MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ROCO konkurs!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ROCO konkurs!

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ROCO konkurs!
    Posted: 15 juli 2005 at 10:56

http://www.roco.cc/content.php?id=1695&m_id=1179&adm in=1

ROCO-Presseinformation

Salzburger Modelleisenbahnhersteller ROCO insolvent

Hoffnung auf Weiterführung des Unternehmens

Les resten på linken øverst!

Mvh og god sommer!

JanT

Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 11:15

Ja først var det Rivarossi, så Elctrotren, så Arnold, så ble de to første oppkjøpt av Lima, så gikk Lima konkurs og nå går Roco konkurs, fy og fy for en utvikling. Man kan jo bare håpe at i en tragisk og vanskelig situasjon/tid at den enes død skal bli den annens brød slik at iallefall ikke alle produsentene forsvinner. Store deler av MJ bransjen på kontinentet er inne i en krise med sviktende salgstall og hvor konkuransen i fra Kina begynner og bli påtagelig. Jeg synes det er veldig trist og lese i tyske modelltog"s blader om den ene konkursen etter den andre, alikvel er vel ikke allt håp ute og man kan bare håpe at Roco klarer og komme seg ut av denne hengemyra de har kommet opp i på en fornuftig måte.



Edited by PK
Ha en god tog-dag.
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 12:02

Så det vil si at det nå lønner seg å handle en del da, før ting forsvinner...

Typisk at dette skjer 7 dager etter at jeg gjennopptok hobbyen igjen....

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 12:03

Det er synd det går denne veien, men slettes ikke overraskende med tanke på at lavkostland som Kina nå har begynt å få god kompetanse på dette. Både Heljan og Hobbytrade produserer mange av sine modeller i Kina, og dette er nok en trend vi får se mer til i årene fremover.

Pengene rår. Hvorfor la en verktøymaker i Østerrike jobbe for 250,- i timen, når en kineser gjør samme jobben for 25,- ?!?

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 12:29
Quote

Pengene rår. Hvorfor la en verktøymaker i Østerrike jobbe for 250,- i timen, når en kineser gjør samme jobben for 25,- ?!?

Eller en verktøymaker i Tyskland - denne er fra 2002. Fyren virker like overrasket som skuffet.

 

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 12:48

Vel, det er vel trenden. Ikke nødvendigvis dårligere kvalitet. Det som er surt er at vi betaler det samme som før, og vi har ingen garanti for detaljene er korrekte.

Nei, holde meg til Heljan og NMJ fra nå av, tenker jeg. Glad jeg fikk plukket opp en Di5 og RC7 fra Roco før det gikk føyken.

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Knut Moe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Knut Moe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 13:10

Originally posted by PK PK wrote:

Men den enes død er den annen"s brød sier man jo og Hobby Trade og Heljan soler seg vel i glansen av gigantene"s fall.  

Det er nok ingen som soler seg i gleden oven en gigants fall, i dette tilfellet Roco. Gigantene er de man kan takke for for rekrutering og en relativt høy profil utad for denne hobbyen. Uten gigantene har ikke småprodusentene noe marked å levere til på lang sikt. Alle som driver i denne bransjen jubler ikke i dag, de skjelver i buksene for fremtiden!!! 

Dette er en trist dag. Roco har levert gode produkter igjeonnom en årrekke. Og dette er nok ett slag i mellomgulvet på en bransje som opplever stor omveltning i produkjsjonsstruktur.

Hva som enda skjer med Roco er uvisst, det vil fremdels være Roco i hyllene i en tid fremover, da de repektive importører sitter med en god del på lager. På lang sikt er det enda alt for tidlig å si.

Man kan spekulere i det lange og brede om grunner og årsaker til konkursen, men det vil ikke føre Roco tilbake på bena. At Roco forsvinner tviler jeg stekt på, det vil nok gjenoppstå slik som Lima gjør gjennom Hornby, og slik Lilliput gjør gjennom Bachmann... Tiden vil vise.

Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 13:17
Originally posted by kness kness wrote:

Det er synd det går denne veien, men slettes ikke overraskende med tanke på at lavkostland som Kina nå har begynt å få god kompetanse på dette. Både Heljan og Hobbytrade produserer mange av sine modeller i Kina, og dette er nok en trend vi får se mer til i årene fremover.

Pengene rår. Hvorfor la en verktøymaker i Østerrike jobbe for 250,- i timen, når en kineser gjør samme jobben for 25,- ?!?

Hilsen  Kjetil

Også Heljan får sine modeller produsert i Kina. Brawa får sine modeller laget ved samme fabrikk som Hobbytrade. Roco har brukt Kina ved mangel på produksjons kapasitet i østerike.

Hornby sleit økonomisk, men etter at de la produksjoen til kina har de opplev en vekst når det gjelder det øknomiske. Og firma kom på inn på rettspor igjen. Etter at Lima ble kjøpt opp, mye på grunn av at Lima leverte 65% av sin produksjon til det Engelske makedet. SÅ flyttet Hornby produksjonen av Lima til Kina sammen med det øverige produksjonen av Hornby.



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 13:38

Hei Pål, du skriver at Marklin har vært på konkursens rand i flere år.

Er dette noe du kan dokumentere, eller har du bare oppholdt deg litt for lenge i butikken på Strømmen?

TerjeB
Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote admin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 13:50

*sukk*

Før vi får enda en runde som kan kuliminere med krav om dokumentasjon og utsagn om injurier, karakteristikker om hvem som handler hvor og lojalitet:

Vær oppmerksom på at det som skribentene publiserer her, leses på ulike sett. Vær oppmerksom på at selv om man bruker formuleringer som muligens ikke er ment å bli tatt så høytidelige, kan de oppfattes bokstavlige.

Når man oppdager formuleringer som man synes ikke hører hjemme, bør man kunne påpeke det uten å stille retoriske spørsmål som dreier seg om skribenten som person. Det er allerede blitt sendt e-post til nettadmin(a)mjf.no som påpeker innhold i denne tråden. Budskapene er bragt videre til de aktuelle skribentene, med en høflig ment henstilling om å moderere innlegg.

Nå håper jeg tråden kan gå videre uten at det bringes inn personkarakteristikker som virkemidler.

Back to Top
Knut Moe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Knut Moe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 14:26

Fornuftige ord fra administrator.

Når det gjelder Mj-verdenen og økonomi er det noe naivt å tro at det kun er Roco som har problemer. Jeg leste nylig ett intervju med flere av topplederne i de største MJ-bedriftene i Europa, og de alle uttrykte sin engstelse for det tyske markedets kollaps.

Når det viser seg at Tyskland var 65% av Roco"s totale marked, og meste parten av kjøpekraften blir borte, så er det vanskelig å omstille seg i tide. Særlig uheldig er det når Roco har akkurat investert penger i ny fabrikk og en total oppfriking av logo og design på esker etc. Når høy arbeidsledighet og dårlig råd florerer er hobby-budsjettet noe av første som ryker. At flere Mj-bedrifter har problemer, er det ikke tvil om. Hvem som evt. er neste konkurs, er ikke et hyggelig tema å spekulere i. La oss håpe vi slipper flere av disse, selv om det virker uunngåelig med dagens situasjon. Trist er det uansett at Roco"s konkurs er ett faktum.

Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 15:37

Vill tro at Konkursboet til Roco sender ut det de har på lager for å få mest mulig av pengene inn igjen. Og deretter selge fabrikken til andre formål. Så da sitter de igjen med merkevaret Roco, som ender opp i Kina.

Er de annsatte heldig får de lønn hvis de har de samme ordningene som i Norge. Ellers mister de lønn for 2 måneder og eventuelle feriepenger.

Men det er snakk om en del penger banken taper ved et konurs så det kan tenkes at konkursboet prøver å få det til å forsette på et vis.

En annen mulighet er å legge det ned, hvis man ikke finner ut at det er så mye penger å hente ut av konkursboet. Samt at ingen vill overta.

Uansett vill konkursboet ved bobestyrer(advokat) finner ut hvilken verdier det er i firmaet og slike ting tar som oftes tid. Så vill skjebnen for firmaet Roco avgjøres. Men kan kan lure på hvor lurt det var å byggen en ny fabrikk, når de fleste konkurentene får sine modeller produsert i Kina.

A matter of life and death
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 18:08

Alle som følger med litt i MJ-verdenen, vet at Marklin var/er i en turbulent periode med oppsigelser og omorganiseringer. Derfra til å være "kontinuerlig på stupet i flere år" som Pål utvetydig utrykte det, er det et drøyt stykke. Så drøyt at både bullsh*tklokka og bullsh*tlampa startet å varsle samtidig. Det kan jo hende det er feil på utstyret mitt, men hvis Pål ikke klarer å dokumentere påstandene sine, så er det sansynligvis i orden.

Jeg slang også med leppa i forrige innlegg, men siden en Hobbyland- ansatt forklarte meg at "Marklin er på vei ut av markedet" (2 år siden), var mitt sleivspark ikke tatt helt ut av luften.

 

 

TerjeB
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 19:23

Vi får vel uansett håpe på det beste. MJ-miljøet trenger definitivt noen av de store til å levere godsaker til en overkommelig pris. Det er nok sikkert at flere sliter, siden økonomien i Tyskland ikke er bedre enn lommeboka til en gjengs nordmann etter julehandelen. Men at Märklin skal være på vei utfor stupet, blir vel å ta ganske så hardt i.

Det blir iallefall spennende å følge med hva som skjer med Roco fremover. Jeg håper virkelig de klarer seg, siden Roco har levert en god del modeller til det Skandinaviske markedet i flere år. Det samme har Märklin gjort.

Er det noen som vet hvordan det står til med de litt mindre firmaene, som f.eks Kato?

Hilsen  Kjetil

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 22:29
Originally posted by kness kness wrote:

Er det noen som vet hvordan det står til med de litt mindre firmaene, som f.eks Kato?

Hilsen  Kjetil


Akkurat Kato tror jeg nok kan leve lenge. Noe lite firma tror jeg nesten ikke du kan kalle dem. de leverer utrolige volum med amerikanske modeller til verdens største mj-marked, og selv om det ikke står helt utmerket til "over there" for tiden, så går det vel foreløpig noe bedre for bransjen der enn det gjør i europa tror jeg.

Mvh

Eirik

Back to Top
hoffno View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hoffno Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 23:41

Er det noen som kan oversette pressemellingen fra Roco for oss som ikke er så stive i Tysk,

Vidar -KMJK-
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2005 at 00:07

Skole-Tysken min er ikke så mye å skryte av, så jeg kopierte ut den Tyske teksten og pøset den inn i denne oversetteren: http://www.worldlingo.com/en/products_services/worldlingo_tr anslator.html

Jeg betviler at oversetteren er 100%, siden jeg mått glise bredt innimellom, men hovedpoengene fikk jeg da med meg - tror jeg....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2005 at 17:14

Men OK for meg jeg snakker jo bare bull-sh*t i følge Terje Brynhildsen og tysk fagpresse har heller tydlighvis ikke peiling på hva de skriver, så Marklin klarer seg tydlighvis fullstendig bra og har IKKE merket noen som helst nedgang i salget, ei heller har de måttet foreta seg noe som helst og de selger mere enn noen gang og har ingen økonomiske bekymringer.................. bedre ???  kykkelimø. Snakk om og ha vrangforestillinger.

 



Edited by PK
Ha en god tog-dag.
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2005 at 19:45

Hei Pål, du skrev negative resultater blabla ledelsen må gå blabla avdelinger nedlagt osv.

Som du sikkert har fått med deg er det hele det tyske markedet i tilbakegang, og den som ikke tilpasser seg den nye MJ-hverdagen vil gå konkurs (som Rocco). 

Når Mj-markedet krymper, så vil salg og bemanning reduseres i samme takt for produsentene. Med din logikk, så er disse produsenter kontinuerlig på randen av konkurs.

Hvis du kan vise meg at flere år med negative resultater for Marklin er det samme som flere år med underskudd,  så skal jeg reparere bullsh*t-detektoren, og gi deg rett i dine påstander.

Forøvrig er Lima og Roccos fall et varsel om at det som er en selvfølge i butikken i dag, kan være borte i morgen.

 



Edited by TerjeB
TerjeB
Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2005 at 20:59

Uanset hvor paranoide Marklin elskere/fanatikerne måtte være over det jeg skrev var meningen med mitt innlegg og si at jeg synes det er tragisk at det går som det går med kjente og "kjære" fabrikker og at jeg håper noe godt kan komme ut av det hele slik at de ikke blir borte alle sammen.

For og være helt ærlig så drømte jeg ikke om at noen kunne ta det jeg skrev slik som enkelte har gitt utrykk for her, men det er klart sitter man klar med klørne ute så dukker det nok opp noe man kan huke fatt i etterhvert slik at man kan få i gang en krangel.  



Edited by PK
Ha en god tog-dag.
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2005 at 23:36

Hei Pål, jeg skjønner at dette koker ned til at med så mye negativ publisitet rundt Marklin, så trodde du at de måtte være kontinuerlig på randen av konkurs.

Kykkelig møøøøøøøøøøøøøøøø

TerjeB
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 02:11

"">Er det noen som kan oversette pressemellingen fra Roco for oss som ikke er så stive i Tysk.<""


Mvh
Vidar

--------------

Var inne på den Svenske siden Modellrallaren, de hadde skrevet noen ord om Roco.

http://www.modellrallaren.com/

Jeg er heller ikke så stiv i utenlansk.

Mvh Åge

Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 08:22
Originally posted by TerjeB TerjeB wrote:

Hei Pål, jeg skjønner at dette koker ned til at med så mye negativ publisitet rundt Marklin, så trodde du at de måtte være kontinuerlig på randen av konkurs.

Kykkelig møøøøøøøøøøøøøøøø

 

 

Stakkars deg, det eneste man kan gjøre med slike er  



Edited by PK
Ha en god tog-dag.
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 10:41

Hei igjen Pål.

Når du skriver på et forum med høy sigarføring, så må du også ha ryggrad til å tåle motgang uten å komme med patetiske etterslengere.

Kykkelimø er et vedheng du bruker når du vil stemple andres meninger som toskete, og jeg skjønner godt at det var surt å få dette i retur. Jeg regner med at vi slipper å få mere kykkelimø fra deg i fremtiden.

Du besitter store detaljkunskaper om hva som egentlig er situasjonen i MJ-miljøet, men hvilket motiv du hadde for å gi spesielt Marklin et ekstra lag svartmaling skal jeg ikke spekulere i her.

Forøvrig er jeg ikke imun for tanken på at også Marklin kan gå overende i fremtiden. Hvis dagens situasjon fortsetter, så blir det ikke en kamp om å overta markedsandeler, men heller å kjempe om smulene. (og de største faller tyngst)

TerjeB
Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 11:39

Patetisk og ryggradløs kaller du meg meg her helt offentlig........... skikkelig tøff liten skrivebordskriger du......... gjemmer du deg i skjørta til mora de også ?  .

 

Kykkelimø-kykkelimø.  



Edited by PK
Ha en god tog-dag.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 12:46

Skal vi da konkludere med at kamphanene har kommet med sitt siste kykkeliky, og at vi heller kan fokusere på Roco videre i tråden?

Eirik

-I modererende humør-

Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 15:03
Lagt på is, men ikke glemt, det kan jeg love  

Edited by PK
Ha en god tog-dag.
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 15:20

Diskusjonen burde ha stoppet for lengst, men siden PK virker tydelig uvant med å tape en diskusjon og få sine egne metoder i retur, så blir det visst ekstraomganger med gjentagelser.

PK hevder igjen at Marklin går med store tap flere år på rad. For å avslutte diskusjonen så hadde det vært fint om noen kan dokumentere for meg at Marklins "store tap" er direkte underskudd og ikke redusert omsetning (PK gjorde det ikke).Hvis kassabeholdningen i tillegg nærmer seg 0, så er PK`s påstand om at "Marklin har vært på randen av konkurs i flere år" riktig.

I motsatt fall ............................................................ ........

TerjeB
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 16:29

Jeg betviler at Märklin har problemer av større format. At de selger mindre i Tyskland som er hovedarena for modellene sine? Selvsagt, men hvem gjør ikke det av de store produsentene? Märklin har nå iallefall tatt grep tidligere enn det Roco har gjort, og produserer deler og modeller (i store kvanta) på en fabrikk i Kina. Skoletysken min er ikke den beste, men på Tyske forum ser det ut til at planlegging, design og verktøyfremstilling (former) gjøres i Tyskland, men at selve samlebånd-støpingen av mange modeller gjøres i Kina, som er definert som et ekstremt lavkostland (ennå).

Foreløpig ser det iallefall ut til at både Märklin og Fleischmann klarer seg forholdsvis bra, men tiden vil jo vise hva som skjer. Skulle nedgangen fortsette er det vel 2 ting man kan gjøre: flytte mesteparten av produksjonen til Kina, eller begynne å kjøre opp prisene må modellene sine.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Nicholas View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nicholas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 18:21

Viser til kommentaren om Kato; Kato har flere ben å stå på, bl.a. i Japan og USA. Jeg har en del Kato-modeller, da av amerikanske forbilder, og jeg er meeeget imponert over kvaliteten. Dette reflekteres også i hvor vanskelig det er å få tak i bestemte modeller.

Forøvrig vil vi nok se en konsolidering av selskaper for å øke mulighetene for å overleve nedadgående konjunkturer. Walthers oppkjøp av Life-Like er et eksempel på det, og jeg vil ikke bli overrasket om noen grabber Atlas etterhvert også.

En annen side av saken er at i stedet for at en produsent lager et opplag i et antall for salg og håper på at de får solgt så de går i 0 eller overskudd, så vil man sikkert gå mer og mer over i retning av bestillingsvarer.

mvh

Nicholas

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.