MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Reinspikka helvete fra NMJ!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Reinspikka helvete fra NMJ!

 Post Reply Post Reply
Author
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Reinspikka helvete fra NMJ!
    Posted: 04 januar 2013 at 17:56
Det ble HELL stasjon som representerer den nye serien fra NMJ - Skyline. Med vedlagt foto av godshusets skilt HELL - GODS EXPEDITION. Ikke akkurat "skyline", men snarere "den andre veien". Dette var like fullt Finn & co's nye fantastiske bidrag til oss MJ-frelste. Kan det snart bli særlig bedre å være norsk MJ'er?
 
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 18:06
Lå vell i kortene etter at Jeco begynte med ferdig modeller. Sies at Jeco og NMJ bruker samme fabrikk. Pris 749 kr :)
A matter of life and death
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 18:07
Originally posted by MJ MJ wrote:



Det ble HELL stasjon som representerer den nye serien fra NMJ - Skyline. Med vedlagt foto av godshusets skilt HELL - GODS EXPEDITION. Ikke akkurat "skyline", men snarere "den andre veien". Dette var like fullt Finn & co's nye fantastiske bidrag til oss MJ-frelste. Kan det snart bli særlig bedre å være norsk MJ'er?
 


F@@n, HELLer, jeg visste TMJK skulle ha satset på Meråkerbanen! En slik modell kunne spart byggavdelingen for mye arbeid.

Men jeg tipper hr. Heggeseth kjenner at det kribler i lommeboka nå!
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 15:36
Trykket er lettet på lommeboken. Tongue Ordren er lagt inn. Smile
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 16:03
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:

Trykket er lettet på lommeboken. Tongue Ordren er lagt inn.

Smile


Hvilken versjon bestillte du?
Og har du leveringstidspunkt?

Jeg er spent på kvaliteten på den modellen, vi kan jo sikkert vente oss flere lagd over samme lest.

Edited by Håvard H - 05 januar 2013 at 18:33
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 17:26
Bestilte den gamle utgaven. Det er den eneste som kan bestilles så langt. Forventet levering 9. januar.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 18:36
Trivelig tiltak av NMJ, håper dette kan bli en suksess, slik at det kommer fullstendige stasjonsmiljø, og ikke bare hovedbygningene pr. stasjon. NMJ har vel egentlig ikke forklart hva «skyline» er. Hadde personlig håpet at disse bygninger også kom som byggesett.

Ser av bilder (som er bilder av prototype) at 50 og 90-tallsversjonen en lik, kun med forskjellig farge. Men bilder på nettet viser at bygningen har forandret seg noe på disse årene. Spennende å se bilde av den reelle modellen da den kommer.

Per-Arild

PS. Med en slik takkonstruksjon vil bygningen råtne om få år.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 19:02
Originally posted by Per-Arild Per-Arild wrote:

Trivelig tiltak av NMJ, håper dette kan bli en suksess, slik at det kommer fullstendige stasjonsmiljø, og ikke bare hovedbygningene pr. stasjon. NMJ har vel egentlig ikke forklart hva «skyline» er. Hadde personlig håpet at disse bygninger også kom som byggesett.

Ser av bilder (som er bilder av prototype) at 50 og 90-tallsversjonen en lik, kun med forskjellig farge. Men bilder på nettet viser at bygningen har forandret seg noe på disse årene. Spennende å se bilde av den reelle modellen da den kommer.

Per-Arild

PS. Med en slik takkonstruksjon vil bygningen råtne om få år.


Jeg vil gjette på at de to utgavene er temmelig identiske bortsett fra malingen. Det er er vel grenser for hva man kan få til 795,-

Jeg synes dette er svært rimelig for en ferdigbygd og malt modell. Det er ikke lenge siden et resinbyggesett til et dressinskur ble solgt for 350,- !

Jeg vet ikke om du tenker på det samme som meg, men de har bommet litt på det avrenningsbeslaget som går ned fra det høyeste mønet. På modellen ligger dette beslaget oppå taksteinene, mens det i virkeligheten ligger lavere enn taksteinene og fungerer som en renne.

Når det gjelder flere bygniger håper jeg på lokstaller i mur, eller aller helst i naturstein alá på Dovrebanen.

Og gjerne Sel stasjon!
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 19:12
Utrolig kult med hell stasjon i modell, men en ting som de fleste har tabbet seg ut på nå er at det kun er stasjonsbygget som har kommet, og ikke godshus osv. feks Vikersund fra skipsmodelelr der det ble lovet alle bygg. men det er bare å vente i spenning. håper på en litt mindre stasjonsbygning og en lokstall. da har jeg det jeg trenger på en stasjon :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 22:25
Er spent på hvordan det vil være å montere lys i en slik stasjon. Resin slipper lys igjennom svært lett. Har bygget flere av Artitec sine modeller, og der trengtes det mye sort maling på innsiden for å kunne bruke modellene med lys. Problemet er spesiellt stort rundt vinduer, der det er tynnere gods. NMJ skriver at vindusrammene er etset. Dette gir tynne skalariktige vindu, men dersom tilpasningene mellom vindu og vegg ikke er perfekt, vil lyset skinne igjennom her og. Dette vil være svært vanskelig å utbedre i ettertid.
Venter i spenning til modellen kommer.
 
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 23:25
Hei
Har samme problem med lysgjennomtrengning i vogner.
Taper dem på innsiden med aluminiumstape se Biltemas 29-650

Fungerer helt utmerket :)
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 07:34
Problemet her er ikke hva man skal bruke for å unngå lysgjennomtrenging, men om det i det hele tatt er mulig å komme til inne i en slik ferdigmodell. Der er masse kroker og kriker.
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 18:22
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 22:54
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Per-Arild Per-Arild wrote:

Trivelig tiltak av NMJ, håper dette kan bli en suksess, slik at det kommer fullstendige stasjonsmiljø, og ikke bare hovedbygningene pr. stasjon. NMJ har vel egentlig ikke forklart hva «skyline» er. Hadde personlig håpet at disse bygninger også kom som byggesett.

Ser av bilder (som er bilder av prototype) at 50 og 90-tallsversjonen en lik, kun med forskjellig farge. Men bilder på nettet viser at bygningen har forandret seg noe på disse årene. Spennende å se bilde av den reelle modellen da den kommer.

Per-Arild

PS. Med en slik takkonstruksjon vil bygningen råtne om få år.


Jeg vil gjette på at de to utgavene er temmelig identiske bortsett fra malingen. Det er er vel grenser for hva man kan få til 795,-

Jeg synes dette er svært rimelig for en ferdigbygd og malt modell. Det er ikke lenge siden et resinbyggesett til et dressinskur ble solgt for 350,- !

Jeg vet ikke om du tenker på det samme som meg, men de har bommet litt på det avrenningsbeslaget som går ned fra det høyeste mønet. På modellen ligger dette beslaget oppå taksteinene, mens det i virkeligheten ligger lavere enn taksteinene og fungerer som en renne.

Når det gjelder flere bygniger håper jeg på lokstaller i mur, eller aller helst i naturstein alá på Dovrebanen.

Og gjerne Sel stasjon!
50 tallsverjonen er en ommalt utgave av 90 tallsverjonen og mangler kiosken i 1 etg i nordenden. Så 90 tallsversjonen er nok det som er mest korekt.
A matter of life and death
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 23:16
Dovrebanen har mye flott stasjonsarkitektur! Men ellers så synes jeg jo NMJ kunne fortsette langs en av de samme linjene så man kan kjøre tog fra Hell til noen av nabostasjonene. PErsonlig synes jeg at Hell-Sunnan banen har noen av Norges flotteste stasjoner. Hva om vi fikk Stjørdal og Langstein i modell?
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 23:32
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Per-Arild Per-Arild wrote:

Trivelig tiltak av NMJ, håper dette kan bli en suksess, slik at det kommer fullstendige stasjonsmiljø, og ikke bare hovedbygningene pr. stasjon. NMJ har vel egentlig ikke forklart hva «skyline» er. Hadde personlig håpet at disse bygninger også kom som byggesett.

Ser av bilder (som er bilder av prototype) at 50 og 90-tallsversjonen en lik, kun med forskjellig farge. Men bilder på nettet viser at bygningen har forandret seg noe på disse årene. Spennende å se bilde av den reelle modellen da den kommer.

Per-Arild

PS. Med en slik takkonstruksjon vil bygningen råtne om få år.


Jeg vil gjette på at de to utgavene er temmelig identiske bortsett fra malingen. Det er er vel grenser for hva man kan få til 795,-

Jeg synes dette er svært rimelig for en ferdigbygd og malt modell. Det er ikke lenge siden et resinbyggesett til et dressinskur ble solgt for 350,- !

Jeg vet ikke om du tenker på det samme som meg, men de har bommet litt på det avrenningsbeslaget som går ned fra det høyeste mønet. På modellen ligger dette beslaget oppå taksteinene, mens det i virkeligheten ligger lavere enn taksteinene og fungerer som en renne.

Når det gjelder flere bygniger håper jeg på lokstaller i mur, eller aller helst i naturstein alá på Dovrebanen.

Og gjerne Sel stasjon!
50 tallsverjonen er en ommalt utgave av 90 tallsverjonen og mangler kiosken i 1 etg i nordenden. Så 90 tallsversjonen er nok det som er mest korekt.
 
På slutten av 40 tallet og i begynnelsen av 50 tallet så var kiosken for seg selv på perrongen se bilde ved søk på Hell i digital databasen til Norsk Jernbanemuseum , i begynnelsen på 60 tallet ble det bygget en kiosk  i bygningen som du snakker om, og på et bilde fra 1979 i NJK stasjonsdatabase er kiosken fjernet igjen.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 23:39
Originally posted by Svein Svein wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Per-Arild Per-Arild wrote:

Trivelig tiltak av NMJ, håper dette kan bli en suksess, slik at det kommer fullstendige stasjonsmiljø, og ikke bare hovedbygningene pr. stasjon. NMJ har vel egentlig ikke forklart hva «skyline» er. Hadde personlig håpet at disse bygninger også kom som byggesett.

Ser av bilder (som er bilder av prototype) at 50 og 90-tallsversjonen en lik, kun med forskjellig farge. Men bilder på nettet viser at bygningen har forandret seg noe på disse årene. Spennende å se bilde av den reelle modellen da den kommer.

Per-Arild

PS. Med en slik takkonstruksjon vil bygningen råtne om få år.


Jeg vil gjette på at de to utgavene er temmelig identiske bortsett fra malingen. Det er er vel grenser for hva man kan få til 795,-

Jeg synes dette er svært rimelig for en ferdigbygd og malt modell. Det er ikke lenge siden et resinbyggesett til et dressinskur ble solgt for 350,- !

Jeg vet ikke om du tenker på det samme som meg, men de har bommet litt på det avrenningsbeslaget som går ned fra det høyeste mønet. På modellen ligger dette beslaget oppå taksteinene, mens det i virkeligheten ligger lavere enn taksteinene og fungerer som en renne.

Når det gjelder flere bygniger håper jeg på lokstaller i mur, eller aller helst i naturstein alá på Dovrebanen.

Og gjerne Sel stasjon!
50 tallsverjonen er en ommalt utgave av 90 tallsverjonen og mangler kiosken i 1 etg i nordenden. Så 90 tallsversjonen er nok det som er mest korekt.
 
På slutten av 40 tallet og i begynnelsen av 50 tallet så var kiosken for seg selv på perrongen se bilde ved søk på Hell i digital databasen til Norsk Jernbanemuseum , i begynnelsen på 60 tallet ble det bygget en kiosk  i bygningen som du snakker om, og på et bilde fra 1979 i NJK stasjonsdatabase er kiosken fjernet igjen.
Fant et postkort fra 1948, den hadde ikke kiosken i stasjonsbygget. SÅ da har den blitt bygget inn og så fjernet igjen som du skriver.  http://stjordalsbilder.no/-/image/show/634803_hell-stasjon

Edited by Wickerman - 09 januar 2013 at 23:47
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.