MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Togskapet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Togskapet

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 15:22
Bildet viser en electrofrog. Du sier ikke hvordan du vil mate skinnekrysset. Isoleringene virker å være på plass på rett sted. Er problemet at krysset ikke gir strøm? Polariserer du krysset med utvendig bryter eller relé, eller via tungene? Hvis problemene oppstod etter skinnemaling og ballastering vil jeg tippe at du polariserer via vekseltungene og at det har kommet maling eller lim i tungene slik at de ikke slutter godt nok elektrisk til stokkskinnene, som jeg også nevnte i mitt innlegg som en av grunnene til særskilt polarisering. 
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 17:44
Er det bildet mitt du sikter til? Den eneste måten du kan få kortslutning ved å lodde på en forbindelse mellom de ytre skinnene der, er om du ikke har fjernet de små forbindelsene som forsyner skinnekrysset med strøm. Det er derfor krysset må mates fra sin egen ledning (som allerede er klargjort fra fabrikk på undersiden av vekselen), når de forbindelsene er borte får ikke krysset strøm via tungene slik vekselen er laget fra fabrikk.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 18:42
Åja...har litt trøbbel med å forstå det elektriske, men det går sakte inn. Jeg har ikke fjernet de små forbindelsene så det forklarer kortslutningene. Da får jeg forsøke å rense tungene.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 19:10
OK, så du har ikke fjernet forbindelsene på noen av vekslene dine ennå? Da betyr det at du mater krysset via tungeskinnene, og hvis forbindelsen mellom tungen og den ytre skinnen blir dårlig (f.eks etter maling og/eller ballastering som Svein Sando nevner over her) medfører det at krysset kan bli strømløst og loket stopper på veien over.

Det du må huske på er at når du fjerner de små forbindelsene blir krysset helt isolert, og du er derfor avhengig av egen strømmating til krysset via ledningen som sitter på undersiden der. Krysset må ha mating enten via venstre eller høyre skinne avhengig av hvordan vekselen er stilt, og matingen til krysset må derfor gå via en bryter.

Hvordan har du tenkt å styre vekslene? Blir det manuelt, med originale Peco-motorer eller med saktegående Tortoise? Tortoise har egne kontakter på motoren nettopp til dette formålet, mens Peco-motorene trenger en separat bryter som festes til motoren (du ser en slik på bildet mitt). Men manuell styring finnes det andre muligheter igjen, men alle innebærer vel en form for mekanisk styring av bryteren samtidig som vekselen stilles over.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 19:19
Det blir manuel styring. Vurderte bullfrog, men det er enklere å strekke ut armen for å legge om.
 
Det virker som jeg har utelukket endel løsninger nå som skinnene er montert og jeg ikke har tilgang fra undersiden.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 19:51
Vel, du kan jo alltids ta opp igjen vekslene da, men det er jo endel jobb når du allerede har lagt ballasten. Er det overhodet ingen tilgang fra undersiden?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 20:09
Må i tilfelle rive opp vekslene. Tror jeg lar det stå. Det får være et prøve- og læreprosjekt til det virkelig store togrommet kommer en gang.
Marius
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 08:16
Originally posted by _marius _marius wrote:

Må i tilfelle rive opp vekslene. Tror jeg lar det stå. Det får være et prøve- og læreprosjekt til det virkelig store togrommet kommer en gang.

Mitt råd vil være at du biter i det sure eplet og 'river opp' vekslene slik at du har en mulighet til å lære hvordan du gjør det riktig før du setter i gang med det store prosjektet Wink
Start med én, og når den er riktig, kan du gå i gang med de andre ...
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 08:48
Er enig med Bjørn Egil her. Det kan være litt frustrerende å rive opp skinner som er ferdig lagt, men jeg tror nok frustrasjonen over tid vil bli større med en veksel eller flere som stadig vekk lager trøbbelWink

Når det er sagt, så tror jeg ikke Bullfrog er noe dårlig alternativ, og disse har jo også innebygd bryter nettopp for polarisering av skinnekrysset.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 09:53

Jeg tror du har erfart noe viktig som er nyttig for alle MJ-ere. Det er at det er viktig å sjekke at sporene er kjørbare, at veksler legger seg over osv. ennå mens ting ikke er festet alt for permanent. Da har man muligheten for å ta opp ting igjen som ikke virker uten alt for mye arbeid og konsekvenser. 

Når det er på plass, kan man forsiktig begynne med skinnemaling (el.l., brunering f.eks.). Særlig ved veksler kan slikt medføre endringer i hvordan det elektriske fungerer. Gå sakte fram og test banen på nytt. Virker det fortsatt kan man gå videre, men ta tester ved jevne mellomrom slik at man ikke plutselig står der med 10 veksler som ikke funker ordentlig.

Det samme gjelder ballastering. Ballast og lim nær vitale vekseldeler kan være helt ødeleggende hvis dette setter seg fast på gale steder. Ta det skritt for skritt med testing i mellom, inntil man er blitt sikker på at man har funnet en teknikk som ikke ødelegger for det man allerede har lagt ned av arbeid i mekanikk og elektrikk.

Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 13:32
Har lært litt nå så neste gang skal jeg klare å sette opp et anlegg med strøm som fungerer. Forsøkte å ta opp noen veksler, men de ble ødelagt så nå er spor revet og støvsuget. Klart for nytt forsøk.
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 14:18
Hva festet du vekslene med siden de ble ødelagt?
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 15:39
Skinnespiker som jeg trakk opp med tang uten problemer. Limet og ballasten satt godt slik at skinnene spratt av svillene, ble bøyd osv når jeg løftet opp vekslene. Kunne sikkert reparert, men...foretrekker blanke ark (finèr)
Marius
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 16:38
Om du brukte trelim så dusjer du med vann og lar det stå en god stund, da løsner alt.
Om du skal gjøre endringer så anbefaler jeg deg å kikke litt på hvordan andre bygger rammeverk, slik at du får tilgang fra undersiden.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 17:33

 

Originally posted by _marius _marius wrote:

Limet og ballasten satt godt slik at skinnene spratt av svillene, ble bøyd osv når jeg løftet opp vekslene.

Det var det jeg hadde mistanke om. Nå vet jeg ikke hvordan du limte ballasten, men det er vanlig å bruke et uttynnet vannløselig bindemiddel av noe slag (hvitlim + minst like mye vann, uttynnet acryll matt medium m.fl.). Hvis man gjennomfukter ballasten på nytt og lar det stå og trekke en stund, skal det ikke være noe problem å få fjerne ballasten med en stiv pensel el.l. Dersom man har brukt u-tynnet hvitlim til å lime plastsviller til underlaget skal det også slippe greit dersom man gjennomfukter limet en stund. Plast og snekkerlim binder ikke så godt, men tilstrekkelig til å plassere sporet inntil ballasten forsegler det. Generelt bør man bruke et festemiddel som man kan få opp igjen med tanke på ombruk, dersom man ikke har så godt råd da at det bare er å hive ting og kjøpe nytt.

Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 21:25
Skulle ha lest modelltogboken før jeg startet. Jeg brukte vanlig Casco hvitlim og vann, men visste ikke om trikset for å løsne skinnene igjen.
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 22:30
Det skjer jo ikke noe værre enn at man lærer av slikt.

Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 07:10
Det er sånt som skjer, jeg har ødelagt noen skinner selvSmile

En annen måte å feste skinnene på er å bruke vanlig akryl fugemasse som smøres ut i et veldig tynt lag før skinnene presses nedpå. Det høres ikke allverdens ut, men skinnene sitter godt samtidig som de er enkle å få løs senere om det skulle være nødvendig. Jeg har forøvrig også brukt slik fugemasse til å feste Woodland Scenics foam skinneunderlag til XPS-plater, og det funka kjempefint.

Det kan også være greit å vente en stund med ballasteringen, slik at du faktisk får kjørt litt og testet ut skinnegangen først, og foretatt eventuelle justeringer.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2013 at 18:38
I forbindelse med en annen tråd fikk jeg lyst til å høre hvordan det går med denne, hva er ståa?Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2013 at 14:18
Jeg klikker innom hver dag selv om togengasjementet er på topp i vinterhalvåret. Smile
Etter at jeg måtte rive opp pensene gikk resten av skinnene med ut også. En demotiverende periode i vinter, men platene ble pusset ned og alt er klart til å starte på nytt. Jeg forventer å starte Togskapet del 2 i høst, tenker sporadisk på layout og om det er mulig å legge til flere spor. For øyeblikket er det skogindustri som er mest spennende selv om jeg gjerne skulle hatt med alt. Jeg kommer til å bygge litt mer modulbasert slik du har planlagt ditt anlegg.
 
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2013 at 12:50
Det er sesong i skapet igjen.
Jeg har lyst til å få på plass broen før jeg legger skinnene på nytt. Her trenger jeg hjelp til en god løsning.
Jeg ønsker et norsk forbilde. Det enkleste jeg har kommet fram til er noe som ligner på Lysaker bro, men det kan jo være hva som helst som er bygget tidligere enn 1950 (jeg er ikke godt nok kjent med hva som eksisterer).
 
Broen må kunne løftes ut ved behov og den bør ikke være for tung. Etter prøve- og feilemetoden, støpte jeg hele broen i gips. Det ble alt for tungt og armeringen er ikke god nok til å holde midtpartiet.
 
Foreløpig har jeg satt opp en isopormal med planke over. Spennet på broen er 95 cm og bredden er  nå 11 cm. Det må være dobbeltspor da det ikke er plass til pens i svingen på andre siden.  Jeg vurderer å dekke isoporen med glassfiber for å styrke konstruksjonen. Deretter å "stable" gipsstein som forblenning 
 
Har noen forslag til brotype og fremgangsmåte?
 
 
(Fra oslobilder.no)
 
 
 
 
 
Marius
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2013 at 13:05
Spennende!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2013 at 14:19
Artig prosjekt du har på gang, og det blir ei bra bru!
Tenkte jeg skulle dele et tips med deg når det kommer til nøyaktig posisjonering av brua.
http://www.ebay.co.uk/itm/150775079470
Bruker slike der jeg har utløftbare seksjoner på anlegget. Null avvik i skinneskjøtene!
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2013 at 14:23
Lurt. En pakke med slike dingser er nettopp bestilt.
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 16:41
I ledig tid de siste månedene har jeg forsøkt å koble penser, motorer, bryter og strøm. Etter lange refleksjoner fra denne denne tråden.

Jeg skjønner mindre og mindre. Toget kjører helt fint gjennom denne skjulte stasjonen i alle spor og penser, men problemet oppstår når jeg kobler på pensemotorene. De to ytterste pensene fungerer fint med oppkoblingen.

Når jeg kobler til en av de midterste pensemotorene blir det kortslutning uansett hvordan jeg tilkobler +/-. Da må jeg ofte koble alle pensemotorene fra hverandre igjen fordi banen tror det er kortslutning uansett. De ytterste pensene fungerte jo i utgangspunktet.

Når jeg forsøker å koble til de midterste pensene med kun strøm til bryteren, for i det minste å kunne styre pensene fra panelet, fungerer ingen av pensene. Strømmen kommer fra en mobillader og det virker som den kun takler to motorer, men det er vel rart.

Ingenting virker logisk. Jeg har pillet alt fra hverandre, forsket på +/-, feilsøkt og satt sammen flere ganger. Det er like før jeg begynner med legotog i stedet. Hva skjer a'?








Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 17:23
Jeg tror vi må få litt mer presis informasjon, for å kunne hjelpe deg. En tegning for hvordan ledninger er koblet, ville være det beste. Hvis ikke, må du si hva du mener med at du kobler på pensemotorene? Er det driften av pensemotoren du snakker om? Det gjelder i tilfelle de to ytterste tilkoblingene på Tortoisen. Du sier at "banen kortslutter". Hva er det som kortslutter? iriftsstrømmen til Tortoisen, eller skinnestrømmen som driver lokomotivene? ELler kanskje det er mating av skinnekrysset på vekselen du snakker om, for det kan godt styres av et av kontaktsettene på Tortoisen. Der ligger det i tilfelle flere feller, som mange av oss har tråkket rett i ut i. Det er for eksempel viktig at krysset i tilfellet er helt isolert fra alle andre skinner.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 17:29
En nyttig artikkel om sporveksler finner du på MJ-wiki. Kanskje den kan hjelpe. Det er i tilfelle på slutten av artikkelen som er viktig for elektrisk tilkobling.

Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 17:31
For øvrig, det fungerer ikke alltid å bruke "ladere" som strømforsyning. Enkelte ladere gir ikke jevn likestrøm, men en pulserende strøm for å kunne lade batteriet til topps. Jeg kjøpte ved en feiltakelse en lader fra Biltema, og denne var helt ubrukelig som strømforsyning.

Hilsen Halvor
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 17:43
Originally posted by halvors halvors wrote:

For øvrig, det fungerer ikke alltid å bruke "ladere" som strømforsyning. Enkelte ladere gir ikke jevn likestrøm, men en pulserende strøm for å kunne lade batteriet til topps. Jeg kjøpte ved en feiltakelse en lader fra Biltema, og denne var helt ubrukelig som strømforsyning.

Hilsen Halvor


Ser den, men har selv 7 - 8 diverse ladere til forsyning av lys, fungerer perfekt Smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 18:50
Jeg har testet Tortoise med diverse mobilladere. Funker helt fint. Tortoise finnes jo ikke kresen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.