MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vask, rens og polering..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vask, rens og polering..

 Post Reply Post Reply
Author
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vask, rens og polering..
    Posted: 13 januar 2013 at 21:52
Okay, skikkelig begynnerspørsmål kanskje, men det er vel det jeg er også.. Så dere får holde ut med meg. Tongue

Hva bruker dere til vask, rens og polering av lokket? Jeg har gnukket vekk noen oljeflekker i dag, men det er fremdeles ganske mye rundt omkring som trenger en rens. I følge brukermanualen skal man bruke parafin(?) på bevegelige deler en gang i blandt, men ellers på lokket? Bil-shampo? Zalo? Straldur? Demontere til atomer eller q-tips og tålmodighet?
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 10:12
Hei igjen. Lokomotivet ditt har aldri blitt polert eller tilsvarende, kun blitt rengjort med en våt klut av bomull. Rens av drivverk har blitt gjort med parafin og myk tannbørste, for deretter å ha blitt smurt opp av Fina helsyntetisk motorolje - ei flaske fulgte med en SAAB for mange år siden. Kondensvann iblandet steamoil vil fra tid til annen, særlig ved igangsetting med full kjele, sprute opp og over loket - og det er nok dette som gjør at loket har ett matt preg. Særlig basicserieslokomotivene blir sjelden pusset, vi lar dem gjerne ha en "grimy condition". Nå tok ikke jeg noe ekstra for dette ved salg (....), men en våt klut med litt zalo gjør underverker. Bilshampo er også helt ok. Messingpuss er tingen for messingdetaljer.
krsven
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 10:55
Det er aller lettest å rengjøre loket med en tørr, myk fille når det er litt lunkent etter bruk.
 
Jeg har aldri hatt behov for å bruke noen rensemidler på mine lok i snart 20 år, kun tørket av de verste flekkene.
En tynn oljefilm på gangtøy og loket forøvrig, virker som god korrosjonsbeskyttelse (Tectyl).
 
Pass på at loket ikke får for mye olje på drivverk og at denne oljen ikke får "herde" slik at den blir tyktflytende.
Da kan parafin (f. eks. lampeolje) løse opp slik skitt. Det samme på inngrodd møkk på vanskelig tilgjengelige steder når du ellers kommer til!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.