MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tegninger av EL 1?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tegninger av EL 1?

 Post Reply Post Reply
Author
Morten J. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten J. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tegninger av EL 1?
    Posted: 15 januar 2013 at 20:52
Heisann -
 
Etter å ha fulgt forumet over lengre tid så ble det på tide å melde seg inn.
 
Det jeg lurer på er om noen har noen ide eller link til hvor jeg kan finne tegninger av el 1? Jeg planlegger å bygge en modell selv, så noen gode tegninger ville vært til stor hjelp. De eneste jeg har selv for øyeblikket er de som er i boken "elektrolok i Norge".
 
Ville satt enormt stor pris på litt hjelp :)
 
Mvh,
Morten Jensen 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 23:48

Online finnes det en typetegning på jernbane.net, men den er vel neppe til mer hjelp enn den i "Elektrolok i Norge":

http://jernbane.net/norge/el/el1/el1.jpg

Hentet herfra:  http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=1

I NJKs H0-fortegnelse finnes det en bedre tegning i 1:87, som viser El 1 fra siden, forfra og ovenfra, mer detaljert enn typetegningen i linken over. Jeg er usikker på om den er i salg fortsatt; ta kontakt med NJKs salgsavdeling. (Sjekk evt. om det går an å kjøpe enkeltark.)


Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2013 at 10:35

En grei ytre konstruksjonstegning fra 1922 er som TorsteinS sier å finne i H0-fortegnelsen. Tegningen er utført av Norsk Jernbaneklubbs mann Jan B. Salvesen 20/7 - 1979. Også Svein Sando - webmaster på NJK's forum sitter på denne tegningen. Ta kontakt på NJK's forum så løser det hele seg sikkert greit. Ellers så finnes det ganske sikkert muligheter hos Thor Bjerke - "vår" mann på jernbanemuseet på Hamar. Han har hjulpet meg med en masse detaljer under ulike bygginger.

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 20:33
velkommen til forumet! El 1 er et ambisiøst prosjekt å starte med.   første er det mye nagler på vognkassen og for det andre er eikehjulene og blindaksel en utfordring å få til fra scratch.

El 1 står jo trygt lagret innendørs på Jernbanemuseet slik at du kan måle opp loket på egenhånd selv om det er vinter. Hvordan hadde du tenkt å gå frem?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 20:40

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

El 1 står jo trygt lagret innendørs på Jernbanemuseet slik at du kan måle opp loket på egenhånd selv om det er vinter. [...]

Såvidt jeg vet er hallen hvor El 1 står, normalt åpen kun i sommersesongen.

Back to Top
Morten J. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten J. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 21:06
Takk for fine svar! :) Dette var god hjelp!
 
Vil jo ikke akkurat si at det vil bli et førstegangsprosjekt, men ja, det blir mitt første lok. Jeg er vandt med nagler helt ned i 1/350 skala, så det burde ikke bli noe problem i 1/87. Jeg driver for øyeblikket med modellskip, men nå som vi akkurat har kjøpt nytt hus (flytter inn 1. Feb.) så blir det plass til modelljernbane igjen. Nå er det ca. 6-7 år siden jeg har hatt eget anlegg siden jeg måtte rive det for å gjøre plass til en 1/144 Titanic modell som jeg fikk bestilling på. Når man skal ha plass til en modell på 1,90m + tegninger i samme skala så er det klart det tar litt plass. Etter å ha bygd en haug med modellskip stort sett i 1/350 og 1/144 (2,20m Queen Mary...) blir 1/87 en drøm å jobbe med igjen :)
 
 
 
 
Her er et lite bilde av prosjektet jeg holder på med nå. Dette er en 1/350 modell av Titanic. Så vidt jeg vet så er jeg den eneste foreløpig som har naglet skorteinene i denne skalaen. Ikke er det vanskelig heller, for det er jo bare vanlige dekaler med nagler printet på :) Ferdig lakkert ser det veldig bra ut! Det er helt klart noe jeg også ville gjort på en EL 1 (eller et hvilket som helst annen modell). Nevner bare at denne modellen er kun 8,2 cm bred...
 
 
 
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 23:19
Jeg vil tro at Mr. El.1 himself, Morten Tranøy, burde ha noen tegninger av loket.
Kanskje en henvendelse på forumet til NJK er tingen?
Fine båter!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.