MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Togskapet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Togskapet

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 19:57
Fikk nettopp en ny tanke. Rommet utenfor skapet - er det helt off-limits eller er det mulig å bruke litt av det mens du kjører togene? Har du mulighet til å "låne" litt plass utenfor kan du jo lage en modul som du kobler til når du skal kjøre, modulen kan lagres på en hylle over anlegget inne i skapet når den ikke er i bruk.
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 10:06
Flott Håkon!
Jeg jobber i helgen og har ikke hatt noe kvalitetstid i skapet, men deres skisser har satt igang tankevirksomheten. Det blir noen kompromisser med fjell og broer, men det er kanskje like greit. Med rammer å forholde seg til blir prosjektet mer konkret.  Ellers skal jeg se nærmere på å senke et av hjørnene slik at det kan bli et juv der.
 
Det må bli et spenn på 180cm forbi skyvedøren og døråpningen da det ikke er noe festmuligheter langs veggen her. Et bordben vil gjøre konstruksjonen veldig ustabil. Et framtidig prosjekt kan være å lage en gigantbro. Denne broen fra Hack-Brücken er 100cm. Jeg trenger 1 spor på 180 cm. På tide å lære seriøs lodding!
 
 
 
Som nybegynner har jeg nok byggeplass med skapet og jeg tenker at utsiden får stå i ro inntil videre. Mulighet for en fremomodul eller to på utsiden er likvel en god idè som jeg kan ta høyde for.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 11:36
Å spenne 1,8 m for en jerbanetracé (og enventuelt en smal stripe 'lett' landskap er i seg selv ingen stor sak.
2 stk 1"x4" på høykant under finérplate (i snitt TT) bør være greit.
Bjørn Egil
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 12:05
Hei!

Dersom du skal ha anlegget rundt alle skapets sider med en "cocpit" i midten, er jo det britiske konseptet med 'Deanes Fiddleyard' å vurdere. Det er kort sagt en rundbane med én endestasjon, hvor skyggestasjonen som ligger skjult bak endestasjonen er det som bidrar til rundbanen. En endestasjon genererer en del skifting, siden ingen tog "bare kan kjøre igjennom". På denne linken her er en beskrivelse med drøfting av konseptet samt en (svært) enkel konseptskisse. Skal se om jeg kan finne noen bilder av den senere.


Edited by Roger - 29 januar 2013 at 22:33
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 12:08
Hei!

denne link finnes noen bilder av ett slikt anlegg i N-skala.

Edited by Roger - 29 januar 2013 at 22:32
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Håkon View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håkon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 14:53
Noen tanker fra en som har flyttet noen ganger.  Jeg lager mitt anlegg i seksjoner.  Deler av dagens anlegg er rundt 15 år gammelt og har vært med på 3 flyttinger.   Underveis har det kommet på mye fine detaljer som jeg ville ha med meg.  Jeg har også omdisponert rekkefølgen og bygd nye seksjoner.  Det er ikke et anlegg for å ta med på utstilling som Fremo.  Jeg angrer på at jeg ikke laget det enda mer flyttbart, jeg må jobbe litt med telehiv i overgangene.  Jeg prøver nå å lage etter samme prinsipp som Fremo med finervegger som kan boltes sammen.  Med rammeverk i nedkanten av finerkassen kan jeg ha spor på fylling om jeg vil,  dermed unngår jeg at det ikke finnes terreng som er lavere enn sporet (altså ikke spor på hel plate). 
 
Videre har jeg flyttet det opp i høyden slik at jeg ser inn i landskapet og ikke bare takene i fugleperspektiv.  Det gir en helt annen opplevelse.  Det å ha problemer med å rekke helt inn er mest prekært i hjørnene.  Der bruker jeg et løst hjørne dersom jeg ikke skal ha spor dit.  På denne har jeg slik som en bondegård eller skog/fjell.  Alternativt bruker jeg en solid benk å stå på under arbeid.  Bortsett fra i hjørner har jeg ingen steder som er bredere enn ca 70-80 cm. 
 
Jeg er så heldig å ha ca 20 m2 til disposisjon.  Jeg har laget et 8-tall og har også en slik "cockpit" løsning og må bevege meg under et par steder.  Med høyde på 140-1600 cm går det greit.  Det kan ble et problem med alderen, men då får jeg lage meg en knestående rullator kanskje :-) for å komme under.
 
Håkon (som har bygget i minst 40 år)
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 18:36
Tja...en slik skjult stasjon vil jo spise plass av synlig kjørebane. Tenker jeg legger et spor som går i tunnel bak stasjonen. Det er morsomt med tog som forsvinner og plutselig dukker opp et sted. Jeg måler for å sjekke hvor mye stigninger jeg kan ha for å få noe høydeforskjeller og denne broen jeg jakter på. Ser ut til å være ca 810 cm kjørebane i ytterkant rundt hele anlegget. Med 3% stigning gir det mulighet for ca 12 cm høydeforskjell og det er ikke mye. Kanskje jeg skal heve stasjonsområdet så vinner jeg noen cm.
 
Jeg har også tenkt på å bygge seksjoner for å redde noe om det blir gravd ut et digert hobbyrom i kjelleren. Stasjonsområdet kan være aktuelt, men som nybegynner vet jeg ikke om anlegget blir bevaringsverdig.
Marius
Back to Top
Håkon View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håkon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 10:15
Det behøver ikke være stasjonsområdet du en gang i fremtiden vil bevare.  Det kan være et stykke landskap som du over tid lager og blir fornøyd med.  Den minste seksjonen jeg har tatt vare på er på 35 x 15 cm.  Det er et buttspor med en liten bro over en vei.  Brokarene er laget som hugget stein.  Jeg har ikke funnet noen anvendelse for den enda, kan hende jeg forlenger sporet og bruker den i en strekning.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 18:01
Hvordan går det med planleggingen? Ut ifra bildene av rommet/skapet kan de se ut som det er en døråpning til venstre - stemmer det? Hvor stor er den, og kan det være tenkelig med en FREMO-tilkobling her? Isåfall kan jo oppstillingsstasjonen bygges som en modul - da slipper du å ha oppstillingsstasjonen bak eller under hovedstasjonen. Sporplanen blir da ikke låst i forhold til fall/stigning - da er det mye lettere å få til landskap, og ikke minst kanskje et sidespor til.
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2013 at 21:18

Rammeverk og finèr er vel spennende å følge med på. Jeg har lagt på 10mm finèr og det gjør planleggingen enklere. Det var ganske klønete å balansere så store plater på egenhånd.

Klatresporet på 3% bak stasjonen skal gå skjult i fjell og kommer ut av tunnel ved enden av stasjonen. En ren rundbane for å sentrifugere togene (LOL...leste det i et av innleggene et sted)  Deretter en form for bro over sporet som går ut av stasjonen. Jeg er ikke helt i mål på denne løsningen. Det må bli et naturlig skille fra stasjonsområdet. Inngangen til industriområdet på denne kortenden, blir fra motsatt side i forhold til stasjonen

På den lille plattingen hvor plankebroen på 180 cm starter er jeg også litt usikker på løsning. Der kunne det vært en gammel og liten nedlagt perrong og endespor parallellt med hovedsporet. Eller så trenger det ikke være noe.

Det er to skyvedørsåpninger i klesskapet. Et til meg på kortenden på 40 cm og et på langsiden til kona på 90 cm. Foreløpig legger jeg fremomodulen på is til skapet er ferdig bygget, men jeg kan jo legge ut en ekstra pens i tilfelle. Jeg må en tur til butikken for å kjøpe noen penser for videre oppmålinger.

 


Edited by _marius - 31 januar 2013 at 21:19
Marius
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2013 at 22:04
Hei!
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Iain Rice har en slikt forslag i den ene boka si ("Small, smart & practical track plans" tror jeg den het, uten at jeg har noen link til den akkurat nå.
 
Mer om dette anlegget kan man lese i kapittel 4 på denne link.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 16:02
Godt jobba! Smile

Bare en liten sak (det kan hende bildet lyver litt, men i tilfelle ...)
Det kan se ut som om du får en markant knekk i overgang mellom stigende og horisontal trasé.
Dette kan lett fungere som en avkopler ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 16:25
Takk for tips. Foreløpig la jeg bare ut finèr for å vise hvordan tanken er, men jeg skal passe på i overgangen. Nå forsøker jeg med prøve og feile metoden på å få en sving til å stige jevnt 3%. Støtteklossene er kuttet 3 grader i overkant. I mitt hode er det bare på plassere de ut, men i svingen har jeg ikke helt klart å finne ut hvordam de skal plasseres.  Når jeg har skjønt det så kommer det noen fler finèr bilder.
 
Fikk ikke lest så mye om anlegget i kapittel 4 før man må kjøpe boka!
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 16:49
Originally posted by _marius _marius wrote:

[...]Fikk ikke lest så mye om anlegget i kapittel 4 før man må kjøpe boka!


Gratisvisningen inneholder hele artikkelen om sporplanen jeg mente; The Hollow Run Railroad går fra side 18-21.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 18:26
Fint å se at du er i gang! Smile

Originally posted by _marius _marius wrote:

Det er to skyvedørsåpninger i klesskapet. Et til meg på kortenden på 40 cm og et på langsiden til kona på 90 cm. Foreløpig legger jeg fremomodulen på is til skapet er ferdig bygget, men jeg kan jo legge ut en ekstra pens i tilfelle. Jeg må en tur til butikken for å kjøpe noen penser for videre oppmålinger.


Jeg vil anbefale deg å lage tilkoblingen til fremomodulen nå, da slipper du å måtte rive en masse spor senere for å få til en fornuftig tilkobling. Mye lettere å justere sporplanen før du setter igang med landskapsbygging.
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2013 at 23:47
Hei!
 
Ian Wright designet ett anlegg kalt Cheviotdale, som var en oval med cockpit, hvor den ene langsiden utgjorde skyggestasjon på travers. Anlegget er senere tegnet igjen av C. J. Freezer og kalt Wrightdale, og det kan du se på denne link. I ditt sted kunne du jo laget skyggestasjonen på siden mot skapdørene, og laget den helt eller delvis avtakbar.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2013 at 20:32
Hei!
 
Dette er ikke ett spesiellt 'skap-anlegg', men ett snlegg som illustrerer noe bedre konseptet bak 'Cheviotdale'/'Wrightdale':

Konseptet kan nok tilpasses den plass du har i skapet.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2013 at 10:58
Takk for innspill Roger. Kjenner jeg kunne jobbet mye med planlegging og det dukker stadig opp nye ideer.
 
Her er en oversikt så langt. Ikke mye nytt. Industriområdet er hevet 5 cm og jeg har montert finer-sporet til klatresporet. Jeg har testet ut noen varianter på spennet på 180 cm forbi den store skapdøra, men har ikke funnet en løsning som er effektiv nok. Blant annet bjelkesko i hver ende som bommen kan legges i og festing med magneter Bommen må raskt kunne fjernes og monteres.
 
Nærmest skapdøren har jeg lagt ut et spor for nærmere vurdering.  Etterhvert skal det kjøre en motorvogn på anlegget som trenger en ekstra holdeplass. Det er plass på kortenden. Sporet som går nedover mot industriområdet kan legges delvis i tunnel. Alternativet er å bruke plassen til landskap.
 
Jeg sliter litt med "less is more" så jeg trenger noen innspill. Blir det for mye med et spor her?
 
 
 


Edited by _marius - 11 februar 2013 at 10:59
Marius
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 21:40
Hei!
 
Jeg regner med at du skal bygge i H0, men arealmessig kan dette tyske, norske N-skala anlegget kanskje være til inspirasjon med tanke på anleggskonsept:
 

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 23:32

Ja, det blir H0. Begynte å tenke på n-skala for en tid tilbake, men det finnes så mye mer fint til H0. Størrelsen er også enklere å jobbe med. 

Nå er jeg nesten tilbake til scratch og planen til Svein, men kommer ikke til å ha skyggestasjon i underetasjen. Har fjernet klatresporet og for en litt mer virkelighetstro bane. Venter på penser som kommer i posten for mer planlegging. Det blir mye prøving og feiling med ett skritt fram og to tilbake. Jeg leste nettopp om havneanlegg og det virker spennende.

Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2013 at 21:35



Skinnene er snart på plass og det fungerer nesten! Lokomotivet lugger veldig og stanser til tider enkelte steder så strømmen er ikke optimal. Trodde ikke man måtte være elektriker og jeg forstår ikke helt hva jeg skal gjøre med kortslutninger når jeg penser om.

Leste noe om isolerlasker. Det har jeg ikke, men kuttet sporet med dremel slik at "halvdelene" av banen ikke er i kontakt med hverandre. De fungerte delvis, men når toget kjører over blir det kortslutning. Er det noen raske tips med bilder uten bruksanvisning? Jeg er ikke helt motivert for studier i elektro.


Her ble det plass til en elv. Sidespor til industri av foreløpig ukjent type.


Stasjonsområdet. Sporet langs veggen skal gå i tunnel.

Her kommer Lysaker eller Kylling bro. Har planer om å bygge opp av gips. Broen kan  løftes rett opp og holdes i stilling av magneter og en tapp i hver ende under sporet.


Strømopptaket til banen går foreløpig via disse skruene. Hovedsporet er loddet fast. Broen hviler på skruene slik at sporet får strøm. Broen er provisorisk, men fungerer foreløpig.  




Marius
Back to Top
Strømmen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Strømmen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2013 at 22:46
Du skriver ikke hvilke penser du bruker. Men hvis det er Peco electrofrog så må du bruke isolerlasker inn mot hjertestykket, ellers så får du kortslutning. Samt strømmating på de seksjonene som da blir strømløse. Det følger med bruksanvisning  med Peco sine penser. Du kan også se på denne siden.
 
Steinar
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 07:59
Dette begynner å se veldig bra ut!Smile

Det med at toget lugger mye kan rett og slett ha med skitt på skinnene å gjøre. Peco-skinner er langt fra rene rett ut av esken, så det er viktig at du går over skinnetoppene og rengjør de godt etter at du har lagt skinnene.

Litt usikker på hva du mener med "halvdelene av banen", hvor er det du har kuttet skinnene? Lurer også på hvor mange matningspunkter for strøm du har, og hvor de er plassert. Har du en sporplan du kan legge ut, hvor du markerer både skinnekutt og matningspunkter? Kan godt være en enkel håndtegnet skisse, bare den er tydelig og korrekt.

Du trenger ingen dyptgående studier i elektro, men det er noen enkle prinsipper som bør følges for at ting skal funkeWink

Svein


Edited by Svein_A - 09 mars 2013 at 08:01
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 10:03

Det er bra redningen er her! Her er en rask skisse av sporplanen. Etter gjennomgang av noen videoer på  youtube  begynte jeg med et prøveprosjekt på å kutte skinnene hvor jeg har markert to parallelle streker. Jeg kan da pense om stort sett uten kortslutning (tror jeg), men straks toget krysser punktet blir det kortslutning. Vet ikke om dette er riktig framgangsmåte så jeg tar gledelig i mot korrigeringer.

Det er bare ett matningspunkt for strøm. Det ligger nederst til høyre på skissen ved overgangen mellom bro og sving. 






Edited by _marius - 09 mars 2013 at 10:23
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 10:15
OK, da tror jeg at jeg forstår problemet. Du har kun ett matningspunkt for strømmen, nede til høyre på sporplanen? Og du bruker Peco Electrofrog veksler?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 10:24
Du er rask! Oppdaterte akkurat innlegget. Riktig at det kun er ett matningspunkt og at det er peco electrofrog veksler
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 11:29
Hvis du bruker Pecos Electrofrog betyr det at froggen, dvs. skinnekrysset, er elektrisk ledende. Ettersom vekselen ligger til det ene eller andre sporet, må krysset kobles elektrisk til tilsvarende. Det betyr at du MÅ isolere BEGGE skinnene som går inn i krysset fra utsiden av sporvekselen (det finnes unntak fra dette, men glem det her). HVOR du isolerer har du en viss frihet til, men det enkleste er å gjøre det der sporvekselen slutter. Sett inn isolerlasker i stedet for metallasker på de to skinnene som kommer fra krysset. Utover det skal du IKKE lage sporisoleringer på banen (såfremst du ikke har sporsløyfer ++ diverse avanserte unntak). Dessuten bør du ha FLERE matepunkter på banen, jevnt fordelt, for å sikre at alle sporene har DCC-strøm. Husk at sporvekslene nå utgjør elektrisk brudd for den ene skinnen.

Så til selve vekselen. Skinnekrysset (hjertestykket, froggen) må få strøm avhengig av vekselstillingen. Den enkleste, men ikke helt anbefalte, måten er å la tungene på vekselen ordne dette. Så vidt jeg husker er Pecos electrofrog-veksler ordnet slik fra fabrikkens siden. Dvs. at vekslene legges rett inn uten noe mer. Det forutsetter imidlertid at skinnene fra tungene og helt inn i sporkrysset er elektrisk ledende. Electrofrog mener jeg har en isolering på disse skinnene som ses godt fra oversiden. Men hvis man ser på undersiden av vekselen, skal det være to ledninger (jumpere) som overkobler de to isoleringene. Når vekselen ligger til den ene siden går strømmen fra skinnen tungen ligger mot, gjennom tungen og fram til skinnekrysset. Siden den andre tungen ikke ligger inntil sin skinne (kalt stokkskinne), får den ikke strøm fra den skinnen. Slik fungerer tungen som en elektrisk vippebryter avhengig av vekselposisjonen.

Mange stoler ikke helt på tungene som brytere, bl.a. fordi de over tid kan være upålitelige som kontakter, særlig etter ballastering, skinnemaling o.l. Dessuten regnes metoden som lite DCC-sikker fordi en avsporing i vekselen lett kan føre til en kortslutning mellom den tungen som ikke ligger inntil og stokkskinnen tett ved, siden de alltid har motsatt polaritet. Mange ønsker derfor å ha mer kontroll med matingen av skinnekrysset og ordner det enten ved vekselmaskinens innebygde elektriske vippebryter (Tortoise har 2 slike per maskin), et eget relé (avansert) eller egen manuell bryter (bør være mekanisk koblet til vekselomleggeren). Da bryter man de to jumperene og mater krysset direkte fra den eksterne vippebryteren.

Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 12:11
Ser at Svein Sando har kommet med et godt og utfyllende svar mens jeg spiste, så da nøyer jeg meg med å konkretisere det opp mot sporplanen din:



Jeg har markert med svart der du må bruke isolerlasker på vekslene, og hhv rødt og blått der du må ha matepunkter for strømmen. Ideelt sett burde hvert enkelt skinnestykke ha sin egen mating, enten via ledning direkte eller via loddet forbindelse til en annen skinne som har dette. Jeg har imidlertid ikke tegnet inn alle matepunktene i så måte, kun de jeg anser som et minimum.

Det kan se komplisert ut på tegningen, men det viktigste er at du ikke bytter om på rød og blå mating. Hvis du bruker ulik farget ledning på disse punktene kan du ganske enkelt føre ledningene ned på undersiden og koble sammen alle med samme farge.

Tegningen min tar heller ikke hensyn til DCC-sikring av vekslene som Ses nevner, da det vil kreve litt jobb med hver enkelt veksel i tillegg til det jeg har tegnet inn. Det kan i og for seg være en god ide å forberede for dette med en gang, så du slipper å knote med strømproblemer senere.

Her er et bilde av en av vekslene mine, også Peco Electrofrog. Jeg har isolert skinnekrysset ved å fjerne begge forbindelsene på undersiden (ca midt på bildet), og mater dette via den lilla ledningen som går til bryteren på vekselmotoren. Videre har jeg loddet på forbindelser (rød blå og brun ledning) mellom de ytre stokkskinnene og skinnene inn mot krysset slik at de alltid har samme polaritet og ikke er avhengig av forbindelsen mellom stokkskinner og tunger:



Svein


Edited by Svein_A - 09 mars 2013 at 12:14
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 12:19
Takk begge to! Forstår det litt mer nå selv om det må modnes litt i hodet. Blir lodding framover.
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 14:41
Etter en del kabling fikk jeg tilfredstillende strøm i hele anlegget og alle veksler fungerte.
Siden har jeg airbrushet skinner og brukt rimelig mye tid på å feie grus. Etter ballasten har det blitt trøbbel med de fleste vekslene og nå står ikke togskapet høyt i kurs...Confused. Kursen fikk jeg forresten testet ut da jeg hvilte underarmen med pulsåren på skinnene mens jeg renset en veksel med pinsett. Etter dette sjekker jeg alltid en ekstra gang at stikkontakten er tatt ut og at jeg ikke "skal bare fikse litt" før jeg gjør noe. Støtet gjorde at jeg slo til meg selv i ansiktet Ouch. Haha... ikke veldig hardt, men det går åpenbart strøm i skinnene.
 
 
Her er en veksel jeg nøtter med. Det er tydelig at kontakten mellom skinnestrengen og dingsen som veksler om ikke er god nok. Jeg har forsøkt å lodde en ledning mellom disse to slik som Svein viste på bildet over. Dette medfører bare kortslutning så noe gjør jeg galt der. Jeg forsøkte provisorisk å legge en metallbit mellom skinnene som er synlig på venstre side hvor vekselen starter slik at skinnene får strøm fra hverandre. Det blir vel det samme som med loddingen og medfører kortslutning.
 
Hva er trikset for å gjenopplive vekslene? Jeg har for øvrig fjernet all ballast som ligger i veien og renset skinnene slik at de teoretisk i mitt hode burde fungert.
 
 
 
 
 
Marius
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.