MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco 2013 SJ Dm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco 2013 SJ Dm

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roco 2013 SJ Dm
    Posted: 10 januar 2013 at 17:39
SJ Dm 72525 Analog 72526 DC 78526 AC

Edited by jonas_sth - 10 januar 2013 at 17:40
modelltag Forum Facebook
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2013 at 22:28
Så nå kommer vel snart El 12 fra Roco?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2013 at 23:21
nyopplag av teakvogner og el12 blir det tror jeg!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 00:04
Kommer det El. 12 MÅ jeg bare ha den.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 00:59
Samme her! El 12 har vært savnet selv om den aldri ar gått på østlandet..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 01:11
Ja, det er et ikon, nesten på linja med Di. 3. Dm og El. 12 var vel så å si identiske ved levering?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 10:54
Så vidt jeg kunne se av bildene fra Roco, er denne utgaven av Dm et lok i 1200-serien og derved modernisert med nye lykter, SAB-hjul og andre detaljer? - Således er dette nok helt likt "Malte-utgaven" som kom for noen år siden.
Norske El 12 var vel mer likt lok fra 900-serien?
Det spørs derfor om tiden for en norsk variant er kommet - ennå?
Først skal vel denne serien selges - deretter kan vi håpe på et Dm3 og Dm i 900-serie med eikehjul og gamle lyskastere - så vil kanskje Roco vurdere å lage en El 12? - Det kan være at de først vil gjøre alle utgaver av 1200-serien, før de endrer formene til 900-serie - om disse ikke er mulig å enkelt konvertere tilbake?
Har lest et sted at Dm-loket og IORE er "sponset" i utvikling fra LKAB. Så lenge LKAB er interessert i loket, er det vel 1200-serien som gjelder? De vil vel ikke tillate at Roco gjør noe som kan ramme de utgaver de er interessert i?
Roco har jo allerede frontene til Da og hjul de kan bruke, så underlaget er "på plass".
 


Edited by Kjell H. - 11 januar 2013 at 13:54
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 11:14
Roco hadde for en del år siden EL 12 i todelt grønn utgave i sitt
sortiment. Går du inn på NMJs sider, og går inn på museum, så
er det bilde av EL 12.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Online
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 11:55
Originally posted by einars einars wrote:

Roco hadde for en del år siden EL 12 i todelt grønn utgave i sitt
sortiment. Går du inn på NMJs sider, og går inn på museum, så
er det bilde av EL 12.
 
Roco har aldri lagd El 12, men derimot har NMJ i sin Superline serie!
Ut på bruktmarkedet å kjøp (hvis du er heldig).
 
El 12 var ved leveransen så å si helt identisk med Dm 900 serien, så det er nok som Kjell sier noen år frem i tid. At den kommer fra Roco en gang er jeg helt sikker på.
 
Alternativ 3 er å kjøpe den kommende Dm fra Roco og nye lokkåper fra Lokstallen / UGJ i Sverige. De skal visstnok passe rett på, men krever detaljering og selvfølgelig lakkering.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 12:15
Bilden tillhör inte Roco och det blir också Rc5 1377

Edited by jonas_sth - 11 januar 2013 at 12:18
modelltag Forum Facebook
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 12:58
Største forskjellen på en Dm og en El12 er vel at EL12 ikke er kortkobblet og har buffere i begge ender, om de var slik den gangen de var nye vet jeg dog ikke da jeg aldri har sett et leveranse foto av EL12.
Orginaltegningene viser EL12 som et kortkblet Dm lok, men alle bilder jeg har sett så har de hatt buffere og altså ikke vært kortkoblet, men det er kanskje noe som ble forandret på 50-60 tallet ?


Edited by pkonc - 11 januar 2013 at 13:03
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 13:03

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Største forskjellen på en Dm og en El12 er vel at EL12 ikke er kortkobblet og har buffere i begge ender, om de var slik den gangen de var nye vet jeg dog ikke da jeg aldri har sett et leveranse foto av EL12.

Det var når det var behov for å øke trekkraften i malmtogene at det ble en forskjell. SJ valgte å bygge en føreromsløs midtseksjon, mens NSB valgte å anordne de eksisterende El 12-seksjonene slik at de kunne settes sammen som 3-seksjonslok. Jeg tror dette falt tidsmessig sammen med at El 15 ble anskaffet, slik at NSB i stedet for å fortsette med stanglokkonseptet slik SJ fortsatte med, valgte man å bygge framtidens lokpark på Ofotbanen på nyere teknologi. El 15 var i tillegg til å være boggilok med enkeltakseldrift også de første trekkraftenhetene til NSB som tok i bruk kraftelektronikk.

Svein S
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 13:07
modelltag Forum Facebook
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 13:49

Alle NSB-lok hadde bufferter i den ende der loket skulle kobles mot andre lok/vogner - også El 15. Dm3 har på samme måte bufferter. Det er mulig å bruke disse lokene sammen med "vanlig" koblede vogner med en adapter som settes i SA3-koblingen. Da er buffertene aktive - ellers ikke. Se  boken "Svenska Ellok" side 147 der nettopp dette er beskrevet.

Om Dm3 eller El 12 noen gang har hatt bufferter mellom lokhalvdelene, er tvilsomt?
Kombinasjonen bufferter og normal koblingskrok går ikke på Malmbanan - til det er slike koblinger alt for svake til å tåle de krefter de blir utsatt for. - Også amerikanske klokoblinger er for svake - man måtte i så fall plassere lok inne i vognstammen for å redusere trekkreftene. Det er ikke for ingenting man er havnet på russiske SA3-koblinger!
 
Ellers er det en mulighet å sette en ny UGJ-kåpe på et Roco understell for å lage en El 12. "Problemet" er at eikehjul fra Roco til Da, finnes ikke som reservedel. - Jeg har forsøkt siden "gammel" utgave av Da kom på markedet å kjøpe slike hjul.
En annen "utfordring" er at en slik El 12 må ha helt ny elektronikk. Mye sitter samlet i midtseksjonen på Dm slik loket er i dag.
 
Om man lager en El 12 av en nåværende Dm3 - så kan faktisk mellomseksjonen som blir til overs "gjenbrukes" til å lage en Dm4! Dette loket ble aldri bygget - men prosjektert. Dette ble vurdert på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet! Det hadde blitt et lok på45,7 m. og ville klare å trekke 70 Uad-vogner!


Edited by Kjell H. - 11 januar 2013 at 14:13
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Online
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 15:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Alle NSB-lok hadde bufferter i den ende der loket skulle kobles mot andre lok/vogner - også El 15. Dm3 har på samme måte bufferter. Det er mulig å bruke disse lokene sammen med "vanlig" koblede vogner med en adapter som settes i SA3-koblingen. Da er buffertene aktive - ellers ikke. Se  boken "Svenska Ellok" side 147 der nettopp dette er beskrevet.

Om Dm3 eller El 12 noen gang har hatt bufferter mellom lokhalvdelene, er tvilsomt?
Kombinasjonen bufferter og normal koblingskrok går ikke på Malmbanan - til det er slike koblinger alt for svake til å tåle de krefter de blir utsatt for. - Også amerikanske klokoblinger er for svake - man måtte i så fall plassere lok inne i vognstammen for å redusere trekkreftene. Det er ikke for ingenting man er havnet på russiske SA3-koblinger!
 
Ellers er det en mulighet å sette en ny UGJ-kåpe på et Roco understell for å lage en El 12. "Problemet" er at eikehjul fra Roco til Da, finnes ikke som reservedel. - Jeg har forsøkt siden "gammel" utgave av Da kom på markedet å kjøpe slike hjul.
En annen "utfordring" er at en slik El 12 må ha helt ny elektronikk. Mye sitter samlet i midtseksjonen på Dm slik loket er i dag.
 
Om man lager en El 12 av en nåværende Dm3 - så kan faktisk mellomseksjonen som blir til overs "gjenbrukes" til å lage en Dm4! Dette loket ble aldri bygget - men prosjektert. Dette ble vurdert på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet! Det hadde blitt et lok på45,7 m. og ville klare å trekke 70 Uad-vogner!
 
En opprydding:
Dm består av to lokomotiver - to halvdeler med hvert sitt nummer
Dm3 er egentlig bare en mellomdel for bruk i en Dm - som er et lokomotiv med eget nummer, men uten førerhytte(r).
Imidlertid blir gjerne de 3 lokomotivdelene kalt Dm3 når de går sammenkoblet (Dm-Dm3-Dm).
Dm4 kombinasjonen ville dermed vært en Dm med 2 stk. Dm3 mellomdeler (Dm-Dm3-Dm3-Dm).
 
Dm3 og Dm har aldri hatt buffere mellom lokhalvdelene, men El 12 halvdelene hadde buffere i begge ender - derfor økte avstanden mellom halvdelene betraktelig ved ombyggingen på 60-tallet. Nøyaktig hva slags kobbling det er mellom lokhalvdelene etter ombyggingen er jeg ikke sikker på, men den måtte være sterkere enn vanlig skrukobling!
 
Mitt alternativ 3 refererte til den kommende Dm modellen, og ikke den tidligere Dm3, nettopp pga problemene med elektronikken og at hele mellomdelen må tas vekk. Det jeg også glemte å skrive er at man bør vente på en variant med eikehjul (= Da modellen fra Roco).
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 17:23

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] - Også amerikanske klokoblinger er for svake - man måtte i så fall plassere lok inne i vognstammen for å redusere trekkreftene. Det er ikke for ingenting man er havnet på russiske SA3-koblinger! [...]

At de de amerikanske klokoblingene (Janney/AAR) er for svake, har jeg vondt for å tro. LKAB/MTAB fikk levert en serie med 70 malmvogner fra Sør-Afrika, pluss de første IORE-lokene, med Janney-koblinger, og hadde visstnok planer om å gå over til Janney-koblinger også på resten av IORE-lokene etterhvert som vognene ble byttet ut. Nå var det en del barnesykdommer på disse vognene, og det ble ikke levert flere av den typen.

I denne rapporten om automatkoppel fra KTH står det en del interessant i den forbindelse, inkl. et eget kapittel om Malmbanan (8.2):

http://www.kth.se/polopoly_fs/1.87128!/Menu/general/column-content/attachment/0507_inlaga.pdf

I følge denne Wikipedia-artikkelen skal SA-3 tåle 2,9 MN:

http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_coupling

Det er like mye som AAR-koblinger av "grade E", i følge:

http://en.wikipedia.org/wiki/Janney_coupler

Koblingene på de sørafrikanske malmvognene var av type F, som skal tåle 4,0 MN.

Info fra Wikipedia og internettdiskusjoner må man riktignok ta med en klype salt, inklusive påstanden om at LKAB mente at SA-3-koblingen ikke var sterk nok for de nye (tyngre) togene, og derfor bestemte seg for Janney-koblingen, jfr. disse:

http://en.wikipedia.org/wiki/Malmtrafik

http://en.wikipedia.org/wiki/Iore

Jeg har også sett en påstand om at Janney/AAR-koblingene ikke tålte kulde like bra som SA-3:

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=41044

Jeg kan ikke se at det er nevnt noe om noen av delene i rapporten fra KTH.

Se også slutten av denne diskusjonen:

http://www.trainorders.com/discussion/read.php?17,2481133

Mer om hvorfor det ikke ble flere sørafrikanske malmvogner:

http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article916162.ece

Jeg tipper at en viktig grunn til at SJ og NSB i sin tid gikk for SA-3 på Ofotbanen/Malmbanan, og ikke Janney-koblingen, var at på den tiden planla man overgang til automatkobling over hele Europa. Denne skulle være kompatibel med SA-3, men koblet i tillegg trykkluft og elektriske kabler. Dessverre, spesielt for oss MJ-folk, strandet dette av økonomiske årsaker.  Cry



Edited by TorsteinS - 11 januar 2013 at 17:33
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 17:34
Kan bekrefte at Roco El 12 kommer, bildet ovenfor ble levert av Fotosamlinga i Narvik til Rocos markedsavdeling i høst til bruk i 2013 katalogen. Fotograf er Trygve Romsloe sen.

Edited by Terje Storjord - 11 januar 2013 at 17:34
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 17:38

Er du sikker på, Asgeir,  at El 12 som 3-seksjonslok hadde bufferter i begge ender? - Det virker noe unaturlig for meg.

Årsaken er at ombygging av El 12 fra 2 til 3 seksjoner skjedde samtidig med at SL anskaffet mellomdel (Dm3) til sine Dm-lok i 1967. For å kunne ha samme trekkraft enten toget var forspent med Dm eller El 12, valgte nordmennene å redusere antall sammenkoblede lokenheter i drift ved å splitte opp de 2 seksjonene på en El 12 og fordele disse på 2 andre lok, slik at det ble 3-seksjonslok tilsvarende Dm+Dm3+Dm. Dette skjedde samtidig med innføringen av Uad-vogner - som igjen ga så høy belastning på koblingene at SA3 ble innført samtidig. Det er således mulig at de lok som var beregnet på å kunne kobles sammen til 3-seksjonslok også fikk SA3-koblinger - men ikke bufferter i den enden? - I så fall kunne man montere SA3 på alle lok for lettere å kunne skifte ut en seksjon ved behov?
Som et aprops, har lok basert på Da (som Dm) en forsterket ramme som er beregnet på sentralkobling. Det er derfor unødvendig og kompliserende med en forsterkning som en buffertbjelke medfører, mellom lokhalvdelene - og den vil uansett være for svak til de krefter et konvensjonelt koblingssystem blir utsatt for i denne sammenheng?
 
I stedet for å bygge tilsvarende enheter som Dm3 som svenskene da gjorde, kjøpte NSB El 15 med relativt ny likeretterteknologi. - Den tiden, et "dristig valg" som viste seg å være meget bra!
Svenskene moderniserte 900-serien av Dm og nybestillte 1200-lok som hadde større trafo (og motorer), rullelager og SAB-hjul. De ble også vektet ned for å ha større adhesjonskraft. 900-serien ble også oppgradert men trafoen ble beholdt. De hadde derved ca. 1000kw. lavere effekt.
SJ fikk alt levert 3 stk. Dm3-seksjoner til lok i 900-serien i 1960 (16 seksjoner) - og i 1967, 4 år etter lokene i 1200-serien var levert, fikk disse også en Dm3-seksjon.
 
(For de som lurer på dette med 900- og 1200-serien, så er dette loknummer)
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 18:39

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Er du sikker på, Asgeir,  at El 12 som 3-seksjonslok hadde bufferter i begge ender? - Det virker noe unaturlig for meg.

Ta en titt på bildene i NJKs materielldatabase:

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&type=12

Bufferne på "baksiden" vises på flere av bildene, inkl. et av 2116, som oppgis til å være midtseksjon pga. overgangslemmen.

Man ser også at avstanden mellom seksjonene er mye større på nye bilder enn på leveransefotoene fra 1954. (En får flere bilder som innlogget (medlem?), bl.a. et leveransefoto av 2113-2114 sett rett fra siden.)

Men med buffere mellom seksjonene ser det litt snodig ut. Den estetiske ulempe med dette blir imidlertid mer enn oppveid av at NSB-fargene tar seg mye bedre ut enn den fæle rustbrune fargen på de svenske stanglokene. Jeg mistenker SJ for å ha valgt den fargen for at rustflekker ikke skulle synes.




Edited by TorsteinS - 11 januar 2013 at 18:40
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 18:43
Interessant diskusjon og informasjon, Torstein!
 
Jeg har alltid hørt at Janney-koblinger var for svake - og det var årsaken til valget mellom Lanney og SA3?
 
Nå må man imidlertid tilbake til 60-tallet da valget av SA3 ble gjort? - Etter denne linken var det som du sa, SA3 og ikke Janney som var det man landet på i UIC på den tiden:
SA3 var trolig det system som ville ha blitt inført - om det bare hadde vært tysk/fransk og ikke russisk?
 
Det er heller ikke å se bort fra at vinteregenskaper var avgjørende for valget?
Her skulle vel SA3 ha gode referanser?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 18:56

Får ikke lenger tilgang til å åpne denne linken (selv om jeg er NJK-medlem). - Viser bildene hvilken kobling de har? - Det er mer interessant.

- Har nok ikke fått registrert meg i NJK-systemet for å få tilgang. - Trodde det var åpent for alle?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 19:20

Linken som jeg oppga til bildene i MDB, skal virke uten innlogging, men maks. 3 bilder pr. loknummer. Jeg har prøvd den etter at jeg logget ut. Om den ikke virker, prøv å gå til

http://forsk.njk.no/mdb/

Klikk så i tur og orden Elektriske lok, El 12 og "Vis samtlige bilder av identifiserte enheter for El 12".

Ingen av bildene viser koblingen på baksiden av lokene, heller ikke som innlogget.

På noen bilder er det koblingskrok i fører-enden, f.eks. her:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=24324




Edited by TorsteinS - 11 januar 2013 at 19:22
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 20:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Er du sikker på, Asgeir,  at El 12 som 3-seksjonslok hadde bufferter i begge ender? - Det virker noe unaturlig for meg.

Uansett hvor unaturlig det måtte være for deg......... hvis du hadde trykket på inken jeg la ved mitt første innlegg så hadde du jo sett det tydlig selv at EL12 HAR buffere i begge ender og ikke minst er det nærbilder av både koblinger og slanger/el utrustning der.
 
Hvordan ser du for deg at man skulle kunne koble sammen EL12 til 3 seksjonslok med en kortkobblet bakdel uten buffere koblet til fronten på en med buffere ?


Edited by pkonc - 11 januar 2013 at 20:11
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 20:23

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Uansett hvor unaturlig det måtte være for deg......... hvis du hadde trykket på inken jeg la ved mitt første innlegg så hadde du jo sett det tydlig selv at EL12 HAR buffere i begge ender og ikke minst er det nærbilder av både koblinger og slanger/el utrustning der.[...]

Javisst, og da ser også man at koblingene er erstattet av en tykk stang:

http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=94854


Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Online
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 00:13
"Er du sikker på, Asgeir, at El 12 som 3-seksjonslok hadde bufferter i begge ender?"
 
Ja dette er jeg sikker på Smile
Linker til diverse bilder som har kommet i mellomtiden viser dette klart.
 
El 12 lokene ble mer ulike sine svenske søstre ved ombyggingen på 60-tallet, men det er sikkert noen som tar utfordringen å lage en modell av nettopp en slik variant. Det er så vidt jeg vet ikke lagd tidligere i HO, og jeg tror ikke Roco vil produsere den (i hvertfall ikke med alle detaljer korrekt).
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 00:44
Den som leter skal info finne Tongue
I 1980 hadde lokene 2114 og 2118 Sa3 kobbel i begge ender for bruk i 3 seksjonslok, så dermed fikk jeg svar på hvordan det hele ble gjort det året i allfall. 2117 og 2119 gikk som fast 2 seksjons lok samme år. I 1983 var det 2113 og 2114 som gikk som 2 seksjons lok.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 11:02

Har fortsatt problemer med å komme inn på NJK-bildearkivet. - Slik var det ikke før!

Mener å huske bilder ett eller annet sted av 3-seksjons El 12 der 2 lokhalvdeler var kortkoblet slik de var ved levering og en halvdel koblet til. Husker ikke når tid dette bildet var tatt.
Det som er skrevet ovenfor, bekrefter kanskje dette at det ikke var alle El 12 som hadde bufferter i begge ender, slik jeg først oppfattet det?
Fremdeles forstår jeg ikke hvorfor det skulle være behov for buffert mellom lokhalvdelene - om de var koblet sammen med SA3-koblinger. - Var dette kun for "parkeringsbeskyttelse" av en seksjon - eller ble en enkelt lokhalvdel av El 12 brukt i arbeidstog?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Online
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 11:28
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Mener å huske bilder ett eller annet sted av 3-seksjons El 12 der 2 lokhalvdeler var kortkoblet slik de var ved levering og en halvdel koblet til. Husker ikke når tid dette bildet var tatt.
Det som er skrevet ovenfor, bekrefter kanskje dette at det ikke var alle El 12 som hadde bufferter i begge ender, slik jeg først oppfattet det?
Fremdeles forstår jeg ikke hvorfor det skulle være behov for buffert mellom lokhalvdelene - om de var koblet sammen med SA3-koblinger. - Var dette kun for "parkeringsbeskyttelse" av en seksjon - eller ble en enkelt lokhalvdel av El 12 brukt i arbeidstog?
 
Jeg har sjekket alle bilder jeg har i samlingen, men kan ikke finne en kombinasjon med lokhalvdeler med og uten buffere. Bildet må i tilfelle ha blitt tatt ved ombyggingsarbidet på 60-tallet, og hvert en prøveoppstilling.
 
El 12 ble bygget om tidlig på 60-tallet og gamle 3 akslede Mas vognene var på det tidspunktet enerådende, og de hadde vel så vidt jeg vet ikke sentralkobbel (med muligens untak av noen overgangs- og prøvevogner). Jeg vil tro at bufferne hadde sin funksjon når disse vognene var i bruk i flere år fremover. Alle typetegninger har også målmessig og inntegnet buffere i begge ender på alle enheter.
 
Sitat fra ombyggingen:
"Ved ombygging til 3-seksjonslok ble det montert bufferterpå hver seksjon også i enden uten førerhus slik at det var lettere å bytte enhet i tilfelle skade eller revisjon. I fronten fikk seksjonene montert dør og overgangslemmer for å muliggjøre overgang".
Av andre synlige endringer ble: "Omlegging av slangeforbindelser i front og bakvegg" og "lokene fikk senere SAB-hjul".
 
Alle lokdelene har alle nødvendige komponenter til å fungere som et enkeltlok, men det har jeg aldri sett bilde av. Har sikkert skjedd.......
 
Ombyggingen var imidlertid estetisk en katastrofe, etter min mening.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 11:36
Er det noen av bildene her du tenker på?

Rune
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 14:41
Jeg forstår ikke at dette er noe og protestere på, det er jo bare og se på bildene, alle EL12 ble tydlighvis bygd om ca 1967-68 slik at alle lokene hadde buffere i begge ender. Frem til da gikk de som kortkobblede 2 seksjonslok og etter dette som 2 stk 3 seksjonslok og 2 seksjoner i reserve ved utfall eller bruk i arbeidstog. Men hvilke som gikk i hvilken konfiguration forandret seg sikkert hele tiden ved utfall eller service/revisjoner el lign. EL12 2 seksjonene gikk mange ganger om vinteren ved dårlig vær i forspann på passasjertogene og i skitogene....... også dette er veldokumentert med bilder.

Edited by pkonc - 12 januar 2013 at 14:42
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.