MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til nybegynner

 Post Reply Post Reply
Author
woldseth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote woldseth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til nybegynner
    Posted: 23 januar 2013 at 22:32
Har kjøpt Roco digitalt startsett og har tenkt å utvide med noen flere skinner og 2stk. sporvekslere som jeg må styre fra en bryter(boks) har ikke lyst til å ha sporvekslerne på" Multimaus "
Mitt spørsmål til de som kan dette er: Hva trenger jeg for å få  dette til. Sporvekslermotor Type? Strømfosyning, kabler,bryterboks
Har prøvd og se etter en løsning men det blir for innviklet for meg, for mange produkter.
Startsettet har Geoline skinner.
Håper noen kan hjelpe meg.Har lyst å komme igang å lage nytt. 
Hilsen pål
Woldseth
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 11:01
Sporveksel-"motorer" kommer i to utgaver: En variant med spoler som skal ha en strøminpuls for å skifte stilling (som regel vekselstrøm/"lys") og en variant med motor som skal ha kontinuerlig pluss eller minus-strøm (likestrøm). Den første typen styres med to enkle trykknapper og den andre typen med en polvender (topolet "på-på"-bryter). For forvirringens skyld omtales dette gjerne som "analogstyring" i litteraturen.

Som nybegynner er det enklest å forholde seg til skinneprodusentens standardmotor, som enkelt knipses på plass ved siden av eller under vekselen. Dette er normalt spole-utgaven som styres med trykknapper (kjøp utgaven uten integrert digitaldekoder dersom du vil styre "analogt"), eventuelt en ferdigkjøpt boks fra samme produsent.

Mvh P.


Edited by Traveller - 24 januar 2013 at 11:02
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 11:33
 
Originally posted by Traveller Traveller wrote:

og en variant med motor som skal ha kontinuerlig pluss eller minus-strøm (likestrøm). 

Hvis det er den svært utbredte Tortoise-motoren du tenker på, så trenger den faktisk ikke kontinuerlig strøm. Den kan betjenes med momentbryter slik at strømmen går kun i det den legger over. Motorens aktuator  må imidlertid være justert for det, for når strømmen blir borte trekker den sorte klumpen der aktuatoren festes, seg en millimeter eller noe slikt tilbake. 


Svein S
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (3) Thanks(3)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 10:40
Det er øyensynlig ikke mulig her på forumet å gi GENERELLE råd til en nybegynner uten å ha med ALLE forbehold om lure varianter utviklet på diverse gutterom rundt om kring i det ganske land...

Beklager så mye!

Mvh P.
Back to Top
thpe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2013
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thpe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 22:54
Back to Top
thpe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2013
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thpe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 22:59
Hei.  Jeg driver med Marklin.  Nå ønsker jeg å komme inn i den digitale verden.  Derfor har jeg kjøpt et digitalt startsett med lok.  Det fulgte med lok kort til Mobile stasjonen.  Men jeg ønsker å utvide med noen flere brukte dig lok.  Dersom det ikke følger med kort til disse, hva gjør jeg da for å få inn lokene i stasjonen?
 
Et spørsmål til.  Når en kjører lok på 2 eller 3, hvordan kommer jeg tilbake til lok 1 uten å gå hele veien opp til nr 11 og så til nr 1?
 
Mvh thpe
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 08:56
Et par korte råd
- Det er gode forklaringer i dokumentasjonen som følger med  i startsettet Wink (med glimt i øyet)
- Det er flere måter å legge inn lok på:
-- Dersom et lok er Märklin med mfx dekoder, er det bare å sette det på sporet så legges det inn automatisk på en ledig plass
For de påfølgende alternativ må du stå på en ledig plass og det bør ikke stå andre lok på sporet
-- Dersom det er et Märklin med annen (original) dekoder, kan du søke det opp i databanken som ligger i MS'n (dersom loket har fått skiftet adresse, må det i tillegg skiftes til denne)
-- Dersom det er en annen dekoder installert, kan du
--- enten forsøke å søke det opp med søkefunksjonen i MS'n
--- eller legge det inn som nytt med adressen det er satt opp med
Husk at du ikke kan ha to lok med samme adresse (fx 3 som er veldig vanlig fra leverandør), så det lønner seg som regel å bytte til en annen enn denne når du først har fått lagt det inn.

Dette er en kortversjon, men gir deg kanskje mulighet til å komme litt videre Smile

Når det gjelder å velge lok (om jeg forstår spørsmålet riktig Embarrassed), er det enklest å holde 'shift' nede og dreie på hjulet ....
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.