MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2013 at 21:09
"Frøken Millies fornemmelse for snø" eller "Finsestemning på Krisebanen". Flott kjøretur ble det i hvert fall i nysneen som dalte så fint sammen med dampen.


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2013 at 21:31
For en stemningClap Lekkert.
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2013 at 23:04
Nå må jeg jaggu få ut fingeren og strø noen skinner i hagen min. Flott stemningsbilde !
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2013 at 13:25
Nydelig! Venter på at noen inviterer til vintertreff. Jeg får abstinens når det går for lenge mellom hver gang jeg fyrer opp loket. Smile
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2016 at 14:51
Oi da. Ser det har vært lenge siden sist oppdatering her nå. Og så blir denne oppdateringen at banen rives!



Men det er ingen krise på Krisebanen, dette handler om at man skal lære av sine feil. Derfor skal sporet opp, for å legges ned på nytt.

Endringene som kommer er:
- mer solid og stabilt fundament (for mye bevegelse om vinteren ødelegger sporet)
- jevnere og penere svinger
- noen cm flytting av dobbelsporet slik at det blir plass til et stasjonsbygg
- nytt sidespor skal ferdigstilles i prosessen
- penere sokkel på skinnegangen
- bedre drenering i beddet slik at plantene lever litt lenger..

Jeg kommer til å bygge opp på samme metoden, men kommer til å kutte mindre og penere plankebiter, og legge i to lag for å stive opp.

Bilder kommer etter hvert som arbeidet skrider frem.

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
ArveG View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArveG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2016 at 19:29
Spennende.
Hold oss oppdatert - vi nybegynnere trenger tips og erfaringer fra andre.
Hilsen

ArveG
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2016 at 22:55
Ting skjer, ting skjer! Da er endelig den nye traseen på plass. Langt mer strategisk plassering av stolpesko, mye tjukkere dimensjoner, og alt henger sammen. Ga hjørnene en runde i båndsaga for å bli kvitt skarpe kanter. Dette tror jeg blir bra!



Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2016 at 10:26
Dette blir bra! (Kan knapt vente...)

Bare du nå får hektet naboen på samme interesse, så er det plutselig gode utvidelsesmuligheter... ;-)
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 17:30
Og vi har bane igjen! Skal se om jeg får testkjørt i løpet av kvelden eller i morgen, men jeg vil våge en påstand om at dette ser noget bedre ut.  Ikke minst svingene som er svinger, ikke "knekk". Jeg mangler en sporveksel før dobbeltsporet funker. Noen hus, litt ballast, og litt mer planter så er vi på plass.

 



Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 19:30
Hmm... Hva bruker dere som ballast?

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 20:59
Mjøsgrus eller akvariegrus, kjøpes i dyrebutikker.

Edited by St.Michael - 01 juni 2016 at 07:55
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2016 at 09:26
Er ikke avariegrus litt feil. Pukk er stein med skarpe kanter mens akavriegrus er vell rullestein. Jeg tror strøgrus (0-4 grus hos Feiringbruk) som kjøpes hos et pukkverk er bedre. I England brukes det noe som heter Thomas-mix som er sand, jord og litt sement. Når sementen blir vått så bindes alt til en fast lag som tåler kosting og blåsing.

Edited by Frans - 01 juni 2016 at 09:26
Hilsen, Frans
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2016 at 21:52
Originally posted by Frans Frans wrote:

... I England brukes det noe som heter Thomas-mix ...
... eller Rowlands mix

Jeg har begynt å bruke dette på banen min i det siste - hovedsaklig pga mye nedfall av barnåler og annet fra alle trærne i hagen. Løs ballast forsvinner lett når banen skal klargjøres før kjøring. Og jeg håper etterhvert at sporet skal få litt grønt ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2016 at 08:10
Du har rett Kjell, det heter Rowlands mix. Skjønner ikke hvor Thomas kom fra.
Hilsen, Frans
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2016 at 15:27
Originally posted by Frans Frans wrote:

Du har rett Kjell, det heter Rowlands mix. Skjønner ikke hvor Thomas kom fra.
England ... ? Wink
Bjørn Egil
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2016 at 17:27
Thomas kommer vel fra øya Sodor i Irskesjøen ...

"The Island of Sodor is a fictional island where both the Railway Series and the television series are set.
It is located in the Irish Sea, between England and the Isle of Man."


Uansett så betyr det ikke så mye om alt er helt 100% riktig for oss som kjører livesteam.
Bare gleden over å kunne kjøre egne tog i hagen overgår det meste. Ha en flott helg.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2016 at 22:21
Uansett hvor Thomas eller Rowland kommer fra, dette var noe jeg fikk litt tenning for. Jeg har nemlig en sterk mistanke til at mye av ballasten kommer til å forsvinne siden jeg ikke har noen "kanter" som holder det på plass.

Rett og slett litt sement blandet inn med akvariegrus eller finpukk? Noen oppskrifter å anbefale?  KjellAn?


Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2016 at 22:35
Jeg har brukt ferdigbetong B20. Blandes bare med vann - jordfuktig. Legges forsiktig mellom skinner og sviller, og fuktes litt etterpå med en dusjflaske med vann for å få en pen overflate. Du kan evt blande inn litt blomsterjord i betongen hvis du vil gi litt gode vilkår for mose i sporet.
Unngå å legge betong under stillsvilla på sporvekslene. Pass også på at det ikke blir liggende sandkorn langs innsiden av skinnene og i sporkrysset. Jeg pleier å fjerne dette dagen etter med en liten skrutrekker og litt vann.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2016 at 22:42
Takk, takk. Da har jeg planen klar. :-)

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2016 at 05:37
Et av problemene folk rapporterer om med Rowlands-mix er
at det knekker opp, og så får man store løse klumper i sporet.

Jeg antar at det vil være et problem om man legger et tynt
lag mix oppå takpapp, mens det hos Kjell er en støpt såle som
det antagelig vil binde bedre til, samt at sporet ligger
på klosser slik at ballastlaget blir tykkere. (?)

Et alternativ er å bruke lim på ballasten.

For et mosegrodd spor tror jeg jeg hadde prøvd
å bare smøre en yoghurt-mose-mix rett på takpappen.
Uansett kan det være lurt å teste ut litt før
man går løs på hele banen.
Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2016 at 23:12
Bortsett fra gjøken så har banen min vært utestet frem til i dag. Endelig fikk jeg fyr under Millie, og fikk kjørt noen runder til både egen og naboungenes forlystelse. Banen funket utmerket etter litt trim av noen litt vel ivrige buskevekster, og jeg må si meg svært fornøyd med oppgraderingen. Du verden å det gjør seg med litt planter og bling langs banen også.

Kona filmet noen runder med mobilen, jeg kan vitterlig ikke erindre at jeg kjørte så fort - ble jo litt tidsriktig "filmfølelse" på denne.



(batteripakken som henger bakpå skal oppunder taket så fort pakken fra Kina kommer..)

Kona, som er litt mer halvveis interessert i hva jeg driver med fant andre greier i banen.  Monstret lagde heldigvis ingen problemer for kjøringen.





Edited by ESI - 14 august 2016 at 23:13

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.