MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Di8 - trekkraft
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Di8 - trekkraft

 Post Reply Post Reply
Author
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ Di8 - trekkraft
    Posted: 24 januar 2013 at 11:43
Hei!

Jeg har omsider fått tatt i bruk mine to Di8'er fra NMJ, 709 og 710. Syns de trekker litt dårlig, men kun dersom ende 2 går foran. Med ende 1 i front trekker de det meste..

Noen som har opplevd noe lignende? Evt. har gjort noe for å få bedre trekkraft på disse lokene? :-)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Ubbehuggkubbe View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 04 juli 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ubbehuggkubbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 18:25
Det är nog inte kraften som saknas,utan vikten.Jag har flera lok från både Roco och Jeco som i orginalskick inte har klarat lite tyngre tåg,speciellt i motlut.Detta går som regel att bota med två åtgärder.För det första:Behövs det ytterligare någon drivaxel med slirskydd?I så fall får man byta en "blank".Men det vanligaste botemedlet är mera vikt.Jag tillverkar egna vikter av blyplåt.Dessvärre är det inte lätt för privatpersoner att köpa blyplåt i Sverige av miljöbestämmelser.Jag vet inte hur det är i Norge.Jag köper av en gubbe som vet vad jag använder det till.I annat fall kan man använda balansvikter till bilhjul eller blysänken från en sportfiskeaffär och tillverka av.Kolla bara att kåpan går på plats och att man inte låser boggiernas vridutrymme.Lycka till.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.