MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - BLOKKSTYRING m.m
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BLOKKSTYRING m.m

 Post Reply Post Reply
Author
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BLOKKSTYRING m.m
    Posted: 22 juli 2005 at 19:35
Åja, nå er problemet løst!!! :D
Mvh Espen N.N.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2005 at 19:32
Prøv å putt den i den brune utgangen på trafoen, så får du lys i signalet. 
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2005 at 19:26

Hei igjen,

på signalene kommer det ut en ledning med svart merking nederst, hvor skal denne kobles til? de to andre ( grønn & rød ) vet jeg, men hva med den svarte? Hvor ska den???

 

På fothånd takk



Edited by espyink
Mvh Espen N.N.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2005 at 15:15
Og her er Märklins gode gamle bok om emnet tilgjengelig på nettet og til og med på engelsk: www.ebis.ca/marklin/0340/0340.html

Mange gamle kataloger og andre brosjyrer også: www.ebis.ca/marklin

Denne siden er jo rene gullgruva!

Mvh Heine



Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2005 at 14:42

Espyink, jeg fikk M&E nr 1 2005 idag, og der sto det mye om dette. Der anbefaler de også å lese M&E #3 2003, der det er en artikkel om blokkstyring. Jeg må nok plukke opp det nummeret ja...

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 21:37

Ja, c- spor,

har du en tegning på hvordan en kobler det opp?

og hvor skal den ledningen med den svarte merket på?

skal i morra hente kabler m. m på posten,

signaler har jeg!



Edited by espyink
Mvh Espen N.N.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 20:53
4012 har samme prinsipp for rødt og grønt som 4011. Forskjellen er det gule lyset. Det betyr sakte fart, og skal lyse dersom toget skal gjennom en pens som ligger i avvik. (det betyr at det svinger i en pens, ikke kjører rett frem, hvis du forstår hva jeg mener...) Hvis det skal kobles opp med automatikk må du koble det til reléet slik at det lyser når pensen ligger rett frem, men det skal bare lyse sammen med det grønne. Det enkleste blir vel da å ha et eget relé for dette som styres paralelt med pensen.

Og hvis dette virker gresk for deg anbefaler jeg at du studerer litt mer på funksjonene til reléene. Det er egentlig ganske enkelt når man først har forstått prinsippet.

Er det Märklin H0 du bygger?

Mvh Heine
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 20:19

Takk, vet hvordan en kobler opp viessmann 4012?

manuelt eller automatisk?

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 15:52
Hvis du skal ha automatisk styring må du ha et relé og noe som gir innputt til reléet. (Reed-kontakter eller vanlige kontaktskinner). Her har jeg laget en enkel side med bruksanvisning og koblingsskjema: www.heinepedersen.com/miniclub/blokkstyring.htm

Prinsippet blir det samme uansett om du kjører 2-skinne eller med midtleder.

Svein Sando har også en grundig side om blokkstyring: www.dmmh.no/~ses/www-mj/el/ststyr.htm

Mvh Heine


Edited by Heine Pedersen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 15:21
Originally posted by espyink espyink wrote:

Hei, er det noen som vet hvordan en kobler opp viessmann blokksignal 4011?
på forhånd takk!


Yep, det kobler du akkurat som det står i brukerveiledningen 
Og har du ikke den finner du den her (*.pdf fil)

Spørsmålet er vel mer hva du skal koble det til? og hvordan du vil det skal fungere?

Eirik

Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 13:05

Hei, er det noen som vet hvordan en kobler opp viessmann blokksignal 4011?

 

på forhånd takk!

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2005 at 21:25

Info om hobbyblader:

http://www.narvesen.no/page/index.php?struct=943&structi nstance=-1

Og om M&E her:

http://www.narvesen.no/page/index.php?struct=959&structi nstance=-1&kategori=Hobby%20modell  

Bladene kan bestilles fra fra Knut 90 78 56 89 fax 33 09 64 45 eller via mail modellelektro(a)vesfoldnett.no. M&E er også å finne på de fleste messene til høsten(går ut som de gjør som de tidligere årene) og blander kan også kjøpes der, de gammle nr som ikke er utsolgt vell og merke. 

 

A matter of life and death
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2005 at 21:01
Bestill alle nummerne av M&E som handler om dette. De er meget lettforståelige. Ellers hadde Märklin en gang i tiden en bok som handlet om dette, og det den lærte i hvertfall jeg mye av når jeg var tennåring. De har sikkert en tilsvarende bok nå.
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2005 at 20:04

Ok, det skal jeg gjøre!
Men finnes det noen sider som beskriver det nøye?



Edited by espyink
Mvh Espen N.N.

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2005 at 12:56

Ville også ha sjekket noen artikler på http://www.trains.com

Jeg fant de nyttige

 

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2005 at 16:28

Ja, nå har jeg M&E 2/2005

Det var en del om blokkstyring der, så det kommer godt med!

Mvh Espen N.N.

Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 15:57

Ok, da skal jeg dra opp på narvesen kiosken i dag, så får vi se om dem har det

 

 

Så vi får se, vi for se

Mvh Espen N.N.

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 15:03
Jeg kjøpte mitt i Narvesen for 6 dager siden. Og nytt nummer kommer ikke ut før i Sept, så jeg antar det
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 14:59

Finnes den ute i narvesen kioskene nå?

Eller er det spesialbestilling?

Mvh Espen N.N.

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 10:13

Det står en fin artikkel i den siste utgaven av modell og elektronikk (nr 2, 2005). Mulig det finnes bedre, men som nybegynner innen modelljernbane, fikk jeg ihvertfall en ide om hva det var snakk om og hvordan man gjør det.

Finnes sikkert bøker om det også, men så langt har jeg ikke kommet enda.

 



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2005 at 21:07
Hei, jeg skal snart begynne å sette opp signaler med blokkstyring, og inn-utkjøingssignaler, finnes det noen sider/bilder som forteller hvordane en setter dette sammen?
Mvh Espen N.N.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.