MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ROCO konkurs!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ROCO konkurs!

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 18:37
Originally posted by Nicholas Nicholas wrote:

En annen side av saken er at i stedet for at en produsent lager et opplag i et antall for salg og håper på at de får solgt så de går i 0 eller overskudd, så vil man sikkert gå mer og mer over i retning av bestillingsvarer.

mvh

Nicholas

Dette tror absolutt jeg også, kanskje mer enn det som har vært mulig i dag. Jeg har vært i kontakt med Roco selv angående en artikkel om de Norske trevognene i NJKs På Sporet. (første artikkel er ute nå, del 2 i neste nummer). Jeg ble forklart at hvem som helst kan gå i dialog med Roco via sine respektive importører, og bestille modeller. Men som alltid, det avhenger av pris og antall modeller i opplag.

Når det gjelder Kato var jeg litt nyskjerrig på akkurat det samme, fordi modellene er rett og slett superflotte. Jeg sitter med en Kato-modell ved siden av meg. Det er et elektrisk motorvognsett i to deler av DBs ET25. Denne modellen står overhodet ikke tilbake for lignende modeller fra f.eks Roco og Fleischmann. Detaljene og støpet er kjempebra utført.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
arne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 20:30
At Roco (og tidligere Lima++) går konkurs er mer en kjedelig for hobbyen. Samtidig ser vi at nye leverandører kommer inn. F. eks Heljan med en flott Di3 (hvem ville veddet på det for bare 5 år siden?) og Hobbytrade med sin Di4. Her kan det jo og anføres at Roco med Di3 kanskje har satset feil, siden de vel har levert den minst? solgte modellen. De som tilpasser seg, eller følger med i timen som det heter, overlever. Løsningen fremover blir nok i større grad at nasjonale importører i samarbeid med større internasjonale produsenter, eller direkte med fabrikk, bestiller modeller til "sitt" marked. Og så man nok alle forsøke å unngå at to produsenter kommer med samme modell til nesten samme tid, selv om redusert konkurranse kortsiktig ikke gavner oss som kunder. Men også vi som kunder er avhengige av at noen lager modeller og ikke minst putter penger inn i markedsføring slik at dette ikke blir en hobby for de få som kan kjøpe alt av messing. Men så langt tror jeg ikke det går.
Hilsen Arne
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 20:58

Nå har Roco fått levert flere varianter av Nohaben som er en lakeringsvariat. Med den danske,norske, svenske varianten som kom i noprden.  Det har blitt mere kostbart hvis de bare hadde laget den norske nohaben med feks 2 dører og tak oppbygning.

Vil tro at hvis Roco skulle lage en nohab vil de lage en som de kunne lage flere ut av ved å bruke samme formene.

A matter of life and death
Back to Top
micko View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 18 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote micko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2005 at 11:09

Heihei folkens!!! Til de som har Roco modelljernbane, det er neppe verdens undergang;

1. Man kan bruke Fleichmann lok og vogner hvis man bytter koblinger.

2. Roco kommer tilbake, tro meg! selv om jeg ikke er så fryktelig rutinert så har jeg nettop vært i Tyskaland.     Butikkene er fulle av Roco, Roco og Roco!

Noen her som kjøper jernbane i Norge?

micko, 14 år Hamar

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 11:09

Hei!

Er det kanskje konturene av "fugl Fønix" man ser her, eller er det de "siste krampetrekninger"? Rocos konkurs er kanskje ikke så dramatisk som først antatt allikevell?

Salzburger nachrichten

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 11:23

Må..... lære...*hngh*.... tysk!!! *stønn*

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 11:42
Hvis du forstår svensk bedre kan du følge med her: http://www.modellrallaren.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4194

Mvh Heine


Edited by Heine Pedersen
Back to Top
thomas snare View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomas snare Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2005 at 01:24
Originally posted by micko micko wrote:

Heihei folkens!!! Til de som har Roco modelljernbane, det er neppe verdens undergang;

1. Man kan bruke Fleichmann lok og vogner hvis man bytter koblinger.

2. Roco kommer tilbake, tro meg! selv om jeg ikke er så fryktelig rutinert så har jeg nettop vært i Tyskaland.     Butikkene er fulle av Roco, Roco og Roco!

Noen her som kjøper jernbane i Norge?

micko, 14 år Hamar

JA de fleste kjøper faktisk tog i norge.

Dette er fordi at dersom alle handler frqa utlandet og ingen handler hos de lokale forhandlerene så vil disse forsvinne.

Uten de vil vi ikke få noen norske modeller og det vil være vanskelig og få tak i feks bare en skinne siden den da må sendes fra utlandet.

Så ved og handle i tyskland sørger du og andre for at forhandlerene i norge forsvinner. Tenk derfor litt over hva du skriver før du sender det. Er mange her som skriver innlegg men velger og slette de i stede for og poste.

 

Thomas

 

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.