MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dekodere for lyssignaler - Littfinski?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dekodere for lyssignaler - Littfinski?

 Post Reply Post Reply
Author
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dekodere for lyssignaler - Littfinski?
    Posted: 20 januar 2013 at 22:22
Hei, vet ikke dette har vært opp tidligere, men jeg spør likevel.

Jeg skal snart begynne å montere signaler på anlegget og lurer på om noen vil dele erfarnger med dekodere til styring av disse. Jeg bruker ESU lokpilot + Extension og Lenz LS100 til å styre pensene som er drevet av Tortoise-motorer. Nå har jeg endel Skala-Design signaler som også trenger dekodere og disse kan muligens også styres med overnevnte produkter, men jeg lurer på om Littfinski`s dekodere kan være vel så bra?

Spørsmålet er hvilket av disse lands signalsystem som ligner mest på det norske? Noen som vet?

Lichtsignal-Decoder

4-fach Lichtsignal-Decoder mit freiprogrammierbarer Adresse und externer Versorgungsmöglichkeit.

  • LS-DEC-DB: Lichtsignal-Decoder (Deutsche Bundesbahn).
  • LS-DEC-DR: Lichtsignal-Decoder (Deutsche Reichsbahn).
  • LS-DEC-KS: Lichtsignal-Decoder (Deutsche Bundesbahn).
  • LS-DEC-ÖBB: Lichtsignal-Decoder (Österreichische Bundesbahn).
  • LS-DEC-SBB: Lichtsignal-Decoder (Schweizer Bundesbahn).
  • LS-DEC-NS: Lichtsignal-Decoder (Nederlandse Spoorwegen).
  • LS-DEC-NMBS: Lichtsignal-Decoder (Nationale Maatschapping der Belgische Spoorwegen).
  • LS-DEC-BR: Lichtsignal-Decoder (British Railway).
Ps. Ser i ettertid at NMJ fører varianten med forbilde fra DB... Selv synes jeg signalene til NS utseendemessig ligner mest på Skala-Design signalene.

Vennlig hilsen Jørgen


Edited by GeorgII - 20 januar 2013 at 23:44
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 23:38
Hei Jørgen

Signaldekoderne fra Littfinski fungerer veldig bra men siden du har norske signaler er det vel ingen her dom helt passer.
Siden jeg selv kjører tysk benytter jeg -DB varianten.

Mener å huske at noen norske signaler skal blinke.   Vet ikke om noen av disse dekoderne gjør det.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 23:50
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2013 at 00:01
Hei Jarle og Rune, takk for innspill. Jeg har ikke kunnet lese meg til et svar på om de kan justeres til å blinke, men ellers vil jeg tro at de er veldig bra.

Tipset om Skaladesign sitt produkt må selvfølgelig undersøkes.

Spørsmålet for min del er om dette fungerer utelukkende som en detektor og bryter for signalet eller som en dekoder som kan ta imot signaler fra f.eks. Traincontroller. Jeg må sjekke nærmere.

Takk!

Jørgen
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2013 at 20:56
Selv bruker jeg Digirails DR4018 til å styre signaler. Den har 16 utganger og kan således styre inntil 8 to-lys signaler, evt 4 3-lys. Dekoderen er forhåndsprogrammert for tyske, nederlandske og belgiske signaler - men den har et utall muligheter for å programmere selv. Har kun brukt den med tyske signaler selv, men har sett i manualen at det er mulig å programmere utganger til å blinke - så da skal det være mulig å styre norske signaler også! Til 370,- kr synes jeg at jeg får mye for penga!Smile

Link til produsent: http://www.digirails.com/en/voorpagina/dr4018-16-channel-switch-decoder.html - her kan du jo lese manualen og se om dette er noe for deg.



Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 08:52
Hei

Snakket med Svein i Skaladesign i går.
Han har signalstyring men dette er ingen dekoder men et system som kan legge om signaler basert på blokkdetektering med evt automatisk oppheving
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2013 at 14:11
Hei igjen, tiden går og det er på tide å starte opp igjen på  togrommet. Jeg har akkurat mottatt 4stk LDT LS-DEC SJ signaldekodere. Som vanlig har jeg vanskeligheter når jeg skal gi dekoderen adresse. Jeg mener å ha fulgt instruksjonene og har sett på et par videoer på youtube.

Jeg kjører DCC og bruker Multimaus og TC  og har fjernet jumper 1 og 2 på dekoderen. Trykker så inn knappen S1 og signalene på venstre side begynner å blinke (viser at LS-DEC er mottakelig for input). Deretter forsøker jeg å gi adresse 81 til samme (venstre) side av dekoderen, både med Multimusen og ved å lage et sporveksel med adresse 81 i TC. Manualen sier at lysene da skal kvittere ved å blinke litt raskere. Litt raskere er veldig upresist synes jeg og jeg er ikke i stand til å bedømme om det er noen forskjell. Trykker så en gang til på S1 og signalet tilkoblet høyre side begynner å blinke. Gjentar operasjonen med MM og TC og gir adresse 85 (neste firergruppe). Prøver så å betjene signalene, men intet skjer.

Har også byttet om på K og J da dette tidligere har vist seg å forproblemer ifbm. programmering.

Er det noen som har erfaring med dette?

Vennlig hilsen Jørgen
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2013 at 16:52
Ny dag og nye øyne...

Nytt forsøk idag med samme prosedyre og vips, så er programmeringen gjort. Allerede på første forsøk kvitterte lysene på de tilkoblede signalene for mottatt informasjon ved å blinke vesentlig raskere. Begge sider er nå programmert og har fått adressene 81-84 og 85-88.

Nå er det bare  å finne ut av hvilke innganger som styrer hvilke signalbilder...

Vennlig hilsen Jørgen
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.