MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Togskapet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Togskapet

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 19:30
Jeg vil også veldig gjerne se et koblingsskjema hvor alle ledninger er markert, i utgangspunktet høres dette veldig merkelig ut.

Hvis du bruker Peco Electrofrog veksler mistenker jeg sterkt at feilen ligger her et sted, disse kan være litt finurlige å få til om man ikke har alt på stell. Hva er det du evt har gjort med disse før du installerte de? Rett ut av esken er det nemlig kontakt mellom ytre skinner og skinnekryss via tungene, slik at krysset automatisk får korrekt polaritet ut fra vekselens stilling, og da er vi over på neste spørsmål: Har du brukt isolerlasker på begge skinner ut fra krysset? I så fall vil skinnene videre være helt isolert og vil kreve egen mating, derav spørsmål nr 3: Har du sørget for mating av alle sidesporene uavhengig av vekslene, og er denne koblet riktig?

Jeg mistenker at noen av punktene kan være feil, derfor er det veldig greit med en tegning som viser tydelig hva du har koblet og hvorSmile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 19:53
Vekslene er jeg helt sikker på at er loddet riktig. Dette var årsaken til at jeg måtte rive forrige forsøk i fjor og starte på nytt. Jeg er også sikker på at jeg har isolert riktig. Jeg fjernet "kortslutningsstrengen" og loddet på +/- ledning samt ledning til hjertestykket. I mitt tilfelle er fargen grønn. Strømmen til banen er også riktig. Det er jeg sikker på fordi toget fungerer helt fint på sporene og gjennom vekslene - også når det veksles. Strømledningene til pensene er koblet direkte til skinnestrømmen. Er det en buss ledning det kalles?

Her er tortoisene på venstre side. Jeg får kun koblet til den ytterste på venstre side og den ytterste på høyre side.



Når jeg kobler til strøm på tortoisen, fungerer ikke lenger bryterpanelet. Akkurat som om mobilladeren ikke klarer å levere strøm. Ingen av pensene vil veksle og jeg må frakoble slik at kun 2 tortoiser er tilkoblet bryterpanelet


Her er skinnestrøm +/- samt forskyning til hjertestykket koblet til den midterste tortoisen på venstre side. Det blir kortslutning. Uansett om jeg kobler til +/- i "kanal" 2 eller 3.

På høyre siden har jeg klart å koble til +/- strøm på den innerste tortoisen, men når jeg kobler til hjertestykket i kanal 3, blir det kortslutning. Deretter må jeg frakoble og starte prøve og feiling. Når denne kortslutningen oppstår må jeg også noen ganger frakoble de to ytterste tortoisene. På en måte "restarte".



Med kortslutning mener jeg dette:


Edited by _marius - 20 desember 2013 at 19:57
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 22:42
Jeg har en teori om at Roco multimausen med den svarte tilbehørsboksen har noe med saken å gjøre. Har denne dårlig kapasitet?

Midterste høyre tortoise har jeg klart å lirke på plass med noen kortslutninger. Etter å ha holdt pusten fungerte denne pensen med +/- strøm. Hjertestykket var ikke tilkoblet. Jeg satt da forsiktig ledningen med hjertestykket på plass i tortoisen og det fungerte. Denne måtte imidlertid skrus fast til tortoisen. Jeg måtta da ta av adapteren jeg bruker til å feste ledningene til og skru fast hjertestykket ledningen. Da jeg satt adapteren på plass igjen ble det kortslutning. Etter å ha tatt adapteren av og på en rekke ganger ble det ikke flere kortslutninger så akkurat nå er 3 av 4 penser i orden. Midterste tortoise til venstre krangler enda, men på denne har i hvert fall strømmen til penseservoen begynt å fungere. Denne kan nå pense, men toget mister strømmen i hvert forsøk på å krysse pensen.
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 23:50
HAr du isolert hjertestykkets begge skinner "ut" av vekselen mot skinnene der?
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2013 at 10:59
Det er ikke så lett å se på bildene, men vekslene er isolert. Jeg har også loddet på ledninger iht artikkelen på wiki som du la ut lenke til.

Min vurdering er at det kan være trøbbel i ledningsnettet. Dårlig lodding, kontakter eller noe som gnisser innpå ledningene. Jeg har sett over flere ganger og finner ikke noe slik feilkilde. Eller så er det Roco multimausen fra startsettet som kanskje bare er designet for å håndtere en oval?

Marius
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2013 at 11:46
Originally posted by ses ses wrote:

HAr du isolert hjertestykkets begge skinner "ut" av vekselen mot skinnene der?

Nå tror jeg noen må ha hacket brukerkontoen til Svein. Den ekte "ses" ville vel aldri finne på å kalle et skinnekryss for "hjertestykke" uten å skrive det enten i anførselstegn eller sammen med det korrekte ordet?  Clown

Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2013 at 11:49
Nå har jeg lurt systemet. Klarte å lirke inn +/- strøm på den siste tortoisen og deretter hjertestykket uten at det ble kortslutning. Jeg tok av adapteren, skrudde fast ledningene og satt adapteren på plass igjen. Da ble det kortslutning, men etter noen trykk på multimaus stoppknappen ble alt i orden. Nå fungerer alt som det skal. Nå er det bare om å gjøre ikke og røre noen ting.
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2013 at 12:00
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

HAr du isolert hjertestykkets begge skinner "ut" av vekselen mot skinnene der?

Nå tror jeg noen må ha hacket brukerkontoen til Svein. Den ekte "ses" ville vel aldri finne på å kalle et skinnekryss for "hjertestykke" uten å skrive det enten i anførselstegn eller sammen med det korrekte ordet?  Clown



I disse juletider spanderer man på seg litt ekstra romslighet, vet du. Handshake
Svein S
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2013 at 12:15

I disse juletider spanderer man på seg litt ekstra romslighet, vet du. Handshake
[/QUOTE]

Bak en streng lærerfasade skjuler det seg ofte et romslig sinn.
 
med ønsker om en God jul
Bjørn
Adjunkt Emeritus


Edited by Bhal - 21 desember 2013 at 12:16
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2013 at 11:51
For å få julefred må jeg få orden på kontrollpanelet med lys. Hvordan skal dette kobles? Jeg fikk et tips i tortoise tråden, men med denne koblingen oppnår jeg kun grønt lyst og lyset skrus av når jeg penser med bryteren. Jeg må ha to lys som er seriekoblet. Det ene lyset må lyse rødt og det andre grønt. Når jeg penser om må de skifte farge.



Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2013 at 15:24
Nå aner jeg ikke av det du viser hva slags lysdiode det er, men normalt krever lysdioder en seriemotstand for å begrenser strømmen gjennom, og størrelsen på motstanden avhenger i gjen av spenningen og av hva slags strøm som er anbefalt for lysdioden. Å koble rett på slik du antyder, virker skummelt.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2013 at 18:02
Dette er heller ikke noe jeg har greie på. Etter googling kom jeg tilfeldigvis over Litchfield station og bestilte disse. I rullgardinmenyen valgte jeg "5 mm 3 lead comon cathode"
For øvrig syntes jeg de lyser for svakt. Kanskje noen har en link til et bedre produkt?
Marius
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2013 at 18:39
Det enkleste for Tortoise hadde nok vært å bruke en 2-leder dobbeltdiode i stedet for denne 3-lederutgaven? Den vil lyse rødt/grønt avhengig av polaritet. Da kan den bare kobles over motoren i Tortoisen (som er en DC-motor der spenningen reverseres ved omlegging)- med en seriemotstand på ca. 1 kohm for å begrense strømmen.
Nå tror jeg nok det vil være enklest å bruke et kontaktsett i selve Tortoisen for å gi tilbakemelding - noe som ellers kunne vært unngått?
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2013 at 18:53
Siden jeg ikke visste hva jeg skulle bestille, tok jeg også med "2 leads-bipolar". Jeg har ikke kommet noe lenger med disse heller.
På youtube ligger den en relevant video . Jeg har snødd helt ned og klarer ikke følge med i timen. 4:50 ut i videoen kommer det noe, men jeg klarer ikke relatere dette til mine led. Jeg forsøkte med et lignende opplegg. Det er også festet på en ekstra dings ("resistor").

Edited by _marius - 22 desember 2013 at 18:55
Marius
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 09:37
Jeg tror at denne videoen beskriver hvordan 2 "vanlige" LEDs skal kobles til vha. endebrytere som finnes i Tortoisen? Dette slipper du dersom du kobler denne bipolare utgaven over motoren som får Tortoisen til å legge om. Det er mye enklere!
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 11:15
Jeg har eksperimentert med forskjellig varianter med den 2-ledede bipolare led'en.
Jeg har forsøkt å koble:
* direkte til strømmen til tortoisen (Dvs nr 1 og nr 8)
* direkte til skinnestrømmen (dvs nr 2 og nr 3)
* en variasjon skinnestrøm og skinnekrysset (dvs nr 2 og 4 og nr 3 og 4)

Den 2-ledede bipolare led'en brenner fort opp. Antar "resistoren" (det er vel seriemotstand) kommer inn i bildet her. Led'en skifter uansett ikke farge når jeg vipper over bryteren.

Jeg har sendt en forespørsel til butikken i håp om få et forslag.
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 12:08
Det aner meg at det kan være et visst marked blant MJ-ere for en praktisk lærebok i grunnleggende MJ-elektronikk.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 12:14
Hehe...Bare husk svært mange bilder og lite tekst
Marius
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 14:38
Den enkleste måten å få indikasjon med en Tortoise motor er å kople to lysdioder (evt. en dobbelt diode med kun to tilkoplinger) i serie med motoren etter skjemaet nedenfor:



Skjemaet viser kopling ved bruk av en enkelt 12V strømforsyning til vekselmotorene. Det er også mulig å få til en enda enklere kopling ved bruk av dobbelt strømforsyning, dvs. pluss og minus 12V. Dette kan være gunstig dersom man har mange veksler, fordi det forenkler ledningsopplegget.

Dersom lysdiodene skal koples "på tvers", DVs mellom 1 og 8 på motoren må du ha en motstand i serie med diodene, på ca. 1 kOhm. Hvis ikke vil de brenne av momentant.

Kjørestrøm til krysset koples til 2, 3 og 4 (evt. 5, 6 7) på motoren.

Hilsen Halvor

Edited by halvors - 23 desember 2013 at 14:40
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 16:39
Ahh...det gleder jeg meg til å teste ut! Med skisse ble det enda enklere å forstå.
 
Finnes noen form for klype eller kontakt man kan lodde på ledningen slik at led pæra bare kan plugges inn? Det blir litt klønete å skifte pærer om de går i stykker eller monteres feil hvis hele kobbelet skal loddes om.
 
Jeg fikk for øvrig dette svaret fra butikken.
The wiring is simpler than it looks. There are 2 wires going to the Tortoise. Take either wire and insert an LED-3RG-2. If the colors are wrong, just turn the LED around. No resistors are required, because the current is limited to 16 milliamps. The diagram for the Tortoise looks more complicated because they are showing all the stuff inside the LED and they are showing 2 LEDs.
 
 
Marius
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 17:58
Originally posted by _marius _marius wrote:


Finnes noen form for klype eller kontakt man kan lodde på ledningen slik at led pæra bare kan plugges inn? Det blir litt klønete å skifte pærer om de går i stykker eller monteres feil hvis hele kobbelet skal loddes om.


LED'er er normal kun beregnet på lodding. Men har du først fått det til å fungere varer de jo "evig"... Gjør en god jobb med loddinga, og sørg for å holde orden i ledningene slik at det ikke blir kortslutninger, så vil du ikke trenge å bytte i fremtiden.

Hilsen Halvor
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 18:18
Hvor handler du LED'er? Ser at frakten fra USA blir like dyrt som beløpet man handler for
Marius
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 19:40
Jeg har så langt kjøpt herfra: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20292&name=Lysdioder

Hilsen Halvor
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 15:44
Puh omsider. Tror minst alle tre hjernecellene har vært i ekstrem aktivitet.



Det kan jo komme noen etter som er like nedsnødd. Her er derfor bruksanvisningen i bildeformat:

Lodd sammen en lang ledning som knytter sammen kort arm på den ene led'en og lang arm på den andre.



Sett på en krympesokk på den ene armen så det ikke blir kortslutning


Del ledningen og sett de sammen


Den ene ledningen skal i punkt 1 eller 8 i tortoisen


Den andre ledningen skal til bryteren. Strømmen går da gjennom led'ene og videre til tortoisen.





For å få litt bedre system på ledningene kjøpte jeg inn det de hadde av farger på Elfa. Da ble det også orden på tortoisene uten kortslutninger!




Kabelspaghetti jeg håper å slippe og se igjen



Og så over til revidering av sporplanen. Jeg sliter litt med less is more prinsippet og prøver stadig å få inn mest mulig. Her trenger jeg korrigering. Tanken er et lokalt sted rundt 1960. I dette utkastet er det 2 spor for passasjertog øverst og godstog på de nederste. Tenkte at et skiftelok kan få svingt seg litt rundt. På oversiden hvor stasjonen blir er det godsavdeling. Skulle gjerne hatt med en industri nede til høyre og ikke bare oppstilling. Kanskje noe tømmer. I motsatt ende blir det dreieskive og kanskje lokstall. I tilfelle jeg har behov for å komme ut av skapet, har jeg lagt en pens i svingen slik at et spor kan gå ut av skyvedøra på kortenden. Det blir en del knoting med tortoiser under plata. Disse kommer i konflikt med skyggestasjonen. Jeg må derfor finne på en løsning med forlenget pensewire fra tortoisen til pensen.
Er det noe som bør gjøres annerledes med sporplanen?





Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 16:26
Det første som slår meg er at du på bildet har snudd sporsløyfene ved svingskiva og industri/oppstilling motsatt av hva du har på tegningen. Anbefaler at du følger tegningen her og gjør om på de, da det blir mye mer praktisk. Lurer også på om du kan flytte den høyre sporsløyfen der enda lenger mot høyre for å få et lengre omkjøringsspor, kanskje helt ut til enden og legge inn en treveisveksel ved avgreningen til industri/oppstilling?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 18:27
Hei.

Jeg har i det siste bestilt led/motstander/kondensatorer/arduino fra dx.com og ebay(kina). Begge deler med suksess. Dog tar det tre-fire uker før det dukker opp noe. dx.com sender fraktfritt til Norge. Det samme gjør de fleste kina-butikkene på ebay. Og det er VELDIG billig.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 18:37
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Det første som slår meg er at du på bildet har snudd sporsløyfene ved svingskiva og industri/oppstilling motsatt av hva du har på tegningen. Anbefaler at du følger tegningen her og gjør om på de, da det blir mye mer praktisk. Lurer også på om du kan flytte den høyre sporsløyfen der enda lenger mot høyre for å få et lengre omkjøringsspor, kanskje helt ut til enden og legge inn en treveisveksel ved avgreningen til industri/oppstilling?


Ser jeg har snudd sporsløyfene, men det var ikke meningen. Har tatt sporet opp og ned en del ganger og la det raskt ut for et bilde.

Jeg lurte litt på om det er riktig å flytte høyre sporsløyfen. Satt den bevisst lenger inn for å unngå at skifteloket tar opp 2 spor ved skifting. Ved å flytte vekselen må det jo i tilfelle over i nytt spor for å snu, men det har kanskje ikke noe å si.

Treveisveksel ved oppstillingen ser jeg har en verdi.
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 18:38
Originally posted by einjen einjen wrote:

Hei.

Jeg har i det siste bestilt led/motstander/kondensatorer/arduino fra dx.com og ebay(kina). Begge deler med suksess. Dog tar det tre-fire uker før det dukker opp noe. dx.com sender fraktfritt til Norge. Det samme gjør de fleste kina-butikkene på ebay. Og det er VELDIG billig.


Skal undersøke disse sidene. Elfa var jo ikke spesielt billig og det tok nesten 3 uker med levering - kan sikkert trekke fra noe siden jeg bestilte i romjulen.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2014 at 09:28
Originally posted by _marius _marius wrote:

(...)Jeg lurte litt på om det er riktig å flytte høyre sporsløyfen. Satt den bevisst lenger inn for å unngå at skifteloket tar opp 2 spor ved skifting. Ved å flytte vekselen må det jo i tilfelle over i nytt spor for å snu, men det har kanskje ikke noe å si. (...)


Ja, det er jo absolutt et poeng, hvis du ikke trenger så langt omkjøringsspor er det greit å bruke resten til uttrekk.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2014 at 09:05
Hvorfor - hvorfor ikke nøtte litt i skapet.

Uteprosjektene er redusert og interessen for tog bygger seg opp for skapsesongen. Det tok tid å laste ned motivasjon for gjentagende arbeid av kobling og lodding av tortoiser, brytere og lys. Overraskende mye ledninger som jeg må rydde bedre. Til slutt fikk jeg det til - i hvert fall et førsteutkast. Jeg fjernet noen spor i overkant langs veggen av stasjonsområdet. Det ble litt trangt og veldig kronglete med tortoiser som blokkerte sporet i underetasjen. Jeg prøvde litt med "Tortoise Remote Mount", men fikk raskt allergiutslett. Jeg tror det er morsommere arbeid når man har litt mer kunnskap. Altså bedre hvis det blir et nytt anlegg en gang. Banen ser ut til å fungere med unntak av litt lugging noen steder som skyldes dårlig strømopptak. Togene blir sentrifugert noen runder hver kveld, men hva nå? Selvfølgelig grus, landskap og alt mulig - men hvordan leker man med tog uten at det blir kjedelig. Jeg håper på audiens som lærling noen timer på et fremotreff.





Marius
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.