IR lyset.

Siden du kun har et vindu på kjelen er som du skriver dette måleprinsippet ikke anvendelig. Eneste alternativet er da å bruke en probe. Du trenger da en gjennomføring i kjelen. Det kreves en meget kyndig person for å lage en slik gjennomføring så jeg vil ikke anbefale noen å sette i gang med det sånn uten videre. En løsning kan være å benytte en av de eksisterende stussene på kjelen. Det var tidligere en kar i USA som laget nivåstyringssett for LS lokomotiver. Det bestod av en ny påfyllingsplugg som inneholdt både en probe og tilkobling for fødevann. Videre fulgte det med elektronikk og en elektrisk drevet vannpumpe. Produksjonen er nå innstilt.

Kjell H: Hvis du vil diskutere RC og telemetri med noen så foreslår jeg at du poster spørsmål her: RCGroups.

Helge B.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2014 at 14:27
@Kjell H:
Dessverre er det få produsenter som ser kraften og potensialet
i åpne standarder og grensesnitt. Forøvrig finnes det mye
bra info og reverse engineering på nevnte RCGroups-forum.
Problemet ligger forøvrig ikke bare på sensorsiden,
men også på radiosiden. Selv om man kan koble på andre sensorer,
så er man stort sett låst til hvordan verdiene vises på
displayet på radioen.


@HelgeBe:
Sensoren du linket til er en IR-sensor med høyest følsomhet ved 850 nm.
Hvis du bruker en LED med synlig lys utenfor følsomhetsområdet til sensoren,
vil ikke systemet fungere.

Eksperimentet kunne nok vært beskrevet mer detaljert.
På den annen side gir det rom for større aha-opplevelse. Smile
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2014 at 20:10
Da er det feil link jeg har lagt ut. Elfa har 4 sensorer som deler samme data ark og ser helt like ut. Den jeg har må være S4282-51.

Kanskje jeg eksperimenterer mer i en ledig stund men jeg kommer ikke til å forfølge temaet mer her nå siden det ikke er noen andre som ser ut til å ville prøve måleprinsippet med optisk sensor. Selv har jeg to systemer allerede som fungerer.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2014 at 15:30
Da har jeg fått somlet meg til å kjøpe telemetri.

Det ser ut til at på Spectrum (som jeg har kjøpt) at temperaturelementet er en termistor med NTC. Har tatt en hurtig test med varmluftsloddebolt og funnet at:
R = 380R @ 200C
R = 880R @ 150C
R = 2,8kR @ 100C
R = 11kR @ 20C
Dette medfører at inngangen er sterkt ulineær (logaritmisk).
Tempfølerne var oppgitt til måleområde på -40 til 538C.
Det tror jeg ikke de tåler- men om de gjør det, så kan en plasseres i røykskapet.
Inngangen for spenning tåler 0 - 60V.
Om man med motstandsnettverk klarer å tilpasse en dekktrykksensor i område 0-4 V tilsvarende 0-4 Bar, så hadde dette vært direkte utlesbar på Iphone-interfacet som jeg kjøpte som mottaker.

RPM-inngangen har jeg hittil ikke funnet ut av - men jeg frykter den er en pulsinngang. Det vil tiden vise.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2014 at 07:02

Jeg kommer til å teste ut dette på et lok jeg holder på å bygge,  men ting tar tid. Smile

Jeg har kikket litt på Spektrum, men ikke kjøpt noe enda.
Jeg vil i tilfelle ha det integrert med en radio, f.eks nye DX6.
Ellers virker Quanum-systemet ok om man vil ha det separat. 
Jeg har ikke iPhone, så Spektrums iPhone-interface er ikke så aktuelt.

@Kjell H:
Er det TM1000 eller TM1100 du har?
Fint at du deler erfaringer. Ligger forøvrig masse info om Spektrum på RCGroups.
RPM-inngangen er dessverre en pulsinngang og lite anvendelig til annet.
Er det mulig å sette opp alarm på temperaturen?

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2014 at 10:33
Jeg mener det skal være mulig å sette opp en alarm på temperaturen på Iphone-interfacet. Har ikke testet dette ennå.
"Fordelen" for meg med Iphone er at det ikke krever ny og avansert sender (som jeg ellers ikke har bruk for).

tempføleren er beregnet for overtemperatur på forbrenningsmotorer, så den er temmelig verdiløs uten denne funksjonalitet - dersom man ikke skal ha øye på displayet i stedet for modellen.
Det er verre med spenningsinngang. Der er det lavalarm og ikke høyalarm som hadde vært nyttig på kjeletrykk.
- Har også syslet med tanken på å måle gasstrykk til brenner. Denne er avhengig av temperatur og vil variere mye gjennom en kjøring.- Først høyt trykk, deretter lavt trykk under oppfyring, så stigende trykk ettersom gasstank varmes opp av kjelen og til slutt lavt trykk når det er tomt for gass.

Jeg kjøpte TM1100 fra Spectrum. Det jeg ikke visste, var at den ble levert komplett med tempsensor, Y-ledning, tilkoblingsledning til mottaker og måleledning til batteri. Dette hadde jeg bestilt separat - og det kunne jeg ha spart meg!

Man kunne vel laget en liten krets med en 555-timer for å lage en spenningsavhengig pulsinngang til RPM-porten? Den kan man også bruke til andre sensorer.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2014 at 06:48

Kom over denne videoen av en vannstandsensor fra Maxitrak, men den selges ikke lenger.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.