MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco 2013 SJ Dm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco 2013 SJ Dm

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 15:18
...

Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:31
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 15:53

Enig med Kjell A og Asgeir om det estetiske tapet som skjedde ved ombygging til 3-seksjonslok av El 12. Det er dessverre mange eksempler på hvordan man i driften har gjort tekniske endringer som har ødelagt mye av det opprinnelige designet. Et annet eksempel er Sundlands byttekjeler med større regulator som medførte at man fikk såkalt flosshatt-dom på en rekke lok. Den bevarte 26c 411 lider av dette.

Opprinnelig utseende på 26c-typen:

Med Sundlandkjel:


Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 17:05
Originally posted by ses ses wrote:

Et annet eksempel er Sundlands byttekjeler med større regulator som medførte at man fikk såkalt flosshatt-dom på en rekke lok. Den bevarte 26c 411 lider av dette.

Med Sundlandkjel:


 
Flere Type 26 lok fikk i tillegg kappet litt av den elegante vindklyverfronten på førerhytta, som heller ikke hjalp estetisk, men kullkassa på tenderen var til det bedre (etter min mening da).
 
Uff dette ble et sidespor, sorry


Edited by Asgeir - 12 januar 2013 at 17:06
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 17:30
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Uff dette ble et sidespor, sorry
 
Hørt på tull! Hvorfor alltid denne frykten for digresjoner. Ingenting er som en skikkelig avsporing. Leser selv til øyet er stort og vått. Både Asgeir og Sando kan for min del la tankene fly både hit og dit bare de lar oss andre ta del i dem. Hug
 
PS!
Aspenberg er etter det jeg forstår i arbeid med en hel bok om både avsporinger og togulykker og oppgradering av eldre bok om gamle sidespor. Det er snart harde pakker hele året. Hvor skal dette ende..?LOL
 
PPS!
Har forresten sendt Roco mails med sterke ønsker om El 12 og fått hyggelige svar tilbake hver gang. Tenke seg til et startsett med El 12 og ti malmvogner ala MAS 1950 e.l. Og send mail dere andre også. Money talks! Dream on... 


Edited by MJ - 12 januar 2013 at 17:36
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 18:27
Dm CAD bild

Edited by jonas_sth - 12 januar 2013 at 18:33
modelltag Forum Facebook
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 18:43

Husker ikke i farten hvor jeg fant bildet jeg mener å ha sett med et kortkoblede El12 og en seksjon i tillegg.  Mener også at lokene da hadde eikehjul? - Muligens det var i en Årbok fra Ofoten Museum eller et hefte som jeg tror var utarbeidet av noen ingeniørstudenter i Narvik? - Skal prøve å finne det ved leilighet!

Det er kanskje tatt i tiden under ombygging, uten at jeg har reagert på det? - De prøvde sikkert et slikt "delt" lok før de gikk videre med å ta alle? Det er ikke for å protestere - kun interessant å vite - og spesielt hensikten til bufferter om de var koblet sammen med SA3-koblinger?
 
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 23:24
På det svenska forumet Mötespåret avslöjas nu ikväll och bekräftas mycket av hemlighetsmakeriet bakom den kommande Dm och El12:an från Roco
 
Vi, svenskar och norrmän, har uppenbarligen mycket spännade modeller att se fram emot.
 
/Ola
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 00:59
El12 bilder på tysk forum. Nederst på innlegget ligger det noen fine bilder som viser buffer etc. Bildene er ikke datert
 
 
Terje
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 11:17
Nå har jeg funnet et av de bilder av en tilsynelatende 3-seksjons El 12 uten bufferter. Se på avstanden mellom 2-seksjonsloket som går først og 3-seksjonsloket bak. For meg synes det likt?
 
Bildet er hentet fra denne linken: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=104752
 


Edited by Kjell H. - 14 januar 2013 at 11:19
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 11:38
El12 från Märklin

Edited by jonas_sth - 14 januar 2013 at 11:41
modelltag Forum Facebook
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 11:55
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå har jeg funnet et av de bilder av en tilsynelatende 3-seksjons El 12 uten bufferter. Se på avstanden mellom 2-seksjonsloket som går først og 3-seksjonsloket bak. For meg synes det likt?
 
Bildet er hentet fra denne linken: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=104752
 

Men 3-seksjonsloket bak er en El. 3, ikke El 12. 

Fotograf er forøvrig Trygve Ramsloe senior / Ofoten Museum-



Edited by ses - 14 januar 2013 at 11:57
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 12:00

Samme lok ca 10 år senere:


Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 12:15
Da har jeg i farten blandet El 3 og El 12. - Beklager!
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 12:40
Roligt om nu två tillverkare kommer med samma modell

Edited by jonas_sth - 14 januar 2013 at 12:40
modelltag Forum Facebook
Back to Top
richardvoorhaven View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 oktober 2011
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote richardvoorhaven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 13:29
may be I missed something here.
Roco plans an El.12. 
Is there another manufacturer planning an El.12 as well? 

mvh Richard 
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 13:45
Här är Märklin

Edited by jonas_sth - 14 januar 2013 at 13:46
modelltag Forum Facebook
Back to Top
richardvoorhaven View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 oktober 2011
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote richardvoorhaven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 14:03
okay, thanks :-)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 14:46
Begge er 1970-utgaver og skal vel da ha stor topplykt? - Og så var det buffertene da - på El12! :-)
Det kommer sikkert en Trix-utgave også!
Da spørs det bare om det er marked for en fra Roco i tillegg?
 
Det jeg glemte å si var at Märklin kommer med nytt opplag av klassikeren SJ Litt. Da og 2 versjoner av El10, både i grønt og brunt. Den grønne mener jeg var annonsert i 2012 og er noe forsinket?


Edited by Kjell H. - 14 januar 2013 at 14:59
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 14:58
Du mener vel er det marked til en fra Märklin også? Wink

Nå vil ikke jeg starte en ny Märklin vs Resten diskusjon men her i Norden vil jeg anta at Roco har en større kundegruppe en Märklin?

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 15:06
Vel, Märklin var først ute med nyheten, rent offisielt på deres hjemmeside. Roco følger trolig opp i løpet av dagen?
Dette ligger an til et kappløp om markedet i Norden. - Tror det vil inspirere begge produsenter til forsert leveranse?
Man kan håpe på 2 modeller som er forskjellige? Det er nok mer mulig for Dm3 enn for El 12?
 
- Om Märklin er større i Norden enn Roco, vet jeg ikke. Når de sikkert inkluderer en Trix-utgave, dekker de begge markeder.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 15:17
Nå virker jeg sikkert litt ani marklin, men jeg tror roco sin blir bedre mtp det marklin har laget før, det er bare noe jeg har fått for meg, men jeg gleder meg til å se roco og marklin sine modeller! skikkelig tøft lok det der!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 15:19
Jeg synes det er mer spennende at Märklin/Trix også kommer med Mas vognene, i filigrann utførelse.
Hvis Roco har tenkt på det samme (som er sannsynlig), er rotteracet virkelig i gang.
 
Jeg lener meg imidlertid rolig tilbake å plukker ut den kombinasjonen som passer meg best.
Akkurat nå satser jeg på: Roco El 12 i 50-talls utføresle med eikehjul og en Mas vogner fra Trix, noen få fra Perl og noen flere fra UGJ (alle med litt forskjellig utførelse). 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 15:55
Etter det jeg kan se, så er Trix-utgaven (se side 104 på denne linken http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/Trix_NH_2013.pdf) utstyrt med eikehjul mens Dm3 har SAB-hjul. Det står at El 12 har "gammel anordning av dører til førerstanden" men etter det jeg kan se, ikke frontdør? Der står en 3. bremseslange på prototypen midt der frontdøren skal være.
Derved er kanskje prototypen nærmere en 60-tallsutførelse enn en 70-tallsutførelse som Märklin oppgir den skal være?
 
Ellers er Dm3 av 1200-serien mens El12 produksjonsmessig ble produsert like i etterkant av 800-serien og før 900-serien av Dm. - Tror derfor også at ventilasjonsåpninger langs taket er forskjellig fra 1200-serien?
- Om Roco retter disse detaljer, så blir vel det er bedre modell av El12 enn utgangspunket fra Märklin i et Dm 1200-lok?
 
(Presisering)


Edited by Kjell H. - 14 januar 2013 at 20:11
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 16:09
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Bildet er hentet fra denne linken: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=104752

Men 3-seksjonsloket bak er en El. 3, ikke El 12. 

Fotograf er forøvrig Trygve Ramsloe senior / Ofoten Museum-

Her er en skarpere utgave av samme bilde:

http://www.arctictrains.com/Main/Old-Times/2866209_Tk24FC/1330804145_7LjqfsD#!i=1330804145&k=7LjqfsD&lb=1&s=O


Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 16:58
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 2 versjoner av El10, både i grønt og brunt. Den grønne mener jeg var annonsert i 2012 og er noe forsinket?
I følge produsenten ble modellen som var annonsert i 2012 droppet pga for liten etterspørsel/for få forhåndsbestillinger  fra forhandlerene.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2013 at 19:12
Originally posted by jonas_sth jonas_sth wrote:

Roligt om nu två tillverkare kommer med samma modell
 
 
 
Der traff du antagligvis spikern på hodet meget godt. Clap
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 18:08
Markliroco eller Rocarklin........ ingen som tror på et sammarbeide mellom Roco og Marklin ?........ det er 2013 vet dere og nye tider.
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 21:22
modelltag Forum Facebook
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2013 at 23:21
Den så da unektelig dondrandes flott ut, er det noen som vet om den vil bli levert med Norrlandsplog også ? ....... og SAB hjul også ?........ altså en litt mer moderne utgave enn den på bilde som vel er en tidlig utgave ?
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2013 at 17:54
 

Kan inte vara det slutliga resultatet för det saknas steg och färgen känns retuscherad i efterhand.



Edited by jonas_sth - 08 april 2013 at 18:12
modelltag Forum Facebook
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.