MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ønsker råd/tips om lyssignalering av stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ønsker råd/tips om lyssignalering av stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ønsker råd/tips om lyssignalering av stasjon
    Posted: 07 januar 2013 at 01:20
Arbeidstittel: Østhorn stasjon
Forbilde: Weissenberg/Sachs (Både original og eksisterende tysk(?) FREMOdul)
 
Jeg ønsker tilbakemeldinger på hvordan denne bør/kan lyssignaliseres som om det var en norsk stasjon. På denne stasjonen skal signalutførelsen være iøynefallende og viktig, og stasjonen skal utstyres med "komplett velfungerende stillverk". Utgangspunktet er at stasjonen skal kunne brukes for både "50-talls FREMO-treff" og "moderne FREMO-treff", men i mine øyne MÅ den ikke være 100 % tidsriktig. Jeg har allerede tegnet inn hovedinnkjør- og hovedutkjørsingaler med tilhørende forsignaler for spor 1 og spor 2. Dette er ikke et must, men jeg har lyst til å ha dette fremfor enkle innkjørsignaler (hvis det ikke argumenteres sterkt mot dette i denne tråden ;-)   Derfor ser jeg for meg at stasjonen bør utstyres med dvergsignaler og/eller høyt/høye skiftesignal og/eller sporsperre(r). Hjelp meg!
 
 
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 08:07

Det er ikke lett å kombinere signaloppsett for 1950-tallet med moderne opplegg dersom du ikke skal bruke enkle innkjørsignalapparater, dvs. slik de fortsatt kjører på Raumabanen og nordligste del av Nordlandsbanen, samt mellom Røros og Støren. Derfor får du to versjoner her, en for 1950-tallet og en moderne fjernstyrt stasjon. Du vil se hvilke signaler jeg har fjernet i hvert enkelt tilfelle ved at jeg har trukket de ned på tegningen. For moderne versjon har jeg erstattet 5-lys utkjørsignalene med 2/3-lys.

Før fjernstyring, og forsatt på noen grensestasjoner som ikke er fjernstyrt, benyttes felles utkjørsignal og ikke separate signaler for hvert togspor. En eller to grønne lamper angir om det er spor 1 (2 grønne) eller 2 (1 grønn) "klart" gjelder for. Sidespor skal ikke ha signal, hvis det er sidespor du mener, og ikke sidebane. Du kan ikke benytte spor 6 som avgangsspor for godstog. Godstog må avgå fra spor 1 eller 2 som du har definert som togsporene. Jeg har også flyttet utkjørsignalene litt inn, for det må være god avstand mellom innkjørsignalene og utkjørsignalene. Stasjonsgrensen er ved innkjørsignalene, og utkjørsignalene kan ikke stå utenfor stasjonsgrensen.

Dette ligner mye på ditt forslag, men det er svært sjelden med forsignal på utkjørsignalets mast. Du finner det på Oslo S, men det forutsetter at det er kort til neste hovedsignal. I en Fremo-sammenheng vil det vel også være vanskelig å få til å være operativt da det jo må kobles elektrisk mot neste stasjon eller blokkpost, som i en Fremo-sammenheng er udefinert. Du hadde også angitt to sett utkjørsignaler. Det finnes hvis det er grunner for å repetere signalbildet pga avstand, uoversiktlighet og hvis man trenger å dele opp utkjørtogveien, men det normale er altså slik jeg har vist over. Det blir enklere slik.

Ellers er det en interessant sporplan du har, som sikkert vil fungere godt i Fremo-sammenheng og ellers ved trafikkspill, for her kan det være mye aktivitet utover togkryssing. Nå har du to skifteområder, ett på hver side av togsporene. Det binder skifteaktiviteten litt siden man må krysse togspor. Jeg ville vurdert å flytte skifteområde T over til S. Da kan skifting o.l. foregår helt uavhengig av toggangen ellers. Det du kalle sidespor må kunne brukes som uttrekk for skiftebevegelser. 

Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 09:16
Originally posted by ses ses wrote:

Dette ligner mye på ditt forslag, men det er svært sjelden med forsignal på utkjørsignalets mast. Du finner det på Oslo S, men det forutsetter at det er kort til neste hovedsignal. I en Fremo-sammenheng vil det vel også være vanskelig å få til å være operativt da det jo må kobles elektrisk mot neste stasjon eller blokkpost, som i en Fremo-sammenheng er udefinert. Du hadde også angitt to sett utkjørsignaler. Det finnes hvis det er grunner for å repetere signalbildet pga avstand, uoversiktlighet og hvis man trenger å dele opp utkjørtogveien, men det normale er altså slik jeg har vist over. Det blir enklere slik.

Det Raymond har gjort er såvidt jeg ser ikke å sette opp forsignal på utkjørsignalets mast. Han har satt opp det som heter indre hovedsignaler i utkjørtogvei ved hver ende av spor 1 og 2. Disse har han satt forsignal på, men det forsignalet skal kun vise signalbildet fra utkjørhovedsignalet på hans egen stasjon som står plassert på høyre side i kjøreretning etter ytterste veksel på hans opprinnelige tegning. (Det signalet du helt korrekt har trukket innover og innenfor innkjørhovedsignalet.)
 
Han har altså ikke tegnet inn noen forsignaler som skal ha forbindelse videre til neste stasjon slik du beskriver.
 
 
Bortsett fra det tror jeg jeg ville utstyrt denne stasjonen med et høyt skiftesignal i hver ende. Det ser ikke ut til å bli så stor godstrafikk eller så mange skiftebevegelser på en gang at dverger vil ha noen misjon.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 09:41
Som praktiserende kan du dette selvfølgelig enda bedre enn meg, men hva tenker du om behovet for å bruke indre hovedsignaler på en så pass "enkel" stasjon? Og det skulle vel uansett ikke være 5-lys på for spor 2, men 4-lys i tilfelle?
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 10:39
Originally posted by ses ses wrote:

Som praktiserende kan du dette selvfølgelig enda bedre enn meg, men hva tenker du om behovet for å bruke indre hovedsignaler på en så pass "enkel" stasjon? Og det skulle vel uansett ikke være 5-lys på for spor 2, men 4-lys i tilfelle?
4-lys og ikke 5-lys i togspor du kun kan kjøre ut fra i avvik er selvfølgelig korrekt.
 
Behovet og forbilderiktigheten er vel temmelig begrenset for en slik signalering, selv om jeg gjerne skulle sett at våre virkelige stasjoner ble utrustet med slik signaleringSmile
 
 
en tanke/oppfordring til for Raymond og alle andre stasjonsplanleggere: plasser forsignal for innkjørhovedsignal, og selve innkjørhovedsignalet på små 10-15cm signalmoduler som kan innplasseres i passende avstand mellom ordinære strekningsmoduler på treff.Smile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 10:50
Hei Eirik og Svein! Takk for raske kommentarer og forslag.
Med mine særdeles enkle lyssignalsymboler skjønner jeg at det ikke er lett å se hva jeg har tenkt.
 
Først litt overordna; denne stasjonen skal være morsom, ikke enkel, å benytte i FREMO-sammenheng. Den skal også fungere "alene" i kjelleren min (eller i et klubblokale hvis plass). Det er flere kompromisser som må gjøres siden den er tenkt å benyttes på flest mulig treff, samt at jeg er et "signalhode" og opptatt av det. Jeg kan dessverre litt for lite ang prosjektering av lyssignaler viser det seg, i alle fall med tanke på lyssignalets historie.
 
Vel...
Så til det dere er inne på; Det ER faktisk forsignaler for neste blokk på hovedutkjørsignalets master i begge retninger. Avstanden på tegningen lyver selvfølgelig, siden det kun er et (dårlig) skjema, men stasjonsgrensen er tenkt cirka 2 meter utenfor sporveksel, som godt-nok tilsvarer 200 meter til uttrekk etc. Og det ytterste trehodete symbolet (på min tegning) er blokksignal for blokken frem til neste stasjon. Denne er plassert på stasjonsgrensen, altså på motsatt side av sporet for hovedinnkjørsignalmasten... Antakelig er jeg helt på jordet i forhold til praksis. Mest sannsynlig kommer jeg til å kutte ut forsignal og signal for neste blokk...
 
Sidespor = sideBANE (Vesentlig forskjell, kun skrivefeil)
 
Det er MANGE punkter videre jeg har spørsmål om, men jeg tar ikke alle på en gang.
 
#1   Ved felles utkjørsignal som i forslaget til Svein, hvordan skilter/lyssingaliserer man for spor 3?
#2   Mot sidebanen; man MÅ jo, ved denne sporplanen, benytte spor 6 (ikke spor 1 eller 2) som avgangsspor til sidebane. Er dette dermed en utenkelig sporplan i norsk sammenheng?
#3   Kan man med sporsperrer mellom spor 1 og spor 6 oppnå lokal skifting i skifteområde "S"?
 
Jeg skal redigere tegningen og poste den på nytt litt senere i dag.
...more to come..! :-)
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 10:51
4-lys i stedet for 5-lys i spor 2 er jeg klar over. Kun min symbolbruk som er villedende.
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 10:55
Jeg er veldig PRO sånne små signalmoduler som kan settes inn i passende avstand til stasjonen! :-D I dette tilfellet vil nok modulene til denne stasjonen være tilstrekkelig uten bruk av andres moduler. Ca. 2 meter uttrekk. MEN prinsippet kan det hende jeg følger likevel, da treff-planleggere ønsker eksempelvis en krapp sving rett før og/eller etter stasjonen.
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 11:29
 
Originally posted by LittleW LittleW wrote:

 
 
#1   Ved felles utkjørsignal som i forslaget til Svein, hvordan skilter/lyssingaliserer man for spor 3?
#2   Mot sidebanen; man MÅ jo, ved denne sporplanen, benytte spor 6 (ikke spor 1 eller 2) som avgangsspor til sidebane. Er dette dermed en utenkelig sporplan i norsk sammenheng?
#3   Kan man med sporsperrer mellom spor 1 og spor 6 oppnå lokal skifting i skifteområde "S"?
 

#1 - Da tror jeg du må bruke spornummersignal i tillegg, eller dverger.

#2 - Da tror jeg du må definere spor 6 som et ordinært togspor og beskyttes med signaler. Da kan du helelr ikke definere det inn i skifteområdet. Sporsperrene må da ligge mellom spor 6 og 7. Men at sidebanen bare har tilgang til spor 6 ville jeg kanskje gjort noe med. Med en slik sporordning kan du ikke uten videre krysse på stasjonen mellom to tog på sidebanen. Spor 6 virker også kort til å være det eneste til å ta opp tog fra sidebanen. Men den er kanskje tenkt som en sidelinje med liten trafikk?

#3 - Ja, det kan du. Men da kan ikke spor 6 være togspor. Jfr #2. Men du unngår problemt hvis du legger sidebanen slik at den når spor 1 og 2. Men du har kanskje allerede bygget disse sporene?



Edited by ses - 07 januar 2013 at 11:29
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 13:44
Må ble det mange punkter..
 
Jeg får begynne med å erkjenne at ut fra Raymonds nyere forklaringer så er faktisk Svein nærmest sannheten hva gjaldt utkjørsignaleneTongue
 
I praksis finner man aldri blokksignaler så tett innpå en stasjon som Raymond her skisserer.
 
Når det gjelder omdefineringen av spor 6 og "sidespor" til sidebane med togspor så gjør det egentlig stasjonen håpløst komplisert og brukerfiendtlig;

1.) Du må ha sporsperre eller avledende sporveksel mellom spor 6 og spor 1 i enden mot stasjonsbygningen
2.) Du må ha sporsperrer mellom spor 6 og spor 7 i høyre ende av stasjonen. Venstre ende sikres ved at kryssveksel ligger mot spor 7a
3.) Lokstallen som ligger ut fra spor 3 regner jeg med da er ment for å stalle lokene som benyttes på sidebanen. En plassering av denne lokstallen på stikk motsatt side av hovedlinjen for selve sidebanen er håpløs ueffektiv og kapasitetssenkende på et treff
4.)Det vil bli ganske håpløst eller tidkrevende å skifte vogner fra hovedbanen til sidesporene/rampesporene som går ut fra spor 7 og 8
 
Så, når det gjelder de nye spørsmålene dine;
 
#1: Spor 3 vil vel normalt etter norskt forbilde ikke være regnet som togspor og det vil derfor på de fleste stasjoner ikke være mulig å kjøre tog direkte inn til eller ut fra det sporet.
#2: Jeg er ikke ekspert på norsk jernbane, men jeg gjetter på at en sidebane som kun har ett ankomstspor og hvor man ikke engang kan gå rundt med et lok uten å komme i konflikt med oppstillingsspor eller en annen hovedlinje er særdeles sjelden. Se f.eks. på Krøderbanen som har mulighet for rundgang på lok på Vikersund uten å komme i konflikt med den normale trafikken på hovedlinjen.
#3: Nei. Så lenge spor 6 er et togspor fra sidebanen hvor det kan kjøres tog inn/ut så må spor 7 og 8 sikres også mot spor 6 slik at skifteområdet ditt kun vil bestå av spor 7 og 8 med tilhørende rampespor. Men det er såklart fullt mulig å bruke spor 6 til skifting så lenge det ikke er ankommende tog på vei inn på stasjonenWink
 
 
Ut fra de beskrivelser du har kommet med nå så vil jeg forslå at du flytter all godstrafikk ned på siden av stasjonen som er mot spor 3, og så heller lager minst 2 ankomst/avgangsspor med en omløpsmulighet for sidebanen der spor 6-7-8 er i dag og kanskje et lite lokstallområde for lokene til den sidebanen også på den siden i stedet for borte ved dagens spor 3.
Det vil og forenkle bruken på treff da TxP står ved stasjonsbygningen, skiftepersonale på motsatt side av modulen, og personale som jobber mot sidelinjen står ved siden av TxP
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 19:42
Da har jeg faktisk laget en versjon 2 som er vesentlig forandret fra det første utkastet. Noen like umiddelbare kommentarer på denne? Jeg har bestemt meg for felles utkjørsignaler med høyt skiftesignal på samme mast. Det "negative" er at denne stasjonen blir enda bredere med nok et parallelt spor. Vurderer fortløpende å fjerne spor 5...
Jeg avventer flere detaljer til jeg har mottatt synspunkter.
 
 
 
 
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2013 at 22:42
Da har jeg tatt ett skritt tilbake og laget en versjon 1.1 (i tillegg til 2.0). LOL
Her benytter jeg kun to togspor igjen, hvor man har tilgang til begge togspor fra sidebanen.
 
Spørsmål 1: På høyre side av stasjonen så har jeg satt opp to felles utkjør hovedsignaler. Er det mest riktig å sette opp ett til hver linjeretning (hovedbane østover og sidebane) ? Eller kan man ha ett felles utkjør i den retningen? Prinsippet går vel ut på om lokomotivfører/togfører skal vite hvor togvei er lagt..!?
Spørsmål 2: Har man høyt skiftesignal for et skifteområde? I praksis vil det jo alltid være mulig å skifte i et skifteområde som er sikret mot togspor..? Sikringen(e) fjernes kun i det det også åpner for å ta med skift til/fra/forbi togsporene. Jeg leser meg grønn på JBVs tekniske bestemmelser og Trykk 401...
 
 
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 00:01
Spørsmål 1: Jeg kan ikke skjønne annet enn at du ha ett utkjørsignal for hver bane. Hvis du derimot hadde hatt signaler for hvert spor som ved fjernstyrt stasjon, måtte du hatt et undersignal som med en bokstav viste hvilken bare kjør-signal gjaldt for. Denne ordningen har man på Leangen stasjon, der avgreningen for Stavne-Leangenbanen ligger rett etter at togsporene er samlet til ett hovedspor, slik bildet viser. "T" står for Trondheim.

Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 00:40
Jeg skal ikke legge meg bort i signal problematikken. 

Men det slo meg, hvor for ikke Leangen som forbilde? Den er jo egentlig en ypperlig fremo stasjon. En ganske lant sidespor som hadde forbindelse til mange bedrifter. Med godshus og flere lossespor for Rockwool før.(tatt bort nå)

Kunne jo blirt ganske artig og skifte vogner til og fra på sidesporet. Med både Coop OBS før og nobø fabrikker. Militære hadde jo også sidespor til sitt lager før.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 11:19
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

... hvor for ikke Leangen som forbilde? Den er jo egentlig en ypperlig fremo stasjon. En ganske lant sidespor som hadde forbindelse til mange bedrifter. Med godshus og flere lossespor for Rockwool før.(tatt bort nå)
Kunne jo blirt ganske artig og skifte vogner til og fra på sidesporet. Med både Coop OBS før og nobø fabrikker. Militære hadde jo også sidespor til sitt lager før.
Veldig godt forslag - til både meg og andre som vurderer ny stor modul! Jeg skal sjekke opp litt. :) (Dette bør eventuelt følges opp i ny tråd.)
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 11:40
Originally posted by ses ses wrote:

Spørsmål 1: Jeg kan ikke skjønne annet enn at du ha ett utkjørsignal for hver bane.
Da prosjekterer jeg foreløpig med ett utkjør for hver bane. Clap
 
Spm ang skiftesignal: Jeg har også tegnet inn et høyt skiftesignal for hver bane, men det er antakelig unødvendig!? Det er ikke "sikret" mellom sidebane og hovedbane østover, derfor vil man ved tillatt skifting ha lagt beslag på begge banene, dog 20 meter innenfor stasjonsgrensen. -Trur eg!
 
Og videre; ved å vise "skifting tillatt" i en ende av stasjonen (på en så enkel stasjon som dette) skal "skifting tillatt" også vises ("automatisk") på den andre siden av stasjonen? Det er jo uansett ikke lov til å motta tog, selv om skifting skjer på motsatt side av stasjonen!? Ouch
 
Jeg har i mange år gått og trodd jeg kunne lyssignalering veldig godt, men når det kommer tre unntak og to avvik på hovedregelen, da er det lett å bli ør i toppen. -Hadde hele stasjonen vært fjernstyrt tror jeg dette hadde vært enklere, men litt upassende for FREMO...
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2013 at 22:57
Det er viktig å få med seg at det er to måter å skifte på når høyt skiftesignal viser skifting tillatt:
1. Stasjonen, eller deler av den er frigitt for lokal skifting. Skifterne legger da om sporvekslene selv og har tillatelse til å skifte frem og tilbake på hele stasjonen(evt. deler av den). Slik er vanlig på mindre fjernstyrte stasjoner.
2. Txp legger skiftevei på stillverket sitt og stiller deretter signalet til skifting tillatt. Når skiftebevegelsen er ferdig tar txp ned signalet, legger ny skiftevei og setter deretter signalet til skifting tillatt igjen. Slik skifting foregår på betjente stasjoner (f.eks Dombås) hvor det ikke finnes dvergsignaler. Kun de høye skiftesignalene i nærheten av skifteveien stilles til skifting tillatt.

Mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2013 at 23:11
Tusen takk for presiseringer! Jeg setter stor pris på dette. Stasjonen er diskutert heftig rundt spisebordet i kveld. :-)
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:


1. Stasjonen, eller deler av den er frigitt for lokal skifting. Skifterne legger da om sporvekslene selv og har tillatelse til å skifte frem og tilbake på hele stasjonen(evt. deler av den). Slik er vanlig på mindre fjernstyrte stasjoner.
 
OK, men er det noen lyssignaler som viser dette, skilt som viser avgrensninger, eller kun muntlig ordre/tillatelse? Det er vel vanlig å definere sporområder; heter det sporavsnitt?
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:


2. Txp legger skiftevei på stillverket sitt og stiller deretter signalet til skifting tillatt. Når skiftebevegelsen er ferdig tar txp ned signalet, legger ny skiftevei og setter deretter signalet til skifting tillatt igjen. Slik skifting foregår på betjente stasjoner (f.eks Dombås) hvor det ikke finnes dvergsignaler. Kun de høye skiftesignalene i nærheten av skifteveien stilles til skifting tillatt.
 
AHA! Det visste jeg ikke. Jeg trodde/antok at høyt skiftesignal viste "generell" "skifting tillatt". Som f.eks. som du beskriver i punkt 1.
 
Det er flere steder på nett hvor man kan lete frem lovverk og paragrafer, men det er ikke så mange steder å lese seg til praksis. Dette er, for meg, verdifull informasjon. Igjen, takk.  :-)
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2013 at 23:47
Hei Raymond
har sett og tenkt litt på planen din. Har et forslag til endring av sporplan, det er som du ser en mulighet til å kjøre direkte til og fra privatbanen fra hovedbanen. Å utelate den muligheten tror jeg du vil angre dypt og inderlig allerede etter første treffet.

Signalmessig synes jeg jo et velfungerende dvergsignalanlegg har en skikkelig wow-faktor. Man slipper da unna med felles utkjør i de forskjellige retningene (Har her bevist utelatt innkjørsignaler på tegninga for enkelthets skyld)
Kan nevne at veksler med fyll er sentralstilte veksler mens veksler uten fyll er håndstilte.

Et alternativ er å gå for Dombåsvarianten, utelate dverger og kun ha tre høye skiftesignal. I begge ender av hovedbanedelen samt ut fra privatbanedelen.

Når det gjelder spørsmålet ditt er ikke sonene skiftesignal gjelder merket på noe vis. Det gjelder å ha lest strekninghåndboken og kunne det før du kommer dit. (Om man ikke bare spør Txp om man er usikker.



MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 00:04
Det må alltid innhentes tillatelse fra togleder eller txp før skiftingen starter - da avtaler man hvor det skal skiftes.
Det må stå et høyt skiftesignal i nærheten av hvert utkjørhovedsignal - skifting tillatt i høyt skiftesignal gir da skift tillatelse til å passere utkjørhovedsignalet i stopp - men aldri lenger enn stasjonsgrensen (20m innenfor innkjørhovedsignal). Hvor mange skifteområder en stasjon er delt inn i varierer fra stasjon til stasjon, dette handler i stor grad om å ha lokalkunnskap samt god kommunikasjon med togleder/txp. Dersom det er mulig å frigi deler av stasjonen for skifting mens tog kjører inn og ut fra stasjonen må skifteområdet sikres med avledende sporveksler og/eller sporsperrer slik at tog og skift ikke kan komme i konflikt.

Dersom du ønsker å lage en typisk norsk stasjon med forbilderiktige signaler kan det være lurt å ta utg. punkt i en virkelig stasjon for så å justere sporplanen noe. Jeg har tidligere nevnt Dombås, dette vil være en stasjon som oppfyller de ønskene du har skissert tidligere. Stasjonen har høye skiftesignaler, den har en sidebane (Raumabanen), en lokstall og noen skiftespor. Stasjonen er ganske kompakt. Det er mye trafikk på strekningen. Raumabanen er ikke elektrifisert, mens Dovrebanen er det - her kan du kjøre omtrent alt norsk materiell og følge forbildet!
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 00:20
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

...mulighet til å kjøre direkte til og fra privatbanen fra hovedbanen. Å utelate den muligheten tror jeg du vil angre dypt og inderlig allerede etter første treffet.
Enig! Derfor har jeg bestemt meg for å kunne kjøre fra sidebanen til begge togsporene 1 og 2.
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Signalmessig synes jeg jo et velfungerende dvergsignalanlegg har en skikkelig wow-faktor.
Også enig! Det er vanvittig tøft å se. Egentlig så har vi rundt spisebordet hjemme i dag også diskutert å bruke togsporsignal i "høyre ende", men dverger ER tøffere.
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Når det gjelder spørsmålet ditt er ikke sonene skiftesignal gjelder merket på noe vis. Det gjelder å ha lest strekninghåndboken og kunne det før du kommer dit. (Om man ikke bare spør Txp om man er usikker.
OK, jeg har skjønt at det står faktisk mye i disse strekningshåndbøkene. (Stort sett har jeg kunnskap til strekningshåndbøkene gjennom rapportene fra Statens havarikommisjon for transport)
 
Videre ønsker jeg nok fortsatt å ha godsdeler på oversiden/nordisden av stasjonen. Takk for innspill, ny sporplan kommer i morgen, MED dverger. Takk for forslag, Dag Cato. Håper å se deg i Ask, på kommende FREMO-treff. :-)
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 00:33
Dersom du søker på Dombås på norgeibilder.no får du flotte flyfoto av hele stasjonsområdet, da ser du sporplanen. Denne siden anbefales på det sterkeste, ofte mye bedre oppløsning på bildene enn google!
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 00:38
Dersom du vil ha en tilsvarende kompakt stasjon med dvergsignaler og sidebane, kan du kikke nærmere på Eina st. på Gjøvikbanen.
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 00:49
Takk for gode tips, Håkon! Big smile Jeg tror Dombås blir for bred i mitt prosjekt HVIS jeg skulle tatt med alle spor etc., men jeg skal studere den litt fremover og bli inspirert. Det er som du sier flere likhetstrekk.
 
Eina kjenner jeg kun til fra barndommen, har ikke sett ordentlig på sporplanen. Skal sjekke norgeibilder.no. Den er fantastisk; slår Gurgle ned i støvleskafta. Smile
 
Som du kanskje har skjønt så er det ikke viktig i dette prosjektet å ha et ekte forbilde eller i størst mulig grad etterligne en eksisterende stasjon. Det som er viktig her er å følge de lover, forskrifter og sedvaner som gjaldt for ett hvilket-som-helst tidspunkt en gang mellom 1959 og 1980.
 
Den sporplanen jeg jobber med er heller ikke helt tilfeldig valgt; den ble jeg "forelsket" i en gang for mange år siden... Kjærlighet gjør blind..(?) Embarrassed
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 01:36
Stasjonsplanen med sidespor og kryssveksel før sidesporet er samme grunnprinsipp som for Støren med Rørosbanen og Dovrebanen. Du kan evt se litt på signaloppsettet derfra, bla med høyt skiftesignal mot sidebanen (Røros og industrisporet på Moøya), dverger og enkle hovedsignal (ut fra bilder jeg har sett)
Terje
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 22:16
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.