MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco 2013 SJ Dm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco 2013 SJ Dm

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2013 at 13:09
Stige opp til taket, håndtak til dette og nederst på siden av døren. Håndtakene til dørene skal være sølvfarget, vinduene skal ikke ha sølvfarge/Alu look, men derimot være sort gummi...... innenfor skal det være brunt tre-værk i rammene...... det er hva jeg så med engang, er sikkert en god del mer hvis man setter seg ned og studerer modell/forbilde.
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2013 at 13:32
Sammenligner man Rocos grunnmodell med forbildet, er det noe alvorlig galt med førerrommets sidevinduer (det skal nesten gå ned til håndtaket):

Mvh P.






Edited by Traveller - 09 april 2013 at 13:33
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2013 at 13:56
Forferdelig trist dersom dette blir sluttresultatet. Det er ingen lett jobb å lakke vindusrammene sorte. Å skjære ut til større sidevindu er heller ingen jobb for noviser. Takstigen er grei å ettermontere, men det er verre å matche grønnfarven på stigens sikkerhetsdeksel.

Her blir det å vente på Trix-versjonen og se om denne blir av bedre kaliber. Ser ut til at det går kjappere i svingene for hvert år som går.

Edited by Tog - 09 april 2013 at 13:57
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2013 at 16:25
Originally posted by Tog Tog wrote:

Forferdelig trist dersom dette blir sluttresultatet. Det er ingen lett jobb å lakke vindusrammene sorte. Å skjære ut til større sidevindu er heller ingen jobb for noviser. Takstigen er grei å ettermontere, men det er verre å matche grønnfarven på stigens sikkerhetsdeksel.

Her blir det å vente på Trix-versjonen og se om denne blir av bedre kaliber. Ser ut til at det går kjappere i svingene for hvert år som går.
 
Jeg synes det ser ut som et meget godt utgangspunkt kontra de bildene jeg har sett av Märklin / Trix (slapp av; dette er ikke ment som noen hets etc.), og den manglende takstigen kommer sikkert på plass.
 
Sidevinduet til førerhytten tror jeg kommer til å bli for små / lave i forhold til det norske forbildet, siden SJ Dm varianter har enten store eller små vinduer (hvis jeg ikke tar helt feil hadde de første Dm'ene store vinduer, senere leveranser hadde små. Etterhvert ble flere modernisert, alle med små i alu.-rammer). Sidevinduene i førerhytten til Roco Di 3 er også feil, men jeg klarer utmerket å leve med det siden modellen og lakkeringen ellers er meget bra.
 
Det er bare å innse at El 12 kommer stort sett til å bli en omlakkering av SJ Dm. Vi får glede oss over de ekstra norske detaljene som blir satt på modellen, men en formendring (jfr. sidevinduene til førerhytten) er jeg overbevist om ikke kommer til å skje.
 
Med hensyn til fargevalg av både hovedfarge og detaljer, er det alltid spennende å se hva de forskjellige produsentene finner på. En for meg godkjent grønnfarge har de fra Di3 modellene, og farger på detaljer bunner som regel ut i hva slags informasjon de har fått tak på / tilsendt. Det er umulig å skjelne alle farger og detaljer fra bilder, så de er avhengig av skriftelig informasjon. Det er heller ingen forhindring at de som sitter på korrekt informasjon sender den til produsentene Wink
 
Vissuelt synes jeg også den karakteristiske plogen har blitt litt pinglete, også blir alle ploger bedre om de males sorte på baksiden og fester (som lett kan ordnes selv).


Edited by Asgeir - 09 april 2013 at 16:30
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2013 at 17:35

På bildene fra Trix' nyhetskatalog (http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/Trix_NH_2013.pdf) ser det ut til at deres El 12 får noenlunde korrekt høyde på førerrommets sidevinduer, sorte vindusrammer, takstige og sølvfargede håndtak ved dørene.

På leveransebilder fra 1954 ser det for øvrig ut til at El 12 ikke hadde takstige og sølvfargede rekkverk til å begynne med:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=15747&org=1

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=19533&org=1

De må imidlertid ha fått dette mens de fortsatt gikk som 2-seksjonslok:

http://www.arctictrains.com/Main/Old-Times/2866209_Tk24FC/1330804145_7LjqfsD#!i=1330804145&k=7LjqfsD&lb=1&s=O

Bildene fra 1970 og senere, etter ombyggingen til 3-seksjonslok, der lokene også har fått frontdør (med lavere plassert vindu), er neppe de en bør sammenligne modellene med.


Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2013 at 23:07
Mer om Dm/El.12 finner man her:

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=1530

Svenskene er heller ikke smørblide... Roco har jo uansett endret støpeformen i forhold til Dm3 (andre takventilatorer, runde lykter), så vinduene er en real miss, ser det ut til.

Mvh P.



Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2013 at 23:46
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Sidevinduene i førerhytten til Roco Di 3 er også feil, men jeg klarer utmerket å leve med det siden modellen og lakkeringen ellers er meget bra.


Det er jeg helt uenig i. Jeg synes ikke Rocos Di3 var noen "höjdare". Lakken på den jeg hadde var altfor rød, blank og uekte. Snarere synes jeg Heljans versjon gjennom NMJ og Bergen Modelljernbane var best blant de under Superline. Men det er jo lov å være uenig. Når man først endrer hele fronten på grunn av bl.a. lyktene, så burde man absolutt ha latt vinduene foran også bli korrekte og gå nesten helt ned til gelenderet.

Edited by Tog - 09 april 2013 at 23:54
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 14:15
Det er rart at Roco har endret disse sidevinduer fra Da og Dm?
Det hadde jo vært enklest å la det være slik det var tidligere? En slik "miss" tror jeg ikke de gjør - uten videre?
 
Jeg har sett på noen bilder i boken "Svenska Ellok". For meg ser det ut som om Dm har 2 typer sidevinduer - både store og små? Lok 984 (side 152 og byggeserie 2) og 1229 (side 153 og byggeserie 3) ser for meg ut til å ha samme sidevinduer som Roco-modellen? De ser ut til å flukte i nederkant med maskinromsvinduene. Hva 836 hadde, vet jeg ikke.
Lok 976 (byggeserie 2) ser også ut til å ha små sidevinduer http://www.nbjvm.se/museum/sho.php?id=0064? Det er vel dette loket som Roco har målt opp? Det skal ikke være ombygget og er det første loket som er levert i 3-seksjonsutførelse.
 
Forøvrig står det i denne boken om El12:
" Åren 1954 och 1957 leverade ASEA och Motala Verkstad tre, respektive ett, malmtogslok av Dm-typ till Norges Statsbaner. De norska malmtogsloken, som var betecknade El 12, försågsefter några år liksom de svenska med kraftigare motorer. När SJ anskaffade ett större antal Dm3-lok kompletterade NSB två av sina El12-lok med separata lokseksjoner till treseksjonslok på samma sätt som SJ tidligare skapade Of3-loken. De norska treseksjonsloken betecknades El12-3."


Edited by Kjell H. - 17 april 2013 at 14:57
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 12:53
Etter som ingen har kommentert Märklins konkurrent til Dm-segmentet, nemlig det nyleverte 3-seksjonsloket, er det kanskje naturlig å stille spørsmålet: "Er dette loket like mye "feil" som Roco sin utgave av El12/Dm?"
Da sikter jeg til sidevinduene som er for små hos Roco - og for store hos Märklin?
Det kan være at loket er riktig for den korte epoken fra 1963 - 1967 da det ble bygget om - men forbildet har på nyere bilder små sidevinduer som de andre lokene i 1200-serien.
- Noen som vet om dette er korrekt for en tidlig periode?
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 16:11
En lite fråga som jag har är vilken tidpunkt NSB logon kom i fören och om loken fick den vita linjen efter ombyggnad till tre delar början av 60-tal.

Tittar man på bild av 2117-2118 från 1957 så saknas logon så den måste ha kommit efter.

Så vilka skillnad kan man gör av modellen förutom med eller utan NSB logo och röda hjul?




NSB El12 2113-2114 Märklin 37754

Edited by jonas_sth - 22 november 2013 at 16:38
modelltag Forum Facebook
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 16:51
En sak jag notera också är det inte så att Roco har vänt tankarna fäste ben på taket medans Märklin har gjort rätt?
modelltag Forum Facebook
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,046 seconds.