Togskapet |
Post Reply | Page <12345> |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bildet viser en electrofrog. Du sier ikke hvordan du vil mate skinnekrysset. Isoleringene virker å være på plass på rett sted. Er problemet at krysset ikke gir strøm? Polariserer du krysset med utvendig bryter eller relé, eller via tungene? Hvis problemene oppstod etter skinnemaling og ballastering vil jeg tippe at du polariserer via vekseltungene og at det har kommet maling eller lim i tungene slik at de ikke slutter godt nok elektrisk til stokkskinnene, som jeg også nevnte i mitt innlegg som en av grunnene til særskilt polarisering.
|
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det bildet mitt du sikter til? Den eneste måten du kan få kortslutning ved å lodde på en forbindelse mellom de ytre skinnene der, er om du ikke har fjernet de små forbindelsene som forsyner skinnekrysset med strøm. Det er derfor krysset må mates fra sin egen ledning (som allerede er klargjort fra fabrikk på undersiden av vekselen), når de forbindelsene er borte får ikke krysset strøm via tungene slik vekselen er laget fra fabrikk.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Åja...har litt trøbbel med å forstå det elektriske, men det går sakte inn. Jeg har ikke fjernet de små forbindelsene så det forklarer kortslutningene. Da får jeg forsøke å rense tungene.
|
|
Marius
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK, så du har ikke fjernet forbindelsene på noen av vekslene dine ennå? Da betyr det at du mater krysset via tungeskinnene, og hvis forbindelsen mellom tungen og den ytre skinnen blir dårlig (f.eks etter maling og/eller ballastering som Svein Sando nevner over her) medfører det at krysset kan bli strømløst og loket stopper på veien over.
Det du må huske på er at når du fjerner de små forbindelsene blir krysset helt isolert, og du er derfor avhengig av egen strømmating til krysset via ledningen som sitter på undersiden der. Krysset må ha mating enten via venstre eller høyre skinne avhengig av hvordan vekselen er stilt, og matingen til krysset må derfor gå via en bryter. Hvordan har du tenkt å styre vekslene? Blir det manuelt, med originale Peco-motorer eller med saktegående Tortoise? Tortoise har egne kontakter på motoren nettopp til dette formålet, mens Peco-motorene trenger en separat bryter som festes til motoren (du ser en slik på bildet mitt). Men manuell styring finnes det andre muligheter igjen, men alle innebærer vel en form for mekanisk styring av bryteren samtidig som vekselen stilles over. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det blir manuel styring. Vurderte bullfrog, men det er enklere å strekke ut armen for å legge om.
Det virker som jeg har utelukket endel løsninger nå som skinnene er montert og jeg ikke har tilgang fra undersiden.
|
|
Marius
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel, du kan jo alltids ta opp igjen vekslene da, men det er jo endel jobb når du allerede har lagt ballasten. Er det overhodet ingen tilgang fra undersiden?
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Må i tilfelle rive opp vekslene. Tror jeg lar det stå. Det får være et prøve- og læreprosjekt til det virkelig store togrommet kommer en gang.
|
|
Marius
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mitt råd vil være at du biter i det sure eplet og 'river opp' vekslene slik at du har en mulighet til å lære hvordan du gjør det riktig før du setter i gang med det store prosjektet Start med én, og når den er riktig, kan du gå i gang med de andre ... |
|
Bjørn Egil
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er enig med Bjørn Egil her. Det kan være litt frustrerende å rive opp skinner som er ferdig lagt, men jeg tror nok frustrasjonen over tid vil bli større med en veksel eller flere som stadig vekk lager trøbbel
Når det er sagt, så tror jeg ikke Bullfrog er noe dårlig alternativ, og disse har jo også innebygd bryter nettopp for polarisering av skinnekrysset. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror du har erfart noe viktig som er nyttig for alle MJ-ere. Det er at det er viktig å sjekke at sporene er kjørbare, at veksler legger seg over osv. ennå mens ting ikke er festet alt for permanent. Da har man muligheten for å ta opp ting igjen som ikke virker uten alt for mye arbeid og konsekvenser. Når det er på plass, kan man forsiktig begynne med skinnemaling (el.l., brunering f.eks.). Særlig ved veksler kan slikt medføre endringer i hvordan det elektriske fungerer. Gå sakte fram og test banen på nytt. Virker det fortsatt kan man gå videre, men ta tester ved jevne mellomrom slik at man ikke plutselig står der med 10 veksler som ikke funker ordentlig. Det samme gjelder ballastering. Ballast og lim nær vitale vekseldeler kan være helt ødeleggende hvis dette setter seg fast på gale steder. Ta det skritt for skritt med testing i mellom, inntil man er blitt sikker på at man har funnet en teknikk som ikke ødelegger for det man allerede har lagt ned av arbeid i mekanikk og elektrikk. |
|
Svein S
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har lært litt nå så neste gang skal jeg klare å sette opp et anlegg med strøm som fungerer. Forsøkte å ta opp noen veksler, men de ble ødelagt så nå er spor revet og støvsuget. Klart for nytt forsøk.
|
|
Marius
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva festet du vekslene med siden de ble ødelagt?
|
|
Svein S
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skinnespiker som jeg trakk opp med tang uten problemer. Limet og ballasten satt godt slik at skinnene spratt av svillene, ble bøyd osv når jeg løftet opp vekslene. Kunne sikkert reparert, men...foretrekker blanke ark (finèr)
|
|
Marius
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om du brukte trelim så dusjer du med vann og lar det stå en god stund, da løsner alt.
Om du skal gjøre endringer så anbefaler jeg deg å kikke litt på hvordan andre bygger rammeverk, slik at du får tilgang fra undersiden. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var det jeg hadde mistanke om. Nå vet jeg ikke hvordan du limte ballasten, men det er vanlig å bruke et uttynnet vannløselig bindemiddel av noe slag (hvitlim + minst like mye vann, uttynnet acryll matt medium m.fl.). Hvis man gjennomfukter ballasten på nytt og lar det stå og trekke en stund, skal det ikke være noe problem å få fjerne ballasten med en stiv pensel el.l. Dersom man har brukt u-tynnet hvitlim til å lime plastsviller til underlaget skal det også slippe greit dersom man gjennomfukter limet en stund. Plast og snekkerlim binder ikke så godt, men tilstrekkelig til å plassere sporet inntil ballasten forsegler det. Generelt bør man bruke et festemiddel som man kan få opp igjen med tanke på ombruk, dersom man ikke har så godt råd da at det bare er å hive ting og kjøpe nytt. |
|
Svein S
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skulle ha lest modelltogboken før jeg startet. Jeg brukte vanlig Casco hvitlim og vann, men visste ikke om trikset for å løsne skinnene igjen.
|
|
Marius
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det skjer jo ikke noe værre enn at man lærer av slikt.
|
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er sånt som skjer, jeg har ødelagt noen skinner selv
En annen måte å feste skinnene på er å bruke vanlig akryl fugemasse som smøres ut i et veldig tynt lag før skinnene presses nedpå. Det høres ikke allverdens ut, men skinnene sitter godt samtidig som de er enkle å få løs senere om det skulle være nødvendig. Jeg har forøvrig også brukt slik fugemasse til å feste Woodland Scenics foam skinneunderlag til XPS-plater, og det funka kjempefint. Det kan også være greit å vente en stund med ballasteringen, slik at du faktisk får kjørt litt og testet ut skinnegangen først, og foretatt eventuelle justeringer. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
I forbindelse med en annen tråd fikk jeg lyst til å høre hvordan det går med denne, hva er ståa?
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg klikker innom hver dag selv om togengasjementet er på topp i vinterhalvåret. Etter at jeg måtte rive opp pensene gikk resten av skinnene med ut også. En demotiverende periode i vinter, men platene ble pusset ned og alt er klart til å starte på nytt. Jeg forventer å starte Togskapet del 2 i høst, tenker sporadisk på layout og om det er mulig å legge til flere spor. For øyeblikket er det skogindustri som er mest spennende selv om jeg gjerne skulle hatt med alt. Jeg kommer til å bygge litt mer modulbasert slik du har planlagt ditt anlegg.
|
|
Marius
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er sesong i skapet igjen. Jeg har lyst til å få på plass broen før jeg legger skinnene på nytt. Her trenger jeg hjelp til en god løsning.
Jeg ønsker et norsk forbilde. Det enkleste jeg har kommet fram til er noe som ligner på Lysaker bro, men det kan jo være hva som helst som er bygget tidligere enn 1950 (jeg er ikke godt nok kjent med hva som eksisterer). Foreløpig har jeg satt opp en isopormal med planke over. Spennet på broen er 95 cm og bredden er nå 11 cm. Det må være dobbeltspor da det ikke er plass til pens i svingen på andre siden. Jeg vurderer å dekke isoporen med glassfiber for å styrke konstruksjonen. Deretter å "stable" gipsstein som forblenning Har noen forslag til brotype og fremgangsmåte? (Fra oslobilder.no) |
|
Marius
|
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spennende!
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig prosjekt du har på gang, og det blir ei bra bru!
Tenkte jeg skulle dele et tips med deg når det kommer til nøyaktig posisjonering av brua. http://www.ebay.co.uk/itm/150775079470 Bruker slike der jeg har utløftbare seksjoner på anlegget. Null avvik i skinneskjøtene! |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lurt. En pakke med slike dingser er nettopp bestilt.
|
|
Marius
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
I ledig tid de siste månedene har jeg forsøkt å koble penser, motorer, bryter og strøm. Etter lange refleksjoner fra denne denne tråden.
Jeg skjønner mindre og mindre. Toget kjører helt fint gjennom denne skjulte stasjonen i alle spor og penser, men problemet oppstår når jeg kobler på pensemotorene. De to ytterste pensene fungerer fint med oppkoblingen. Når jeg kobler til en av de midterste pensemotorene blir det kortslutning uansett hvordan jeg tilkobler +/-. Da må jeg ofte koble alle pensemotorene fra hverandre igjen fordi banen tror det er kortslutning uansett. De ytterste pensene fungerte jo i utgangspunktet. Når jeg forsøker å koble til de midterste pensene med kun strøm til bryteren, for i det minste å kunne styre pensene fra panelet, fungerer ingen av pensene. Strømmen kommer fra en mobillader og det virker som den kun takler to motorer, men det er vel rart. Ingenting virker logisk. Jeg har pillet alt fra hverandre, forsket på +/-, feilsøkt og satt sammen flere ganger. Det er like før jeg begynner med legotog i stedet. Hva skjer a'? |
|
Marius
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror vi må få litt mer presis informasjon, for å kunne hjelpe deg. En tegning for hvordan ledninger er koblet, ville være det beste. Hvis ikke, må du si hva du mener med at du kobler på pensemotorene? Er det driften av pensemotoren du snakker om? Det gjelder i tilfelle de to ytterste tilkoblingene på Tortoisen. Du sier at "banen kortslutter". Hva er det som kortslutter? iriftsstrømmen til Tortoisen, eller skinnestrømmen som driver lokomotivene? ELler kanskje det er mating av skinnekrysset på vekselen du snakker om, for det kan godt styres av et av kontaktsettene på Tortoisen. Der ligger det i tilfelle flere feller, som mange av oss har tråkket rett i ut i. Det er for eksempel viktig at krysset i tilfellet er helt isolert fra alle andre skinner.
|
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
En nyttig artikkel om sporveksler finner du på MJ-wiki. Kanskje den kan hjelpe. Det er i tilfelle på slutten av artikkelen som er viktig for elektrisk tilkobling.
|
|
Svein S
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
For øvrig, det fungerer ikke alltid å bruke "ladere" som strømforsyning. Enkelte ladere gir ikke jevn likestrøm, men en pulserende strøm for å kunne lade batteriet til topps. Jeg kjøpte ved en feiltakelse en lader fra Biltema, og denne var helt ubrukelig som strømforsyning.
Hilsen Halvor |
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser den, men har selv 7 - 8 diverse ladere til forsyning av lys, fungerer perfekt |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har testet Tortoise med diverse mobilladere. Funker helt fint. Tortoise finnes jo ikke kresen.
|
|
Post Reply | Page <12345> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |